Het grote Tesla-topic

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Robin » 25 sep 2020, 12:05

///Joost schreef: 25 sep 2020, 09:56 In het land der blinden is eenoog koning. Als ik Tesla was, zou ik me vooral focussen op range en infrastructuur. Daar win je pas echt consumenten mee. Deze wedloop van 'wie is de snelste' is van korte duur. Na 3 keer van 0-100 in 2 sec heb je het wel gezien denk ik, en je maag ook.

Inderdaad.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3423
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Booooh » 25 sep 2020, 12:31

Die genoemde range van 840km is alvast een mooi begin, if so ...

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Downforce Hans » 25 sep 2020, 13:39

Dat zal die auto een stuk geliefder maken....

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door sitechris » 25 sep 2020, 16:43

Publicitair is het pochen met dikke vermogens en sprinttijden gewoon slim, want wij vullen er aardig wat pagina's mee en dat zie je natuurlijk overal. Om te rijden lijkt het me een drama. Iedere rit kom je spugend uit de auto.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Luco » 25 sep 2020, 16:56

sitechris schreef: 25 sep 2020, 16:43 Publicitair is het pochen met dikke vermogens en sprinttijden gewoon slim, want wij vullen er aardig wat pagina's mee en dat zie je natuurlijk overal. Om te rijden lijkt het me een drama. Iedere rit kom je spugend uit de auto.
watje :lol: :lol:

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Robin » 25 sep 2020, 17:09

Nieuwe slogan?

Tesla. Zum Kotzen.

Wimo
Berichten: 2053
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wimo » 25 sep 2020, 19:11

:kotsen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door ///Joost » 25 sep 2020, 20:43

Robin schreef: 25 sep 2020, 17:09 Nieuwe slogan?

Tesla. Zum Kotzen.
In navolging van de Tesla S, 3, X en Y kan Elon dan mooi beginnen aan de serie B, A, R en F. :tooth:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Jan Terwolde » 27 sep 2020, 15:41

:kotsen: :lol:

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Elise » 02 okt 2020, 15:22

Tesla levert recordaantal auto's af in derde kwartaal

PALO ALTO (AFN/BLOOMBERG) - De maker van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal 139.000 voertuigen afgeleverd. Het gaat om een record voor het bedrijf van topman Elon Musk.

Het aantal leveringen steeg ten opzichte van een jaar eerder met ruim 43 procent. Het oude record van autoverkopen stamt uit het vierde kwartaal van 2019, toen 112.000 auto's werden geleverd. Dat dit aantal ruimschoots werd overschreden, wijst op de populariteit van elektrische auto's.

Musk spoorde zijn werknemers onlangs aan zo hard mogelijk te werken om zoveel mogelijk Tesla's te produceren. Het bedrijf hoopt dit jaar een half miljoen voertuigen af ​​te leveren, en heeft er in de eerste zes maanden ongeveer 179.000 van de band laten rollen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Luco » 02 okt 2020, 15:54

Elise schreef: 02 okt 2020, 15:22 Tesla levert recordaantal auto's af in derde kwartaal

PALO ALTO (AFN/BLOOMBERG) - De maker van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal 139.000 voertuigen afgeleverd. Het gaat om een record voor het bedrijf van topman Elon Musk.

Het aantal leveringen steeg ten opzichte van een jaar eerder met ruim 43 procent. Het oude record van autoverkopen stamt uit het vierde kwartaal van 2019, toen 112.000 auto's werden geleverd. Dat dit aantal ruimschoots werd overschreden, wijst op de populariteit van elektrische auto's.

Musk spoorde zijn werknemers onlangs aan zo hard mogelijk te werken om zoveel mogelijk Tesla's te produceren. Het bedrijf hoopt dit jaar een half miljoen voertuigen af ​​te leveren, en heeft er in de eerste zes maanden ongeveer 179.000 van de band laten rollen.
Hoeveel verlies is dat?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9102
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door smiley » 05 okt 2020, 10:15

Een draagarm als een consumable labelen. 80.000 km :duh:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-te ... m-u-179915

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door WJ » 05 okt 2020, 10:45

Het meest bizarre vind ik de kosten voor het fixen, benieuwd wat er allemaal nog meer kapot is gegaan als ik naar die kosten kijk.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Knot » 05 okt 2020, 10:48

Gebeurt niet vaak natuurlijk, kan ook zijn dat er grof met de auto over drempels gebeukt is, of daarvoor over een blok hout gestuiterd is op de snelweg etc.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door EvdP » 05 okt 2020, 10:52

De reactie is raar, maar an sich doet Tesla het voor een beginnend merk het helemaal niet slecht.

Het zou me niks verbazen als het gewicht van accubakken toch om andere sterktes gaat vragen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 05 okt 2020, 12:11

De draagarmen van de Tesla s'en zijn van Mercedes CLS.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 221/page-2
Laatst gewijzigd door alt op 05 okt 2020, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Wimo
Berichten: 2053
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wimo » 05 okt 2020, 13:25

Er is een revisie geweest ergens begin vorig jaar.. Ik had na 20k al rammels maar sinds die nieuwe versie is het prima.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Hielke » 05 okt 2020, 14:02

alt schreef: 05 okt 2020, 12:11 De draafarmen van de Tesla s'en zijn van Mercedes CLS.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 221/page-2
Meende ook dat ze voor het onderstel Mercedes draagarmen hadden gebruikt.

Die rammels zijn natuurlijk niet een voorbode voor die enkele besproken breuken. De rammels zijn afkomstig van rubbers uit hoofdzakelijk de ophangingsdelen die met de stabilisatoren te maken hebben.

Nieuwsberichten als Tesla garandeert de draagarmen tot slechts 80.000 km verwijs ik naar het land der fabelen. Fake news. Alsof het normaal is dat een draagarm breekt. Natuurlijk niet. Eventuele terugroepacties icm draagarmen zijn altijd rubber-slijtage gerelateerd.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door sitechris » 30 okt 2020, 17:08

Onboard footage van de Tesla dashcam (helaas geen geluid). De Tesla Model 3 Performance vs SEAT Leon CUPRA R (391 pk). Ook op de Autobahn is de Tesla een geduchte tegenstander, zo bleek uit een 80-275 (teller) sprintje. Omdat de auto direct vermogen heeft is het meteen boem en is er een groot gat geslagen. Die achterstand en het snelheidsverschil haal je dus nauwelijks meer in. Ook een teken dat de Tesla boven de 180 gewoon nog levert.

Fun start bij 0:20


Wimo
Berichten: 2053
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wimo » 01 nov 2020, 20:13

De youtube cijferhelden zijn het niet met het resultaat eens :df: doet het kleintje toch niet slecht .. die cupra is geen gein..

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door sitechris » 01 nov 2020, 21:46

Als je dragy meting doet is de cupra sneller. Want dan gaat de dragy pas lopen als je de snelheid (bv 100) passeert. Maar als je gelijk start ben je direct weg in de Tesla en heb je veel meer momentum.

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Elise » 05 nov 2020, 17:29

Elon Musk
@elonmusk
Recruiting ace engineers for Giga Berlin! Will interview in person tomorrow on site. Send resume to 25Guns@Tesla.com.
https://twitter.com/elonmusk/status/1324283305789812736

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wouter81 » 21 nov 2020, 13:01

Uit het FD. Lees en huiver:
Taxi's zijn mankementen Tesla zat en eisen €1,3 mln
Auto's met gebreken, kilometerstanden die niet kloppen en een slechte service. Eén van de grootste Nederlandse klanten van Tesla pikt het niet meer. Bios-Groep, dat zo'n 70 Tesla's als taxi inzet op Schiphol, gaat naar de rechter en eist een schadevergoeding.

In een grote loods op Schiphol-Rijk staan tientallen zwarte Tesla-taxi's aan hun laadpalen geketend. Door de coronacrisis ligt het taxivervoer voor luchtreizigers zo goed als stil. Volgend jaar, is de hoop, durven reizigers weer te vliegen. Dan zoeven de Tesla's weer af en aan.

Er is nóg een reden waarom ze stilstaan. Met zo'n twintig taxi's is wel iets mis, vertelt vestigingsmanager Tofik Ohoudi. In zijn lange carrière als manager van wagenparken heeft hij nog nooit zoveel problemen gezien als bij Tesla. Bij de ene is de stuurbekrachtiging stuk. Bij de ander begaven de aandrijfassen het al na een paar maanden. Een ander terugkerend defect, zelfs bij gloednieuwe auto's: een kapotte draagarm, een essentieel onderdeel van de wielophanging. 'Bizar. Dat komt normaal gesproken pas na 500.000 kilometer misschien een keer voor.'

Gerommel met kilometerstand
Taxi Jappie uit Zwanenburg, die samen met Bios op Schiphol rijdt, heeft met haar 10 Tesla’s dezelfde ervaring. 'Ik heb bij Mercedes nooit een draagarm of aandrijfassen hoeven te vervangen. Zelfs niet toen we rolstoelvervoer deden en de busjes zwaar belast werden', zegt directrice Jill Sweijen.

In juni 2019 moet een van haar taxi's naar het service center in Amsterdam-Zuidoost. Problemen met de navigatie. Als de auto bijvoorbeeld vertrekt uit Haarlem, start het navigatiesysteem de rit op de Pieter Calandlaan in Amsterdam. Sweijen vraagt Tesla ook naar de kilometerteller te kijken. De rittenstaten uit de boardcomputer, die taxichauffeurs wettelijk verplicht zijn bij te houden, klopt bij zeker zeven van haar taxi's niet met de stand op het dashboard. Die verspringt zodra de auto een 'reset' krijgt, of als de internetverbinding hapert. Soms verschilt het tientallen kilometers met de eigen administratie, in één geval zelfs meer dan 4700 km. Dat kán het taxibedrijf in aanvaring brengen met belastingdienst en toezichthouder ILT: als kilometerstanden niet kloppen kan dat duiden op fraude.

De kilometerstanden op het dashboard blijken niet overeen te komen met de rittenstaten van chauffeurs. De monteurs bij Tesla hebben een eenvoudige oplossing: ze passen zelf de kilometerstand wel even aan, blijkt uit e-mail correspondentie tussen het taxibedrijf en Tesla, die in handen is van het FD. Taxi Jappie zit het niet lekker. Aanpassen van tellerstanden is strafbaar. Daarom vraagt Sweijen of Tesla per auto schriftelijk wil verklaren waarom het de kilometerstand heeft aangepast. Die verklaring heeft het taxibedrijf nooit gekregen.

Actieradius te laag
'Bios heeft bij mijn weten nooit een leverancier voor de rechter gedaagd. Normaal gesproken kom je er wel uit met elkaar.' vertelt ceo René van der Veer op het hoofdkantoor van Bios in Rotterdam. Met de auto's van de vorige leverancier Mercedes Benz was ook wel eens wat, maar dan kwamen 'de mannen met witte jassen uit Duitsland en werd het opgelost.' De dagvaarding is afgelopen juni bezorgd.
En de relatie begon nog wel zo veelbelovend, zes jaar geleden. Op 16 oktober 2014 rijdt onder politie escorte een stoet van tientallen toeterende Tesla's een rondje Schiphol. De luchthaven gaat voor 100% elektrisch, een wereldprimeur. Bios heeft samen met SchipholTaxi een concessie voor acht jaar gekregen om emissievrij op Schiphol te mogen rijden. Voor Tesla, in die tijd nog een kleine speler, is het een mooie opsteker. Elke zakenreiziger die vanaf de luchthaven reist kan niet meer om het merk heen.

Volgens Bios komt Tesla de afspraken uit 2014 niet na. Bios kocht 72 Model S wagens voor een bedrag van €5,7 mln. Daarvan werd €720.000 gesubsidieerd door RVO en de gemeente Amsterdam om elektrisch rijden aan te jagen. Een belangrijk onderdeel van de deal is de actieradius. Schiphol eist dat taxi's met een volle batterij minimaal 400 km moeten kunnen afleggen.
'Tesla beloofde dat dat geen enkel probleem zou zijn' legt Van der Veer uit. 'Maar onze taxi's haalden dat bij lange na niet.' Tesla verweert zich door te stellen dat het taxibedrijf de auto's te intensief gebruikt. Onzin, vindt Van der Veer. 'We hadden juist in de onderhandelingen benadrukt dat dit voor ons als taxibedrijf, waarbij we veel kilometers maken, een cruciaal punt was.'

200 aanmeldingen bij Stichting Tesla Claim
Zo'n 200 personen hebben zich sinds de oprichting in oktober gemeld bij Stichting Tesla Claim. De stichting overweegt een collectieve rechtszaak te starten omdat de auto’s regelmatig mankementen vertonen. 'Het gaat om terugkerende, kostbare reparaties' vertelt voorzitter Wouter van Waning. 'Klanten bij wie de garantie is verlopen gaan de bietenbrug op.' Leden klagen onder meer over de autopilot die niet functioneert, handgrepen die stuk gaan en piepende geluiden bij het rijden. Ook zijn er meldingen dat de kilometerstand is aangepast als de auto na een reparatie wordt opgehaald.Van Waning merkt dat leden bang zijn om te procederen: 'Tesla heeft de macht om geen service meer te verlenen of op afstand de auto te blokkeren. Bovendien is al deze negatieve publiciteit slecht voor de inruilwaarde van de auto's.'In januari, als alle aanmeldingen goed zijn bestudeerd, beslist Stichting Tesla Claim of het een rechtszaak doorzet.

Dure vervangingsdeal
In 2016 komen Tesla en Bios tot een compromis: 64 Model S wagens worden ingeruild voor het nieuwe, duurdere type Model X. Totale kosten voor Bios: ruim €7,9 mln. Ook nu trekt Amsterdam de portemonnee en subsidieert €320.000.

Als de auto's eindelijk vanaf november 2017 geleverd worden, blijkt de actieradius in orde. Maar nu hebben ze zoveel gebreken, dat de Model X vaker in de garage te vinden is dan op de weg. In 2018 moet Bios meer dan 75 defecten laten herstellen. In 2019 nog eens bijna 60. Vaak zijn het grote reparaties, zoals kapotte draagarmen of problemen met aandrijfassen, die een onveilige situatie op de weg kunnen opleveren.

Tesla neemt niet meer op
Wat het taxibedrijf pas echt radeloos maakt is de service. Aanvankelijk heeft Bios een vast aanspreekpunt, wat gebruikelijk is voor bedrijven met een groot wagenpark. Vanaf oktober 2018 moet de communicatie ineens via een anonieme 'frontoffice', waar de telefoon nauwelijks wordt opgenomen. Sinds juni 2019 mag Bios zelfs niet meer bellen. 'Problemen moesten ingevuld worden via een online formulier en dan maar hopen dat er iemand reageert', vertelt Van der Veer ontdaan.

Ook bij Taxi Jappie slaat de wanhoop toe. 'Je moet zo zes tot acht weken wachten voordat een auto gerepareerd kan worden.' Een vervangende auto biedt voor taxibedrijven geen soelaas. Zij moeten rijden met een blauw kenteken en een boardcomputer.

In 2019 voert Tesla ook nog eens de regel in dat Bios maar twee voertuigen tegelijk ter reparatie aan mag bieden. Zijn er meer probleemtaxi's, dan staan ze wekenlang stil. Maar de chauffeurs, die in vaste dienst zijn, worden doorbetaald. Daarom stelt Bios de autoproducent aansprakelijk voor €1,3 mln omzetverlies.

En dan is er nog de taxi die in onderhoud was bij Tesla toen er in september 2018 brand uitbrak in het service center. De auto van Bios stond naast de brandende auto. Er zou geen schade aan de taxi zijn, maar de auto was maar liefst vijf maanden zoek. Tesla hulde zich in stilzwijgen, dus ten einde raad belde Bios de politie. Pas toen die een belletje deed en Tesla wel opnam, dook de auto ineens weer op. In deze zaak eist Bios nog eens zo'n €60.000 schadevergoeding.

Openstaande rekeningen
In 2018 repareert Tesla de gebreken nog kosteloos, maar vanaf 2019 worden er voor tienduizenden euro's rekeningen gestuurd. Volgens Tesla is de garantie, tot 80.000 kilometer, ondertussen verlopen. Er staat voor €150.000 aan facturen open, want Bios weigert te betalen. 'Onderhoud en normale reparaties betalen we gewoon', zegt ceo Van der Veer. 'Maar waarom zouden wij in vredesnaam moeten betalen voor onderdelen die gebrekkig zijn?'

De zaak is nu zó geëscaleerd dat Tesla weigert nog iets aan de auto's te doen. Tofik Ohoudi meldde zich afgelopen juni bij de balie in Zuidoost met een probleem-taxi, maar kon weer rechtsomkeert maken. Bios kan niet bij een andere dealer terecht om de auto te laten maken. Alle service verloopt via Tesla zelf. Van der Veer: 'Tesla wil zijn klanten heel erg afhankelijk maken. Als we nu vol in bedrijf zouden zijn, zouden we dikke problemen hebben.'

Eerdere rechtszaak
Eerder stapten vier chauffeurs van Schipholtaxi naar de rechter over rammelende Tesla's. De rechter kwam afgelopen augustus tot de conclusie dat de verkeerde partij was gedaagd. De vier hadden niet Tesla moeten dagen, maar Mercedes-Benz Financial Services (MBFS), die de auto’s had doorverkocht aan de chauffeurs. De rechter stelde ook dat het moment van levering bepalend is of Tesla voldoet aan de overeenkomst. En toen ze de auto's kregen hadden de chauffeurs niet geklaagd over gebreken
Ondanks alle ellende is Van der Veer wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Maar of Tesla leverancier blijft, is zeer de vraag. Bios Groep heeft ondertussen 5 Audi E-trons aangeschaft. 'Daar wordt wel de telefoon opgenomen.'

Tesla wil inhoudelijk niet reageren op vragen van het FD over de klachten van de taxibedrijven en de schadeclaims die ze indienen.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Hielke » 21 nov 2020, 14:11

sitechris schreef: 30 okt 2020, 17:08 Onboard footage van de Tesla dashcam (helaas geen geluid). De Tesla Model 3 Performance vs SEAT Leon CUPRA R (391 pk). Ook op de Autobahn is de Tesla een geduchte tegenstander, zo bleek uit een 80-275 (teller) sprintje. Omdat de auto direct vermogen heeft is het meteen boem en is er een groot gat geslagen.
Video neem ik niet serieus. Sowieso is alles wat in rechte lijn gebeurt nietszeggend. Skills van de participanten zijn vaak in lijn met wat verwacht wordt. Laag. Op hetzelfde moment het gaspedaal indrukken is vaak al te moeilijk. Zit die Seat bij de startsnelheid in een goed toerenbereik (en waarom zou je daar als rijder niet voor zorgen) dan zie ik niet in waarom er zoveel vertraging zou zijn.

Onderstaande video met daarin kundige rijders zie ik als juiste afspiegeling van het verschil van een 3 Performance en een 400 pk ICE hothatch. Had eigenlijk verwacht dat de Tesla vanuit de lage snelheids bochten meer op de Mercedes zou inlopen. Boven zeg 140 km/h maakt de Mercedes echt stappen. Maar boven die snelheden komen ze nauwelijks. Toch indrukwekkend hoe de Tesla bij kan blijven. Wie meer fun heeft? Denk toch de Mercedes rijder.



Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Knot » 21 nov 2020, 14:35

Die taxi's, wat een verhaal. Feitelijk zonder garantie als je er maar 2 tegelijk mag brengen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten