Honda SH150i --> SH300i --> SH350i
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Honda SH150i --> SH300i --> SH350i
We hadden al een paar jaar een Aprillia Amico 50cc bromscooter voor korte ritjes en woon/werk als het lekker weer was maar ding begon toch wat mankementen te vertonen, dus langzaam eens gaan kijken naar wat anders en kwamen tot de conclusie dat een lichte motorscooter eigenlijk handiger was gezien we beiden een A rijbewijs hebben. Motorfietsen pak je niet voor een ritje van 10/15km omdat je heel je pak aan moet doen etc en een motorscooter is daar een prima middenweg voor.
Vanochtend een witte Honda SH150i uit 2009 gekocht met 8400km op de teller bij Motor Mercuur in Den Haag. Gewoon direct meegenomen zonder nieuwe achterband, zonder oliebeurt, zonder garantie, dat was het makkelijkste, staat nu voor 1850 voor de deur hier, vond ik zelf een nette prijs, kwam op het punt dat het nog net gezellig bleef dus veel meer ruimte zat er niet in
Beide banden zijn uit eind 2008 dus de originele banden van de aflevering. Voorband zit nog wel wat op maar de achterband ga ik snel vervangen voor een dunlop d451 of een michelin city grip.
Hebben een proefrit van 20km gemaakt zoiets en het beviel eigenlijk wel. Enige aparte is als je stuur loslaat dan gaat ie tussen de 60 en 40 wat zwabbberen (wobble effect), bij 40 is het stabiel en boven de 60 ook. Wellicht balanceren van voorband?
Ritje naar huis gewoon over de snelweg gedaan, geen zin om de binnendoorweg uit te zoeken. Reed met best wat wind gewoon 105 op de teller, acceptabel en verder kom je toch niet veel op de snelweg. Na die snelwegrit van 30km is het blokje wel weer los gekomen. Acceleratie is nu veel beter, lijkt wel of hij 1000 toeren hoger oppakt, ook bij 40/50 etc als je spontaan volgas geeft. Vind het prima rijden voor 50 en 80 wegen met dit vermogen.
Voorvork is inderdaad wat slapjes, geen zin om daar direct wat aan te doen maar als het toevallig een keer open moet ga ik wel kijken om er wat dikkere of wat meer olie in te doen. De achterveren kan je wel netjes op 3 standen instellen kwa veervoorspanning, staat in de midden en is eigenlijk prima.
Paar fototjes:
De topkoffer zat erbij, kan soms handig zijn maar mag er van mij af, rijdt stabieler en ziet er beter uit zonder. Onde de buddy kan alleen een open face helm da's wel jammer maar er zit natuurlijk een iets groter blokje onder dan bij een bromscooter (waar wel vaak een integraalhelm past).
Vanochtend een witte Honda SH150i uit 2009 gekocht met 8400km op de teller bij Motor Mercuur in Den Haag. Gewoon direct meegenomen zonder nieuwe achterband, zonder oliebeurt, zonder garantie, dat was het makkelijkste, staat nu voor 1850 voor de deur hier, vond ik zelf een nette prijs, kwam op het punt dat het nog net gezellig bleef dus veel meer ruimte zat er niet in
Beide banden zijn uit eind 2008 dus de originele banden van de aflevering. Voorband zit nog wel wat op maar de achterband ga ik snel vervangen voor een dunlop d451 of een michelin city grip.
Hebben een proefrit van 20km gemaakt zoiets en het beviel eigenlijk wel. Enige aparte is als je stuur loslaat dan gaat ie tussen de 60 en 40 wat zwabbberen (wobble effect), bij 40 is het stabiel en boven de 60 ook. Wellicht balanceren van voorband?
Ritje naar huis gewoon over de snelweg gedaan, geen zin om de binnendoorweg uit te zoeken. Reed met best wat wind gewoon 105 op de teller, acceptabel en verder kom je toch niet veel op de snelweg. Na die snelwegrit van 30km is het blokje wel weer los gekomen. Acceleratie is nu veel beter, lijkt wel of hij 1000 toeren hoger oppakt, ook bij 40/50 etc als je spontaan volgas geeft. Vind het prima rijden voor 50 en 80 wegen met dit vermogen.
Voorvork is inderdaad wat slapjes, geen zin om daar direct wat aan te doen maar als het toevallig een keer open moet ga ik wel kijken om er wat dikkere of wat meer olie in te doen. De achterveren kan je wel netjes op 3 standen instellen kwa veervoorspanning, staat in de midden en is eigenlijk prima.
Paar fototjes:
De topkoffer zat erbij, kan soms handig zijn maar mag er van mij af, rijdt stabieler en ziet er beter uit zonder. Onde de buddy kan alleen een open face helm da's wel jammer maar er zit natuurlijk een iets groter blokje onder dan bij een bromscooter (waar wel vaak een integraalhelm past).
Laatst gewijzigd door Knot op 24 jul 2021, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Honda SH150i
Dat zwabberen (shimmy) is ook wel weer typisch een verschijnsel van zo'n topcase achterop...
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
We gaan eens wat proberen, zag dat er ook veel lood op het voorwiel zat, van die klemmetjes om het midden van de velg 2 dubbele direct naast elkaar.
Tussen de 60 en 40 lijkt het een beetje hierop als je het stuur loslaat en niet op tijd weer vastpakt:
Tussen de 60 en 40 lijkt het een beetje hierop als je het stuur loslaat en niet op tijd weer vastpakt:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Er worden ook geen pizza's meer bezorgd, koffer er net afgehaald en morgen eens testen. Ziet er wel een stuk beter uit vind ik zelf.
Hij is afgetankt en eens kijken hoever we komen met die 7,5 liter.
Hij is afgetankt en eens kijken hoever we komen met die 7,5 liter.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Honda SH150i
Gefeliciteerd.
Ik heb zn voorganger gehad, Dylan 150. Veel plezier van gehad. Voordeel met deze dingen is dat je ook gewoon een fietspad kan pakken. Niemand die het merkt. Onderhoud en kosten zijn een lachertje, zeker als je zelf nog wat kan. Ben benieuwd nar je verbruik ervaring. Dylan haalde 1:30 bij mij niet. Ik zat zo rond de 1:25.
Nadeel is snelweg, vond het net wat te min / licht / link.
Ik kijk met een scheef oog wel eens naar een sh300i. Net wat lichter dan mn Silverwing 600 en wat zwaarder dan de Aprillia brommer.
Wobble komt mede door topkoffer...en zo'n ding is superhandig hoor als je zomers ff twee helmen kwijt moet als je naar Scheveningen gaat ofzo.
Mark.
(ps: 90% vd tijd op de Dylan had ik gewoon full motorpak aan hoor...Toegeven op de 50cc brommert die bijna net zo hard loopt alleen jas...)
Ik heb zn voorganger gehad, Dylan 150. Veel plezier van gehad. Voordeel met deze dingen is dat je ook gewoon een fietspad kan pakken. Niemand die het merkt. Onderhoud en kosten zijn een lachertje, zeker als je zelf nog wat kan. Ben benieuwd nar je verbruik ervaring. Dylan haalde 1:30 bij mij niet. Ik zat zo rond de 1:25.
Nadeel is snelweg, vond het net wat te min / licht / link.
Ik kijk met een scheef oog wel eens naar een sh300i. Net wat lichter dan mn Silverwing 600 en wat zwaarder dan de Aprillia brommer.
Wobble komt mede door topkoffer...en zo'n ding is superhandig hoor als je zomers ff twee helmen kwijt moet als je naar Scheveningen gaat ofzo.
Mark.
(ps: 90% vd tijd op de Dylan had ik gewoon full motorpak aan hoor...Toegeven op de 50cc brommert die bijna net zo hard loopt alleen jas...)
Laatst gewijzigd door markk op 05 mei 2012, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Hij kan 1 op 40 lopen maar dan mag je echt geen vaart maken. We gokken ook op 1 op 30 zoiets als je veel 80 wegen rijdt.
Snelweg heb ik dus de terugweg gedaan, gewoon 105 op de teller rechterbaan met 90% gasstand. Je moet niet in willen halen etc maar puur als nood als je even geen zin hebt vanaf DenHaag binnendoor de weg te zoeken met regen boven je hoofd wat graag wil vallen.
Had wel meteen textiel motorjack aan (die gebruik ik op de motoren dus weer niet omdat ik vol pak lekkerder vind zitten) en motorhandschoenen dus nog wel iets aan bescherming. Enige nadeel is je spijkerbroek en sneekers, je bovenbenen en enkels liggen dan wel goed open mocht je ten val komen maar daar gaan we niet vanuit. Op de motorfiets ga ik er altijd ook vol voor dus dan vind ik het meer noodzaak echt goed beschermd te zijn en de snelheden lopen altijd op tot boven de 200.
De SH300i is weer een stuk dikker en ook wat groter, voor jou wellicht een uitkomst alleen wij wilden het klein houden, wel gemak, toch wat meer kracht, geen blauwe lampen/rollenbank gedoe etc. Denk dat dit DE aankoop van 2012 is.
Snelweg heb ik dus de terugweg gedaan, gewoon 105 op de teller rechterbaan met 90% gasstand. Je moet niet in willen halen etc maar puur als nood als je even geen zin hebt vanaf DenHaag binnendoor de weg te zoeken met regen boven je hoofd wat graag wil vallen.
Had wel meteen textiel motorjack aan (die gebruik ik op de motoren dus weer niet omdat ik vol pak lekkerder vind zitten) en motorhandschoenen dus nog wel iets aan bescherming. Enige nadeel is je spijkerbroek en sneekers, je bovenbenen en enkels liggen dan wel goed open mocht je ten val komen maar daar gaan we niet vanuit. Op de motorfiets ga ik er altijd ook vol voor dus dan vind ik het meer noodzaak echt goed beschermd te zijn en de snelheden lopen altijd op tot boven de 200.
De SH300i is weer een stuk dikker en ook wat groter, voor jou wellicht een uitkomst alleen wij wilden het klein houden, wel gemak, toch wat meer kracht, geen blauwe lampen/rollenbank gedoe etc. Denk dat dit DE aankoop van 2012 is.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Honda SH150i
Goede optie voor randstad woon-werk verkeer e.d.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Honda SH150i
Jammer dat je dit niet gewoon met je autorijbewijs mag rijden !
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Tsja, het blijft een motorfiets natuurlijk, je rijdt daar totaal anders op, kijkt anders, positioneert je anders, dingen die je echt wel leert tijdens motorrijlessen
Gistermiddag lekker 75km dijkjes gepakt, is eigenlijk nog lekkerder dan op de motorfiets als je toch tussen de 60 en de 100 rijdt. Alleen op een B weg waar je daarna opdraait trek je normaal even naar de 200+ dat zit er nu niet in maar je zit wel een stuk relaxter t.o.v. de houding op een 954 fireblade.
Gistermiddag lekker 75km dijkjes gepakt, is eigenlijk nog lekkerder dan op de motorfiets als je toch tussen de 60 en de 100 rijdt. Alleen op een B weg waar je daarna opdraait trek je normaal even naar de 200+ dat zit er nu niet in maar je zit wel een stuk relaxter t.o.v. de houding op een 954 fireblade.
Laatst gewijzigd door Knot op 07 mei 2012, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Honda SH150i
Ik heb het gisteren juist andersom gedaan. Lang niet gereden op de echte motorfiets. Altijd maar brommer of moterscooter. Dus binnendoor langs de Amstel naar Amsterdam op de FJ1200. Heb genoten. Scooterrijden heeft z'n ding tov moterrijden maar een echte moterrijden blijft toch ook wel erg leuk / apart.
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Dat wel maar voor mij/ons is het natuurlijk net nieuw dus dan ga je daarop rijden de eerste paar dagen, nu ook mee naar kantoor, ging eigenlijk prima, netjes 110 op de teller op de N11, niet zuinig bij volgas maar kan allemaal precies.
Stukje langs de amstel doe ik ook wel eens, dan via de ronde hoep terug naar woerdens verlaat?
Stukje langs de amstel doe ik ook wel eens, dan via de ronde hoep terug naar woerdens verlaat?
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Honda SH150i
Daar heb je deze toch voor...dvh schreef:Jammer dat je dit niet gewoon met je autorijbewijs mag rijden !
Piaggio MP3 LT
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Na het GoPro testje op Zandvoort in de auto ook maar even een rondje met de scooter gedaan vanavond om te kijken hoe dat wordt. Was half nat dus moet nog een keertje een goed filmpje maken met veel bochtenwerk maar puur even voor de indruk. Had m ook weer netjes op 1080p gezet nu en het zijn best leuke beelden zo vond ik.
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Honda SH150i
Nou, als je ff opschiet dan wordt het wellicht wat anders?
Knot schreef: Denk dat dit DE aankoop van 2012 is.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Haha, naja, die motorscooter hebben we echt veel plezier van, kost niks, superzuinig, snel genoeg en je bent overal 2x zo snel!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 mar 2013, 11:12
Re: Honda SH150i
Heb zelf nu ook bijna 2 jaar een SH150i ook gekocht (in Juni 2011) bij Motor Mercuur met 1100km op de teller voor 2150 euro
bevalt prima ik rij er woon werkverkeer mee waarvan 95% 80km weg loopt 1;40
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 50i-1.html
bevalt prima ik rij er woon werkverkeer mee waarvan 95% 80km weg loopt 1;40
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 50i-1.html
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Zit net wat te posten op MF..
Moet een beetje olie bij, kan nieuwe speciale 4T scooter olie halen (hebben ze ook van castrol), maar kan volgens mij toch geen kwaad om er Castrol Magnatec 5W40 bij te gooien wat ik nog van de 530iA over heb?
Moet een beetje olie bij, kan nieuwe speciale 4T scooter olie halen (hebben ze ook van castrol), maar kan volgens mij toch geen kwaad om er Castrol Magnatec 5W40 bij te gooien wat ik nog van de 530iA over heb?
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Honda SH150i
Naar de specs kijken in je instructieboekjes.
De burgman 650 en Silverwing 600 mogen gewoon Magnatec 10w40 hebben voor het carter. Dylan 150 doe ik vroeger had ook.
De bak of aandrijving KAN een ander verhaal zijn...
Normale Magnatec in een motorfiets met natte plaat koppeling kan weet ik uit ervaring ook wat aamdachtspunten geven....,
Mark.
De burgman 650 en Silverwing 600 mogen gewoon Magnatec 10w40 hebben voor het carter. Dylan 150 doe ik vroeger had ook.
De bak of aandrijving KAN een ander verhaal zijn...
Normale Magnatec in een motorfiets met natte plaat koppeling kan weet ik uit ervaring ook wat aamdachtspunten geven....,
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Weet dat ik in de motorfietsen castrol GPS 10W40 heb, is wel anders een motorfiets of auto olie maar voor nu gewoon bijgevuld met magnatec, 150ml erbij ofzo kan ie de resterende 800km wel uitzingen tot zn beurt, dan doe ik er wel in wat voorgeschreven staat.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Site van Castrol zegt dit:
Castrol Power RS Racing 4T 5W40
Castrol Power RS 4T 10W30
Had in de motoren (600 en 954) volgens mij Castrol GPS (of inmiddels een opvolger daarvan).
Dan maar bijvullen met de bovenste lijkt me. Toch apart dat er in een 4T motor en auto verschillende olie moet.
Castrol Power RS Racing 4T 5W40
Castrol Power RS 4T 10W30
Had in de motoren (600 en 954) volgens mij Castrol GPS (of inmiddels een opvolger daarvan).
Dan maar bijvullen met de bovenste lijkt me. Toch apart dat er in een 4T motor en auto verschillende olie moet.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Honda SH150i
Toch wel grappig, ben je aan het zoeken naar deze motorscooter en dan kom je er een op driving fun tegen. Ik heb nu een vrij zware GSX-F uit 2008 maar voor de 23km naar mijn werk schiet dat niet op Sowieso na een behoorlijke valpartij zit ik daar minder prettig op, dus de stap naar zo een motorscooter is dan niet verkeerd lijkt mij.
Bevalt nog steeds tot dusver, geen problemen gehad of iets?
Bevalt nog steeds tot dusver, geen problemen gehad of iets?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Nope, probeer dit jaar de teller nog even op 12.000km te zetten (was mn streven), nog 1 goede rit dan ben ik er en dan volgend voorjaar een beurtje doen met nieuwe olie.
Enige minpunt was de afgebroken standaardsteun (zit aan de uitlaat gelast om de middenbok tegen te houden als je m van de standaard gooit), was dun materiaal en geroest. Nu weer vastgelast en kijken of de standaard uitlaat (echt het enige wat roest aan het ding) het nog een jaartje volhoudt. Anders zo'n Leovince demper erop voor 300 euro maar als het niet nodig is liever niet.
En hij loopt maar 110 teller dat kan 120 zijn, moet je riem en rollen vervangen maar zie daar geen noodzaak, vroeger in bromscooter tijdperk leuk, honderden "guldens" erin steken om weer die laatste 5km/u erbij te krijgen steeds als iets lichtjes versleten was.
Enige minpunt was de afgebroken standaardsteun (zit aan de uitlaat gelast om de middenbok tegen te houden als je m van de standaard gooit), was dun materiaal en geroest. Nu weer vastgelast en kijken of de standaard uitlaat (echt het enige wat roest aan het ding) het nog een jaartje volhoudt. Anders zo'n Leovince demper erop voor 300 euro maar als het niet nodig is liever niet.
En hij loopt maar 110 teller dat kan 120 zijn, moet je riem en rollen vervangen maar zie daar geen noodzaak, vroeger in bromscooter tijdperk leuk, honderden "guldens" erin steken om weer die laatste 5km/u erbij te krijgen steeds als iets lichtjes versleten was.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Honda SH150i
Riem en rollen slijtage? Is dat de reden waarom mijn Aprillia de afgelopen 10000km zo'n 10 km/h op top heeft i geleverd ? Hmmm toch maar eens naar laten kijken...Knot schreef:Nope, probeer dit jaar de teller nog even op 12.000km te zetten (was mn streven), nog 1 goede rit dan ben ik er en dan volgend voorjaar een beurtje doen met nieuwe olie.
Enige minpunt was de afgebroken standaardsteun (zit aan de uitlaat gelast om de middenbok tegen te houden als je m van de standaard gooit), was dun materiaal en geroest. Nu weer vastgelast en kijken of de standaard uitlaat (echt het enige wat roest aan het ding) het nog een jaartje volhoudt. Anders zo'n Leovince demper erop voor 300 euro maar als het niet nodig is liever niet.
En hij loopt maar 110 teller dat kan 120 zijn, moet je riem en rollen vervangen maar zie daar geen noodzaak, vroeger in bromscooter tijdperk leuk, honderden "guldens" erin steken om weer die laatste 5km/u erbij te krijgen steeds als iets lichtjes versleten was.
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Motorscooter slijt het veel minder maar de bromscooters hebben al snel last van platte stukken aan de rollen en de riem is na 10.000km zeker wel dunner geworden en loopt dan voor niet meer helemaal op.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Honda SH150i
Had vorige week voor de 2e keer een lekke band, lekt op de eerder geplaatste plakker (chutte van binnenuit), zit nog 3 a 4mm profiel op dus eigenlijk zonde maar wordt nu een rommeltje dus andere band besteld.
Normaal ben ik er niet zo van, rubberdeeltjes in je binnenspatbord enz (gezien het een net ding is) maar kon het toch niet laten
Normaal ben ik er niet zo van, rubberdeeltjes in je binnenspatbord enz (gezien het een net ding is) maar kon het toch niet laten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 216 gasten