Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) brengt de noodzaak van een goede voorbereiding voor het nieuwe motorseizoen nadrukkelijk onder de aandacht. Zichtbaarheid, rijvaardigheid en een goede technische staat van de motor moeten daarbij hoog in het vaandel staan. Het aantal verkeersdoden onder motorrijders is de laatste drie jaar licht gestegen. Een goede voorbereiding, die gepaard kan gaan met een motortraining bij de diverse instanties en rijscholen, is een vereiste voor een veilig en lang motorseizoen.
Enquête - De Verkeerspolitie van het KLPD is ook benieuwd naar de ervaringen van motorrijders. Zij vraagt in een enquête onder motorrijdend Nederland wat hun ergernissen zijn in het verkeer. De uitslag van deze enquête gebruikt de Verkeerspolitie voor het formuleren van adviezen voor zowel de motorrijder als de automobilist ter verbetering van de verkeersveiligheid. Veertig motorrijders, die de enquête volledig invullen, komen in aanmerking voor een training door politiemotorinstructeurs van het KLPD. De enquête is te vinden op: http://www.politie.nl/klpd/enquete" onclick="window.open(this.href);return false;
Motortraining - Het idee om motortrainingen onder de aandacht te brengen van deze doelgroep is ontstaan naar aanleiding van Oostenrijkse en Britse projecten. Politiekorpsen uit deze landen zagen ook het aantal dodelijke ongevallen onder motorrijders stijgen en organiseerden rijvaardigheidstrainingen voor deze doelgroep. De Verkeerspolitie van het KLPD vestigt met deze actie de aandacht op het nieuwe motorseizoen om zowel de motorrijder als de automobilist bewust maken dat deze periode er weer aankomt.
Zien en gezien worden - Rond de maand april is de winterstop ten einde en verschijnen er weer meer motorrijders op de weg. Motorrijders zijn relatief kwetsbaar en lopen daarom vaak letsel op wanneer zij betrokken zijn bij een verkeersongeval. Zien en gezien worden is hierbij van levensbelang.
Stoer imago - Onder motorrijders vallen naast slachtoffers door ongeval met ander gemotoriseerd verkeer ook veel slachtoffers als gevolg van eenzijdige ongevallen. Het aantal verkeersdoden is de laatste drie jaar licht toegenomen en het aantal ernstige verkeersgewonden onder deze groep toegenomen. Van 2006 tot 2009 is het aantal dodelijk slachtoffers opgelopen van 59 tot 70, dat is meer dan 10% van het totale aantal dodelijke verkeersslachtoffers, terwijl motorrijders daar niet meer dan 10% van uitmaken. Motorrijders mogen dan een stoer imago hebben, ze zijn wel zwakke verkeersdeelnemers. Ze raken vaak bij ongevallen betrokken omdat automobilisten hen niet zien en zijn dan van externe omstandigheden afhankelijk hoe ze het er van afbrengen.
De veertig motorrijders die uiteindelijk in aanmerking komen voor een rijvaardigheidstraining door politiemotorinstructeurs verbeteren eind maart/begin april hun (rij)vaardigheden op een afgesloten terrein.
Bron: KLPD