Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

Bericht door markk » 04 apr 2009, 21:28

Zitten vanavond na het eten lekker op de bank. Zegt m'n vrouw "zullen we even gaan motorrijden, naar Scheveningen".
Prima plan dus motorpakken aan. Ik pak m'n FJ1200 uit en vrouwlief pakt d'r Burgman 650 uit. Superding zo'n Burgman scooter. Computer gestuurde CVT met "normal" en "power" stand voor de CVT schakeling. Ook kan je nog tiptronic schakelen.

Rijden weg en vrouwlief seint direct dat er wat mis is. Kan me enkel niet uitleggen wat er is. Ik rijd 50 meter en merk direct: Burgman / CVT schakelt niet op :-(

Rustig terug gereden. Service manual erbij gepakt en wat dingen geprobeerd / gecontroleerd.
- Eerst accu er maar af en er weer op. Geen resultaat.
- Hoofdzekering van de CVT computer gecontroleerd. Was prima.

K*T, K*T, K*T. Volgende week dus met 20 km/h naar dealer en daar maar weer verder kijken wat er mis is. CVT naar de klote ? CVT computer naar de klote ?

Bah...

Gefrustreerd ga ik wat googlen en zoeken op het burgman forum. Eerste topic direct raak. Hebben meer Burgman 650's last van.

IS DE SENSOR/SCHAKELAAR VAN DE MIDDENBOK !!!

Die wil wel eens vuil worden en vast gaan zitten (logisch aan de onderkant van een scooter/motorfiets) CVT computer denkt dan dat ie op de middenbok staat en weigert dan op te schakelen om te voorkomen dat je achterwiel met 200km/h gaat spinnen en tot desastreuze gevolgen lijdt als ie dan plotseling van de middenbok afschiet.

ff porren met schroevendraaier om alle troep/vuil weg te halen. Palletje schiet naar buiten. Spuitbus siliconenspray erbij., beetje smeren. En alles weer prima...

Klote elektronica...


Mark.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

Bericht door Joy » 04 apr 2009, 21:31

Aan de andere kant, er is tegenwoordig in ieder huis elektronica waarmee je via internet zelf een probleem aan je brommer oplost :forum: :wink:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

Bericht door frankv » 04 apr 2009, 21:33

nou ja, geen electronisch, maar een mechanisch defect van een niet goed werkende sensor, maar het heeft je ritje wel verziekt en dat is natuurlijk jammer

maar je kunt ook zonder electronica want de boordcomputer van mijn M3 zegt al jaren PPPP, maar wat kan mij dat schelen? hij rijdt er niet minder om

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

Bericht door Knot » 04 apr 2009, 22:20

Joy Jolliffe schreef:Aan de andere kant, er is tegenwoordig in ieder huis elektronica waarmee je via internet zelf een probleem aan je brommer oplost :forum: :wink:
LOL... idd

Maargoed, Mark, weer een reden om geen automaat te hebben, of een oudere fiets zonder poespas!

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Arghhh, ik haat computers en elektronica in auto's / motoren

Bericht door Ruud » 05 apr 2009, 10:03

Ook oudere motoren kunnen hiermee lopen klooien. Denk alleen al aan de bekende jiffy-schakelaar die voor veel problemen zorgt.

Mijn neutraal sensor leidt een eigen leven, ook heel irritant! Hierdoor valt het ding niet te starten omdat de computer niet ziet dat mijn duc in neutraal staat...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten