Moeilijk schakelen
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Moeilijk schakelen
Ik wil bij jullie graag het volgende probleem aankaarten, in de hoop wat informatie op te doen.
Ik was gisteren weer even met mijn motor op pad (heb ongeveer 140 km gereden) maar het liep niet helemaal lekker.
Het schakelen kostte ongebruikelijk veel moeite, vooral het in de neutraal zetten bij stilstand met lopende motor kostte ontzettend veel moeite. Wanneer ik de motor uitzette, ging hij wel probleemloos in de neutraal. Wat ik ook erg vaag vind is dat wanneer de motor in de eerste versnelling staat met de koppeling volledig ingedrukt, de motor vooruit blijft willen gaan.
Het lijkt wel alsof ik de koppeling niet genoeg kan dichtknijpen. Echter tijdens het rijden zelf schakelt de motor wel gewoon soepel. Wanneer ik de motor start en ik zet hem in de eerste versnelling, slaat de motor af, ondanks dat ik de koppeling volledig heb ingedrukt en de standaard uiteraard ingeklapt is.
Voordat ik gisteren ging rijden heeft de motor 2 weken stilgestaan, het oliepeil is in orde. Het gaat hier overigens om een Suzuki GSX-R 750 uit 1991.
Iemand suggesties?
Ik was gisteren weer even met mijn motor op pad (heb ongeveer 140 km gereden) maar het liep niet helemaal lekker.
Het schakelen kostte ongebruikelijk veel moeite, vooral het in de neutraal zetten bij stilstand met lopende motor kostte ontzettend veel moeite. Wanneer ik de motor uitzette, ging hij wel probleemloos in de neutraal. Wat ik ook erg vaag vind is dat wanneer de motor in de eerste versnelling staat met de koppeling volledig ingedrukt, de motor vooruit blijft willen gaan.
Het lijkt wel alsof ik de koppeling niet genoeg kan dichtknijpen. Echter tijdens het rijden zelf schakelt de motor wel gewoon soepel. Wanneer ik de motor start en ik zet hem in de eerste versnelling, slaat de motor af, ondanks dat ik de koppeling volledig heb ingedrukt en de standaard uiteraard ingeklapt is.
Voordat ik gisteren ging rijden heeft de motor 2 weken stilgestaan, het oliepeil is in orde. Het gaat hier overigens om een Suzuki GSX-R 750 uit 1991.
Iemand suggesties?
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk schakelen
Koppelingscilinder kapot. Of als de koppeling met een kabel wordt bediend, kan de kabel een stuk zijn losgeschoten. Klinkt alsof je koppeling niet geheel vrijkomt....
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Dat wordt de koppelingscilinder vervangen zeg jij?
Laatst gewijzigd door Max V op 22 feb 2009, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Even voor de goede orde, ik heb totaal geen verstand van motoren, rijd er alleen op...
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk schakelen
HeheMaximus schreef:Even voor de goede orde, ik heb totaal geen verstand van motoren, rijd er alleen op...
Nou, àls jouw motor een koppelingscilinder heeft dan is deze waarschijnlijk lek. Kijk anders even naar je koppelingshendel. Zit hier een resevoir voor vloeistof aan vast, of loopt er een kabel uit? Volg die kabel even en check of alles nog netjes zit...
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Ik zal het meteen even checken
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Ik heb even wat foto's gemaakt
Bij het aantrekken van de koppeling op het stuur, wordt via een kabel deze hendel aangegrepen:
Deze hendel draait ongeveer 1 centimeter bij aangrijpen van de koppeling.
Het koppelingstrappermechanisme ziet er als volgt uit:
Zeg het maar
Bij het aantrekken van de koppeling op het stuur, wordt via een kabel deze hendel aangegrepen:
Deze hendel draait ongeveer 1 centimeter bij aangrijpen van de koppeling.
Het koppelingstrappermechanisme ziet er als volgt uit:
Zeg het maar
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Moeilijk schakelen
+1Casper schreef:Klinkt alsof je koppeling niet geheel vrijkomt....
Als je koppeling niet 100% vrij komt, blijft er kracht op de tandwielen staan en kun je moeilijk schakelen (bij draaiende motor).
Je koppelingskabel of -hendel iets verstellen zou kunnen helpen.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Ok, wat kan ik daar allemaal aan verstellen? Ik zie dat ik de hendel op het stuur kan verstellen door er aan te draaien. Nog meer dingen die ik kan afstellen?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Moeilijk schakelen
Zowel bij je hendel als op je blok kan je stellen.
Begin maar met stellen bij je hendel. Draai hem een stukje uit en kijk als je motor loopt of het dan makkelijker gaat. Zoniet, iets verder uitdraaien nog.
Pas wel op dat je 'm niet te ver uitdraait, want dan kan ' ie weer gaan slippen. Je moet eigenlijk altijd wel een beetje speling hebben. Daarmee bedoel ik dat als je de eerste mm je hendel inknijpt er nog niet veel gebeurd met de koppeling.
Succes ermee.
Begin maar met stellen bij je hendel. Draai hem een stukje uit en kijk als je motor loopt of het dan makkelijker gaat. Zoniet, iets verder uitdraaien nog.
Pas wel op dat je 'm niet te ver uitdraait, want dan kan ' ie weer gaan slippen. Je moet eigenlijk altijd wel een beetje speling hebben. Daarmee bedoel ik dat als je de eerste mm je hendel inknijpt er nog niet veel gebeurd met de koppeling.
Succes ermee.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Ik heb net de koppelingshendel op het stuur op z'n strakst gezet. Nu slaat de motor niet meer af als ik hem in de eerste versnelling zet, maar hij wil nog wel steeds vooruit terwijl ik de koppeling ingedrukt heb...
Wanneer ik hem iets minder strak draai, slaat hij meteen af als ik hem in de 1 zet met ingedrukte koppeling
Wanneer ik hem iets minder strak draai, slaat hij meteen af als ik hem in de 1 zet met ingedrukte koppeling
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10
Re: Moeilijk schakelen
Het aanpassen zou dan ook alleen zijn om de rek van je kabel op te vangen? Als het echt ineens is gekomen (niet steeds een stukje erger) zou ik het daar niet in zoeken. Grote kans dat je koppeling in ruststand nu ook slipt onder vollast overigens.
Dat je wel goed kunt schakelen tijdens het rijden is ook te verklaren, jij gebruikt nog een koppeling maar zelfs zonder koppeling kun je probleemloos schakelen tijdens het rijden met een beetje gevoel/verstand van de techniek.
Ik zou niet weten waar het probleem zit, maar met de verstelmogelijkheden op je hendel stel je de vrije slag in en hef je de rek van je kabel op. Daar zit het niet in als je verhaal zo lees. Ik zou je koppelingsdeksel er even afschroeven, je koppelingsplaten verwijderen en alles even checken. Maar ja, dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.
Dat je wel goed kunt schakelen tijdens het rijden is ook te verklaren, jij gebruikt nog een koppeling maar zelfs zonder koppeling kun je probleemloos schakelen tijdens het rijden met een beetje gevoel/verstand van de techniek.
Ik zou niet weten waar het probleem zit, maar met de verstelmogelijkheden op je hendel stel je de vrije slag in en hef je de rek van je kabel op. Daar zit het niet in als je verhaal zo lees. Ik zou je koppelingsdeksel er even afschroeven, je koppelingsplaten verwijderen en alles even checken. Maar ja, dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Inderdaad. Koppelingsplaten er afschroeven... uhuh
Ik ga wel naar een motorzaak
Toch bedankt voor de input
Ik ga wel naar een motorzaak
Toch bedankt voor de input
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
De motor is weer klaar!
Het hele koppelingshuis is vervangen, inclusief alle platen. Was compleet vernaggeld. Heb de vorige eigenaar al een mail gestuurd met de vraag hoe hij de motor behandeld heeft
Het lag in ieder geval niet aan een te laag oliepeil, waar ik bang voor was
Kosten: 425 euries
Het hele koppelingshuis is vervangen, inclusief alle platen. Was compleet vernaggeld. Heb de vorige eigenaar al een mail gestuurd met de vraag hoe hij de motor behandeld heeft
Het lag in ieder geval niet aan een te laag oliepeil, waar ik bang voor was
Kosten: 425 euries
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Moeilijk schakelen
Stevige kosten
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Hij heeft ook meteen het olie + filter vervangen. Maar inderdaad, goedkoop was het allemaal niet...
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Moeilijk schakelen
Is even investeren maar wel lekker een nieuwe koppeling. Ik heb dat bij mijn 600F'je uit 1993 ook gedaan bij 40.000km.
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Moeilijk schakelen
Met mooi weer binnenkort ff rieje Max!
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Goed plan Frank Is de K1 al weer van stal dan?
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Moeilijk schakelen
Nog niet, weer is me nog niet goedgenoeg.
En het moet droog zijn
En het moet droog zijn
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Moeilijk schakelen
Pfff het zit me niet mee!
Stond ik gisteren gewoon weer stil met de motor... gelukkig niet ver van de bewoonde wereld, maar ik baalde wel als een stekker, aangezien de motor net gerepareerd was... Blijkt de accu kapot te zijn. Net 200 km gereden, slaat de motor ineens af... Vage shit! Monteur van de motorzaak heeft me thuis gebracht. Motor langs de kant gezet en later opgehaald door de motorzaak... Diezelfde dag was de motor weer klaar, vandaag ook weer woon-werkverkeer er mee gereden... Doet het weer perfect, maar ik baalde wel weer flink! Sta je daar langs de kant van de weg en iedereen die langs komt maar grijnzen
Stond ik gisteren gewoon weer stil met de motor... gelukkig niet ver van de bewoonde wereld, maar ik baalde wel als een stekker, aangezien de motor net gerepareerd was... Blijkt de accu kapot te zijn. Net 200 km gereden, slaat de motor ineens af... Vage shit! Monteur van de motorzaak heeft me thuis gebracht. Motor langs de kant gezet en later opgehaald door de motorzaak... Diezelfde dag was de motor weer klaar, vandaag ook weer woon-werkverkeer er mee gereden... Doet het weer perfect, maar ik baalde wel weer flink! Sta je daar langs de kant van de weg en iedereen die langs komt maar grijnzen
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Moeilijk schakelen
Mensen die grijnzen snappen de vrijheid van het rijden op een motor niet en zijn jaloers.
Maar alles kan een keer kapot gaan, hoort er nu eenmaal bij.
Maar alles kan een keer kapot gaan, hoort er nu eenmaal bij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten