Winterklaarmaken van je tweewielert

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert.
Berichten: 998
Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43

Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Geert. » 10 nov 2008, 23:32

Dit is het eerste koude seizoen dat ik inga als motorrijdert :mrgreen:
Nu is het misschien nog wat vroeg om hem geheel aan de kant te zetten, maar ik ben wel benieuwd of jullie nu al voorbereidingen treffen voor de koude tijd die er eventueel komen gaat. Ik ben zelf zeker geen winter rijder, heb een aprilla RSV mille en ben nog niet in het bezit van jarenlange ervaring... kies dus lekker voor de warme auto.

Hebben jullie tips hint en trucs om je apparaat zo goed mogelijk te stallen (al is het maar om er af en toe op te rijden)
Ik denk dat ik hem wegbreng voor een beurtje, alles ff nalopen desnoonds verversen etc, daarna maar op de standaard van de grond aan de druppellader.

Kom maar op met jullie input en help deze noob aan wat handige bruikbare info :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Knot » 11 nov 2008, 09:29

Ik heb al maanden niet meer gereden (kan het nu even niet), de blade staat op een paddockstandaard dus achterwiel sowieso van de grond. Voorwiel draai ik eens per maand een stukje door. Druppellader gaat rond tussen 3 motoren die in de garage staan, om de week wisselen.

Tank is helemaal vol (vind ik beter dan helemaal leeg). Ketting is ingevet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 10:06

Voor het stilzetten de olie vervangen is het beste. Over de winterperiode zit dan schone olie in het blok i.p.v. oude olie die wat "verzuurt". Eigenlijk geldt dit alleen voor minerale en half synthetische olie.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Erik dB » 11 nov 2008, 16:15

Hij staat bij mij ook in de garage nu:
- ketting ingevet
- tank halfvol, dit spul eringemikt (http://www.motorparts-online.nl/Onderho ... topower-2/" onclick="window.open(this.href);return false;), stukje gereden en helemaal afgetankt
- paddockstand
- druppellader
- een paar lekkere warme doeken :bag:

Eind maart komt ie de garage pas weer uit, wellicht een klein beurtje en knallen maar weer (GSX-R 600 uit 98, 35k op de teller)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Peric » 11 nov 2008, 20:32

:)
Ik reed ook gewoon 's winters. Als het een tijdje lekker droog was stapte ik op hoor. Beetje kou ga je niet dood van..
Heb wél een keer in de winter gereden met veel te dunne handschoentjes. Eerst was het koud, toen ging het zelfs pijn doen. Toen ben ik maar effe gestopt.. :)

Gebruikersavatar
Geert.
Berichten: 998
Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door Geert. » 11 nov 2008, 22:52

Ga denk ik na een grondige schoonmaakbeurt maar eens de vloeistoffen vervangen, ketting weer even opnieuw invetten en dan op de paddock. Denk dat ik hem zowieso ook maar wegbreng voor een extra check door motoport ofzo...

Banden maakt me niet zoveel uit, voor het nieuwe seizoen gooi ik er weer nieuwe onder.. maar ga toch stiekem de voorband eens per maand verdraaien :wink:

Laatst ook een stukje wezen rijden in de kou, op zich niet eens zo heel vervelend, maar was er niet juist op gekleed.. tering wat wordt je dan door en door koud zeg! Wel weer heerlijk om dan onder een warme douche te stappen wat jullie? :mrgreen:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door EG » 14 nov 2008, 14:42

Peric schreef::)
Ik reed ook gewoon 's winters. Als het een tijdje lekker droog was stapte ik op hoor. Beetje kou ga je niet dood van..
Heb wél een keer in de winter gereden met veel te dunne handschoentjes. Eerst was het koud, toen ging het zelfs pijn doen. Toen ben ik maar effe gestopt.. :)
Idd, is het niet het beste om je tweewieler gewoon om de 1 of 2 weken lekker uit te laten op een droge vrije dag? Gewoon uurtje beetje rijden/knallen, daarna weer lekker schoonmaken en parkeren?

Vind het overdreven om de hele winter NIET te rijden met een brommert, ding gaat er niet stuk van hoor :-)

kamerplant
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2008, 20:11
Locatie: pijnacker

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door kamerplant » 20 nov 2008, 09:18

alle antwoorden zijn al gegeven geloof ik zo..hoef niks meer toe tevoegen :bag:

idd banden regelmatig draaien,aftanken,druperlader....vond ik het belangrijkst.
voor de rest kan je wel aan de gang blijven..toch?.

Oja een Ducati(900ss) heeft een speciale winterstand met starten :nerd: (hoorden ik pas toen ik hem van de hand deed :whistle: )

en probeer dan een Duc maar is aan te duwen :hosanna:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Winterklaarmaken van je tweewielert

Bericht door wjn » 09 dec 2008, 20:45

EG schreef:
Peric schreef::)
Ik reed ook gewoon 's winters. Als het een tijdje lekker droog was stapte ik op hoor. Beetje kou ga je niet dood van..
Heb wél een keer in de winter gereden met veel te dunne handschoentjes. Eerst was het koud, toen ging het zelfs pijn doen. Toen ben ik maar effe gestopt.. :)
Idd, is het niet het beste om je tweewieler gewoon om de 1 of 2 weken lekker uit te laten op een droge vrije dag? Gewoon uurtje beetje rijden/knallen, daarna weer lekker schoonmaken en parkeren?

Vind het overdreven om de hele winter NIET te rijden met een brommert, ding gaat er niet stuk van hoor :-)
Je rijdt wel door restanten van de pekel heen, dat voorkom je niet. Erna wassen is ook niet handig, tenzij je je motor droog wilt/kunt fohnen.

Als je een alu of kunststof tank hebt, hoef je die uiteraard niet vol te tanken. Dan kun je beter in het voorjaar versie benzine erbij gooien (jerrycan).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 214 gasten