1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Estoque » 22 jun 2020, 12:40

indobesar schreef:
22 jun 2020, 10:33
Nieuwtje over de Honda gemist. Wat gaaf joh! Btw, SMX racing in Kaatsheuvel heeft een kant-en-klare CRF450 staan. Maar goed, je bent al gestart. 😁
Was ik van op de hoogte. Jongens waar ik vaak mee naar het circuit rijden (en mij overtuigd hebben Honda te kopen) zijn daar kind aan huis. Mijn velgen zijn ook besteld bij SMX.

Ik verwacht door zelf wel redelijk wat goedkoper uit te zijn met mijn 2e Hands honda (die 13 uren boeien mij niet) en de ombouw zelf te doen. Ik houd van sleutelen en dan heb ik hem uiteindelijk precies zo als dat ik hem wil hebben. Ben namelijk een ontzettend tik-ei als het gaat om uiterlijk van de motor.
indobesar schreef:
22 jun 2020, 10:33
Ben zelf ook aan het oriënteren op een SM. 701 is leuk en interessant, maar had je waarschijnlijk al gelezen op MF. 😉

Hoe ervaar jij de betrouwbaarheid en onderhoud van de Husky?
Over het algemeen is een 701 gewoon betrouwbaar. Zit in best veel FB/Whatsapp groepen en de tendens qua pijnpunten is eigenlijk de koppelingscilinder het enige echte grote probleem.

Slave-cilinder is gewoon kut standaard. Er zijn redelijk veel gevallen bekend waarbij de slave-cilinder al binnen 500km vanaf nieuw faalt.
Ook de Slave-cilinders die onder garantie vervangen worden falen vrij snel. Vervangen voor een Oberon Slave cilinder en je bent van al het gezeik af. Plus je kunt hem in mooie kleurtjes krijgen, dus het staat ook wat cooler :P

Ik heb hem zelf bij 3500km uit voorzorg vervangen. Mijn originele is nog gewoon goed en gaat altijd mee naar circuitdagen als backup.


Wat ik zelf nog heb gehad/vervangen bij mijn 701. Staat nu 18.500km op.
3500km - Nieuwe Oberon Slavecilinder (uit voorzorg)
8000km - Powercommander + DNA Racing inlaat + Fuel Dongle + Custom Powermapping (Beste modificatie die ik gedaan heb bij de 701)
8000km - Nieuwe Tandwielen/ketting (15T ipv standaard 16T)
8000km - Grote beurt (moet eigenlijk bij 10.000km) Klepspeling was nog volgens nieuw-specificatie
9000km - Nieuwe Koppelingsplaten/veren van EBC.
15000km - Koppelingskorf vervangen (vond per toeval een scheur erin, hoe of wat? geen idee)
15000km - Nieuwe schakelster / Schakelarm. Voor meer gevoel en strakker schakelen.
15000km - Healtech Quickshifter
15000km - Nieuwe voorvork-keeringen (Nooit schoongemaakt achter de stofkappen, dus niet gek dat het een keer kapot gaat)
16500km - Nieuwe Brembo RCS15 Hoofdremcilinder (Radiale rempomp ipv standaard Axiale rempomp voor beter gevoel)
17000km - Nieuwe Hoofdkoppelingscilinder (Zelf kapot gemaakt door verkeerd te ontluchten)

Onderhoud:
- Elke 5000km verwissel ik de olie en filters, waar Husqvarna 10.000km voorschrijft. (soms wat vaker als ik veel circuit rijd)
- Mijne draait sinds ik hem heb op 10w60 ipv 10w50. (1.6L inhoud, dus sowieso niet veel olie. dus ook niet duur)
- Remolie / koppelingsvloeistof doe ik op basis van de kleur. nu 2x vervangen.

Verder nog heel wat verspijkerd aan de 701 voor de mooi:
- 2 setjes extra velgen (1 setje is nog in opbouw, die wordt echt mooi <3)
- 2 setjes extra remmerij voor de 701
- Nieuwe koplamp (van een 501)
- Nieuw type zadel.
- Nieuwe hendels
- Andere schakelpook
- Remklauwen geel gemaakt
- Carbon kapjes (uitlaat en ontsteking)
- KTM Handkappen met Aluminium Wrap-around
- KTM Skidplate
- Blauwe powerparts
- Blauwe titanium bouten in de voorvork
- Stuurverhogers 30mm
- Handvaten vervangen vanwege slijtage
- Kleinere spiegels
- USB Lader onder het stuur gemaakt met Quadlock op het stuur voor de telefoon.

Mijn ergernissen/irritaties:
- De kettingspanner maakt veel lawaai bij koud-start. Is niet kapot of slecht, maar is gewoon gehorig.
- De standaard boutjes zijn roestgevoelig. Vandaar dat ik titanium heb.
- De Euro-4 motoren (2017+ modellen) lopen vrij arm standaard. Zelfs als je een Powercommander installeerd met aangepaste fueling-table, past hij de mapping vanzelf weer aan via de Lambdasonde. Oplossing is een ding van 30,- euro (Fueldongle), waarna de motor niet meer arm loopt.

Verdere ervaring:
Ik vind het echt een super fiets. Ik blijf verbaasd over wat zo'n 1 cilinder allemaal kan qua vermogen/koppel/toeren. Ook qua kilometers, zijn ze niet onbetrouwbaar. (690 die mee reed afgelopen weekend heeft al 47.000km gelopen). 80pk(na modificaties) is gewoon heel erg leuk op 140kg. Rijwielgedeelte is sterk en direct. Ik vind hem niet oncomfortabel en heb geen enkele moeite met rondritjes van 350+km.

Ik rijd stevig door (gemiddelde over 18.500 km / 311 uren is 68km/h) en hij geeft geen krimp. Hij gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de dealer, en ben dan benieuwd wat de klepspeling etc allemaal doet.

Tuurlijk is het qua bepakking gewoon kut en kom je altijd uit op een zware rugzak, ivm geen enkele fatsoenlijke opbergmogelijkheid. Maar daar is het ook geen type fiets voor.

Het is een spartaanse fiets, geen rijdwind-bescherming, geen tankmeter, geen uitgebreide tellers (Snelheid, 2 dagtellers, klokje) is het enige dat je hebt qua informatie tijdens het rijden. Bij stilstand heb je ook nog de mogelijkheid om de totale km-stand in te zien en de urenstand als de gemiddelde snelheid. Prima voor mij, maar ik kan mij voorstellen als je van een andere motor komt dat het wat kaal is.

Meestal gaat de Tanklamp aan bij zo'n 190-200km, waarna ik 10-11L kan tanken. Er zit een 13L brandstoftank op, dus je hebt wel iets marge. Maar een afstanden machine is het niet echt.

indobesar
Berichten: 9911
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i, 330i Cabrio
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door indobesar » 22 jun 2020, 19:15

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2149
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E39/E30/Tuono1000r
Locatie: https://brandbikes.nl/

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door e30touring1990 » 22 jun 2020, 19:40

leuk verslag en foto's, thanks voor het delen!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Estoque » 23 jun 2020, 10:24

Geen dank!

Als er nog meer vragen zijn, mogen jullie die stellen aan het einde van mijn spreekbeurt.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I & Impreza GTT
Locatie: Gelderland

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Jan Terwolde » 23 jun 2020, 11:52

Ik vindt wel dat je met zo'n type fiets ook veel meer plezier hebt zonder gelijk 200+ er voor te hebben. Zelf een KTM 520 exc gehad die enigzins was omgebouwd naar SM, en ook een GSXR.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Estoque » 30 jun 2020, 09:32

Gisteren hebben zowel ik als de 701 de vuurdoop gehad op het TT circuit van Assen.
Ligt 45 min van mijn huis, kom er vaak langs, maar nog nooit op gereden. Dus dat moest maar een keer veranderen.

In December reeds ingeschreven voor 29 Juni via Trackdays4All als Beginner. En gisteren moest het dus gebeuren!
Afbeelding

Zat zelf in 1 van de 2 beginners groepen. Omdat alle racers op de rechte stukken harder lopen en ik de baan nog niet echt ken, dacht ik dat dat wel een goede keuze zou zijn. Eerste sessie redelijk achteraan gestart omdat ik zo naar de anderen kon kijken voor de lijnen, maar dat was gewoon een foute keuze.

Helemaal blauw geërgerd aan de mede-beginnende rijders.
- Remmen middenin de bochten
- Heel vroeg remmen voor de GT, maar dan toch doorschieten.
- Niet durven insturen
- Motor rechtop houden door de bochten, kruipen door de bocht en vervolgens VOLGAS het rechte stuk op om mij weer voorbij te steken.
- Remmen voor het Meeuwenmeer, maar dan ook echt hard remmen.
- Motor middenin de Strubben rechtop zetten.

Niet dat ik zelf vrij was van fouten, totaal niet. Maar ik had iets minder snelheidsverschil verwacht tussen een SM en Racers in deze groep.
Aantal fouten waar ik mijzelf op betrapte:
- Te vroeg en flauw remmen (remdruk was na 6 ronden ook redelijk weg)
- Lijn door de strubben was gewoon kut. Ik heb hem in de hele dag maar 3x goed weten te nemen.
- Ik staarde in het begin teveel naar mensen die ik in wou halen, waardoor ik er naartoe reed in plaats van er langs.

Sessie 2 was meer van het zelfde. Wel beter gefocust op later en harder remmen en wat meer getrailbraked omdat ik merkte dat mijn voorkant soms grip verloor na het loslaten van de remmen. Gelijk een heel stuk verbetering qua remmen gemerkt, kon ik nu eenvoudig een hele sessie mee rijden zonder dat ze zompig werden.

Na het afvlaggen van Sessie 2 gevraagd of een groep omhoog mogelijk was, maar die zaten helemaal vol.
Dus voor aanvang van Sessie 3 redelijk vooraan gestart en toen minder last gehad van langzamere rijders. Die strategie voor de resterende sessie gehanteerd, want dat gaf mij 2 of 3 vrije rondes, voordat ik weer achterblijvers had.

Bewust in de eerste 4 sessies geen rondetijden gemeten, omdat ik dan in de laatste sessie daar persé onder wil duiken (ken jezelf :P)
En vooral lekker bezig geweest met rijden, comfort vinden op hoge snelheid en rempunten zoeken (nog verre van perfect, vooral Haarbocht en Ruskenhoek vind ik lastig).

Assen was echt boven verwachting leuk met de 701. Mensen buitenom inhalen, de strubben korter kunnen insteken als anderen en racers slipstreamen op het rechte stuk is echt wel leuk en vervolgens uitremmen. Ook leuk om te zien dat veel mensen duimpjes opsteken langs de baan omdat je iets anders rijdt.

Afbeelding
Afbeelding

Laatste sessie (sessie 5) voor het eerst de tijdwaarneming aangezet op de telefoon (RaceChrono) en een 2:16.2 gereden met verkeer in de GT. Was ik best tevreden mee voor een eerste keer. Beste sectoren bij elkaar opgeteld is een 2:14 theoretisch mogelijk, dus daar gaan we de volgende keer voor.

Aantal verbeterpunten voor de volgende keer:
- Meer gebruik maken van mijn bovenlichaam/hangen. Ik merk dat ik nog te passief op de motor zit of juist de supermoto-techniek gebruik.
- Remvloeistof vervangen (gaat sowieso gebeuren)
- Rempunten leren kennen
- Lijn door de strubben moet beter.
- Inschrijven in een hogere groep.

Al met al een super leuke dag en een gave ervaring. (en nu mag ik ook een Assen-sticker op de aanhanger plakken :D)
13 Juli krijgen we de Zandvoort-vuurdoop!

Geertmans
Berichten: 350
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Geertmans » 30 jun 2020, 11:13

Leuk verhaal! En de foto van je band zegt genoeg :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten