Trackdays voor beginners

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Trackdays voor beginners

Bericht door jarno trulli » 08 jun 2010, 20:09

Ik wil binnenkort voor het eerst met de motor het circuit op mag in heel nederland zijn maar waar ik ook kijk zit alles al volgeboekt voor minstens 3 maanden. Circuit maakt me niets uit mag bijvoorbeeld ook lelystad zijn.
Wat ik me ook afvroeg was: als je met 2 beginners in de langzame klasse wil rijden, kan je dan bijvoorbeeld ook dat de éne 3 heats rijdt en de andere ook 3?

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Alexsti » 08 jun 2010, 21:59

Dan denk ik dat http://www.motorsportlifestyle.nl/ wat voor je is.

Deze rijden in 3 klassen.
Waarvan 1 klasse langzaam lijnen rijden is in een groepje achter een instructreur.
De andere die dit een beetje door hebben en meer snelheid hebben met nog steeds een instructeur.
En de laatste klasse rijdt vrij , en deze rijden echt door.

Heb al meerdere dagen geholpen langs de baan , en kan zeggen dat het een goed georganiseerde organisatie is. :wink:

Alex,

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 08 jun 2010, 22:09

Even ter correctie Alex... ze rijden in 4 groepen.

Elke groep rijd vijf sessies waarvan groep 1 alles met instructeur. Groep 2 rijden twee sessies met instructeur andere drie zijn vrij rijden. Groep drie en vier zijn alle twee volledig vrij rijden.

Prima organisatie!

EDIT: Ik zie nu pas je vraag over 2 rijders. Je bedoelt dus met z'n tweeen op 1 motor rijden? Het KAN wel maar dit moet je bij MSL wel van te voren even aangeven. Je hebt namelijk een bandje om je pols zodat ze kunnen zien dat jij degene bent die erop hoort te zitten. Ook als je bijvoorbeeld onderuit gaat en je moet naar de EHBO, dan moeten ze wel weten wie die persoon is. Hebben ze de verkeerde naam, dan kunnen er natuurlijk vervelende situaties ontstaan.

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door jarno trulli » 08 jun 2010, 23:46

helemaal top heren, heb gelijk geboekt voor de 26-07 in groep 1. Hoop wel dat ik het een beetje bij kan houden omdat ik nog wel druk bezig ben met mijn motorrijbewijs, maargoed dat is ook de rede dat ik in groep 1 ga. En heb al wel een paar keer met de auto op zandvoort gereden dus geheel nieuw is circuit voor mij niet. Lekker rustig aan en genieten, heb er nu al heel veel zin in! ga je toevallig ook rijden dan roy?

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Damir Vukovic » 09 jun 2010, 08:21

Kan iemand een indruk geven van de snelheden die er gereden worden in groepen 1 en 2? Is het te doen met een motor die niet helemaal meer des tijds is? Wil met een maatje wel een keer de caferacers van stal halen en het circuit op. In mijn ervaring leer je vaak meer en sneller op ondergemotoriseerde machines, maar ik heb bij circuitdagen altijd het idee dat dit soort dagen gericht zijn op de mannen die 50% uit een 600 supersport weten te halen.. Het verschil in tempo valt nog mee, maar op rechte stukken moeten we qua acceleratie en remvermogen behoorlijk lossen.

Hoe is de situatie als je met een moderne niet-supersport fiets aan komt zetten? Zeg een sport-tour ala VFR800 of FJR1300? Iemand ervaring?

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 09 jun 2010, 09:21

@jarno: Ik heb niet geboekt, misschien doe ik dat nog wel. Heb al drie dagen gehad dit jaar, dus de centjes gaan hard. Het is verslavend, maar moet wel leuk blijven hehe.

@Damir: Is vooral in groep 1 goed te doen hoor. Groep 1 is namelijk ook nog verdeeld in iets van 10 groepen. Groep 1a tot Groep 1j ofzo. In Groep 1a reden wij in de snelste groep 2.28 ofzo (we hadden last van andere groepen, anders waren we een klap sneller) en de langzaamste Groep 1 rijd 3.15 ongeveer. Vorige keer reed er zelfs een Goldwing mee (die overigens nog pittig door reed haha).

Instructeurs bij MSL vind ik trouwens ook top. Ze nemen echt behoorlijk de tijd voor je en je kunt ze alles vragen. Ze geven tenminste antwoorden waar je echt iets aan hebt.

In Groep 1 focussen ze zich overigens alleen maar op het tempo en je houding, niet inhalen. Je wisselt van formatie in je groep op het rechte stuk en andere groepen haal je alleen in op het rechte stuk richting de Audi S. Erg prettig als je voor het eerst rijdt, dan hoef je je niet direct op 101 dingen te focussen.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Damir Vukovic » 09 jun 2010, 10:58

Thanks Roy, 3:15 is ruim langzaam genoeg :mrgreen:
Was een ander verhaal geweest als iedereen onder de 2:30 zat, al moet 2:30 er met de kreupele ponies ook nog wel inzitten.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 09 jun 2010, 11:13

Als je circuitervaring hebt wel ja :) Foto's van de fietsen trouwens?

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door jarno trulli » 17 jun 2010, 00:03

damar, ik kom zelf uit pijnacker en ben in de toekomst wel van plan het vaker te gaan doen. jammergenoeg zit deze keer het gehuurde busje al vol maar misschien dat we in de toekomst samen wat kunnen regelen. lijkt me wel leuk en ik heb wel een soort van voorliefde voor oud spul(paps heeft nog een yamaha rd350ac en een laverda 750sf1 restauratie project).
Weet iemand trouwens hoe streng ze zijn op zandvoort, de aprillia heeft een gianelli spruitstuk met de originele einddemper en een schuimfilter in de origele luchtfilter box. alleen als de powervalve opengaat vind ik het kabaal toch best wel behoorlijk. volgens de

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Alexsti » 17 jun 2010, 00:56

Volgens mij hebben ze smorgens voordat je de baan op gaat een soort technische keuring met daarin een DB-meting...
En het geluid wordt de hele dag gemeten in de toren.

Alex,.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Knot » 17 jun 2010, 07:53

MSL is prima, daar ben ik ook bij gestart. Pak je de 2e groep (van de 4), de eerste is voor je vriendin zegmaar en de 2e rij je wel in groepjes/treintjes maar netjes opbouwed en met intrructeur voorop die goed oplet.

Heb er met mijn toenmalige cbr600f2 een hoop geleerd! Zelfs toen de laatste sessie rustig was 1 op 1 gereden met een instructeur die me wat kneepjes bijgeschaafd heeft. Zit jij 140 vol moeite door scheivlak te sturen, rijdt hij voor je en kijkt continu om om te kijken wat je fout doet :D

Ik had een marshall demper, herriebak maar op dit soort dagen monteerde ik altijd even de originele demper erop.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 17 jun 2010, 09:05

Nu twee keer geweest, twee keer GEEN dB-meting gehad. Sommige maakten ook een behoorlijke herrie moet ik zeggen. Van te voren word er gezegd dat je maximaal 95dB mag hebben, maar bij MSL geloof ik daar geen reet van.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door S-J » 17 jun 2010, 10:10

Alexsti schreef:Volgens mij hebben ze smorgens voordat je de baan op gaat een soort technische keuring met daarin een DB-meting...
En het geluid wordt de hele dag gemeten in de toren.

Alex,.
Correct.


De 26e van juli is een kennismakingsaanbieding, 3 sessies ipv 5. Ik ben er zelf ook bij die dag, wil mijn grote twin een keer op het circuit uitlaten maar ben er nog een beetje bang voor.

( De blauw/witte Suzuki TLR met MF sticker, that's me)

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door jarno trulli » 17 jun 2010, 23:26

ok leuk, als ik je zie spreek ik je wel aan. Ik ben te herkennen aan een rs125 matzwart in RSV mille kleuren. Denk niet dat je er een 2de van zal zien in deze kleurstelling.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Harrie D » 17 jun 2010, 23:43

Damir Vukovic schreef:Hoe is de situatie als je met een moderne niet-supersport fiets aan komt zetten? Zeg een sport-tour ala VFR800 of FJR1300? Iemand ervaring?
Late reactie:
Heb vorig jaar op zandvoort (club circuit helaas) gereden met mn VF500 (65-70pk, 100 en 110 bandjes) en daarmee kon ik prima meekomen.
Ben gestart in de op 1 na langzaamste groep geloof ik, maar na de 1e sessie moest je de rest van de sessies 2 rondjes achter de instructeur aan en mocht je daarna dr vandoor als je dr zin in had (wat ik dan ook deed, want het ging echt langzaam)
Was een dagje van SK (zonder racing development dr achter) en ducati zaltbommel.

Tijdens 1 vd opwarmrondjes reed ik meteen achter de instructeur aan die steeds kort keek of ik dr nog achter zat.
En toen ie na een rondje goed keek bleek dat we de rest vd groep kwijt waren :P
En mensen die niet snapten dat je op die fietsbanden nog de bocht door kwam.

Oftewel: maak je geen zorgen dat je de langzaamste groepen niet bij kan houden.

Online
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9716
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door frank de jonge » 24 jun 2010, 23:13

TLR's doen het op circuit ook best wel grandioos :D

Dingen hebben zoveel koppel onderin :P.

95DB is de max op circuit? dan kom ik daar van ze lang zal ze leven niet met mn 124DB :(

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 25 jun 2010, 00:28

Geen probleem toch? Ik neem aan dat je de standaard demper ook hebt?

95dB is Zandvoort trouwens, Assen weet ik niet.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door S-J » 25 jun 2010, 07:40

frank de jonge schreef:TLR's doen het op circuit ook best wel grandioos :D

Dingen hebben zoveel koppel onderin :P.

95DB is de max op circuit? dan kom ik daar van ze lang zal ze leven niet met mn 124DB :(
De yoshi's gaan er bij mij ook af voor de standaard dempers. Klinkt voor geen meter, hij loopt ook minder lekker (afgesteld met de yoshi's nml.). Maar het moet maar hè.. Tis geen Spa.

Ik ga gewoon lekker groep 2 rijden, rustig aan. Zo veel durf ik nog niet met deze motor. Het is ook niet dat ik er al zoveel km op gereden heb in het afgelopen jaar. :bag:

Weet vrijwel zeker dat ik sneller zal zijn met m'n oude R6 of welke andere 600 4-pitter dan ook, is gewoon makkelijker rijden. :) Maar ik houd nou eenmaal wel van een uitdaging. :D

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 25 jun 2010, 09:31

26 juli ga je, S-J? Of ook nog eerder?

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door S-J » 25 jun 2010, 09:32

26 juli inderdaad, wilde ook 2 juli gaan maar dan zit ik niet in NL. :)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Roy » 25 jun 2010, 10:00

Ja dan word het wat lastig :)

Ben benieuwd... wel een verslagje dan he ;)

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door S-J » 25 jun 2010, 10:26

Uiteraard. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door Niels » 25 jun 2010, 11:37

Bandenspanning een beetje omlaag brengen en gaan met dat ding. Op straat vind ik een twin helemaal niks maar op het circuit gaat het prima. Het tempo ligt te hoog zodat het ding toch niet zal bokken. Ik heb een keer een TLR geleend voor op Assen omdat ik mijn 600 nog niet klaar had. Ging prima!

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door S-J » 25 jun 2010, 15:31

Het mooie is dat die van mij nooit bokt.. :wink:

Powercommander en goed af laten stellen. :)

Online
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9716
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Trackdays voor beginners

Bericht door frank de jonge » 25 jun 2010, 16:29

Ook om en nabij de 140PK nu ongeveer zeg maar :)

Kennis van me heeft ook die setup op zn TLR :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten