K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
- Erik K.
- Berichten: 7165
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Een compleet nieuwe BMW K Serie steelt de show op de Intermot in Keulen. Het gaat om een trio zeer krachtige, sportieve motorfietsen met als vlaggenschip de K 1300 S. Dit is de snelste en meest krachtige BMW productiemotorfiets ooit en beschikt maar liefst over 129 kW(175 pk). Deze adembenemend vormgegeven sportmotor wordt geflankeerd door de sportieve, verfijnde toermotor K 1300 GT en een brutaal vormgegeven naked variant, de K 1300 R. Daarnaast wordt de S 1000 RR, de motorfiets waarmee BMW komend seizoen zal meedoen aan het WK Superbike aan het publiek gepresenteerd.
Extreem krachtig, superieur acceleratievermogen en ongekende souplesse bij elk toerental, dat zijn speerpunten bij de nieuwe fase in de K Serie: de komst van de K 1300 S, de K 1300 GT en de K 1300 R. De S is het nieuwe boegbeeld van BMW. Het ontwikkelingsdoel van BMW was bij deze machine van meet af aan duidelijk: nog meer vermogen en nog betere prestaties. En dat tekent zich ook direct af bij de vormgeving. Bij de K 1300 S is echter beslist geen sprake van puur uiterlijk vertoon, want ook de cijfers op papier maken duidelijk dat BMW aanhaakt bij de top in sportmotoren van dit moment. Een missie die is vertaald in een maximumvermogen van 129 kW (175 pk) bij 9.250 toeren per minuut. Minstens zo indrukwekkend is het hoge koppel van 140 Nm dat bij 8.250 toeren per minuut wordt bereikt. Maar ook bij lagere toerentallen blinkt de 1.293 cc metende viercilinder krachtbron uit door veel trekkracht. Een uiterst nauwkeurige elektronische aansturing zorgt niettemin voor soepel oppakken, wat bij manoeuvreren en bij rijden in de stad de controle van al die kracht vergroot. Bovendien weegt deze krachtpatser een bescheiden 228 kg (drooggewicht).
De Duolever-voorvork is gehandhaafd, evenals de Paralever-ophanging achter. Nog altijd is dit een ongenaakbare combinatie voor een superieure en veilige wegligging, waarbij de nieuwe generatie van het BMW Motorrad ABS met het (gedeeltelijk) integrale remsysteem acceleratiekracht op de K 1300 S standaard pareert met vertrouwenwekkende remkracht. Kleine aanpassingen aan de Duolever-voorvork, sterkere veren en een verbeterde demping zorgen voor een nog fijner weggedrag bij de nieuwe K Serie. Vooral het gevoel met de weg, de feedback, is toegenomen. Gebleven is het lage zwaartepunt dankzij het vooroverhellende cilinderblok van de krachtbron en de lage plaatsing van de aandrijfunit in het frame.
Op de K 1300 S is als optie de tweede generatie van het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem leverbaar: ESA II. Het rijwielgedeelte is daarmee optimaal af te stemmen op rijgedrag en belading. Net als bij de eerste generatie van dit systeem is de veervoorspanning te wijzigen door simpel een druk op een knop, waarbij de motor harder (sportiever) of juist zachter (comfortabeler) is geveerd. Ook is met de schakelaar te kiezen voor opties met duopassagier en/of belading, waarbij de voorspanning van de vering achter nog een tandje strakker wordt ingesteld. Nieuw bij ESA II is dat tegelijk ook de veersnelheid en de demping worden aangepast. Daardoor ontstaat een uiterst gebalanceerde machine met een zeer verfijnd en goed aan te voelen weggedrag.
Nieuw is ook de optioneel leverbare quickshifter op de transmissie. Opschakelen is daarmee mogelijk zonder gas terug te nemen en zonder gebruikmaking van de koppeling. Elektronica zorgt voor een korte adempauze in de krachtsexplosie tijdens het schakelmoment. De acceleratie verloopt daardoor nog sneller en met de grootste mogelijke schakelprecisie in de zesversnellingsbak die via een cardan het achterwiel aandrijft.
Ook optioneel is het automatisch antislipsysteem (ASC), een systeem dat ervoor zorgt dat het achterwiel niet doorslipt bij accelereren. Dit vergroot de veiligheid, zeker bij het rijden in een bocht. Voor berijders die het sportieve nog meer willen accentueren, zijn er de High Performance Parts, zoals fraaie carbononderdelen, voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede velgen en een compromisloze Akrapovic-sportdemper.
Extreem krachtig, superieur acceleratievermogen en ongekende souplesse bij elk toerental, dat zijn speerpunten bij de nieuwe fase in de K Serie: de komst van de K 1300 S, de K 1300 GT en de K 1300 R. De S is het nieuwe boegbeeld van BMW. Het ontwikkelingsdoel van BMW was bij deze machine van meet af aan duidelijk: nog meer vermogen en nog betere prestaties. En dat tekent zich ook direct af bij de vormgeving. Bij de K 1300 S is echter beslist geen sprake van puur uiterlijk vertoon, want ook de cijfers op papier maken duidelijk dat BMW aanhaakt bij de top in sportmotoren van dit moment. Een missie die is vertaald in een maximumvermogen van 129 kW (175 pk) bij 9.250 toeren per minuut. Minstens zo indrukwekkend is het hoge koppel van 140 Nm dat bij 8.250 toeren per minuut wordt bereikt. Maar ook bij lagere toerentallen blinkt de 1.293 cc metende viercilinder krachtbron uit door veel trekkracht. Een uiterst nauwkeurige elektronische aansturing zorgt niettemin voor soepel oppakken, wat bij manoeuvreren en bij rijden in de stad de controle van al die kracht vergroot. Bovendien weegt deze krachtpatser een bescheiden 228 kg (drooggewicht).
De Duolever-voorvork is gehandhaafd, evenals de Paralever-ophanging achter. Nog altijd is dit een ongenaakbare combinatie voor een superieure en veilige wegligging, waarbij de nieuwe generatie van het BMW Motorrad ABS met het (gedeeltelijk) integrale remsysteem acceleratiekracht op de K 1300 S standaard pareert met vertrouwenwekkende remkracht. Kleine aanpassingen aan de Duolever-voorvork, sterkere veren en een verbeterde demping zorgen voor een nog fijner weggedrag bij de nieuwe K Serie. Vooral het gevoel met de weg, de feedback, is toegenomen. Gebleven is het lage zwaartepunt dankzij het vooroverhellende cilinderblok van de krachtbron en de lage plaatsing van de aandrijfunit in het frame.
Op de K 1300 S is als optie de tweede generatie van het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem leverbaar: ESA II. Het rijwielgedeelte is daarmee optimaal af te stemmen op rijgedrag en belading. Net als bij de eerste generatie van dit systeem is de veervoorspanning te wijzigen door simpel een druk op een knop, waarbij de motor harder (sportiever) of juist zachter (comfortabeler) is geveerd. Ook is met de schakelaar te kiezen voor opties met duopassagier en/of belading, waarbij de voorspanning van de vering achter nog een tandje strakker wordt ingesteld. Nieuw bij ESA II is dat tegelijk ook de veersnelheid en de demping worden aangepast. Daardoor ontstaat een uiterst gebalanceerde machine met een zeer verfijnd en goed aan te voelen weggedrag.
Nieuw is ook de optioneel leverbare quickshifter op de transmissie. Opschakelen is daarmee mogelijk zonder gas terug te nemen en zonder gebruikmaking van de koppeling. Elektronica zorgt voor een korte adempauze in de krachtsexplosie tijdens het schakelmoment. De acceleratie verloopt daardoor nog sneller en met de grootste mogelijke schakelprecisie in de zesversnellingsbak die via een cardan het achterwiel aandrijft.
Ook optioneel is het automatisch antislipsysteem (ASC), een systeem dat ervoor zorgt dat het achterwiel niet doorslipt bij accelereren. Dit vergroot de veiligheid, zeker bij het rijden in een bocht. Voor berijders die het sportieve nog meer willen accentueren, zijn er de High Performance Parts, zoals fraaie carbononderdelen, voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede velgen en een compromisloze Akrapovic-sportdemper.
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Een opgewaardeerde K1200s dus..........................................
Ik wacht nog even op die S1000RR.....................................laat maar komen..............................
Ik wacht nog even op die S1000RR.....................................laat maar komen..............................
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Ik dacht dat de Hayabusa en de ZZR1400 sneller waren? Of zijn dat geen productiefietsen?
Hij ziet er wel stoer uit
Hij ziet er wel stoer uit
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Zeker wel; er staat echter snelste BMW produktie motorfiets in het topic en dat klopt welCasper schreef:Ik dacht dat de Hayabusa en de ZZR1400 sneller waren? Of zijn dat geen productiefietsen?
...
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Aardig kanon maar eigenlijk vind ik dat een BMW een Guzzi met hangtieten moet zijn oftewel een 2 cilinder boxer Een R1200S for me
Inpakken hoeft niet 8)
Inpakken hoeft niet 8)
- bartje325i
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
- Locatie: ede
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Hoe mooi ik (de meeste) auto's van bmw vindt, hoe lelijk ik (de meeste) motorfietsen vindt.
Die off the road/crosser en die komende superbike vindt ik gaaf maar dan heb je het wel weer gehad.
Degelijk zijn ze volgens mij weer wel. Zie je een motor in de winter, is het 9 van de 10 een bmw.
Die off the road/crosser en die komende superbike vindt ik gaaf maar dan heb je het wel weer gehad.
Degelijk zijn ze volgens mij weer wel. Zie je een motor in de winter, is het 9 van de 10 een bmw.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:42
- Locatie: Noitdorp
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
romo schreef:Een opgewaardeerde K1200s dus..........................................
Ik wacht nog even op die S1000RR.....................................laat maar komen..............................
Opgewaardeerd met 5 pk, denk niet dat je dat merkt
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Kijk ook eens verder dan alleen de PK's in het boekje: wat te denken van de koppelkromme die vanwege meer cc's en andere flow + aangepast mmgt nog een heel stuk beter is gewordenFastturbo schreef:[...
Opgewaardeerd met 5 pk, denk niet dat je dat merkt
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Snelste productie motorfiets is nu definitief de S1000RR.................................
- Bram
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
K1300S;partyondude schreef:Cijfers?
droog 228 kg bij 175 PK
S1000RR;
droog 183 kg bij 193 PK
Lijkt me duidelijk verhaal verder........................................
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Kom ik aan met 208 kg bij 116 PKromo schreef:K1300S;partyondude schreef:Cijfers?
droog 228 kg bij 175 PK
S1000RR;
droog 183 kg bij 193 PK
Lijkt me duidelijk verhaal verder........................................
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Is toch voldoende Max? Je komt er mee vooruit hoor.
- Bram
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Zeker ja, begint er bij BMW voor wat betreft supersport brommers dus op te lijken 8)romo schreef:K1300S;partyondude schreef:Cijfers?
droog 228 kg bij 175 PK
S1000RR;
droog 183 kg bij 193 PK
Lijkt me duidelijk verhaal verder........................................
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit
Haha inderdaad, dat ding van mij is rap zat! 8)Roy schreef:Is toch voldoende Max? Je komt er mee vooruit hoor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten