Mijn klassieke Z1300 aanhanger/vouwwagen erbij

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 25 nov 2016, 12:38

Nou de kogel is door de kerk :-)
Er komt een schommelvork op omdat dit veel beter stuurt en je uiteindelijk met een zijspan de standaard vork sloopt vanwege het torderen.
Er komen dan gelijk nieuwe remmen op.
Ik ga niet voor de autowielen omdat het ten eerste minder fraai is en ten tweede de motor genoeg vermogen heeft en het vroeger gedaan werd om gelijk wat betere giering te verkrijgen.
Binnenkort dus wegbrengen voor de aanpassingen.
Voor diegene die niet weten wat een schommelvork is een plaatje

standaard vork
Afbeelding

voorbeeld schommelvork
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 27 nov 2016, 13:42

Zo, voordat die weggaat voor de schommelvork iig de bedrading helemaal nagelopen en met name bij de voorvork/kuip en kuipsteun alles even zo gemaakt dat het ten alle tijden vrijloopt, je ziet er zometeen niks meer van maar ja wel het behoud van je bedrading, ik had geen volledige stuuruitslag meer en nu weer wel.
SDC10001.JPG
SDC10001.JPG (311.03 KiB) 2369 keer bekeken
SDC10002.JPG
SDC10002.JPG (313.16 KiB) 2369 keer bekeken
SDC10003.JPG
SDC10003.JPG (292.54 KiB) 2369 keer bekeken
SDC10004.JPG
SDC10004.JPG (298.67 KiB) 2369 keer bekeken
Ook nog remcilinder en handel weer gangbaar gemaakt en gespoten en een nieuwe koppelingshandel met cilinder gemonteerd voor de koppeling.
Nu alleen de achterrem olie verversen en oliefilter en motorolie verversen en dan is die zover technisch in orde, dan kunnen we gaan poetsen, dat gaat wel ff duren.
Laatst gewijzigd door Luco op 27 nov 2016, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Niels » 27 nov 2016, 13:45

Lekker bezig Luco :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 27 nov 2016, 13:51

Ja een hoop werk, maar hij heeft lang genoeg stilgestaan, ik hoop dat Tovami de carburateurs weer goed en lekvrij krijgt.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Eric Z » 27 nov 2016, 16:04

:thumbup: Poetsen is niet erg nu, kan je van de zomer weer rijden. Of is dat te optimistisch?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 27 nov 2016, 16:48

Dat moet makkelijk te halen zijn.
carbs liggen nu bij Tovami, die zullen voor het nieuwe jaar wel klaar zijn.
en ik hoop dat ik hem over twee weken weg kan brengen en dat die dan eind januari terug is, kuip erop en bak monteren en dan misschien nog naar Tovami voor de fijnafstelling van de carbs.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Macboy » 27 nov 2016, 20:58

Gaaf zeg ! Zat zelf te kijken naar zon W800. Klassieker in modern jasje. Die is dus hierop gebaseerd ?

Deze heeft dan alleen 1300cc ? En die nieuwe dus 800 ?

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door SlowCo » 28 nov 2016, 23:23

Prachtig project dat ik, als ex-motorrijder, met plezier aan het volgen ben. Maar eeuwig zonde dat je hem niet gewoon als solo motor opbouwt i.p.v. als zei(k)span... :roll: :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Niels » 29 nov 2016, 17:29

Ja mee eens alhoewel dat altijd een persoonlijke keuze blijft natuurlijk. Ik heb ook niets met zijspannen en de Z1300 is een super stoer apparaat die letterlijk in de schaduw komt te staan imho. Dus ik blijf ook zeker volgen al had ik zelf ook andere keuzes gemaakt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 02 dec 2016, 14:24

@Macboy, ik weet niet of die op de 1300 is gebaseerd, de z1000 en z600 en de andere z modellen hadden een beetje dezelfde uitstraling, de 1300 was juist een heel apart traject vanwege het 6 cilinder in lijn en watergekoelde concept wat destijds best innovatief was.

Uiteindelijk is het zijspan gewoon afkoppelbaar, alleen weet ik niet of dat een beetje stuurt met een schommelvork :-)

Ben het klepdeksel aan het demonteren om te poetsen, is er 1 kop van een titanium boutje afgebroken pfffffffffffffffffffffffff.

Ow en vanochtend nieuwe remklauwen besteld van een cbr600rr.
Soort van big brake kitje ivm die pisremmen die er nu op zitten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 03 dec 2016, 11:10

Ben begonnen met polijsten van het kleppendeksel, maar kan niet overal bij met mijn machine.
Maar na een prijsopgave denk ik dat ik toch maar eens ga zoeken naar spullen om het zelf te doen.
SDC10001.JPG
SDC10001.JPG (288.78 KiB) 2243 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Niels » 03 dec 2016, 13:22

Met een Dremel moet dat wel lukken op de moeilijke plaatsen lijkt me maar het kost wel een hoop tijd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 03 dec 2016, 14:00

Ja klopt, alleen moet je dan ook de goede spullen en accesoires hebben en dat is ook prijzig, maar ben ff langs geweest en we hebben een vast bedrag afgesproken.
Het hoeft niet 1000% zeg maar, die spullen gebruik je maar eenmalig en voor vlakke delen heb ik de spullen wel, dus alleen het deksel kan ik niet zelf.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 07 dec 2016, 19:13

Zaterdag kan ik de carbs ook weer ophalen bij Tovami, echt niet normaal zo goedkoop.
Ze waren behoorlijk vervuild en hij snapte dat de motor niet goed liep, nu zou die weer als een zonnetje moeten lopen.
Alles schoongemaakt en ultrasoon gereinigd, ze zijn volledig uit elkaar geweest.

Maar ja nu eerst weer klepdeksel monteren en natuurlijk de carbs en oliefilter en olie en nieuwe benzine en poetsen pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 10 dec 2016, 13:42

Weer een stapje verder desondanks de tegenslagen

Koelreservoir is de pin vanaf gebroken, waardoor hij lek is, is niet meer te bestellen dus maar kijken of het met twee compenentenlijm lukt.
Nu uit laten harden en dan nog diverse lagen eromheen opbouwen.
SDC10003.JPG
SDC10003.JPG (193.81 KiB) 2181 keer bekeken
Afbreken kwam omdat die aan het luchtfilterhuis vastzit, dat stond niet in het werkplaatshandboek, dus met demonteren luchtfilterhuis brak het.
SDC10004.JPG
SDC10004.JPG (189.16 KiB) 2181 keer bekeken
Carburateurs ook weer opgehaald, gaan we morgen monteren.
SDC10009.JPG
SDC10009.JPG (292.23 KiB) 2181 keer bekeken
En het mooiste, kleppendeksel gepoetst door VRLM.
voor:
SDC10005.JPG
SDC10005.JPG (273.77 KiB) 2181 keer bekeken
na:
SDC10006.JPG
SDC10006.JPG (341.76 KiB) 2181 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Niels » 10 dec 2016, 15:30

Nice! Gaaf ook die 6 gaten van de carbs :D Ik ben benieuwd hoe die loopt straks, Tovami staat wel goed bekend.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 10 dec 2016, 16:34

Alle stationairs sproeiers zaten potdicht, evenals 3 hoofdsproeiers.
Was helemaal verrubberd.

Morgen carbs monteren en olie verversen en dan zou die in principe moeten kunnen lopen op het koelvaatje na, maar bougiekabels zijn ook niet best meer.
Dus ik denk volgend weekend helaas.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Macboy » 11 dec 2016, 20:01

:thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 11 dec 2016, 20:08

Ja gaat altijd meer werk in zitten dan gedacht, zag ook nog koelwaterlekkageplekken.
Dus ook radiateur gedemonteerd en alles weer schoongemaakt en nagekeken, dus vrijdag eerst alles weer monteren.
Maar zo te zien is koelvaatje weer dicht.
Aankomende week nog wat laagjes twee compenenten erover zetten.
Carbs zitten er weer op, nog geen olie ververst vanwege koelwaterlekkageplekken en zag ook nog een draad los zitten dus die ook weer gesoldeerd.

Nu de radiateur eraf is kan ik ook de rvs bochten maar beter gelijk poetsen, nu kan je er makkelijker bij.

Maar goed met een beetje mazzel loopt die as zaterdag :lol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 14 dec 2016, 21:36

https://youtu.be/wjk4S5tpVi0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijd valt me niet eens tegen voor zon zwaar en onbestuurbaar hok en slippende koppeling, geen standaard uitlaatjes meer.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 14 dec 2016, 21:39

met turbo kan ook
https://www.youtube.com/watch?v=XzAbgHvL23Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 14 dec 2016, 21:44

of stunten
https://www.youtube.com/watch?v=WmIZd8C-oOA" onclick="window.open(this.href);return false;

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door SlowCo » 15 dec 2016, 00:19

Mooie filmpjes zo zonder zijspan... :bag: :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door Luco » 15 dec 2016, 05:42

:zwijntje: :tooth:

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn klassieke Z1300 met Watsonian.

Bericht door SlowCo » 15 dec 2016, 13:42

Ik heb als eerste motor een Kawasaki GPz400 gehad. Zeg maar de kleinzoon van deze. Heerlijke motor was dat. Op die leeftijd waren de echte dikke >750cc bakken nog onbereikbaar (en zeer onverstandig) voor mij.
Leuk project ook al vind ik het echt zonde dat je tijd, geld en moeite steekt om hem verder als zijspan op te bouwen. Als er eenmaal zo'n serieuze voorvork in zit, zul je hem niet (nooit?) snel meer solo rijden denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten