Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Estoque » 06 apr 2021, 09:17

Wederom 2 circuitdagen gehad. Dus maar weer eens dit topic updaten met de wilde avonturen van een grote jongen met z'n kleine motor.

Allereerst tijd voor een upgrade van de brommer. Want op internet gaat typen dat "Het steeds beter gaat en je steeds sneller rond het baantje gaat" is natuurlijk heel erg cool, maar wat nog cooler is dan grootspraak op een internetforum? BEWIJS!

Dus om de baseline van mijn 2021 snelheid te kunnen vaststellen, moet je kunnen meten. 1 Tripje naar Ten Kate Racing in Nieuwleusen verder en ik ben een stapje dichterbij bij een geverifieerde grote mond:D

Afbeelding

Tijdje gekeken naar Laptimers, maar dit was eigenlijk alles wat ik nodig heb. Ook wel een keer fijn dat dat in een basisversie zit en niet, zoals gewoonlijk, in een versie met veel meer features dan ik ooit ga gebruiken.

Het is dus een Aim Solo 2 GPS Laptimer geworden. Met de mogelijkheid om zelf banen te maken doormiddel van GPS en met 5hz verversing is hij een heel stuk accurater dan de Telefoon Timers waarmee anderen rijden.

Steuntje gemaakt van 3mm aluminium en voor het stuur gemonteerd. Er zijn ook Stuurkussens voor te koop waar hij in past, maar dat ziet er gewoon niet uit. En als ik één ding van mijzelf weet: Vorm > Functie! En uiteraard gelijk het backlight ingesteld in Rutger-spec!

Afbeelding

Vervolgens naar Pottendijk gekacheld om te testen. Was die dag zonder bekenden, wat eigenlijk maar vrij saai is. Maar toch mooi kunnen testen met de Aim.

Afbeelding

Heb geen foto van de rondetijden, maar die zoek ik nog wel even terug.
Verder ook mijn nieuwe voetsteunen getest. Ik reed nog altijd met de originele voetsteunen met sliders eronder gemaakt, maar dat was toch na de zoveelste valpartij wel vergane glorie. Dus vervolgens maar weer even intiem geweest met mijn bankpas.

Afbeelding

Deze hebben dus ingebouwde sliders, en happen dus niet in het asfalt. Zeker omdat ik met mijn lange poten (èèèèen het pleeeein!) nogal opgevouwen zit op mijn japanse staafmixer en dus mijn voetsteuntjes niet hoger kan plaatsen.

Al met al een prima dagje gehad op Pottendijk. Motor bij thuiskomst de schuur ingedrukt, maar de spullen in de aanhanger gelaten omdat 1e paasdag de Licentiedag voor Assen Junior Track op de planning stond.

Nieuw dit jaar is dat je voor een jaarabbonement en een sumo-licentie ook een theorie/baancursus gedaan moet hebben met betrekking tot de verschillende vlagsituaties etc. Wat feitelijk neerkwam om op 4 sessies rijden, 2 proefwedstrijden, 20 minuten theorie en enkele vlagsituaties.

Waren met een aantal bekenden, dus het was in combinatie met het prima weertje een dagje vol geouwehoer, circuit rijden en beetje nog meer ouwehoeren.

paar foto's van de dag, geschoten door de vriendin van één van heren waarmee we vaker rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Proefraces waren ook echt vet! Voor het eerst uit stilstand starten op een rij, met z'n allen een bocht induiken en beetje vechten om baanpositie. Echt heel vet! Startpositie was op basis van Alphabetische volgorde, en op één of andere manier is de P goed voor de 4e startpositie. Waarom? GEEN IDEE!

4e plek betekent vooraan van de 2e rij, dus wel aan de binnenbocht.
1e Race was echt wennen. Vertrokken als 3e, al snel de 2e positie gepakt en kunnen aanhaken bij de Nr.1 (#217 KTM op de foto's hierboven) en daarmee zo'n 3 of 4 ronden nek aan nek lopen vechten tot de finishvlag.

Na de eerste race werd gelijk race 2 gestart. Dus weer opstellen, zelfde positie, en weer starten.
De KTM rijder heeft een filmpje van die 2e start, wel heel erg leuk om te zien. Ben zelf mijn Gopro vergeten, dus geen beelden van mijn kant. #huuuuuuln

Oke, even een pauzemomentje en offtopic. WIE HEEFT DIE YOUTUBE INSLUIT OPTIES GEMAAKT VOOR DIT FORUM? MIJN GOD WAT IRRITANT. Op elk forum werk een copy/paste, of een insluittag gewoon. Maar op dit forum moet ik telkens weer knoeien en een oud bericht pakken en kijken hoe ik het het daar heb gedaan, maar dan werkt instarten vanaf een tijd niet meer. MIJN GOD WAT IRRITANT!

*Hier had dus een ingesloten versie van de Youtube speler moeten staan met een clip die begint bij 2:37*
**Nu staat er dus een klikbare URL en laten we gewoon doen alsof hij ingesloten is, heel tof!**

Zo, en weer zen!

https://youtu.be/PFN74s-Nq6g?t=157

Dus even op bovenstaande link klikken, dan brengt hij je gelijk naar de proefrace 2!

En toen ging het mis! Voor de mensen die bovenstaande video hebben afgekeken hoeven dit stukje tekst niet meer te lezen, want de aftermath staat op beeld. (de crash zelf niet op beeld, je hoort mij wel) Een combinatie van vermoeidheid, een gebrek aan conditie, korte pauzes tussen de sessies en een klassiek wedstrijdje van "Wie heeft de langste" in de vorm van, wie remt het laatst. Betekende voor mij dus een abrubt einde aan de laatste sessie (laatste 4 minuten).

Bij het aanremmen van de eerste hairpin had ik geen kracht meer in mijn handen om hard te trekken en klap ik hem dus achterop mijn kameraad met z'n KTM. We rijden beide andere lijnen en anders. Ik rijd met knieen over het asfalt op deze baan en mijn circuitmaat rijdt met voetjes op de steunen en knieën tegen de tank. Hij kan krapper draaien en eerder op het gas, en ik kan hogere bochtensnelheid meenemen, maar moet bredere lijnen aansnijden.

Dat ging de hele dag al mooi gelijk op en we waren echt aan elkaar gewaagd, maar hier ging het mis.
Van de valpartij zelf weet ik niks meer. Uitgaande van de beelden en wat mij gezegd is, ben ik zo'n 10 seconden weg geweest, waarna ik bijkom. Waar het filmpje stopt gaan de marshalls en ebho'er verder van het circuit.

Zelf totaal niet in paniek geraakt en de de Baco's hebben mijn heel netjes geholpen en begeleid, echt diep veel respect voor deze vrijwilligers! Uiteindelijk zelf overeind gekomen, nadat ze mij een paar vragen gesteld hadden en een paar zaken gecontroleerd hadden en op de bandenstapel gaan zitten om bij te komen, waarna mijn paddock-buurman mij van de baan heeft gehaald met z'n auto.

Dag erna de schade opgemeten bij mijzelf en de motor, verder dan wat hoofdpijn aan de linkerkant van mijn hoofd (als je de foto van mijn helm ziet, is dat ook niet bepaald gek) en wat spierpijn. Verder eigenlijk nergens last van. De handkap van de motor is gesneuveld, het carbon werk achter mijn radiatorkap heeft een scheurtje en het voorspatbord zit vol met krassen. En mijn helm/bril zijn afgeschreven!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt dure dingen zijn er niet gesneuveld, los van de helm dan. Maar ook dat valt in verhouding ook wel mee.
Nieuwe helm/bril is inmiddels onderweg en ook de handkappen zijn besteld. Voorspatbord moet ik nog even kijken of ik het uit kan polijsten, want ik heb geen stickers meer.

Al met al een enerverend pasen! :D

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Kasteel » 06 apr 2021, 10:52

Serieus momentje dan :|, maar doorpakken en verder is idd het beste plan!

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door EvdP » 06 apr 2021, 13:28

Estoque schreef: 06 apr 2021, 09:17
Echt dure dingen zijn er niet gesneuveld, los van de helm dan. Maar ook dat valt in verhouding ook wel mee.
Nieuwe helm/bril is inmiddels onderweg en ook de handkappen zijn besteld. Voorspatbord moet ik nog even kijken of ik het uit kan polijsten, want ik heb geen stickers meer.
Een helm kun je vervangen, hersenletsel is erger!

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Ferdi » 06 apr 2021, 16:00

Dat inderdaad, doe zelf wat met de paardensport en al wat caps afgeschreven en dan leer je heel snel dat zo'n ding prima vervangbaar is en je blij bent dat je iets op je hoofd had.

Mooi balen dat het is gebeurd, aan de andere kant is dat het risico van de hobby en weet je dat het erbij "hoort"

Edit: filmpje ook nog even gekeken.
Tempo zit er serieus flink in!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Estoque » 06 apr 2021, 16:25

Ferdi Gielen schreef: 06 apr 2021, 16:00 Dat inderdaad, doe zelf wat met de paardensport en al wat caps afgeschreven en dan leer je heel snel dat zo'n ding prima vervangbaar is en je blij bent dat je iets op je hoofd had.

Mooi balen dat het is gebeurd, aan de andere kant is dat het risico van de hobby en weet je dat het erbij "hoort"

Edit: filmpje ook nog even gekeken.
Tempo zit er serieus flink in!
Mooi verwoord! Tuurlijk is het kut dat je weer +-400,- kwijt bent aan een nieuwe helm/bril. Maar van de andere kant, een deuk in je kop is nog kutter. Geld komt er wel weer en moet toch rollen! :D

Wat overigens wel 'leuk' is aan regelmatig van je motor vallen, is dat het belang van een goed pak, helm en handschoenen ook daadwerkelijk zichtbaar is. Ik kan er met mijn kop dus ook niet bij dat er nog zoveel rijders zijn die hun broek/jas niet aan elkaar ritsen of met hun tourmachine zonder handschoenen rondrijden op de straat.

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Jules » 08 apr 2021, 10:06

Ziet er wel erg leuk uit zeg! Balen van de valpartij, maar gelukkig niks ernstigs.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Risotto & Sushi! - Heel wat rondjes gemaakt!

Bericht door Estoque » 17 mei 2021, 13:27

*Schuifelt Rustig richting de Microfoon op het podium*
*Drukt op z'n Casette-recorder op Play*
*Hello! (Good to be back) van Scooter begint te spelen*
HELLO! HELLO! GOOD TO BE BACK!

Zo! Alle stof en stilte weer verdwenen! Zijn we weer!!
Laatste update was van Pasen en inmiddels zijn we 7 circuitdagen en 4 valpartij verder. Kortom, lekker veel kilometers gemaakt op de baan!

Deze update wat minder beeldmateriaal, simpelweg vanwege het feit dat ik dat gewoon veel te vaak vergeet en inmiddels wel genoeg foto's heb van de Honda in z'n huidige uitdossing.

Na Pasen stond een circuitdag op Lelystad op de planning. Van 10 tot 15:00 uur rijden op Midland in 2 groepen. Gegarandeerd veel rijtijd en dus lekker sturen.

Weertje was perfect, zonnetje erbij en lekker knallen. In den beginne nog een beetje schrikachtig van de vorige valpartij en met tegenzin opgegeven voor de 'gevorderde' groep (onder groepsdruk), maar uiteindelijk was dat wel de beste keuze. Na een 2-tal sessies zat de snelheid er al lekker in en kon er lekker gevochten worden onderling op de baan!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bijna perfect dagje, ware het niet dat ik in de laatste sessie (een soort van race) mijn achterband lek reed en ik dus vroegtijdig moest stoppen, maar het was wel heel erg leuk!

Een week na Lelystad naar Emmen gereden voor een dagje Pottendijk. Band weer gefixt en dus gas met dat hok!
Mooi weertje, druk op de baan en echt lekker gereden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op koningsdag richting Neerijnen gereden met de honda in de aanhanger om mijn eerste echte offroad meters te maken op de honda!
Van deze dag heb ik geen foto's, maar het was wel echt afzien en leuk. Heb ik op het asfalt nog enige kunde en vaardigheid op 2 slicks, op het 'zand' heb ik dat totaaaaaaaaal niet.

Nu helpt de conditie van een deurmat ook niet echt mee, maar na 3 valpartijen en het afbreken van mijn stepje was deze jongen bekaf. Heel erg vet om te doen, heel erg zwaar om te doen, maar ook heel erg leuk om te doen!

De zondag na Neerijnen naar Emmen gegaan voor een dagje sturen!
Met z'n 3en erheen en 3 sessies verder stonden alle 3 de motoren alweer op transport richting huis vanwege diverse redenen.
- Eerste persoon blies z'n KTM op
- Tweede persoon probeerde z'n Suzuki op z'n enkel te vangen
- En ik, ik besloot om mijn lekke band van 2 weken eerder nog maar eens te herhalen. Wederom een lekke band. (Motorzaak had er een 14" binnenband in gezet, niet echt handig. Maar wel eerlijk dat ze het gewoon zeiden achteraf en ik niks hoefde te betalen toen ze er nu wel een 17" binnenband in hadden gezet. Prima opgelost dus!)

Weekend na Emmen stond de Honda weer klaar voor 2 dagen Assen Juniortrack!
Zowel zaterdag als zondag werd de zelfde layout gereden en die dagen echt veel geleerd! Op een kleine valpartij op de zaterdag na een vlekkeloos weekend gehad met veel lol naast de baan en mooie gevechten onderling op de baan.

Filmpje van mijn maat die achter mij reed tijdens een snelle ronde en de betreffende valpartij:


Zo ziet dat er in POV uit:


AAAAAAAAAAAAANYWAY! Geen schade, geen gekkigheid. Gewoon opstappen en door!

Hemelvaartsdag en afgelopen zaterdag wederom naar Assen geweest!
Dit keer reden we andere layouts dan eerder, dus in het begin was het wennen. Maar na verloop van tijd komt ook dan de "snelheid" wel weer de hoek om kijken!

Hemelvaart reden we de baan, zonder knik, in tegengestelde richting!

De zaterdag erop reden we wederom zonder knik, maar nu in de zelfde richting als de week ervoor. Beide heel erg vette layouts! Zonder de befaamde 'knik' is dat stuk van de baan gewoon vol in de 5e versnelling. (Niet dat ik dat al durf, maar het is mogelijk!)

Hier 2 snelle rondes van mij, die afgebroken moest worden vanwege een gele-vlag situatie. Hierop is ook wel te zien hoe groot het verschil is tussen iemand als ik, met 105kg en +- 10 maanden ervaring op een Supermoto en iemand die vanaf een vele jongere leeftijd al begonnen is met rijden. En let op, die jongen is nog niet eens de snelste van wat er tussen rijdt :P

Niveau op Assen is wel een stukje hoger dan op andere banen, wel heel erg interessant om op de beelden terug te kijken wat snellere jongens anders doen. Op Assen ben ik een van de langzamere, op Emmen heb ik dat probleem nog niet echt :P



Al met al super veel rondjes en uren gemaakt op de Honda! Zoals het nu lijkt worden de komende weken wat rustiger qua rijden, maar dat gaan we meemaken!
Laatst gewijzigd door Estoque op 17 mei 2021, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Assen Licentiedag!

Bericht door Estoque » 17 mei 2021, 13:29

Heb de youtube tags maar weer verwijderd. Mijn god waarom is dit het enige forum waar Youtube filmpjes plaatsen godsonmogelijk is.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door EvdP » 17 mei 2021, 13:48



(Ligt hem aan de URL, het is echt retesimpel)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Riceaux » 17 mei 2021, 14:47

Gave filmpjes en heerlijke verhalen! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Jules » 17 mei 2021, 14:52

Riceaux schreef: 17 mei 2021, 14:47 Gave filmpjes en heerlijke verhalen! :thumbup:
+1

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Kasteel » 17 mei 2021, 15:13

Leuk om mee te lezen!! :)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Estoque » 17 mei 2021, 15:37

EvdP schreef: 17 mei 2021, 13:48

(Ligt hem aan de URL, het is echt retesimpel)
Die link krijg ik dus niet, omdat het mijn eigen kanaal is.
Ik krijg constant de korte URL, of de links + &AS_Channel=KimiNL

Maar dat moet er dus af :P. Thanks!

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door EvdP » 17 mei 2021, 15:56

^Dat verklaart een hoop.

Maar leuke filmpjes!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Estoque » 25 mei 2021, 09:47

Afgelopen weekend in de stromende regen met slicks gereden op Assen. Was flink glibberen en glijden, maar wel heel erg leuk!
Beetje oefenen op de drift-skills <3

Na 2 sessies droogde de baan op en kon er harder gereden worden. Wel erg verraderlijk, want het koude asfalt gaf een stuk minder grip dan normaal. Onder het mom van: "Das pech, grip weg" ook mijn 100kg lijf weer even over het asfalt gegleden, in de hoop dat de bijkomende wrijving het wat warmer zou maken, maar dat mocht niet baten..

Verder beide kneesliders wat bijgepunt en weer huiswaarts gegaan!

Afbeelding
Afbeelding

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door SlowCo » 25 mei 2021, 10:45

Heerlijk op (en over) de grens!
De valpartijen zijn wel een goede reminder dat ik hier gewoon niet meer aan moet beginnen...

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Estoque » 25 mei 2021, 10:52

SlowCo schreef: 25 mei 2021, 10:45 Heerlijk op (en over) de grens!
De valpartijen zijn wel een goede reminder dat ik hier gewoon niet meer aan moet beginnen...
Op de foto's is te zien hoe hoog ik van de grond afzit.
Van je stoel afvallen is letterlijk hoger dan mijn motor plat leggen :P

En je gaat vaak schuivend ten val, dus een voorwiel of achterwiel wat wegglijdt, met een knietje aan de grond doet dat allemaal niet zo'n pijn.

Van alle valpartijen die ik de afgelopen jaar heb gemaakt, is die van pasen het ergste en de enige waar ik mij bezeerd heb. 1 van de 11 keer dus.
Als de postcodeloterij die kansen had, deed iedereen mee :P

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door SlowCo » 25 mei 2021, 11:25

Mezelf kennende zou het bij mij een highsider worden de eerste de beste keer dat ik onvrijwillig af moet stappen...
Lijkt me stiekem wel gaaf om weer eens op een motor over het circuit te rijden na al die jaren. Maar dan wel in het langzaamste beginnersgroepje.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Meters maken!

Bericht door Estoque » 25 mei 2021, 11:37

Gewoon doen.

Jonger worden doe je ook niet, dus waarom wachten?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Estoque » 28 jun 2021, 15:13

Een aantal weekenden verder en weer een heel aantal meters gemaakt. Zowel met de Honda als met de Hyper.
Allereerst Landsard. Begin Juni naar Brabant gereden op een donderdag voor een circuitdag op Circuit de Landsard, krap baantje met ontzettend veel grip. Heel erg leuk voor de verandering, maar niet echt een gemis dat het 2,5 uren weg is van mijn huis.

Filmpje van 1 sessie. Een wat ander Camera-standpunt dan anders en ja, mijn ketting is reeds gespannen :P


Na de Donderdag op Landsard een weekend rust genomen van het Honda rijden. Dus mooi tijd om de honda van een mede-circuitstrijder en oud-DF-er helemaal weer vers te maken!

Stickerset heb ik al een tijdje geleden ontworpen, maar eindelijk een geschikte productie-locatie gevonden voor het fluo-geel.
Erg vet geworden, al vind ik het zelf!
Afbeelding

Vervolgens was het tijd voor een weekendje kamperen op Assen. 2 dagen rijden, 2 verschillende layouts en 1 nacht-bbq. Fantastisch!
Dus camper van mijn ouders meegepakt, aanhanger erachter geslingerd en afgereisd naar het verre Assen. 1 uur en 30 minuten verder stond het spul er zo bij:

Afbeelding

Vooral de zaterdag was een erg leuke layout. Erg krap en haaks, maar daardoor heel anders en totaal niet geschikt voor Kneedowns (met mijn zeecontainer-postuur :P)

1 sessie gefilmd met de GoPro van een kameraad, gezien ik mijne vergeten was. Maar wel erg leuk nek-aan-nek gevochten. Heerlijke sport is het toch <3 Hier kun je de alternatieve layout ook wel zien!



Verder de honda voor het eerst sinds de 1e week van Maart dit jaar, meer dan een weekje met rust gelaten. Omdat we 2 weekenden weg gingen met de straatmotoren.

1x met mijn broer/ouders naar de Hars in Duitsland en 1x met motor-kameraden naar ons vaste huisje in Willingen.
Maar voordat je op reis gaat: MODIFICATIES EN AANKOPEN DOEN!!!!

Allereerst een nieuwe helm. Op een serieuze motor, hoort een serieuze helm. Mijn fluo-gele cross/race hybride was prima voor de 701, maar voor de Ducati wou ik iets serieuzers en meer comfortabel:

Enter: Arai Tour-X4 in metallic blauw/rood.
Afbeelding

Gelijk een donker vizier op gezet en vervolgens een Cardo Freecom 4+ ingebouwd voor de muziek, klaar om meters te maken!

Vervolgens was de Hypermotard aan de beurt:
Ook de Ducati is inmiddels op het punt gekomen van: "Standaard leuk, maar kan beter!"
Allereerst was het puntje van koppel. De oude 1100SP's staan bekend om hun immense koppel en de 950 heeft met de Euro 4 normeringen toch wel in moeten leveren op dat gebied. Met 100nm standaard is het zeker genoeg om fun te hebben, maar meer is beter!

Grootste bottleneck in het originele uitlaattraject is de katalysator. Een gigantisch ding van 8kg die een behoorlijke hoeveelheid power snoept. Gelukkig is dat met een link-pipe van 200,- heel snel opgelost!

Uurtje sleutelen en het ding zit eronder!
Afbeelding

Toch wel een heel verschil zo op het eerste gezicht en het scheelt serieus veel gewicht.

Vervolgens krijg je een motor-storingslampje omdat de sensor de klep niet meer registreert die in het originele pijpwerk zit. Hiervoor kun je een kabeltje kopen van 5 tientjes bij Healtech en ook dat probleem is verholpen!

Uiteindelijk is er een heel mooi apparaatje van Termignoni, genaamd de UpMap T800. Dat is als het ware een flash-computer van de originele ECU, waarmee je simpel kant-en-klare tunes kunt inladen. Plugt zo in de diagnose-stekker van de Duc, bluetooth verbinding erop en inladen maar. Had een tune aangeklikt met een De-cat en andere uitlaatdemper.

10 minuten later zit alles er in en klaar voor de testrit!
Afbeelding

Dat ging dus iets minder dan geplanned. Motor liep bij 4000 toeren en volgas echt fantastisch en hard. Maar op cruise-snelheid kon je merken dat hij veel te veel geknepen werd. Alsof de ECU alles aan het over-corrigeren was. Bij thuiskomst de originele tune er weer ingeladen en wederom gaan rijden, geen problemen. Wederom de tune ingeladen, en het "probleem" was er weer.

's Nachts beetje lopen Googlen naar mogelijke oplossingen, blijkt de oplossing vrij simpel.
Upmap vermeld netjes in de Map omschrijving dat: "O2 Sensor warnings disabled", maar vermelden er niet bij dat je de O2-sensor dus af moet koppelen. Zal wel te maken hebben met rechtzaken etc, maar je het is dus de bedoeling dat je de Lambdasonde afkoppelt.

Het Ducati systeem is eigenlijk open-loop, maar om de Euro 4 regels te halen zit de lambdasonde er in en die regelt in sommige toerentallen bij. Systeem is dus bij enkele toerentallen closed-loop.

Door de nieuwe software en het afdoppen van de lambda-sonde, is het een open-loop systeem geworden.
Vervolgens na het afdoppen de motor opnieuw geprobeerd en mijn fucking hemel!

Wat gaat dat ding af! Powerwheelies in de 2 en de 3 zonder te hoeven trekken aan het stuur. Echt wat een magistrale fiets!
Dan blijft er nog maar 1 modificatie over die eigenlijk op elke euro 4 / 5 fiets moet: Meer lucht! Dus daarom overgegaan tot de aankoop van een StarAce inlaat traject voor de 950. Die zit er nog niet op, maar is onderweg vanuit Italië naar Nederlander.

Afgelopen weekenden respectievelijk 1100 en 1200km gereden met allerlei bochten, hairpins en wat langere rechte stukken. Met elkaar een hele fijne fiets. Echt super content met mijn keuze voor de 950. Enige minpunten: Range (190km met rustig rijden is wel echt de max) en lange stukken rechtdoor. Cruisen op 130km/h is gewoon niet comfortabel voor meer dan 30km. Is hij ook niet voor gemaakt, heb ik de helm ook niet voor, maar het is een minpuntje.

Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk ook nog iets geks gedaan: opgegeven voor mijn eerste Supermoto wedstrijd!
11 Juli op Assen. 2 wedstrijden van 15 ronden. Ik heb er zin in!
Maar eerst uiteraard nog een weekendje oefenen, dat staat voor aankomend weekend op de planning.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Philipoo » 28 jun 2021, 15:19

Hoe bevalt die hyper tov je oude 701? Ik zit te overwegen om de S1000 in te ruilen op een hypermotard..

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door SlowCo » 28 jun 2021, 15:47

Keigaaf weer!
De keuze voor zo'n crosshelm met windvanger/zonneklep voor op een straatmotor is wel wat vreemd...

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Estoque » 28 jun 2021, 16:02

Philipoo schreef: 28 jun 2021, 15:19 Hoe bevalt die hyper tov je oude 701? Ik zit te overwegen om de S1000 in te ruilen op een hypermotard..
Vraag krijg ik best veel.

Het is een beetje hoe je het vergelijk maakt.
Vergelijk je hem als Supermoto? Dan is de 701 verreweg de betere.
80kg lichter, goedkoper plastic en voelt als een 'zware' supermotard. Heerlijk om mee te spelen en nodigt ook gewoon echt uit tot het nemen van stoeprandjes, trappen etc.

Vergelijk je hem als Motor? Dan is de Hyper in een hele andere dimensie.
Bouwkwaliteit is veel beter. Mooiere oplossingen en afwerking, uitgebreid display, een toerenteller, versnellings indicator, knoppen aan het stuur ipv op de teller, fuel-tripmeter, temperatuurmeter, rijmodi, etc, etc.
Heel erg leuk om the Wheelieën en af te toe een stoeprandje af te springen, maar totaal niet zo'n "Stepje op de grond, laars op de grond en hoeken met dat ding"-machine als dat een 701 wel meer is.

Ook trekt de Hyper veel en veel meer aandacht van mensen op de weg.
Echt veel automobilisten die duimpjes geven of je er langs laten etc.

De meest correcte omschrijving die ik heb gevonden voor mijzelf is dat de Hypermotard een Nakedbike met SM-styling is.
Het is zwaarder, volwassener en minder speels dan de 701, maar wel allround een betere motor. Enige wat ik mis is 30pk ten opzichte van andere nakedbikes.

Zou ik terug moeten naar 1 motor voor circuit en weg, dan is de 701 echt wel weer een realistische kandidaat.
SlowCo schreef: 28 jun 2021, 15:47 Keigaaf weer!
De keuze voor zo'n crosshelm met windvanger/zonneklep voor op een straatmotor is wel wat vreemd...
Ja en Nee.

Voor comfortabel langere afstanden maken? Ja!
Voor looks? Nee!

Het is toch een beetje Supermoto-achtig, en daar vind ik een racehelm gewoonweg niet bij staan. Dat heurt niet!
Daarom ook bewust een donker vizier gemonteerd ipv een helm met inwendig zonnevizier. Dat vind ik niet mooi.

Praktisch nut is altijd een ondergeschoven kindje bij mij

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Estoque » 08 jul 2021, 11:04

Afgelopen weekend weer veel gereden, 2 dagen Assen stonden op de planning.
Laatste voorbereiding op de race van aankomend weekend.

Afbeelding

Had wat aanloopproblemen met mijn nieuwe remsetup, waardoor ik na 1 sessie mijn nieuwe schijf en remblokken al kapot gekookt had, maar voor de zondag alles weer terug gebouwd naar de oorspronkelijke setup. Dat voelde toch wat vertrouwder met als resultaat dat ik m'n PR met een goede 0.4 seconden heb verbeterd.

Vervolgens in de laatste sessie keihard eraf geschoven in de bandenstapel. Gewoon gevalletje te dicht op m'n voorganger en onverwachts remmen. Laptimer gaf aan dat ik 103km/h ging op moment van vallen, niet heel erg fijn!

Na het vallen over het asfalt geschoven en in de bandenstapel geklapt, waarna de motor weer op mij klapte. Resultaat, een zere schouder, bloedlip en een leren pak dat redelijk wat reparatiewerk behoeft.

Maar zoals het nu lijkt kunnen we aankomend weekend gewoon racen, dus prima! Schade aan de motor is met 6,- wel enorm en zal de nodige financiële support van de sponsoren (Wie?) behoeven :D

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Jules » 08 jul 2021, 14:18

Auw pijnlijk! Wonder dat je nog niets gebroken hebt lijkt het zo ;)
6 euro schade is dan wel weer te overzien!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten