Ducati 916notSP => via Bimota naar wederom een 916 Strada!

50% van de wielen, 200% driving fun?
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Ducati 916SP

Bericht door romo » 17 nov 2012, 13:13

Proficiat !

Dat wordt dan weer een fantastische DF-Motoren voorjaar meeting 2013....... :wave:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Ducati 916SP

Bericht door Macboy » 17 nov 2012, 13:54

Prachtig verhaal zeg !

mark m
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:25
Locatie: Meppel

Re: Ducati 916SP

Bericht door mark m » 17 nov 2012, 20:46

Inderdaad, prachtig verhaal Niels!!

Veel plezier ermee!

Maar ehm... ik kan me nog iets herinneren dat je een twin eigenlijk niet prettig vond rijden?
Nu kun je deze fiets ook kopen om er alleen maar naar te kijken, maar dat zal denk ik niet de opzet zijn geweest. :D

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Ducati 916SP

Bericht door Joopieboy » 17 nov 2012, 20:48

Leuk om te lezen idd, maar goeie keuze! Prachtige fiets. :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916SP

Bericht door wjn » 17 nov 2012, 20:58

Niels de komende tijd :blink:

Afbeelding

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Ducati 916SP

Bericht door Shakes » 17 nov 2012, 21:44

Leuk verhaal, prachtig apparaat

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 17 nov 2012, 22:04

Ha ha, prachtig WJN!
mark m schreef: Maar ehm... ik kan me nog iets herinneren dat je een twin eigenlijk niet prettig vond rijden?
Nu kun je deze fiets ook kopen om er alleen maar naar te kijken, maar dat zal denk ik niet de opzet zijn geweest. :D
Dat klopt inderdaad Mark. Een 1000+cc twin werkt voor mij niet als straat motor om lekker mee te spelen. Ik zou dan ook altijd de kleine versie nemen als het om een modernere motor gaat denk dan aan bv de 749 en 848 (wat alweer bijna 916 grootte is). Mijn voorkeur ging ook qua rijden naar een 748SP/R maar de 916SP spreekt wel weer meer tot de verbeelding natuurlijk. Daarbij de staat en history van deze.... Verder kijken had geen zin :lol: Daarbij werd er vanuit Duitsland gebeld met een andere verkoper terwijl ik net het koop contract had ondertekend. Ik wist dat ik die middag gewoon meteen moest beslissen :lol:

Ik verwacht wel een beter totaal dan de TL1000S die me niet echt beviel maar verder moet ik niet willen gooien en smijten met een dikke V-Twin, dat werkt niet voor me. Met die bedoeling heb ik de SP ook niet gekocht, veel meer dan 1500km per jaar zal ik er niet op maken. Die kilometers komen er niet full-attack op maar alleen met mooi weer, lekker (lange) bochten pakken, genieten van karakter en de dikke desmo klappen :df: :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 17 nov 2012, 22:05

Wouter81 schreef:Veel plezier. Kun je mooi meedoen met de Ducati Clubraces volgend jaar. :)
Verleidelijk......zeer verleidelijk :lol: Maar zoals ik er nu tegenaan kijk moet dat maar niet :hmmm:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916SP

Bericht door wjn » 17 nov 2012, 22:44

Gooien en smijten moet je ook helemaal niet willen met een 916(SP).
(Ik heb beide gehad.)

Je moet (erg) veel tegenstuur gebruiken als je dat wilt, dan gaat het wel. Op de 916 zaten later magnesium Marchesini's, daarmee ging het wel stukken beter.

Voor "lange" doordraaiers echter, ik heb eigenlijk nog nooit een motor gehad die zo stabiel bleef als de SP.
(Oké, ik mag niet liegen, de D16RR is minstens even stabiel, mag ook wel voor een modernere motor. Maar tevens veel gevoeliger voor gasreacties.)

mark m
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:25
Locatie: Meppel

Re: Ducati 916SP

Bericht door mark m » 18 nov 2012, 10:19

Niels schreef: [Die kilometers komen er niet full-attack op maar alleen met mooi weer, lekker (lange) bochten pakken, genieten van karakter en de dikke desmo klappen :df: :D

Dat gaat zeker lukken!

Je hebt echt een fantastische machine gekocht :wave:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Ducati 916SP

Bericht door Peric » 18 nov 2012, 11:16

wjn schreef:Gooien en smijten moet je ook helemaal niet willen met een 916(SP).
(Ik heb beide gehad.)

Je moet (erg) veel tegenstuur gebruiken als je dat wilt, dan gaat het wel. Op de 916 zaten later magnesium Marchesini's, daarmee ging het wel stukken beter.

Voor "lange" doordraaiers echter, ik heb eigenlijk nog nooit een motor gehad die zo stabiel bleef als de SP.
(Oké, ik mag niet liegen, de D16RR is minstens even stabiel, mag ook wel voor een modernere motor. Maar tevens veel gevoeliger voor gasreacties.)
Dacht juist dat het stuurmotoren zijn?
En er zitten Marchesini's onder toch?

Maar ik zou zo'n machine ook niet willen misbruiken. Inderdaad zo nu en dan lekker toeren en zo af en toe even vol op het gas.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ducati 916SP

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 11:27

Erg mooie fiets :thumbup:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916SP

Bericht door wjn » 18 nov 2012, 12:31

Peric schreef:Dacht juist dat het stuurmotoren zijn?
En er zitten Marchesini's onder toch?
Hoe definieer je een stuurmotor? Een 916 stuurt super, maar heeft (veel) kracht nodig om in te sturen. Even snel een chicane pakken kan een modernere motor(fiets) veel beter, vandaar "geen gooi en smijt" motor.
Bij de 916 kun je wel makkelijk de achterkant wat hoger zetten, dat stuurt dan beter.

Marchesini's heb je in gesmeed aluminium en magnesium, magnesium is nog stukken lichter. Ik gok dat er bij Niels aluminium onder zitten ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 18 nov 2012, 13:06

Ik heb geen idee of het alu of magnesium is. Waar is het aan het herkennen? Niet dat ik de motor al in de garage heb, controleren kan ik het dus sowieso niet :wink:

Gisteren het nodige carbon op ebay gescoord w.o. een teller plaatje en distributie kappen. Verder oude Kicxstart's van voor 2000 van de zolder gehaald. O.a. in een test van een 748SPS in 1999 wordt Ducati geroemd om de afwerking.......not.
Of het spuitwerk dat in slordigheid slechts overtroffen wordt door de manier waarop de bruinige biesjes rondom de de witte vlakken op het kontje zitten vastgescheten
De 916SP heeft het niet anders....Bij het bedrijf waar ik de motor gekocht heb dacht de poetser dat de motor schade had gehad en al die jaren commentaar heeft geen invloed gehad om zaken te verbeteren. Echt een karakter merk :lol:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Ducati 916SP

Bericht door dvh » 18 nov 2012, 13:22

Mooi Niels !
Heb Ducati's altijd gaaf gevonden.. En het geluid is heerlijk !

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Ducati 916SP

Bericht door Mnrk » 18 nov 2012, 13:48

Porno, porno, porno!! :hot:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916SP

Bericht door wjn » 18 nov 2012, 15:15

Ik vond nog een foto, waarop je mooi kunt zien wat ik bedoelde met gietijzeren remschijven.
Ik heb volgens mij ook nog een blauwe omlijnde koppelingsleiding liggen voor een 916SP, iets voor jou?
Bijlagen
x1pyOKpfgDESZ4pbBaofRlRIX1nG-DTH1To6x3fFCPWjzMfNjPoeLndrIAHemo9jvUQv_hakuyTmYxluyE2YYb8ybZL3D7HlZjKQhP7OWsSXOs8xEZzYJbeMhM8xUe4hn7kVHnoHoo0chg.jpg
x1pyOKpfgDESZ4pbBaofRlRIX1nG-DTH1To6x3fFCPWjzMfNjPoeLndrIAHemo9jvUQv_hakuyTmYxluyE2YYb8ybZL3D7HlZjKQhP7OWsSXOs8xEZzYJbeMhM8xUe4hn7kVHnoHoo0chg.jpg (54.96 KiB) 7429 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 18 nov 2012, 15:46

Mijn schijven hebben ook een grijs hart dus het zullen wel geen gietijzeren zijn. Remt wel goed dat gietijzer behalve in de regen is het wat verraderlijk. Als er geen stalen koppeling leiding op zit dan heb ik er wel belang bij :D

Gaf die carbon airbox ook nog een andere/mooiere klank of leek het alleen maar mooi? Ze kosten wel wat namelijk :hmmm:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916SP

Bericht door wjn » 18 nov 2012, 16:18

Dat carbon is voor de looks (die paar gram gewicht zal het verschil ook niet maken).
En ook hier geldt dat die er bij mijn SP op zat.

Je kunt trouwens ook mooi de Öhlins achter zien.

Ik moet zeggen dat ik de 916 weer mooier begin te vinden. Toen de 1198 uitkwam, leek de 916 gedateerd. Nu de 1199 er is, lijken dat (de 1198 & 1199) steeds meer (slechte, mijn mening :tong: ) kopiën.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 18 nov 2012, 16:47

Mee eens :wink: Ten tijde dat ik de Triumph bestelde heb ik nog naar een 848 gekeken maar in het echt viel die motor met toch tegen en qua rijden had de Daytona zoveel indruk gemaakt dat ik me niet verder met de 848 heb bezig gehouden. Het ontwerp van de 916 is nog altijd briljant. Daar waar de 1198 overdreven en overbodige details heeft (imho) is dat van de 916 doeltreffend, eigenlijk eenvoudig maar schitterend. Het enige probleem is dat het ontwerp "uitgemolken" is. Het is al te vaak gezien in de afgelopen jaren. Nevertheless kun je em op een verhoging zetten, spotjes erop richten en genieten :lol:

Ik moet zeggen dat ik de 1199 wel weer ontzettend mooi vind qua design, ook in het echt.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 916SP

Bericht door Roy » 18 nov 2012, 17:00

Het enige wat ik jammer vind van de Panigale is het achterwiel vanuit sommige hoeken. Die staat dan zo "los", net alsof hij achter de motor zweeft.

De 1098/1198 vind ik trouwens ook prachtige motoren hoor...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Ducati 916SP

Bericht door romo » 18 nov 2012, 18:51

Roy schreef:Het enige wat ik jammer vind van de Panigale is het achterwiel vanuit sommige hoeken. Die staat dan zo "los", net alsof hij achter de motor zweeft.

De 1098/1198 vind ik trouwens ook prachtige motoren hoor...

Panigale heeft voor mij 2 gezichten, zeker nu ik hem in het echt heb gezien.

-De fiets is echt klein, bij het iele/breekbare af.

-Rechterzijde fiets is prima, maar de linker met de vering van het achterwiel te veel naar buiten vind ik dan weer niets, er zijn ook al rijders die daar problemen mee hebben gehad/of nog hebben, dit ondanks het beschermkokertje, ook de hitte onder de edele delen blijkt over redelijke grenzen te gaan.


Buiten dat is het wel een design waar met bewondering naar gekeken kan worden.

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 916SP

Bericht door Ruud » 18 nov 2012, 19:52

Gefeliciteerd met de aankoop van een fiets die vele mensen nog op het netvlies gegrift staat!

Erg mooi!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 916SP

Bericht door Niels » 21 nov 2012, 21:31

Goed, inmiddels is een mail de deur uit dat ik de koop wil ontbinden. Er blijkt meer niet dan wel te kloppen aan de 916.....

- Het is geen SP maar een hele vroege Strada met "S" framenummer en diverse SP onderdelen. Ook bekend in Ducati kringen als 916S of zoals in Duitsland 916SPO. Er zijn hiervan weliswaar slechts 199 geleverd maar dit rechtvaardigd de prijs imho niet. Met deze 199 "S"-en en 310 SP's kwamen ze op de benodigde 500 motoren voor de Superbikes.
- Meer dan de door het motor bedrijf beweerde aantal vorige eigenaren. Het zouden er twee zijn (aantoonbaar), 1 tot 1996, 2e vanaf 1996. De laatste eigenaar is pas sinds 2010 eigenaar..... Ik heb contact met de zoon van diegene die de motor had van 2001 tot 2010
- Motor zou onderhouden zijn door Star Twin maar is daar niet bekend en heeft waarschijnlijk bij aflevering in 2010 alleen onderhoud gehad.

+ Het is een gezonde, goed onderhouden en snelle 916 (sneller dan een RSV mille)


Kortom, ben d'r goed ziek van :kotsen:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 916notSP

Bericht door wjn » 21 nov 2012, 22:00

Dan baal je idd. Jammer.

Wel per brief en aangetekend versturen, die email.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten