APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door wjn » 10 sep 2010, 12:51

hahahaha

Goed lezen, een APK voor motoren houdt niet in dat de banden goed zijn, simpelweg omdat de frequentie te laag is. Dus dit blijft een punt voor de bestuurder, en APK is nutteloos.

Idd laat ik minimaal jaarlijks onderhoud doen, dus ik heb liever een APK voor de garage dan voor mijn motorfiets. Dat blijkt meer nodig te zijn :hmmm:

Als die APK niets extra kost zoals je schrijft, waar komt die 30E dan vandaan :mrgreen:

Luco

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Luco » 10 sep 2010, 12:52

Damir Vukovic schreef:
Luco schreef:
De meeste motorrijders/liefhebbers doen het onderhoud zelf, omdat ze vinden dat ze het beter kunnen dan de stealer.

Plus dan gaat het net als met auto's, breng je hem voor een grote beurt vinden ze meestal niks bij de apk.

Breng je hem alleen voor de apk, vinden ze altijd wel iets, dus dat het maar drie tientjes gaat kosten is ook onzin.

Mijn motorfiets staat al drie jaar stil, maar is wel all risk verzekerd, wegenbelasting hoeft niet meer betaald te worden dus is schorsen ook onzin, maar zou wel betekenen dat ik hem moet laten keuren :bag: :bag:
Niet geschorst = potentieel op de weg = veilig = keuring geen probleem.

Toch? Is iig bij mijn klassieke auto'tje wel zo. Tis wel duidelijk iig..gaat om de 3 tientjes. Schrapers :mrgreen:
Dat is natuurlijk gelul, hij staat niet voor niks al drie jaar stil, ik moet er een keer goed tijd voor maken.
Hij is dus gewoon verzekrd omdat ik anders niks zou krijgen als bv de stalling afbrand waar die in staat.
Aangezien het een klassieker is waar ook nog eens veel is geinvesteerd heb ik hem graag verzekerd, ook al rij ik er voorlopig niet mee.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Damir Vukovic » 10 sep 2010, 18:57

Daar zijn schorsingen voor uitgevonden Luco.. of is dat je te duur?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 08:58

Beejte speculatief :wink: Verzekeren is duurder dan schorsen natuurlijk en het apparaat van Luco is MRB vrij.

Ik merk wel dat de voorstanders zelf geen motor rijden :lol: Het zal ook een keer niet zo zijn dat mensen een oordeel hebben terwijl ze geen kennis van zaken hebben :P

APK is gewoon totaal zinloos. Ik heb een 20 jaar oude motor staan en die komt zo door een apk keuring heen zonder dat men zich afvraagt of die 20 jaar oude remleidingen niet eens vervangen zouden moeten worden. Een apk keuring is daar in heel simpel en een moment opname: geen scheuren en bulten en remleidingen worden goed bevonden......

Maar goed ze doen maar, van die 30,- per motor lig ik niet wakker.....

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Aernoudt » 11 sep 2010, 09:01

Aannames zijn gevaarlijk Niels, heb aardig wat motor gereden de afgelopen 23 jaar op de weg (en nog veel langer icm motorcrossen daarvoor) ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 09:05

En je bent gestopt vanwege het gebrek aan controle op de veiligheid van jouw voertuig zeker :lol:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Aernoudt » 11 sep 2010, 09:26

Nope, maar niet elke motorrijder onderhoud zijn motor even goed. Een kleine jaarlijkse inspectie brengt daarmee het basis niveau vast een stukje hoger. Kan geen kwaad.
Net als met auto's zal het ook voor motoren gratis zijn icm een onderhoudsbeurt dus het is waarschijnlijk dat het eigenlijk niets kost (behalve als je zelf je onderhoud doet natuurlijk, dan kost het je iets van 3 tientjes; lekker belangrijk)

Er zijn meer motorrijders die hun motor netjes onderhouden dan automobilisten dat doen met hun auto (motor is ook vaker hobby dan een auto); hoewel ik dat niet kan bewijzen, is dat een stelling die ik wel aandurf op basis van wat ik in de afgelopen paar decennia gezien heb. Er zijn echter ook motorrijders die het allemaal niet zo nauw nemen...

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door markk » 11 sep 2010, 09:44

yep, en wie klaagden het meeste bij het aanpassen van de apk voor auto's. Yep de garages, het ging al zo slecht en dat koste omzet.

wakeup, apk is gewoon een hele industrie van keurmeesters, opleiders, certificeringen, etc.

Ik vind het een taak vd politie. Wettelijk moet je aan bepaalde voorwaarden houden als je de weg opgaat en net als met te hard rijden wordt daarop gecontroleerd...

Ennuh als m'n motorfiets niet veilig is heb ik met name mezelf ermee.

What's next helmplicht en 6maandelijkse periodieke keuring voor de driewiler van mn neefje van 3...


Mark

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 10:14

De motorrijder die het niet zo nauw neemt met de technische staat van zijn/haar motor is levensmoe dus laat hem/haar lekker :mrgreen:

Ik snap je punt wel Aernoudt maar laten ze eerst ff wat staven met een onderzoek en cijfers want dit zijn gewoon van die losse flodders vanuit de overheid. Want bij hoeveel ongelukken was de technische staat van de motorfiets dan de oorzaak? Zijn die aantallen de laatste jaren dan zo gestegen dat er actie ondernomen moet worden? enz. enz.

Nogmaals het zal me persoonlijk jeuken hoor, ik gun die vriend met een motorzaak de extra omzet van harte :thumbup:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Damir Vukovic » 11 sep 2010, 10:31

Ook wat mij betreft een verkeerde aanname Niels.. De enige auto's die ik bezit zijn circuit en hobbyhokken, de overige kilometers worden allemaal op de motor gemaakt..in alle seizoenen.

In NL valt het allemaal wel mee. Maar het is de EU die met de opmerking kwam en er zijn wel landen waar veel meer en anders motor gereden wordt dan in NL. Dat je dan een EU breed minimum kwaliteitsniveau voorstelt lijkt me geen gekke gedachte. Daarnaast is voor mij nog niet bewezen dat motorfietsen zo veel van auto's verschillen dat een APK onzin is... eerder het omgekeerde lijkt me het geval.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 10:43

Met het EU verhaal ben ik wel met je eens en als NL heb je je nu eenmaal ge-comit dus zul je mee moeten.

Verder gaat het er niet om of een motor qua techniek niet gekeurd hoeft te worden danwel de problematiek die zou ontstaan vanwege het niet hoeven hebben van een apk :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door wjn » 11 sep 2010, 11:08

Damir Vukovic schreef:In NL valt het allemaal wel mee. Maar het is de EU die met de opmerking kwam en er zijn wel landen waar veel meer en anders motor gereden wordt dan in NL. Dat je dan een EU breed minimum kwaliteitsniveau voorstelt lijkt me geen gekke gedachte. Daarnaast is voor mij nog niet bewezen dat motorfietsen zo veel van auto's verschillen dat een APK onzin is... eerder het omgekeerde lijkt me het geval.
Daar heb je een goed punt. Sinds de nieuwe lidstaten erbij zijn (alweer een aantal jaren geleden) is het motorrijden in de EU een stuk onveiliger geworden.
Het autorijden trouwens ook ;)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Aernoudt » 11 sep 2010, 12:29

markk schreef:...

Ennuh als m'n motorfiets niet veilig is heb ik met name mezelf ermee.

...
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Simpele vraag: heb jij wel eens iemand zien sterven op een meter of 2 van je, dat je de laatste kreunen nog kon horen? Ik wel, en ik kan je verzekeren: daar slaap je een tijdje niet zo lekker van... (misschien ben ik een watje, dat zou natuurlijk ook kunnen)

Luco

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Luco » 11 sep 2010, 12:38

Damir Vukovic schreef:Daar zijn schorsingen voor uitgevonden Luco.. of is dat je te duur?
Als ik hem schors kan ik hem niet verzekeren he :hammer: :hammer: :hammer:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Roy » 11 sep 2010, 14:26

Weet je zeker dat je een geschorst voertuig niet kan verzekeren Luco?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 14:27

Als je wilt verzekeren en het ding is MRB vrij waarom zou je dan willen schorsen??

Luco

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Luco » 11 sep 2010, 14:28

Roy schreef:Weet je zeker dat je een geschorst voertuig niet kan verzekeren Luco?

Niet als voertuig nee, dan moet ik hem weer als inboedelverzekering doen en dat is net zo duur als extra
ik heb maximale korting en all risk klassiekerverzekering.
En waarom zou ik hem nu schorsen, ik hoef geen MRB te betalen dus is schorsen onzinnig :mrgreen:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door wjn » 11 sep 2010, 14:43

Niels schreef:Als je wilt verzekeren en het ding is MRB vrij waarom zou je dan willen schorsen??
Hij wil niet schorsen vanwege verzekering, maar als de apk doorgaat moet je dus, naast verzekeren, ook apk laten keuren.
Ik heb hetzelfde met een auto (gehad). Gelukkig kon ik die in het buitenland stallen, dus geen gezeik meer met APK e.d.
Edit: Uiteraard uitgevoerd e.d.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door Niels » 11 sep 2010, 22:12

Dat snap ik maar al te goed na een bekeuring van 90,- voor een VR6 die helemaal uit elkaar lag :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: APK ook voor motorfietsen (en andere voertuigen)?

Bericht door wjn » 20 nov 2010, 11:47

Leuke discussie tussen de MAG & RAI over APK voor tweewielers:

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... g-over-apk" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens zou ik het prima vinden als er een APK gebaseerd op km's komt, ook voor auto's. Veel APK argumenten zijn gebaseerd op slijtage en dat wordt weer voornamelijk veroorzaakt door het aantal gereden km's (aldus RAI).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten