Naked!

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Naked!

Bericht door nickdoesburg » 24 mei 2019, 20:30

Gaaf ding ook zeg die Tuono, heb ik ook nog overwogen. Wat je zegt inderdaad, een Monster moet je echt op passen. Als je knieën niet goed in de tank passen worden je benen in een soort splagaat gedrukt op hoge snelheid door de wind :mrgreen:
Estoque schreef: 22 mei 2019, 08:20 Dit is het enige wat ik oprecht nooit heb begrepen in mijn tijd bij Ducati. Dat gegeil op dat geratel van die koppeling. Mijn god wat afschuwelijk om te horen. :devil:
Hahaha, ik vindt het prachtig maar bij het stoplicht wordt er wel eens naar je motor gekeken met een blik van "dat klinkt echt niet goed" Mijne heeft de biggelaar modificatie nog niet, en dan rammelt die altijd. Onderin toeren als je tegen het bokken aanzit hoor je het ook heel goed. Moet zeggen dat dat wel een beetje irritant is. Mijn 996 had het wel en dat was inderdaad super, ook maar snel bij deze erop zetten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 24 mei 2019, 22:57

Ik hield gewoon de koppeling ingeknepen bij mijn Monster 900. Dan rammelt 'ie ook niet. :)

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Naked!

Bericht door Jules » 25 mei 2019, 17:09

Leuke motoren idd. Ook wel eens mee gereden :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Naked!

Bericht door Niels » 25 mei 2019, 22:01

nickdoesburg schreef: 21 mei 2019, 19:50 Afbeelding
Very, very nice! :thumbup:

De Tuono vind ik iets minder qua looks maar lijkt me wel een heerlijke hooligan :df:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 25 mei 2019, 22:58

Zo, vandaag mijn naked verkocht. Op zoek naar een andere naked.. :P

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Naked!

Bericht door Niels » 25 mei 2019, 23:58

Nice, wat moet het gaan worden?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 26 mei 2019, 11:49

Hou ik nog effe geheim.. :P

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 08:46

vester86 schreef: 24 mei 2019, 17:29 maak een naked van je SV :headbang:
Ja, is vet! Je hebt al een superbike ombouwset voor €350. Vriend van mij heeft dat gedaan, moet er nog een keertje op rijden. Ik zie bij hem dezelfde "problemen" als bij E30touring..
Geluid v.d. koppeling vind ik ook heel tof. Binnen onze motorgroep merk ik ook verdeeldheid over het geluid.

Ik heb wat ruzie met de SV, misschien dat hier mensen nog de gouden tip hebben. Klein stukje voorgeschiedenis:
Ik heb de Suzuki gekocht met Leovince uitlaten, zonder DB killers. Destijds is die afgesteld met een Yoshi box. Met een Yoshibox kan je de motor in 3 gebieden (lage toeren, middelmatige toeren en hoge toeren) afstellen. De motor kan 10% rijker of 10 % armer gezet worden.
Suzuki heeft bij de SV's een systeem (Pair-systeem) ingebouwd dat rond de 4000 toeren extra lucht toevoegt aan de uitlaat, waardoor de uitstoot schoner is ivm emissie-eisen.
Bij het ophalen van de Suzuki staat mij bij dat ik een enkele knal had rond die 4000 toeren. Veel SV rijders doppen dat pair systeem af zodat je die knal niet meer hebt. Dit heb ik ook gedaan, helaas zonder echt succes.

Nu heb ik de laatste tijd het vermoeden dat de motor meer is gaan knallen ten opzichte van 5000km geleden. Het is niet alleen rond die 4000 toeren, maar ook hoger in de toeren. Ik irriteer mij er behoorlijk aan gezien de knallen behoorlijk luid zijn. Verder loopt de motor goed en merk ik geen andere kwalen.
Ik heb het pair systeem alweer opnieuw aangesloten. Als het bij die ene knal rond de 4000 toeren blijft, valt daar op te anticiperen. Helaas heeft dit niet veel geholpen.
Ik heb al veel gedacht wat er anders kan zijn aan de motor vergeleken met het ophalen na aankoop, of wat die knallen kan veroorzaken. Ik tank altijd euro 98. Mogelijk dat de vorige eigenaar dit nooit gedaan heeft. Kan het dan icm het onnauwkeurig afstellen met zo'n Yoshibox zorgen dat hij meer of harder is gaan knallen? Lijkt mij wat ver gezocht..
Kan valse lucht hier nog van invloed op zijn? Dat er iets ergens is gaan lekken?

Plan B is opnieuw laten afstellen, maar dan goed. Dus met powercommander etc. Alleen ben je dan al snel 600€ verder, en dat enkel om die knallen te voorkomen gaat mij ook wat ver. Heb voor nu de DB killers er in gedaan, om de ergste herrie te dempen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Naked!

Bericht door Niels » 27 mei 2019, 09:13

Misschien dat het TL1000 forum uitkomst kan bieden. Destijds werd er heel veel gemodificeerd m.b.t. de emissie systeempjes. Ik meen me te herinneren dat je bij de TL ook echt een dipje had bij een bepaald toerental.

Kom je er niet uit dan zou ik terug naar de basis gaan: originele uitlaten en Yoshi box er tussenuit. Dan kijken of er problemen zijn, dan de dempers er weer op en als laatste de Yoshi box. Pas dan weet je waar het in zit.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 09:32

Thanks, zal eens een TL1000 forum opzoeken. Dipje hebben de SV's ook, rond de 5000 - 7000 toeren. Wordt ook wel de ECO dip genoemd. Komt met name voor in de eerste 4 versnellingen. Ik heb nu een weerstandje zitten op het kabeltje wat tussen de versnellingsbak en ECU communiceert, waardoor de ECU denkt dat ie in de 6e versnelling zit. Scheelt al een hele hoop.

Yoshi-box past helaas de waardes aan in de ECU. Wordt er niet fysiek tussen gezet. Je sluit het aan op de ECU, past waardes aan en ontkoppelt het weer. Ik ben donderdag even langs een bekende tuner geweest, die gaf aan dat Yoshibox afstellen €150 kost en geen garantie biedt dat de knallen weg zijn. Orginele uitlaten heb ik niet, maar heb wel vertrouwen in dat de DB-killers goed dempen. Is alleen zonde van het geluid van de V-twin. M'n huidige setup zonder DB killers vond ik niet asociaal hard. Volgens m'n vriendin was de CBR 600 F zelfs harder?

Ben bezig met een Amerikaan die een Powercommander verkoopt voor weinig, dan maar die plaatsen en eventueel de bank op mocht een setup van het internet niet goed zijn. Ik hoop alleen dat dat de problemen oplost. Thanks voor het meedenken!

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Naked!

Bericht door TLRS » 27 mei 2019, 10:06

Vanaf de achterste cilinder heb je een stukje uitlaat. De pakking waarmee die aansluit op de rest van het systeem is waarschijnlijk kapot.

Teveel ploffen kan de dempingswol in de uitlaat verbranden. Heb Hotcams gehad die mooi diep klonken maar later, door de ploffen, bij hogere belasting meer een klapperend geluid gingen maken. Een enkele demper kan er tegen.. maar sommige hulzen moeten er op den duur ook aan geloven. Ze verkleuren, worden mat.. of scheuren kapot. Best zsm vervangen.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 11:00

Gelet op je naam heb je er kijk op? ;) Scheelt weer een forum bezoeken!

Ik merkte laatst dat er inderdaad wat lucht ontsnapte vanaf de aansluiting op de uitlaat vanaf het blok op die plek. Heb toen de uitlaatklem wat vaster gedraaid, maar het is nog niet gasdicht. Kan zo'n lek dat soort knallen veroorzaken? Dan ga ik proberen daar nog wat aan te doen voor het pinksterweekend in de Eifel.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Naked!

Bericht door Estoque » 27 mei 2019, 11:04

nickdoesburg schreef: 24 mei 2019, 20:30
Estoque schreef: 22 mei 2019, 08:20 Dit is het enige wat ik oprecht nooit heb begrepen in mijn tijd bij Ducati. Dat gegeil op dat geratel van die koppeling. Mijn god wat afschuwelijk om te horen. :devil:
Hahaha, ik vindt het prachtig maar bij het stoplicht wordt er wel eens naar je motor gekeken met een blik van "dat klinkt echt niet goed" Mijne heeft de biggelaar modificatie nog niet, en dan rammelt die altijd. Onderin toeren als je tegen het bokken aanzit hoor je het ook heel goed. Moet zeggen dat dat wel een beetje irritant is. Mijn 996 had het wel en dat was inderdaad super, ook maar snel bij deze erop zetten.
Het is zo'n dingetje wat je moet ervaren om te waarderen denk ik.

Heb toen tijdens de Ducati Club races en het WSBK wel 100 Ducatisti gesproken die hun oude(re) monster niet gingen inruilen op een nieuwe, vanwege het ontbreken aan karakter/koppeling. En ook redelijk wat vragen gehad om het te retro-fitten.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Naked!

Bericht door TLRS » 27 mei 2019, 13:06

Thomas H schreef: 27 mei 2019, 11:00 Gelet op je naam heb je er kijk op? ;) Scheelt weer een forum bezoeken!

Ik merkte laatst dat er inderdaad wat lucht ontsnapte vanaf de aansluiting op de uitlaat vanaf het blok op die plek. Heb toen de uitlaatklem wat vaster gedraaid, maar het is nog niet gasdicht. Kan zo'n lek dat soort knallen veroorzaken? Dan ga ik proberen daar nog wat aan te doen voor het pinksterweekend in de Eifel.
Als die pakking stuk is kun je daar niet tegenaan klemmen. Goeie kans dat dat het is. Heb nu m'n 3e TL..

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 14:58

Thanks, ik ga er mee aan de slag. Zal laten weten hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 27 mei 2019, 15:50

Zou niet voor de Power Commander gaan, maar voor echt flashen. Ruud Frederiks van Tovami heeft mijn King toendertijd afgesteld.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Naked!

Bericht door Estoque » 27 mei 2019, 16:21

Ik zou sowieso afstellen op de bank. Al die Download tunes zijn leuk, maar zeker gezien de meeste maps uit de VS komen en de brandstof nog wel ietsjes verschilt, evenals de motor-modellen, zou ik gewoon custom-map gaan.

Zelf van de week een Power Commander V en een nieuwe inlaat besteld. Hopelijk vinden we deze maand tijd om het hele zwikje in te bouwen en te tunen op de bank.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 16:48

Klopt hoor, ik geloof er ook in dat custom map beter is. Ik had echter een EU map gevonden met precies mijn setup, leek mij prima basis om eens te proberen en voelen. Volgende stap is dan inderdaad een custom map.

Ben benieuwd wat de 701 aan vermogen gaat krijgen. Of is het tegen het bokken?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Naked!

Bericht door Estoque » 27 mei 2019, 17:10

Thomas H schreef: 27 mei 2019, 16:48 Klopt hoor, ik geloof er ook in dat custom map beter is. Ik had echter een EU map gevonden met precies mijn setup, leek mij prima basis om eens te proberen en voelen. Volgende stap is dan inderdaad een custom map.

Ben benieuwd wat de 701 aan vermogen gaat krijgen. Of is het tegen het bokken?
De 701 is erg geknepen op de inlaat. Meeste 701 rijders in de FB-groepen halen 5nm tot 10nm winst en 2-3pk. Populairste optie is de gehele Rottweiler inlaat + PCV, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd over de bouwkwaliteit van hun inlaat. Heb bijvoorbeeld al 2 voorbeelden gezien deze week van draadeinden die loskomen en in de inlaat terecht komen met alle gevolgen van dien.

Zeker op een 701 die vrij veel trilt, vind ik het schokkend om te lezen dat hun draadeinden niet met locktite vast zitten en er nog wel eens iets lostrilt. Als ik een inlaat koop voor 450,- euro, dan verwacht ik iets waarmee ik volledige 'Peace of mind' heb. En dat heb ik dus sinds deze week niet meer. De Rottweiler kit is dus retour en een alternatief is aangeschaft.

Ik ga vrij standaard, door een DNA filter en inlaat te monteren op de standaard airbox. Hierdoor verdwijnt de grootste restrictie uit het geheel en is het vrij eenvoudig weer om te bouwen naar standaard bij een eventuele verkoop.

Voornaamste reden om het te doen is het vrijer ademen en de arme standaard afstelling onder de 5000 toeren eruit te halen en daardoor wat soepeler en speelser karakter te kweken. Alle winst is een extratje, maar echt extreem hoeft het van mij allemaal niet.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 27 mei 2019, 18:25

Thomas H schreef: 27 mei 2019, 16:48 Klopt hoor, ik geloof er ook in dat custom map beter is. Ik had echter een EU map gevonden met precies mijn setup, leek mij prima basis om eens te proberen en voelen. Volgende stap is dan inderdaad een custom map.

Ben benieuwd wat de 701 aan vermogen gaat krijgen. Of is het tegen het bokken?
Ik zou dat niet aandurven zonder 'm gelijk op de bank te zetten. Air-Fuel-Ratio is nogal belangrijk.
Als 'ie te arm loopt met die mapping kan de boel in elkaar lopen.

Mijn afspraak welke flashen en banken inhield kostte € 250,-. Niet teveel geld zodat je zeker weet dat de AFR in orde is.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Naked!

Bericht door Estoque » 27 mei 2019, 19:10

Precies wat je zegt Peric, ik durf dat ook niet.
En voor het geld hoef je het niet te laten.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 27 mei 2019, 22:10

Ok, fair enough. Als die PC komt, gaat ie de bank op. Ik (had) verwacht dat die mappings wel op safe zouden staan, maar het is inderdaad wel een risico. Kan een duur foutje zijn..

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Naked!

Bericht door TLRS » 27 mei 2019, 23:51

Flashen met een yoshbox is vrij rudimentair. PC biedt in dat opzicht meer nauwkeurigheid. Tot aan mappen per cilinder toe. Dat is misschien wat overdreven. Zou wel vragen of ze een goede deellast afstelling willen doen tot ca 6k rpm en vragen wat je eraan kwijt bent.

En rekening houden met afstellen tps/synchroniseren/klepspeling, indien van toepassing.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Naked!

Bericht door Thomas H » 03 jun 2019, 11:10

Nou, laatste bericht in het verkeerde topic, maar het probleem is opgelost. Ik ben weer blij met de Suuz. Klein verhaaltje dan:

Mijn vertrouwde garage in Haarlem had geen tijd om op korte termijn de pakking te vervangen. Hij zit voor de aankomende 6 weken helemaal vol. Ondanks dat hij zei dat zelfs ik het zelf kon doen, wilde ik de gok niet nemen en ben ik uit mijn werk bij Fris motoren in Amsterdam langs gereden. Daar vriendelijk te woord gestaan, monteur liep even mee om te luisteren en bevestigde TLRS zijn vermoeden: uitlaatpakking weg of heet nooit gemonteerd gezeten. Gelukkig kon die zaterdag al terecht. Motorzaak is moeilijk te bereiken met het OV, en vanwege een enorm druk weekend gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor een leenmotor. De motoren die zij verhuren kunnen tegen een aantrekkelijk tarief gehuurd worden indien onderhoud/reparatie's daar uitgevoerd worden. Gezien ik alleen vrijdagavond tijd had voor een klein rondje, besloten voor een goedkope optie te gaan en niet een Ducati Hypermotard 939 te huren. Het was een motor waar ik al jaren voor het halen van mijn rijbewijs zag als ideale beginmotor:
Afbeelding

Een Yamaha XT 660 X met Akra's, zoals ze veel rondrijden in Amsterdam zeg maar :mrgreen: Ritje begon meteen over de snelwegen, waar de XT zich totaal niet thuis voelt. Hij kan het, maar het maakt snelweg rijden nog minder leuk voor zover dat kan. Daarna stukje provinciale weg, net zo saai. Wel lekker om tijdje vol gas te kunnen geven en een paar keer te schakelen zonder dat het té hard gaat. Eerste indruk was dus niet zo positief, maar ik had de XT een valse start gegeven. Ondanks dat het qua tijd niet uitkwam, toch nog even een klein stukje de kromme mijdrecht op gereden. En wat was dat gaaf! Snelheid komt daar niet boven de 100 km/h uit, en de weg slingert veel. Wat was dat gaaf rijden! De XT komt daar echt goed tot zijn recht. Je kan de fiets erg goed plaatsen en hij betrekt je bij het rijden door de korte versnellingen. De XT heeft een enkele remschijf voor, maar aan remkracht kom je niets te kort. Net als achter overigens, die doet goed mee. De 1 pitter doet z'n werk goed en levert genoeg vermogen om lekker te sturen. Wel zat ik te rommelen met de 2e en 3e versnelling. De 2 is net wat te kort, en de 3 sluit daar niet echt op aan, waardoor je vrij laag in z'n 3 de bocht uit komt zetten. Minpuntje. De eerste versnelling is erg kort en zorgt ervoor dat met een dot gas het voorwiel minder hard slijt. Dit had ook nog wel in de 2e versnelling mogen gebeuren, dat maakt de fiets net nog een tikkeltje speelser. Tot slot het geluid, dat is door de Akrapovic dik in orde. De DB killers zaten nog in de uitlaten maar het geluid was prima aanwezig.

Afbeelding

Al met al vind ik het hele concept supermotar enorm vet. Ik heb echt even moeten wennen aan het anders sturen en het bokken onderin, maar zodra je hier een beetje bedreven mee raakt en je hebt de juiste wegen in de buurt, gaat de lach echt niet zo snel van je gezicht. Onderweg naar de motorzaak was ik benieuwd hoe het zou bevallen om weer op de SV te stappen. Dat viel niet tegen, helemaal nu die achterlijke knallen weg zijn (dank voor de tip TLRS!!!). Aankomend weekend ff lekker genieten in de Eifel. Gaan we de SV goed leren kennen en daarna de balans opmaken. Misschien dat de SV blijft tot een 701 voor mij een beetje bereikbaar wordt. Dat lijkt mij de overtreffende trap van een XT. Anderzijds lijkt een naked mij ook wel gaaf. We gaan het zien...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Naked!

Bericht door Peric » 03 jun 2019, 18:54

Lijkt me ook wel 's leuk om met een Supermotard te spelen. Kan gewoon gehuurd worden natuurlijk. :)
Maar... klappen is weg?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten