Lekker motorweertje !

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Eric Z » 24 aug 2021, 00:00

Terug heb ik met de koppeling gedaan. Maar volgas door de versnellingen tikken is wel leuk.
S1000XR vind ik zelf te snel om leuk te zijn op de openbare weg. Voor je lekker boven in de toeren zit ben je op de meeste wegen al weer dik over de rijbewijs grens heen. Verder wel een fijne kilometervreter waar je ook echt wel stevig mee kan doorrijden op de bochtige wegen.

Ben benieuwd hoe jij de beleving qua snelheid en door de toeren halen op de F900 ervaart.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 24 aug 2021, 10:18

Knot schreef: 23 aug 2021, 23:46 Vraag me af of het echt goed is voor de bak? Als ik de reviews lees zeggen een hoop dat je onder de 4000rpm toch nog vaak de koppeling erbij pakt.

Je kan dus met de koppeling zelf wegrijden en daarna volgas houden en elke keer bij 8500 de volgende versnelling erin rammen, dat kan toch nooit goed zijn voor de techniek? Hoeveel ms heeft het systeem om nog iets te doen nadat jij aan het pookje trekt?

Opschakelen snap ik nog wel, doe ik op andere motoren ook zonder koppeling als je niet vol in de toeren volgas zit met lichte voordruk op het pedaal maar met name terug, snapt zo'n quickshifter dat echt goed?
Ik heb een maand of 2-3 geleden in Italie een KTM890 adventure R gehuurd (net als een collega, je moet iets in je vrije weekend) en die had die functie ook.
Ik heb m vrij snel uit gezet, hoewel het mechanisch prima voelt en lekker soepel schakelt (als je niet twijfelt) zag ik er echt de meerwaarde niet van in op de openbare weg.
Zeker met een atmosferische motor is het meer een gadget, die toeren zo snel op dat het schakelen met koppeling (of zelf gas los zonder koppeling) nauwelijks extra tijd kost, maar zeker met terugschakelen was het met koppeling fijner (zachter)

Mechanisch kan het niet (zoveel) kwaad, versnellingsbak van een motor kan er prima tegen, heel ander systeem dan een normale handbak van een auto.
Pookje moet wel goed afgesteld zijn trouwens, ik heb het een paar keer met volgas optrekken gehad dat je net iets achterover leunde met je voet en het pookje dan 1mm bewoog waardoor de ontsteking uitgeschakeld werd.

Enige echte voordeel wat ik er aan ontdekt had was dat het makkelijker rijden was als je tegelijkertijd een ijsje aan het vreten was door de systeemhelm.

Cruise control wil ik dan wel weer op een volgende motor.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 24 aug 2021, 11:39

Kijk, bruikbare info waarvoor dank... dat de ontsteking kort uitgeschakeld wordt zit je niet op te wachten natuurlijk maar is onderdeel van het systeem.

In geval van een gebruikte F900R prima als het hele active pakket (650 euro) erop zit dus maar nieuw zou ik die kunnen splitsen en alleen de Rijmodi nemen voor 356 wellicht, niet eens om de kosten maar als het niks brengt hoef ik het niet. Hopelijk vanavond de 600F verkopen en dan eens kijken of Houtrust en Denhaag of Molenaar in Ijsselstein een demo heeft voor een dagje.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4099
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Philipoo » 24 aug 2021, 16:02

Ik heb 't op de S1000 en de 701SM zitten, en het werkt toch wel echt top hoor! Zeker als je flink aan het trappen bent. Ik schakel afwisselend met koppeling/zonder koppeling afhankelijk van waar en hoe ik rijd, maar zou het niet willen missen!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 24 aug 2021, 20:26

Moet er idd een keer mee rijden eerst.

De 600F is net overgeschreven dus we kunnen alle kanten op.

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Jaws » 24 aug 2021, 21:52

Altijd leuk, op je gemak een andere motorfiets uitzoeken. Vorig jaar heb ik mijn laatste aanwinst uit Duitsland gehaald. Een KTM Superduke GT van een jaar oud. Scheelde alles bij elkaar ruim 3000,- met scherpste aanbod in NL. En op die motor voor het eerst cruise control, quickshifter, bochten ABS, elektronische demping. En koffers…. Cruise control op de snelweg is heerlijk, maar totaal onnodig op bijv een gooi en smijtfiets waarmee je zo min mogelijk de snelweg ziet. Quickshifter is leuk, maar zeker niet onontbeerlijk. Voegt wel wat toe aan de rijbeleving. Bochten-ABS vind ik wel een geruststellend idee. En de elektronische demping is handig als je af en toe iemand achterop hebt.
Oftewel, het hangt nogal van het soort fiets en het beoogde gebruik af wat nuttige opties zijn. Behalve dan de veiligheidssystemen, die zijn altijd nuttig.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2021, 09:53

Knot schreef: 24 aug 2021, 20:26 Moet er idd een keer mee rijden eerst.

De 600F is net overgeschreven dus we kunnen alle kanten op.
Ah top! Gefeliciteerd met de verkoop :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 25 aug 2021, 10:57

Toch altijd apart een motor verkopen, auto stap je ernaast in, motor wat lastig. Had er nu wel een goed gevoel bij aan de telefoon al, deze jongen stelde tenminste de juiste technische vragen. Bekijken, facturen doorbladeren en samen rondje, gelukkig had ik de motorscooter om mee te gaan maar hoe moet je het anders doen? Geef het liever niet zomaar mee als je nog op mijn verzekering rijdt en ik geen idee heb hoe met de spullen omgegaan wordt. Bij een dealer krijg je het ook zo mee maar ben gewoon voorzichtig en zuinig op mn spullen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2021, 11:01

Dat lijkt me idd lastig bij een motor, bij auto ga ik idd altijd mee maar ook dan voelt het altijd niet heel fijn.
Je zit er wel naast maar toch, niet de directe controle

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 25 aug 2021, 11:05

Ging nu prima, had ook niet anders verwacht, ik was met de SH350 vaak sneller weg en de bocht om dan hij met de 600F. Ook geen gedoe over de prijs daarna, 200 euro meegegeven zodat hij daarvan olie/remvloeistof beurtje kon laten doen en dan gewoon een jaar zonder zorgen sturen ermee.

In de auto ook wel meegemaakt dat meteen de DSC uitgezet werd (met Dave in de Z4 coupe) bij het uitrijden van het parkeervak, da's niet echt de bedoeling.... maar daarna zelf even laten zien wat IK met MIJN auto kon op verzoek en hem vervolgens wel verkocht.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2021, 11:12

Haha idd, zelf gewoon normaal rijden bij proefrit.
Als vervolgens de eigenaar wil laten zien wat die kan, altijd leuk natuurlijk :df:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 25 aug 2021, 20:38

En gisteren heb ik vanwege nostalgische gevoelens een MBX 125 gekocht :tooth:
Foto's enzo volgen nog wel een keer, het is een opknappertje

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 25 aug 2021, 21:05

Gaaf zo'n MBX!

Ik had een MB8 op brommerplaatje toen ik 17 was, kwam goed mee met de rest van de scooters toen ik er 110cc met homoet en 24mm op had zitten.

Is ie met kleine kuip zoals deze?
Bijlagen
Honda_MBX_125.JPG
Honda_MBX_125.JPG (120.7 KiB) 811 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 25 aug 2021, 21:18

Yep, maar dan minder netjes.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door TLRS » 26 aug 2021, 00:16

Kijk, das fijn zaken doen met de 600f.. hopelijk heeft hij er nog veel lol van.

Auto is inderdaad makkelijker. Met wat geluk kun je gelijk inschatten hoe iemand met z'n spullen is. Eerste auto met roze zonnebril bekeken want Alfa v6 met leer en GTA velgen. Aanbetaling gedaan.. thuis tot bezinning gekomen gezien hoe de Alfa werd warm gereden. Vanwege aanbetaling toch gekocht. Niet veel later lekke koppakking, tja..

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 27 aug 2021, 19:34



Uhm ja, dat stelde verder ook vrij weinig voor, carburateur schoonmaken, bougie vervangen, verse benzine, 2x trappen, doet het weer :tooth:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 28 aug 2021, 14:50

Afbeelding
Afbeelding


Het is weer echt als vroeger, alleen dan een dikkere buik, geweldig :tooth: :mrgreen:
Video is nog bezig met verwerken, dus kwaliteit zal straks wel wat beter zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 28 aug 2021, 16:38

Gaaf zeg die MBX, jeugdsentiment idd.

Dinsdag afgesproken voor een demo BMW F900R. Denk als ie bevalt dat ik een nieuwe neem.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Harrie D » 28 aug 2021, 16:59

Owja, gerelateerd aan bovenstaande video: heeft iemand ervaring met huidige 2-takt uitlaatbouwers ?
Heb er net een paar een mailtje gestuurd die ik zo op google kon vinden, maar ben benieuwd of hier iemand nog ervaring heeft, liefst in zuidelijk brabant/noordelijk limburg.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 28 aug 2021, 17:05

Homoet ging als een speer op mijn 110cc

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door SlowCo » 28 aug 2021, 17:05

Moest even googlen naar die BMW F900R, maar da's een gave naked. Wel aardig aan de prijs overigens.




BMW F900R.jpg
BMW F900R.jpg (363.34 KiB) 564 keer bekeken

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 28 aug 2021, 17:08

Zal vanavond wat posten over de opties. Het is van 9750 tot 13.500.

Je mag blij zijn dat er nieuwe staan in deze tijden, vaak full option aangeleverd. Verbaasde me erover dat er korting mogelijk was zonder inruil.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Martijn_bmw » 28 aug 2021, 17:13

SlowCo schreef: 28 aug 2021, 17:05 Moest even googlen naar die BMW F900R, maar da's een gave naked. Wel aardig aan de prijs overigens.





BMW F900R.jpg
Ik vind het idd ook erg gaaf ding! Ben benieuwd knot :D

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Karel » 28 aug 2021, 17:16

Wat is er leuker aan de F900R dan vb de S1000R?
(Alleen de prijs?)

Zelf wil ik nog eens een keer gaan testen met de S1000XR. Lijkt me een ideale straat/af en toe track moto.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Lekker motorweertje !

Bericht door Knot » 28 aug 2021, 22:24

De XR versies doen mij verder weinig, heb niks met het hoge, crosser achtige. Heb ook op R1100RT, R1200RT etc gereden, veel te zwaar, log en groot. De F800 kwam een beetje in de buurt maar toch een aparte vorm, rare tellers etc. De F900R is de eerste BMW motorfiets die ik echt geslaagd vind. S1000R niet echt nodig die 165pk en loopt met opties tegen de 20k aan. Kopen we een GSX-S750 of een Kawasaki Z900 is het meer van hetzelfde tov de CBR600F.

Juist de 895cc 2pitter met 270gr heeft iets aparts en het comfort en de opties die je hebt tov een japanner. Ook totaal ander volk wat bij een BMW Motorrad dealer loopt dan bij een reguliere motorzaak.

Bij toeval waren er 4 nieuwe F900R geleverd naast de 2 nieuwe en 2 gebruikte en 1 demo die ze al hadden staan. In Ijselstein bijvoorbeeld hebben ze niks in de showroom staan en enkel 1 F900R in de verhuur rijden.

Echt goed geholpen en tewoord gestaan door 3 verkopers, alle buddy varianten bekeken die er waren. De verlaagde vering is niks voor ons, de standaardhoogte prima. Verlaagde buddy van 790mm is te laat, de standaard van 815mm is op zich oke, de extra verhoogde van 865mm ziet er lelijk uit, geen verschil meer met de duo erachter dus 1 rechte plank. Er is ook nog een 835mm buddy, kost 310 bruto, dat zou denkik perfect zijn maar eerst eens met die standaard 815mm rijden en wisselen kan achteraf altijd nog. Daarnaast is er ook nog een 840mm comfort buddy, die hoogte was perfect en zitting lekker zacht voor lange snelwegritten etc maar ik vond de wangen te zacht, als je op de grens gaat rijden voel ik liever de achterband bewegen ipv de buddy indeuken/inzakken.

Nieuw zijn ze bijna allemaal full options of alleen met comfort pakket (keyless go + handvatverwarming), dus de opties die je evt niet wil moet je dan voor lief nemen.

Touring pakket (navi voorbereiding, middenbok, kofferdragers, cruisecontrol) Middenbok zit wel netjes weggewerkt maar ik gebruik m bijna nooit, circuitwipje voor in de garage en buiten op de zijstandaard. Cruise wel grappig om te hebben, die enkele knop links zit ook niet in de weg op je stuur. Koffervoorbereiding breekt de leegte bij het achterwiel wel een beetje dus niet heel storend. Navi voorbereiding zorgt voor een minder clean stuur, dat is wel een dingetje, ga die navigatie niet (direct) bestellen maar hij had ook een aftermarket adapter die je erin kon klikken waar dan je smartphone in geklemd kon worden met een kort usb oplaadkabel eraan, heb je iig flitsmeister en de navigatie die je zelf fijn vind. Is het niks kan je die bracket er alsnog afschroeven natuurlijk.

Dynamic pakket (electronische achterdemper en adaptieve led koplamp) die demper instelbaar alleen achter moet ik even met de demo goed beoordelen, standaard is het best sportief en met ESA is het meer het softer maken voor als je met een duopassagier rijdt. Ik dacht zonde van het geld en die koplamp is standaard ook al LED, rij nooit in de avond dus wat heb ik eraan als ie met de bocht meeverlicht etc. Verkoper had er wel een mooie ervaring bij, ook dagrijverlichting is een stuk fraaier en het ESA is niet alleen softer maken voor de duo maar de manier van dempen is totaal anders, heeft minder moeite om de motor in 1x stil te leggen, hebben om en om met een ESA en standaard fiets gereden over het prins clausplein en duidelijk te voelen dat de ESA versie veel stabieler over oneffen stukken asfalt gaat in flyovers.

Active pakket zit ook op veel motoren, de Rijmodi Pro, dus het dynamic en dynamic pro geven de mogelijkheid om tractiecontrole en abs in stapjes te minderen, zit bochten abs op, verminderde motorrem (bij gas dichtdraaien). Je kunt dat met een dongle onder de buddy ook activeren (deels) maar dan krijg je een stekker logotje in het TFT scherm, ziet er goedkoop uit, dat je de budget cheat te pakken hebt. Ook de schakelassistent (quickshifter) waren ze allemaal over te spreken, wegrijden met de koppeling en bij heel laagtoerig opschakelen of heel rustig rijden pak je zelf de koppeling maar gaat het wat sportiever is de quickshifter echt makkelijker en ook nog eens sneller.

Kleuren was een dingetje, dacht alleen zwart/grijs en wit/blauw leverbaar maar dat zijn de 2022 kleuren blijkt (vanaf aug gaat het nieuwe modeljaar in), was dus ook nog een san marino blauwe binnengekomen, dat is degene die we willen hebben. Ook nog met alarm en bandenspanningscontrole en zonder verhoogd stuur. Wel aan de prijs natuurlijk met alles aangevinkt maar je kunt iig geen spijt krijgen dat je iets niet hebt genomen achteraf om een paar honderdjes te besparen.

Ben benieuwd dinsdag, denk wel dat ie bevalt en dan binnen 14 dagen afleveren.

Enige wat ik als ik het voor het zeggen had niet zou nemen is SOS eCall van 270 euro en het touring pakket van 620 euro, zou 890 schelen op de nieuwprijs maar vind ze maar eens in voorraad precies zo in deze kleur en als je m vind met alleen active/comfort/dyamic pakket erop zit er vast geen alarm en geen bandenspanningsysteem op. En voor 2022 is de kleur niet meer leverbaar dus al zou je willen wachten gaat het ook niet lukken.
Bijlagen
2021_San_Marino_Blue.jpg
2021_San_Marino_Blue.jpg (705.79 KiB) 511 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Knot op 28 aug 2021, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten