Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Online
Zed240
Berichten: 2921
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Tesla Model 3

Bericht door Zed240 » 03 aug 2017, 19:51

Tesla heeft ook gewoon het voordeel dat het merk 'hip' is. Goed gemarketeerd en voor massa's mensen is het imago gewoon erg belangrijk.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tesla Model 3

Bericht door Spijkerhard » 04 aug 2017, 00:21

Niet 'technisch' Premium, maar Marketing Premium.
Zo'n Apple heeft ook niet de beste specs, maar heeft een hoog Hebbe gehalte.

Zo'n Tesla zit voor een amerikaan echt wel,goed in elkaar, al het is zeker geen Duits premium kwaliteitsgevoel. Als je uit een japanner komt zul je zeker niet klagen.
Maar de geruisloze beleving is weer iets waar nog geen Duitser aan kan tippen. Brulpijpen hebben hun langste tijd gehad. Zo 2017...

Niks voor petrolheads, zo'n EV, dat weet ik ook wel.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 04 aug 2017, 07:44

Afgelopen week kondigde Musk trots aan dat er al 500.000 pre-orders waren en nu ineens blijkt dat er ook al weer 63.000 orders zijn gecancelled. Toch iets minder hip dus... momenteel zijn er dus helemaal geen 500k orders maar 455k.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Tesla Model 3

Bericht door Gijzert » 04 aug 2017, 08:57

Hoeveel van die dingen kunnen ze maken per jaar? Kan me voorstellen dat je afhaakt als je 2 jaar moet wachten.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 04 aug 2017, 09:08

Han, de Tesla heeft veel windgeruis binnen.
Vooral achterin veel windgeruis, slechte isolatie van de Tesla.
Je moet de radio luider zetten als je sneller gaat rijden in de Tesla.
Behalve als je een roze Tesla bril op hebt.

Vooral mijn oude Audi S5 was stiller bij 120 km, zo ook de BMW X5 diesel is bij 120 km stiller.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Macboy » 04 aug 2017, 11:07

Spijkerhard schreef: 04 aug 2017, 00:21 Brulpijpen hebben hun langste tijd gehad. Zo 2017...
Echt niet....


Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 04 aug 2017, 11:12

Maus335i schreef: 04 aug 2017, 07:44 Afgelopen week kondigde Musk trots aan dat er al 500.000 pre-orders waren en nu ineens blijkt dat er ook al weer 63.000 orders zijn gecancelled. Toch iets minder hip dus... momenteel zijn er dus helemaal geen 500k orders maar 455k.
Een getal is leuk maar 450k orders voor een auto waar nog niemand in heeft gereden of gezeten, dat is toch indrukwekkend imho. Dat doet ie gewoon goed volgens mij.

Waterstof gaat het iig niet worden vanwege het simpele feit dat er veel elektrische energie in gaat zitten in het proces, rendementen zijn wel veel beter dan van een verbrandingsmotor (men claimt ca. 75% t.o.v. 25-30%). Helaas is de wereld nog niet zo wakker om het rendement van een EV vast te stellen als je uitgaat van geen groene stroom zoals de realiteit is.....

Tot op heden vind ik de Tesla S echt een hele mooie auto, dat ding met vleugeldeuren een stuk minder en de T3 best aardig mits de aanschafprijs op het niveau van een normale middenklasser ligt. Bouwkwaliteit zal best een dingetje zijn en alhoewel de duurdere Tesla's moeten concurreren met o.a. Duits premium geloof ik zeker dat ze niet op dat niveau zitten qua afwerking e.d. Daarnaast schijnt het verzekeren nog wel een dingetje te zijn om dat ze simpelweg bij een aanrijding veel meer schade oplopen aan dure componenten dan een gewone auto. Die dure componenten van Hybrides en EV's is ook nog wel iets waar het grote publiek nog geen rekening mee houdt. "Het gaat nooit stuk" sure.... en als het kapot gaat dan ga je er failliet aan. Prius aircopomp kost bij de dealer 2500,- en hoeveel de VW GTE's achter de schermen kosten aan garantieclaims bij de fabriek wil je helemaal niet weten...

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Kasteel » 04 aug 2017, 11:36

Niels schreef: 04 aug 2017, 11:12
Een getal is leuk maar 450k orders voor een auto waar nog niemand in heeft gereden of gezeten, dat is toch indrukwekkend imho. Dat doet ie gewoon goed volgens mij.
Idd!
Niels schreef: 04 aug 2017, 11:12 Waterstof gaat het iig niet worden vanwege het simpele feit dat er veel elektrische energie in gaat zitten in het proces, rendementen zijn wel veel beter dan van een verbrandingsmotor (men claimt ca. 75% t.o.v. 25-30%). Helaas is de wereld nog niet zo wakker om het rendement van een EV vast te stellen als je uitgaat van geen groene stroom zoals de realiteit is.....
Volgens mij is daar ook heel moeilijk achter te komen als consument, maar volgens mij hadden oa zowel BMW als Mercedes deze ontwikkeling juist wel weer opgepakt toch? (en trok Mercedes kort na de B250e alle interesse uit vol elektrisch wel een beetje weg)

Niels schreef: 04 aug 2017, 11:12 Tot op heden vind ik de Tesla S echt een hele mooie auto, dat ding met vleugeldeuren een stuk minder en de T3 best aardig mits de aanschafprijs op het niveau van een normale middenklasser ligt. Bouwkwaliteit zal best een dingetje zijn en alhoewel de duurdere Tesla's moeten concurreren met o.a. Duits premium geloof ik zeker dat ze niet op dat niveau zitten qua afwerking e.d. Daarnaast schijnt het verzekeren nog wel een dingetje te zijn om dat ze simpelweg bij een aanrijding veel meer schade oplopen aan dure componenten dan een gewone auto. Die dure componenten van Hybrides en EV's is ook nog wel iets waar het grote publiek nog geen rekening mee houdt. "Het gaat nooit stuk" sure.... en als het kapot gaat dan ga je er failliet aan. Prius aircopomp kost bij de dealer 2500,- en hoeveel de VW GTE's achter de schermen kosten aan garantieclaims bij de fabriek wil je helemaal niet weten...
Model 3 mits juist geprijsd lijkt mij een prima auto/alternatief voor menig auto in de klasse :).
Verzekeringen gingen er wel een tijdje aan failliet, maar die vroegen ook gewoon €1000 all risk per jaar voor een auto met 700pk en voor iemand met 0 schade vrije jaren; de gedachte achter deze 'stunts' waren wel vergezocht :). Het stabiliseert nu een beetje in verzekeringsland en het valt me op dat het nog steeds goedkoper is dan een vergelijkbare e/5-serie/a6

Mbt de Apple/Samsung/Premium wel of niet, ik denk dat Tesla het van de vol elektrische en hybride volgens mij een van de zo niet de beste optie heeft gepresenteerd?

(als ik morgen kon kiezen tussen 5 serie en Model S, ging ik weer voor 5-serie, no worries :))

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 04 aug 2017, 11:59

Kasteel schreef: 04 aug 2017, 11:36 Model 3 mits juist geprijsd lijkt mij een prima auto/alternatief voor menig auto in de klasse :).

Mbt de Apple/Samsung/Premium wel of niet, ik denk dat Tesla het van de vol elektrische en hybride volgens mij een van de zo niet de beste optie heeft gepresenteerd?

(als ik morgen kon kiezen tussen 5 serie en Model S, ging ik weer voor 5-serie, no worries :))
We zitten aardig op één lijn :wink:

Waterstof is nog niet van de baan, 75% rendement is natuurlijk ook gewoon heel goed.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 04 aug 2017, 12:14

Het probleem met Tesla is dat als b.v.b. de airco niet meer werkt na de garantietijd, je €.160.- per uur gaat betalen.
Men niet alleen de zekering vervangt, maar ook de complete airco.
Bingo, €.4500.-.
Misschien was het ook mogelijk geweest om de zekering te vervangen?

Tesla repareert enkel volgens de richtlijnen, geen eigen initiatief van de monteur.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Kasteel » 04 aug 2017, 12:17

alt schreef: 04 aug 2017, 12:14 Het probleem met Tesla is dat als b.v.b. de airco niet meer werkt na de garantietijd, je €.160.- per uur gaat betalen.
Men niet alleen de zekering vervangt, maar ook de complete airco.
Bingo, €.4500.-.
Misschien was het ook mogelijk geweest om de zekering te vervangen?

Tesla repareert enkel volgens de richtlijnen, geen eigen initiatief van de monteur.
Ja, maar bij BMW, Mercedes en Audi wordt de airco uit elkaar gehaald en gerepareerd zeker? :D
Ken iemand bij een aankoopkeuring schaamteloos €2600 onderhoud aan airco.
Het is onterecht een illusie dat daar tussen de Tesla en BMW garage een groot verschil zou zitten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 04 aug 2017, 12:34

In de garage niet, onderdeelprijzen wel ben ik bang...

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Kasteel » 04 aug 2017, 13:00

Niels schreef: 04 aug 2017, 12:34 In de garage niet, onderdeelprijzen wel ben ik bang...
Ook dat wordt tzt wel wat transparanter/meer toegankelijk :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Tesla Model 3

Bericht door Downforce Hans » 04 aug 2017, 13:09

Macboy schreef: 04 aug 2017, 11:07
Spijkerhard schreef: 04 aug 2017, 00:21 Brulpijpen hebben hun langste tijd gehad. Zo 2017...
Echt niet....


Afbeelding
Wanneer spreken we eens af.........dan zal ik je even laten horen wat een brulpijp is..........
Jij hebt het nu over een brulrietje, dat is heel wat anders........ :thumbup: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Hielke » 04 aug 2017, 14:14

Moeilijke materie. Lutz die zegt dat Tesla ten dode is opgeschreven omdat er alleen nog maar verliezen worden geleden en omdat binnenkort grote namen in de auto industrie met concurrerende EV's op de markt komen. Maar intussen heeft Tesla tientallen miljarden via aandelenuitgifte binnengesleept, en eenmalige opstartkosten in de vorm van nieuwe fabrieken gemaakt. Binnen het segment van EV's heeft Tesla status verworven. De Musk naam helpt ook. Verbijsterend is dat ondanks de simpele techniek de grote namen in de industrie zo traag reageren.

Wat kan met zekerheid gezegd worden? Dat de model 3 een mooie auto is. Interieur met die TV op het dashboard geplakt is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Macboy » 04 aug 2017, 22:44

Baas boven baas Hans :)

Gaan wel even snel datum prikken met Tom.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Tesla Model 3

Bericht door RJK » 04 aug 2017, 22:51

Hier op vakantiebestemming al een aantal gezien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 05 aug 2017, 08:58

Dat is Model X volgensmij.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Tesla Model 3

Bericht door ErikS » 05 aug 2017, 09:55

Inderdaad, kost ook gewoon een 100K +

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Tesla Model 3

Bericht door smiley » 05 aug 2017, 10:00

Zodra alle merken waar we als Europeanen dol op zijn, enkele 4% auto's hebben, zal Tesla het van kwaliteit ipv exclusiviteit moeten hebben.
Of mensen dan nog voor die rijdende ipads gaan? De tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Tesla Model 3

Bericht door RJK » 05 aug 2017, 14:13

WJ schreef: 05 aug 2017, 08:58 Dat is Model X volgensmij.
Ah geeft alweer aan hoeveel ik weet van die elektronische meuk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door RJK op 05 aug 2017, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 05 aug 2017, 15:57

smiley schreef: 05 aug 2017, 10:00 Zodra alle merken waar we als Europeanen dol op zijn, enkele 4% auto's hebben, zal Tesla het van kwaliteit ipv exclusiviteit moeten hebben.
Of mensen dan nog voor die rijdende ipads gaan? De tijd zal het leren.
Wat mij betreft ga je door voor de koelkast. Tesla profiteert nu inderdaad van exclusiviteit op het gebied van een EV aandrijflijn. Er is op dat gebied nauwelijks (nog!) concurrentie. Zodra dat niet meer het geval is heb ik het gevoel dat Tesla het onderspit delft omdat ze mijn inziens niet uitblinken op het gebied van design en kwaliteit. Er zijn ook mensen die een Fiat Multipla mooi vinden (ze worden tenslotte nieuw gekocht) maar je ziet die dingen ook niet ten overvloede in het straatbeeld. Hoe uitgesprokener het design is, des te groter het verschil tussen lovers en haters.

Daarbij de torenhoge investeringen in een Tesla die draaglijk zijn door subsidie doet me denken dat op iets langer termijn ze een probleem kunnen krijgen.

Zou dat ook niet de reden zijn dat de grote autobouwers nog even wachten met de productie? Grondstoffen zijn nog duur en je kunt donderop zeggen dat zodra VAG volume gaat maken die subsidies binnen notime verdwenen zijn. Vergeet niet dat Elon weliswaar blij is met zn 450k pre-orders, maar dat er alleen al van een VW Golf elk jaar bijna 1 miljoen (!) van de band rollen. Tesla's marktaandeel is natuurlijk nog steeds klein.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tesla Model 3

Bericht door FreudeamFahren » 05 aug 2017, 21:28

Mooi dat de gecancelde orders meermaals benoemd worden (niet gek dat er gecanceld wordt als er flink georderd wordt terwijl het definitieve model, de specs en de prijzen nog onduidelijk zijn ten tijde van de order plaatsig), maar dat men vergeet dat in hetzelfde bericht bekend werd gemaakt dat er nog steeds 1.800 nieuwe orders per dag bij komen. Musk voegt aan dat bericht dan ook terecht toe: de uitdaging is niet "meer 3s verkopen" maar "tijdig zo veel mogelijk 3s uitleveren".

Mooi ook dat meermaals wordt aangegeven dat de gevestigde orde dit gat wel dicht gaat lopen. Musk trekt meer dan (conservatief naar beneden afgerond) 350.000 orders uit de markt. Dat zijn 350.000 niet verkochte elektrische Golfs, Chevy Volts en BMW i3s. Die laatste is daarbij een megabelangrijk signaal. BMW begon met een schoon stuk papier, met een bestaand ontwikkeling- en productie apparaat en had hem zo Apple premium iPad revolutionair kunnen maken als ze maar wilden, met alle feelgood BMW wannahave jeuk die er maar te bedenken valt. Volgas - pun intended - ontwikkelend kwamen ze met de i3 op de proppen. Er is geen moment geweest dat de i3 ook maar een begin van een goed gevuld orderboek mocht kennen. Met de i8 ging BMW dat beter af, maar dat zijn compleet andere aantallen in een segment waar sexy makkelijker uit te dokteren is. De i3 zou het aantallen monster moeten zijn...

Tot nu toe scoort Tesla als een tierelier en zitten alle ouderwetse reuzen comateus te snurken danwel hebben ze het antwoord nog niet klaar...

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 05 aug 2017, 21:38

FaF, dat is helemaal niet erg want waar Tesla struggled om productiecapaciteit te vinden zullen de traditionele autobouwers daar geen moeite mee hebben. En het is niet alleen een kwestie van een fabriek neerplempen, je moet ook de hele infra en workforce er voor zien te vinden. Je zet niet zomaar even 650k mensen aan het werk. Daar is ook een shitload aan ervaring voor nodig.

En het is nu niet zo dat Tesla geen andere problemen kent, vooral fabrieksmedewerkers die ontevreden zijn en vrezen voor hun eigen veiligheid vanwege de vele ongelukken op de werkvloer: https://amp.theguardian.com/technology/ ... -elon-musk

In een ander artikel werd zelfs nog vermeld dat het gemiddelde salaris van een Tesla fabrieksmedewerker $15 dollar is tov $25 bij GM. In de pers hoor je atm vooral hoe geweldig het allemaal is, maar onder de oppervlakte is het echt niet allemaal zo shiny als je denkt.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tesla Model 3

Bericht door FreudeamFahren » 05 aug 2017, 21:47

Het enige dat ik benoem en knap vind is dat in een industrie waar een onmogelijk groot fortuin wordt uitgegeven aan R&D een klein clubje zo veel vis uit de bek vreet van de grote jongens, en de grote jongens de komende tijd nog wel effe met de bek open staan en er dus doorgevreten wordt. Dat de bouw en levering niet zonder slag of stoot gaan neem ik meteen aan (ik ken de verhalen en ben al eens benaderd om iets voor Tesla in de BeNeLux te doen maar heb vooral vanwege de cultuur heul vriendelijk bedankt), maar dat hoort bij zo'n - irritant mode woord allert - disruptive business model.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten