Supermoto Topic

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermoto Topic

Bericht door ///Joost » 12 jul 2018, 11:43

+1

Ik weet nooit zo goed wat ik als reactie moet plaatsen, Youp. Maar ik lees je updates altijd met groot plezier! :D

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door indobesar » 12 jul 2018, 13:03

Te gek man!
Heerlijke verhalen en gave foto's!!

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Supermoto Topic

Bericht door Thomas H » 13 jul 2018, 10:08

Wat lezen je verhalen heerlijk weg zeg. Net alsof je zelf op die motor zit! Die crash lijkt mij schrikken, ook omdat de fiets helemaal naar wens is nu. Kunnen ze tegen een stootje? Of heb je wel wat schade?
Ik vraag me af hoe lang dit soort evenementen nog plaats mogen vinden als de ambulance af en aan rijdt. Er zullen vast wel zeurkousen gaan mopperen dat het teveel geld kost... Merk je hier wel eens wat van? Of kunnen jullie rustig je gang gaan?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door Kasteel » 13 jul 2018, 10:51

///Joost schreef: 12 jul 2018, 11:43 +1

Ik weet nooit zo goed wat ik als reactie moet plaatsen, Youp. Maar ik lees je updates altijd met groot plezier! :D
Idd, maar we willen wel graag aanmoedigen dat je het blijft delen 8)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Supermoto Topic

Bericht door Youp » 10 aug 2018, 13:46

Thomas H schreef: 13 jul 2018, 10:08 Wat lezen je verhalen heerlijk weg zeg. Net alsof je zelf op die motor zit! Die crash lijkt mij schrikken, ook omdat de fiets helemaal naar wens is nu. Kunnen ze tegen een stootje? Of heb je wel wat schade?
Ik vraag me af hoe lang dit soort evenementen nog plaats mogen vinden als de ambulance af en aan rijdt. Er zullen vast wel zeurkousen gaan mopperen dat het teveel geld kost... Merk je hier wel eens wat van? Of kunnen jullie rustig je gang gaan?
Nope, geen schade op wat krasjes op de handkap en een scheurtje in het spatbord na. Ze kunnen echt wel tegen een stootje. Het zijn in principe crossmotoren met kleurecht flexibel plastic... Geen lakwerk, alleen stickers. Dat scheelt natuurlijk. Ik kan op twee (of drie, of vier...) handen echt niet meer tellen hoe vaak ik gecrashed ben de afgelopen paar jaar, maar de fietsen hebben daar nooit noemenswaardige schade aan opgelopen. Aan het einde van het seizoen een nieuw setje plastic en/of nieuwe handkappen er op voor een paar euro en het spul is weer als nieuw. :)

Voor wat betreft de ongevallen, we hebben gewoon een racelicentie en we betalen uiteraard inschrijving bij dit soort evenementen. Ik denk dat daarmee de kosten wel gedekt zijn. De ambulance is ook gereserveerd en aanwezig op het circuit. Dit is zelfs een vereiste volgens de reglementen geloof ik. Niet anders dan bij de meer bekende motorsportevenementen. :)

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Supermoto Topic

Bericht door Thomas H » 10 aug 2018, 14:13

Tof! Thanks voor de aanvullende info. Gelukkig kunnen ze wat hebben, anders zou het een nog duurdere hobby zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door Kasteel » 24 sep 2018, 12:28

Gister toen ik naar de 24h karten ging kijken, zag ik dat ze met Supermoto op Lelystad bezig waren, zag er superwijs uit!! Lelystad leek mij eerder minder leuk, omdat ik dacht dat het altijd alleen binnen de 'oval' was :$. Hopelijk in oktober mijn eerste supermoto training :)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door Kasteel » 25 sep 2018, 13:49

Kwam het volgende filmpje tegen van zondag :)
https://www.youtube.com/watch?v=J_XCGyOLeig

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Supermoto Topic

Bericht door Youp » 02 okt 2018, 07:18

Dat filmpje is van "MadMenno", helaas zit ik op dit moment aan de andere kant van de wereld, anders had ik daar ook tussen gereden op Lelystad. :)

Ga je een training doen bij supermotorschool.nl? Zo ja, leuk! Het zijn doorgaans erg vermakelijke dagen. :)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door Kasteel » 02 okt 2018, 11:45

Supermotorschool idd :)

Nog even een kick van een filmpje dat je postte:
https://www.youtube.com/watch?v=uIqDTGvTLSI&t=

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Supermoto Topic

Bericht door Youp » 04 okt 2018, 09:10

Okay, Den Dungen... Niet mijn wedstrijd.

Afbeelding

Afbeelding

De baan was érg tof aangelegd, maar ik had mij zwaar verkeken op de ondergrond. Ik ben gewend on baantjes te rijden waarbij het off-road vrij hard is. Dit off-road was behoorlijk zacht, waardoor mijn vering er goed naast bleek te staan... In de verkenningsronde van de eerste trainingssessie ging ik al onderuit bij de landing van een minimaal sprongetje, omdat mijn voorwiel besloot weg te glijden alsof ik op ijs reed. Het asfalt ging wel, maar het off-road was écht niet te doen. Sessie verknald.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de tweede sessie -tevens kwalificatie- gauw-gauw de vering een stuk zachter gemaakt (lang leve de lucht vork). Dit bleek een goede zet, de "grip" op het off-road was nog steeds niet optimaal, maar wel stukken beter! Logischerwijs was het lastig om tijdens deze éne sessie van pak hem beet 15 minuten een ideale rondetijd te rijden. Dus ik kwalificeerde op p16 in de B groep.

Tijdens de eerste wedstrijd uiteindelijk op P12 beland en daar rustig rondjes gedraaid, tot in de laatste ronde een achterblijver mij roet in het eten gooide. Een ietwat onhandig inhaalmoment van mijn kant zorgde er voor dat de nummer 13 mij én de achterblijver voorbij kon. Afgesloten op p13 vlak achter de nummer 12.

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat uit de eerste race dicteerde dat ik de tweede race zou starten van p13, aldus geschiedde.
Na een goede start raakte ik in de eerste bocht betrokken bij een forse crash. Ikzelf bleef zitten maar de gene naast mij, die in de sandwich zat tussen mij en iemand anders, ging hard onderuit en moest zijn race helaas staken.
De eerste doorkomst lag ik op p11 en daar ben ik blijven rijden. Tot op een gegeven moment de rijder voor mij in het zicht kwam. Ik heb geprobeerd fors aan te zetten en dat resulteerde in een mooi gevecht halverwege de race. Uiteindelijk in het gevecht op de 10e plek beland. De laatste drie ronden diende een andere concurrent zich aan, waar ik nog een geweldige strijd mee heb gevoerd. We hebben wel vijf keer stuivertje gewisseld in die drie ronden tijd. In de laatste ronde lag ik weer op P10 toen ik in het off-road onderuit ging... Ik zat er binnen enkele tellen weer op, maar uiteraard kon nummer 11 me passeren. Een halve ronde was niet genoeg om de strijd nog een keer aan te binden, dus finishte ik op p11.

Afbeelding

Al met al geen vreselijke resultaten maar ik kan met recht zeggen dat ondanks dat de baan gaaf is, hij me niet lag. Ik heb wat meer cross-ervaring nodig (met name m.b.t. de afstelling van de vering) om hier goed met de motor uit de voeten te kunnen. Misschien binnenkort maar eens een crossbaan aandoen op de SM... :hmmm:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Supermoto Topic

Bericht door Youp » 04 okt 2018, 10:52

Okay, volgende hoofdstuk; een paar daagjes trainen met wat vrienden op Mirecourt met Team GF ( http://www.teamgf.de/ ). :df:

Afbeelding

https://goo.gl/maps/xZkEp3wQHBM2

Ergens ten zuiden van Nancy ligt een (oud) vliegveld met een kartbaan er naast. Deze kartbaan is tevens regelmatig het toneel voor WK/EK en Frans kampioenschap Supermoto wedstrijden. Het is een relatief lange en behoorlijk technische baan met een flink stuk off-road er in waar je eenvoudig terecht kan om rondjes te draaien (al dan niet door een externe organisator zoals het Duitse Team GF). Ik was er al een keer eerder geweest en dit keer wilde vriendinlief ook mee.

Op een zonnige donderdag ochtend in juli de bus vol geladen en op pad gegaan!

Afbeelding

Daar aangekomen ons "kamp" opgebouwd, naar de technische keuring, een paar biertjes ontkurkt en de barbecue ontstoken. :beer:

Afbeelding

Afbeelding

Dag 1: Veel rondjes rijden. Héél veel rondjes rijden. In het overheerlijke Franse zonnetje (>30°C). Meer kan ik er niet van maken dus; plaatjes! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En aan het eind van de dag een welverdiende douche en verder met de barbecue & bier routine. :mrgreen:

Dag 2: Nog meer rondjes. En een wedstrijdje of "fun-cup" zoals de oranisatie het noemde!

Afbeelding

Afbeelding

Het wedstrijdje was bijzonder leuk van opzet. Het zou 15 minuten + 1 ronde duren en eenieder die mee wilde doen kon zich 's morgens inschrijven. De startposities werden vervolgens verdeeld op basis van loting. In totaal waren we met ongeveer 25 man en ik mocht van start vanaf p5.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het niveauverschil van de deelnemers varieerde van "hoog in het Duits kampioenschap", tot "de aller eerste keer op het circuit". Na bocht 1 lag ik daardoor al op p3 en na bocht 4 of 5 ging ik aan de leiding. Wel zaten er verderop in het veld achter mij een paar héél snelle mannen, die mij dus ook een ronde of 2 a 3 in de wedstrijd voorbij kwamen. Ik belandde op p3 en zou op die positie de fun-cup ook uitrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Wat daarna kwam was een beetje onverwacht. De organisatie had het zo opgezet dat iedereen een prijs kreeg. :clap: Iedereen buiten de top 10 een medaille, iedereen in de top 10 een beker en de top 3 een wat grotere beker mét een fles goedkope champagne... :lollerdelol: Dat werd uiteraard rotzooi. :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Én weer verder met de bier en barbecue routine. Het leek wel vakantie... :hosanna:

Dag 3: Een paar rondjes nog...

Omdat ik niet te veel foto's wil spammen :bag: deze keer geillustreerd met een on-board filmpje: Braaaaaap!

En nog één foto. Op een verlaten paddock, tijdens onze laatste avond barbecuen... :tooth:

Afbeelding

Man, was het maar weer zomer..... :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermoto Topic

Bericht door ///Joost » 04 okt 2018, 10:57

Gaaf man. Echt hele toffe foto's en ik kan me voorstellen dat dit soort weekenden echt een genot zijn.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Supermoto Topic

Bericht door SlowCo » 04 okt 2018, 15:40

:headbang: :clap:
Mooiste draadje met de meeste DF per strekkende meter!
Keigaaf :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Supermoto Topic

Bericht door Estoque » 10 okt 2018, 09:22

Heerlijk stukje weer!
Ook wel een beetje jaloers op jouw alpina velgen!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door Kasteel » 05 nov 2018, 11:21

Vorige week woensdag was dan de training op Lelystad, precies wat ik er van verwacht/gehoopt had. Gewoon simpelweg rammen, niet pietluttig en met kundige begeleiding (zover ik iig kan beoordelen). De dag enorm veel geleerd en zelden 's avonds zo'n spierpijn gehad :D

Foto's wel 100 keer minder spectaculair dan de ervaring :)
Bijlagen
4.jpeg
4.jpeg (353.75 KiB) 5612 keer bekeken
3.jpeg
3.jpeg (485.13 KiB) 5612 keer bekeken
2.jpeg
2.jpeg (434.56 KiB) 5612 keer bekeken
1.jpeg
1.jpeg (399.43 KiB) 5612 keer bekeken

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Supermoto Topic

Bericht door vester86 » 05 nov 2018, 23:27

is zoiets ook leuk met een (straat) duke 690 ?? lijkt me retegaaf om eens zoiets te doen!

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Supermoto Topic

Bericht door Youp » 06 nov 2018, 14:10

Kasteel schreef: 05 nov 2018, 11:21 Vorige week woensdag was dan de training op Lelystad, precies wat ik er van verwacht/gehoopt had. Gewoon simpelweg rammen, niet pietluttig en met kundige begeleiding (zover ik iig kan beoordelen). De dag enorm veel geleerd en zelden 's avonds zo'n spierpijn gehad :D

Foto's wel 100 keer minder spectaculair dan de ervaring :)
Leuk man! :df: Goed te horen dat je er plezier aan beleefd hebt! Zat er nog een stukje off-road in het programma of doen ze dat niet (meer)?

Ik weet nog goed dat ik die dag (dagen; beginner + gevorderd) destijds gedaan heb. Op Valkenswaard was het toen nog. Spierpijn, idd... :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later bestelde ik m'n TM voor op 't circuit. :)

vester86 schreef: 05 nov 2018, 23:27 is zoiets ook leuk met een (straat) duke 690 ?? lijkt me retegaaf om eens zoiets te doen!
Ja en nee. Ja, je kan dit op verzoek met je eigen motor doen en dat kan heel leuk zijn. Maar om eerlijk te zijn is alles anders dan een lichte supermoto sterk af te raden, tenzij je een bult ervaring en/of diepe zakken hebt. De kans dat je gaat liggen is groter met een "zware" brommer en de schade die je dan oploopt is ook groter. Terwijl er op de cursusdag gewoon een Yamaha WR/YZ 450 voor je beschikbaar gesteld wordt waarmee je vallen mag...

Afbeelding

:headbang:

Bart kan dit wellicht beamen; bij veel oefeningen ga je de grenzen opzoeken en een valpartijtje zit dan in een klein hoekje. Stepje aan de grond rijden, (power)sliden, staand met één hand aan het stuur slalommen, etc. Wil je dan zuinig omgaan (met je eigen materiaal), is het eigenlijk zonde van de hele oefening...

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Supermoto Topic

Bericht door Estoque » 14 nov 2018, 11:29

Staat ook nog erg hoog om mijn lijstje om te doen volgend jaar.
Enige waar ik echt tegenop zie is om met mijn nieuwe motorpak daar een beetje te lopen vallen, vind ik zonde.
Dus misschien voor die dag even een oud motorpak op de kop tikken waarbij ik het niet zo erg vind om te vallen.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door indobesar » 15 jul 2019, 14:53

Ik kwam dit artikel tegen. Leuk om te lezen met verrassende motoren. :)

https://autowise.com/the-best-supermoto-bikes/

Bekende supermoto te koop!
TM SMX 450 2014 http://link.marktplaats.nl/m1306273310? ... nt=app_ios

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Supermoto Topic

Bericht door Estoque » 16 jul 2019, 09:36

Ik had toch zeker een Husky FS450 in de top 10 verwacht.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door indobesar » 06 mei 2020, 22:39

Iemand ervaring met de Honda CRF250L?

Afbeelding

Met een setje Warp wielen; een supermotard-like:
Afbeelding

Blok is van de CBR250, weinig vermogen maar drooggewicht is ook maar 140kg. Lijkt mij wel leuk voor erbij. Zandpaden hier in Brabant. Misschien wat TET en met andere wielen ook te gebruiken op straat.

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1807
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Supermoto Topic

Bericht door Jules » 10 mei 2020, 07:52

Volgens mij heb in Thailand zon ding gehuurd. Wel erg traag 😬

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermoto Topic

Bericht door ///Joost » 10 mei 2020, 09:02

Ion, let wel op dat een SM niet slechts een crosser is met een andere wielset. Ook zaken als vering (stugger), overbrenging en remmen (voor grotere schijf) moet je aanpakken. Anders is er niet fatsoenlijk mee op de weg te rijden. Ik heb een aantal jaren geleden een XR650R omgebouwd van woestijncrosser naar SM. Superleuk project, en eenvoudig op budget te doen, maar er komt wel best wat bij kijken.

Qua vermogen zou ik persoonlijk naar >450cc kijken.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Supermoto Topic

Bericht door indobesar » 10 mei 2020, 10:11

Jules schreef: 10 mei 2020, 07:52 Volgens mij heb in Thailand zon ding gehuurd. Wel erg traag 😬
Dat is ook zo. Had je er wel plezier mee? 🙂

Reviews op YouTube zeggen dat de 250 wel de sweetspot is voor de openbare weg (on-/offroad) itt 450.
Groot voordeel is natuurlijk ook het duurzame blok en onderhoud. Een enduro blok is xx uur onderhoud.

Met andere tandwielen voor hogere acceleratie heb je volgens mij wel een kicke apparaat met veel beleving op lage snelheden. 😁

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten