1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 02 mei 2019, 20:54

Estoque schreef:
02 mei 2019, 14:51
indobesar schreef:
02 mei 2019, 14:14
Leuk om de verschillen te lezen!
De 701 is ook wat geschikter om "gek" mee te doen. Een Hyper is toch wat te kostbaar imho als het fout gaat... :|
De "tech" van Ducati spreekt mij ook erg aan. Ben benieuwd hoe skyhook op de nieuwe multi 950S werkt.

Heb je eens met de KTM 690 SMC-R gereden?

@Jules, ga eens rijden. Bijv. tijdens Ducati on Tour. Hyper is echt de gaafste om te sturen. Scrambler 1100 lijkt mij dan weer leuk voor erbij (cruisen). Of een Desert Sled, maar te weinig vermogen, vind ik.
KTM 690 SMC-R is 1 op 1 een Huskqvarna 701.
Helemaal het nieuwe type, is op de verschillende rij-modi, precies het zelfde. Los van de looks.
Zelfs de teller op het nieuwe type is het zelfde. De oude types hadden een mooiere teller.

Vind de looks overigens een stuk minder. Zeker de nieuwe in het zwart is gewoon niet mooier dan de goedkopere husky.

Desert Sled is wel grappig, maar eigenlijk te duur om serieus mee te banjeren in het zand.
De Scrambler Café Racer is de enige die mij kon bekoren, maar ook dat is niet echt snel. Snel genoeg voor de fun, maar niet echt "WOW-achtig".

Skyhook werkt leuk! Vooral de eerste keer is het echt tegennatuurlijk. Raak je snel aan gewend en je mist het gelijk als je weer overstapt naar je eigen motor zonder het systeem. Voor het leuke sturen vind ik een Multi 950 niet zo leuk, maar ik ben ook geen tourfiets-rijder.
Ben keihard weggerend bij de nieuwe 690 toen ik dat allemaal zag. Een paar dagen later kocht ik m'n Beemer. Wat een onzin joh, die troep staat voor mij echt haaks op de gedachte van een supermoto; simpele fun.
Het idee is om een relatief onintimiderende ééncilinder op je eigen kracht uit te kunnen wringen zonder interventie door geavanceerde driver aids. Net als een avondje karten. Stel je eens voor dat we kartjes ook gaan uitrusten met TC, ABS en rijmodi... :hmmm: Maar goed, ieder het zijne... :roll:

Estoque

Bericht door Estoque » 03 mei 2019, 12:14

Youp schreef:
02 mei 2019, 20:54

Ben keihard weggerend bij de nieuwe 690 toen ik dat allemaal zag. Een paar dagen later kocht ik m'n Beemer. Wat een onzin joh, die troep staat voor mij echt haaks op de gedachte van een supermoto; simpele fun.
Het idee is om een relatief onintimiderende ééncilinder op je eigen kracht uit te kunnen wringen zonder interventie door geavanceerde driver aids. Net als een avondje karten. Stel je eens voor dat we kartjes ook gaan uitrusten met TC, ABS en rijmodi... :hmmm: Maar goed, ieder het zijne... :roll:
Ik word er ook niet warm van, maar het is inmiddels de standaard uitrusting van Bosch. Dus opzich snap ik dat KTM het ook aanbiedt.
Zelfde als Quickshift, ik vind het niet nodig. Maar als het erop zit, prima toch?

En alles kan nog altijd uit, dus zie het probleem niet. Daarnaast, voor 60,- euro heb je een ABS-dongle en heb je er nooit meer last van. Dus zo erg is het allemaal niet.

Vond het zwarte plastic er gewoon dramatisch uit zien, vandaar dat ik het al geen verbetering vind t.o.v. de 701. Die smoelt moderner in mijn ogen.

Estoque

Bericht door Estoque » 20 mei 2019, 10:01

Zaterdag nieuwe Metzeler Sportec M7RR achterband op de velg laten draaien. Enige reden dat ik voor die band had gekozen, is omdat die er voorop ook op zit (kwamen bij het setje velgen) en ik voor en achter niet met 2 verschillende banden wil rijden op straat.

Gelijk het achtertandwiel vervangen voor een ZF exemplaar, gezien mijn stalen tandwiel achter al redelijk versleten was ten opzichte van de voorste. Normaliter vervangen ik alles in één keer, maar het voorste tandwiel leek nog nieuw.

Afbeelding

Vervolgens gereedschap verzameld, de nodige vloeistoffen gecheckt en het hele zwikje ingepakt voor Zondag.
Zondag ochtend om kwart voor 9 richting Emmen vertrokken om mijn eerste circuit-meters te maken op 2 wielen, ooit!

Daar aangekomen aangemeld, kentekenplaat verwijderd, spiegels eraf gehaald, koplamp ingetaped, een 1tje op de voorkant geplakt vanwege de controle en gewacht tot 10 uur voor de eerste sessie van 20 minuten.

Afbeelding
Voor een eerste keer, kwam ik redelijk professioneel over :whistle:

Afbeelding

Op Emmen deel je het circuit met karts, elke eerste 20 - 25 minuten van 10 tot 2 uur zijn de supermotards aan de beurt. Na die 20 minuten wordt de sessie afgevlagd en mogen de karts de baan op.

Naast mij stonden 3 kerels uit Lelystad met KTM supermotards die ook voor de eerste keer het circuit op gingen. Daarnaast stond nog een duitser die serieus hard ging en ook de nodige tips had voor ons. Samen met de mannen uit Lelystad de hele dag een beetje opgetrokken en hier en daar gesleuteld (rempedaal afstellen, voorremmen ontluchten, contactsloten fixen etc)

De eerste sessie was echt wennen. 10 jaar geleden kwamen wij heel vaak met onze karts op Emmen, maar op 2 wielen na een pauze van 10 jaar was de baankennis gewoon volledig weg. Eerste sessie was vooral aftasten, ruimte maken voor de snelle jongens en vooral veel afkijken.

Sessie 2 begon erg lekker. Na een paar tips van de vriendelijke duitser ging het beduidend beter en soepeler en begon ik het baantje ook beter te leren kennen. Merkte alleen dat ik bij het aanremmen van hairpins, dat ik mijn achterrem heel moeilijk weer kon loslaten als ik voorop zat. Dus na 15 minuten de sessie afgebroken om terug te gaan naar de aanhanger en het pedaal iets verder naar beneden af te stellen. Verder de bandenspanning naar beneden gehaald, omdat de achterband begon te glijden.

In de tussentijd kwam ook één van de lelystad-strijders eraan met een oververhitte voorrem. Bij inspectie bleek de remolie in z'n voorrem ongeveer net zo zwart te zijn als 50.000km oude motorolie. Ik had de nodige voorraad vloeistoffen bij mij, de duitser had een opvangbakje en slangetje en zodoende werd de voorrem geflushed en gefixt.

Sessie 3 en 4 waren erg leuk. De rem was perfect, de slipperclutch deed z'n werk fantastisch en ik kon zowaar de kont de bocht in laten glijden (niet zo overdreven als de echte, maar het is een begin). De banden waren perfect op 2.1 bar voor en achter en de grip was echt ongekend! Ik had niet verwacht dat deze straatbanden het zo goed deden en dat de motor zo goed uit de voeten kon op dit krappe baantje.

Aan het einde van Sessie 4 was ik volledig gesloopt! Mijn 2e T-shirt was ook zeiknat, mijn handschoenen leken wel een nat washandje en mijn onderarmen begonnen te trillen tijdens de laatste 3 rondjes. De laatste sessie was nog even spannend, hier en daar gingen er nog wat mensen af en ééntje ging vlak voor mij, keihard rechtdoor na het rechte stuk. Zelf de prut mooi heel gehouden en na de laatste sessie de motoren nog even op een lijn gezet voor een foto.

Afbeelding
Afbeelding

Bandje is ook goed aan het werk geweest:
Afbeelding

Kortom, heerlijk dagje!
Alles heel gehouden, was niet de langzaamste op de baan en bovenal heel veel geleerd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 mei 2019, 10:06

Klinkt als een heerlijk dagje SM! :angel:

Leuk geschreven, en toffe foto's. :D

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 mei 2019, 16:40

Dank voor het delen hier, klinkt als een perfect motordagje!

Niels

Bericht door Niels » 20 mei 2019, 17:21

Heerlijk! Herkenbaar ook dat je de laatste sessie zo gaar bent :lol: Dan denk je dat je alle opgedane ervaring eerder die dag nog ff gaat omzetten in een PR. In realiteit klok je die PR in de 2e sessie en rijd je de boel kort in de laatste :tooth:

Estoque

Bericht door Estoque » 21 mei 2019, 10:31

Niels schreef:
20 mei 2019, 17:21
Heerlijk! Herkenbaar ook dat je de laatste sessie zo gaar bent :lol: Dan denk je dat je alle opgedane ervaring eerder die dag nog ff gaat omzetten in een PR. In realiteit klok je die PR in de 2e sessie en rijd je de boel kort in de laatste :tooth:
Gelukkig heb ik geen idee van mijn rondetijden. Vroeger met karten kon ik mij daar helemaal blind op staren.
Mijn broer en ik hadden beide een eigen kart (net als mijn vader en zusje), maar die van mij en mijn broer waren identiek.

Hij was doorgaans sneller (binnen de seconde) dus dat vechten om de snelste tijd van de dag neer te zetten was het doel van elke kartdag.

Elke keer als je dan weer wat had gelezen op internet of van andere karters hoorde, moest ik mijn papa vragen iets aan te passen aan de kart om misschien weer heel iets sneller te gaan. En daar gaat de lol heel snel vanaf.

Uiteindelijk waren we meer aan het sleutelen dan rijden en dat wil ik absoluut niet herhalen. Ik vind het prima zo!

Niels

Bericht door Niels » 21 mei 2019, 10:49

Als je maar lol hebt. Ik pak nog zelden een circuit dag maar ben dan wel benieuwd naar mijn snelste ronde. Het is gelukkig geen doel op zich, mijn pr verbeter ik toch nooit weer waarschijnlijk :tooth:

Estoque

Bericht door Estoque » 10 jul 2019, 08:30

Vorige week tijd gemaakt om de 701 van de nodige upgrades te voorzien.
Zoals Joep wel vaker in dit topic heeft vermeld, is de 701 nogal geknepen op de inlaatkant. Om dit tegen te gaan had ik een Rottweiler inlaatset gekocht in combinatie met een PowerCommander V.

Vlak na mijn bestelling kwam ik de nodige slechte berichten tegen over de inlaat van Rottweiler, dus gelijk mijn bestelling gestorneerd en voor een DNA inlaat gegaan. Deze is iets minder ingrijpend, maar nog altijd veel beter dan de standaard inlaat.

Afbeelding

Tegelijkertijd een PCV bij de Nederlandse importeur gekocht en een FuelDongle (Lambda-delete) bij Rottweiler besteld om het toch volledig te doen.

Luchtfilter erin:
Afbeelding

Powercommander erin, map-switch aangesloten en op het stuur gemonteerd.
Afbeelding

Alle kappen gewassen en in de wax gezet:
Afbeelding

In de aanhanger:
Afbeelding

Op de testbank:
Afbeelding

Zijn qua afstelling redelijk conservatief geweest. Ik hoef niet het aller- onderste uit de kan wat power betreft. Mijn voornaamste reden voor de testbank was dat de motor goed moest lopen met de aangepaste inlaat en het elimineren van de Lambdasonde. Daarnaast wou ik een Zuinigere/DB-killer map. Gezien de Akra's er om bekend staan de carbon einddoppen van de demper af te blazen met DB-killer erin.

Maar wat een verschil maakt die PCV en luchtinlaat! Ik las wel telkens waardes als 4-5nm en een paar PK, maar mijn god wat is het ding veel speelser geworden. Powerwheelies in 3 is gewoon te eenvoudig en de gasrespons is echt goed geworden. De motor is echt tot leven gekomen <3

Om het allemaal maar even in de praktijk te testen zijn we afgelopen vrijdag weg gegaan voor een weekendje motorrijden.
Met 5 anderen rond half 4 weggereden op de vrijdagmiddag en binnendoor richting Willingen geknald. Had een zware rugzak op en motor-gereedschap in mijn Husqvarna tasje achterop de motor gemaakt. Maar wat lopen doet dit kreng. Gewoon zoveel beter dan eerst.

Zaterdag zonder bepakking gereden en zo'n 320km aan binnenwegen gereden rond Willingen.
Afbeelding

Slechts 3 fototjes geschoten dit weekend:
Afbeelding
Afbeelding

Zondags weer 300km binnendoor naar huis gereden met volle bepakking. Waarbij de eindstand op 1080km in een weekend kwam te staan, zonder problemen. Niet gek voor een 1 cilinder.

Niels

Bericht door Niels » 10 jul 2019, 08:56

Mooie update, wordt goed gebruikt! Wel mooi dat de mod. brengt wat je ervan hoopt.

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 jul 2019, 10:07

Tof zeg! Ik snap wel dat je weinig foto's hebt gemaakt. Veel te druk met rijden! :df:

Thomas H

Bericht door Thomas H » 10 jul 2019, 11:00

Heel gaaf, respect ook met zo'n zadel. De 701'er die met ons weekend mee was merkte al snel dat het zadel aardig hardcore was. Heb je ook waardes gekregen uit de rollerbank, of was het enkel afstellen?

Estoque

Bericht door Estoque » 11 jul 2019, 07:57

Niels schreef:
10 jul 2019, 08:56
Mooie update, wordt goed gebruikt! Wel mooi dat de mod. brengt wat je ervan hoopt.
Inmiddels 11000km sinds 2 augustus vorig jaar. Mag niet klagen over de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van zo'n 'onpraktische' motor.
///Joost schreef:
10 jul 2019, 10:07
Tof zeg! Ik snap wel dat je weinig foto's hebt gemaakt. Veel te druk met rijden! :df:
Misschien toch maar eens een nieuwe Gopro aanschaffen. Het is namelijk gewoon vegen en feesten met zo'n motor in de bergen rond duitsland.
Thomas H schreef:
10 jul 2019, 11:00
Heel gaaf, respect ook met zo'n zadel. De 701'er die met ons weekend mee was merkte al snel dat het zadel aardig hardcore was. Heb je ook waardes gekregen uit de rollerbank, of was het enkel afstellen?
Je went eraan. Vorig jaar had ik er wel wat meer moeite mee en reed ik vooral met een wielrennersbroek onder mijn pak. Maar sinds ik mijn pak op maat heb laten maken, is het allemaal niet meer nodig en een stuk verbeterd.

Wel staat een MY2018 zadel op de planning, omdat ik telkens stickers verlies van dit zadel en ik een beetje klaar ben met iedere keer vernieuwen.

De motor moet binnenkort nog een keer terug voor de waardes en het afmaken van de 2e map. Dus dat komt goed!

Plaats reactie