SuperDuke 1290 R decat - vragen

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 14 jul 2018, 07:11

Ben me aan het verdiepen in een de-cat voor de KTM SuperDuke 1290R.

Waarom?
- geluid
- betere loopcultuur
- misschien wat meer koppel en/of vermogen

Rij nu volledig origineel muv van Akrapovic demper waar de db-killer uit is gevallen :)

Originele optie is full titanium race Akrapovic EVO systeem. Is een volledig system vn headers, resonator ipv cat en einddemper. Tesamen met aangepaste 'Akra' mapping, ander luchtfilter en SAS-delete (iets van milieu shit / luchtsysteem). Scheelt -6kg en +12pk tov origineel.

Nadeel: 2,5k en als je naar buitenland gaat ben je de sjaak of moet je eerst alles weer terugbouwen.

Alternatief: decat link pipe in mn bestaande systeem. Akra demper heb ik al. Headers blijven dan origineel.
Kosten: 150-200 euro voor linkpipe.

Probleem 1 - Ik hoor verachillende verhalen qua montage. Van 15min. tot dealer gisteren 2.5 a 3 uur.

Vraag 1 - Wie heeft ervaring en weet het echt ?

Probleem 2 - Ik hoor verschillende verhalen qua mapping. Std laten is prima vs std wordt ie zonder cat te arm, dus je moet mapping aanpassen, bijv. bovengenoemde de Akra EVO mapping laten laden door dealer.

Vraag 2 - Wie heeft ervaring wat er met het mengsel gebeurd bij decat (o2 sensor zit alleen voor cat, na cat zit geen sensor meer) ?

Probleem 3 - Std heeft SDR 1290 een SAS systeem. Bij de officiele Akra EVO lijn gaat die eruit en de Akra EVO mapping disabled de sensors ed zodat je geen foutcode krijgt.

Vraag 3a - Kan de SAS blijven zitten zonder dat je foutcodes krijgt wanneer je alleen cat delete doet en blijft rijden met std mapping ?

Vraag 3b - idem maar dan als je rijdt met cat-delete en Akra EVO mapping ?

Achtergrond - ik wil eigenlijk gewoon binnen uurtje zelf cat voor linkpipe kunnen wisselen (en terug), SAS laten zitten en mapping std houden. Ritje naar buitenland is dan simpel cat terugplaatsen. Additioneel Akra EVO mapping laden overweeg ik maar betekent al afspraak met dealer als je cat terugplaatst.

Mark.

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26062
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW E63 630i / BMW F20 120i

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Knot » 14 jul 2018, 09:28

Hoop gedoe man steeds wisselen. Is het echt zoveel risico over de grens?

Ik zou het dan goed doen. Cat eruit. Sas eruit en custom mapping

Berry1000RR
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2013, 12:54

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Berry1000RR » 14 jul 2018, 09:46

Knot schreef:
14 jul 2018, 09:28
Hoop gedoe man steeds wisselen. Is het echt zoveel risico over de grens?

Ik zou het dan goed doen. Cat eruit. Sas eruit en custom mapping
Afgelopen woensdag terug gekomen van een 6-daagde motorvakantie. Via de Eiffel, het Zwarte Woud, Zwitserland naar Italië. En van Italië via Oostenrijk, het Zwarte Woud en de Eiffel terug naar Nederland. Totaal bijna 3200km gereden, diverse keren politie tegengekomen (ook controles) maar geen één keer aan de kant gezet. Dit zegt natuurlijk niks aangezien het een volgende keer ook anders kan zijn..... Overigens reed ik wel al die tijd zonder DB-killers.

Je hebt trouwens ook Tune ecu, daarmee kun je zelf verschillende mappings laden dan wel aanpassen.

Nog maar even een plaatje :angel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 14 jul 2018, 10:51

Prachtig Berry.

@Rody....als we allea doen wordt het lastiger om ff terug te zetten naar buitenland. Kortom dan ik ik beter gewoon full official Akra EVO race setup laten monteren. Kost wat maar dan ben je echt klaar.

Ik zoek dus het compromis...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 6592
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 14 jul 2018, 10:53

Goede vriend van me heeft alles met z'n uitlaat gedaan wat er te doen valt. Voor zover ik begreep als je je cat er onderuit haalt zeker opnieuw mappen, krijgt 'ie een berg meer vermogen van.
Zal ik 'm anders vragen of je 'm 's kan bellen?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 14 jul 2018, 11:48

@peric - als ie een ktm 1290 SDR heb zou ik 'em zeker even willen bellen. Zo niet dan heeft het minder zin. Akra EVO mapping en SAS delete is nogal KTM specifiek nl.

Ik hoor het wel...

Mark.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19184
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Niels » 14 jul 2018, 12:07

Ik begrijp niet helemaal waarom het blok zonder kat te arm zou lopen. De KTM ken ik niet maar de “closed loop” regeling van een ECU meet met de lamda sensor voor de kat het zuurstof gehalte. Is dat bij de KTM anders? Te arm zou betekenen dat het systeem al buiten zijn range zit en nog steeds bijstuurt om minder benzine in te spuiten. Dat is vreemd omdat wanneer de Ecu alleen moet regelen in een bereik tot dat de lambda sensor geen zuurstof meer meet.

M.a.w. de Ecu krijgt een offset wanneer de kat gedemonteerd wordt en ik begrijp niet waarom :hmmm:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 14 jul 2018, 18:10

@Niels...exactly...ik snap het ook niet...
En niemnd kan het me uitleggen. Ik lees van alles...zonder cat te arm...akra EVO moet je laden...etc. Maar niemand verklaard waarom ie armer gaat lopen...

Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 14 jul 2018, 19:21

Kat wisselen is idd 15 min werk en zelfs een computernerd zou het kunnen.

BODIS kat vervanger zal ik niet kopen, A ziet er niet uit zo lelijk beunhazerij laswerk en B vind hem niet klinken.(zelf mogen ervaren)

Een arrow linkpijp zonder kat icm met akra zonder db is te hard vind ik persoonlijk.

Akra is idd prijzig, 6 kg lichter maar de sound is super! En de looks maken je motor wel af.
(Zonder db killer vind ik hem ook te aso)

SAS wordt verwijderd zodat je minder knallen in de pijp krijgt, omdat de uitlaat van dun metaa is gemaakt willen de midden demper open scheuren.
Wel prettig ipv die vele plofjes die je nu hebt.
SAS kun je dus laten zitten zolang je geen full akra koopt.

Andere linkpijp wordt idd geadviseerd of een rijkere mapping van akra te nemen,
Lamda is small band en geen wide band.

Rijdt zelf wel met full akra geen moment spijt gehad van de keuze en rijdt 90% van de ritjes in duitsland . Ga paar keer per jaar naar de ring en omgeving. E keur type plaatje zit er niet op maar die zijn wel in omloop ;).

Heb mijn std akra demper verkocht voor 600e

Leuke site met leuk spul
http://www.rottweilerperformance.com

Mijn pornofiets
Afbeelding

TLRS
Berichten: 953
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door TLRS » 14 jul 2018, 20:04

Niels schreef:
14 jul 2018, 12:07
..de “closed loop” regeling van een ECU meet met de lamda sensor voor de kat het zuurstof gehalte..m:
Van welke cilinder?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 6592
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 14 jul 2018, 20:47


Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 14 jul 2018, 21:20

Peric schreef:
14 jul 2018, 20:47
Dan is dit te hard zeker? :lol:

https://www.facebook.com/Austinracing22 ... 835846780/
Jammer dat hij geen quickshifter heeft gemonteerd :headbang: .
Haha die austin schijnt echt aso te zijn maar kan ook niet anders als je ziet hoe klein die dempers zijn.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 6592
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 14 jul 2018, 21:36

Zit er toch standaard op? Een QS..
Zal 's vragen om een filmpje en foto van de SD van die vriend van me.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19184
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Niels » 14 jul 2018, 21:43

TLRS schreef:
14 jul 2018, 20:04
Niels schreef:
14 jul 2018, 12:07
..de “closed loop” regeling van een ECU meet met de lamda sensor voor de kat het zuurstof gehalte..m:
Van welke cilinder?
Bij zo'n moderne fiets gok ik op beide?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 14 jul 2018, 21:45

@Jeffrey - full Akra heeft voor mij nog een nadeel. Komt nl. qua demper iets hoger en dan passen de powerparts zijtassen officieel niet meer
(passen wel maar verbranden door de hitte vd demper ;))

Ennuh dat ploffen bij gas los rond de 4k rpm vindt ik juist supertof...

Mark.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1246
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jules » 14 jul 2018, 21:59

Ik zou zeggen kat en sas verwijderen en op maat laten mappen. Moet te doen zijn toch? Kunnen ze meteen de sas uitprogrammeren.

Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 14 jul 2018, 22:59

Peric schreef:
14 jul 2018, 21:36
Zit er toch standaard op? Een QS..
Zal 's vragen om een filmpje en foto van de SD van die vriend van me.
Op de 1.0 zit hij niet standaard op de 2.0 weláár dan moet je de software kopen dan schakelt de dealer het vrij.

Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 14 jul 2018, 23:00

markk schreef:
14 jul 2018, 21:45
@Jeffrey - full Akra heeft voor mij nog een nadeel. Komt nl. qua demper iets hoger en dan passen de powerparts zijtassen officieel niet meer
(passen wel maar verbranden door de hitte vd demper ;))

Ennuh dat ploffen bij gas los rond de 4k rpm vindt ik juist supertof...

Mark.
Oké, van de koffers weet ik niet maar jij hebt hebt nu antwoord op al jou vragen denk ik :p.

Arrow heeft ook linkpijp met kleine kat er in.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3600
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 15 jul 2018, 06:20

Dus linkpipe (remus / arrow), zelf monteren en daarna langs dealer voor Akra EVO map. Sas laten zitten.????

En bij ritje buitenland: Langs dealer, std mapping laden en daarna zelf kat monteren ?
(Akra mapping en cat molt de cat)


Mark.

Berry1000RR
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2013, 12:54

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Berry1000RR » 15 jul 2018, 10:03

Berry1000RR schreef:
14 jul 2018, 09:46
Je hebt trouwens ook Tune ecu, daarmee kun je zelf verschillende mappings laden dan wel aanpassen.
Is het dan geen optie om Tune ecu aan te schaffen? Dan kun je zelf van mappings wisselen en scheelt het ritjes naar de dealer.

Zelf heb ik er overigens geen ervaring mee hoor....

Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 15 jul 2018, 13:44

markk schreef:
15 jul 2018, 06:20
Dus linkpipe (remus / arrow), zelf monteren en daarna langs dealer voor Akra EVO map. Sas laten zitten.????

En bij ritje buitenland: Langs dealer, std mapping laden en daarna zelf kat monteren ?
(Akra mapping en cat molt de cat)


Mark.
Jezus, wie heeft jou zo bang gemaakt?
Lekker monteren, mapje inladen bij de dealer voor paar tientjes en rijden maar. Niks wisselen voor buitenland je hebt toch e keur op de akra en je hebt een db killer, ik denk toch dat je die er dan in laat zitten vanwege te aso geluid/teveel negatieve aandacht zou trekken van de politie.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1246
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jules » 15 jul 2018, 20:53

Idd. Buitenland gewoon DB killer erin (of in je tas ;))

Online
PeterB
Berichten: 1530
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door PeterB » 15 jul 2018, 21:23

Oftwel in NL een brommer met tyfusherrie maar in het buitenland een soort van fluisterstil...

Online
Jeffrey026
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 26 jul 2018, 17:15

hoe staat het ermee? postode al een cadeautje gebracht?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 6592
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 26 jul 2018, 17:27

Neem aan dat je Gilles inmiddels gesproken hebt? :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten