Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Tesla Model 3

Bericht door martll » 12 dec 2018, 17:26

Juist dat hele elektrisch rijden is revolutionair in mijn ogen. Een goede voorzet voor de adoptie is gegeven middels de subsidies die (de afzet van) elektrisch vervoer een grote groei hebben laten maken.
Niet altijd hoeft het DF te zijn, voor de meeste mensen is cruisen van en naar werk en uiteraard tegen een zo klein mogelijk prijsje gewoon het doel, dat ze dan ook nog "groen" bezig zijn en het een vlotte auto is, is maar bijzaak.

Revolutionair aan het Tesla gebeuren is het mogelijk maken om de nadelen (kleine actieradius, accu's slecht voor het milieu etc.) te kunnen te reduceren wat de adoptie mogelijk maakt. De infrastructuur was zonder de Tesla een heel stuk kleiner geweest voor EV's. Technisch gezien is het motor ontwerp revolutionair in de zin van koeling, direct drive principe dat eindelijk wordt geaccepteerd (minder aandrijfverliezen, veel koppel en een modulair platform ontwerp). De patenten op de motoren van Tesla lopen in het oneindige.
Verder ben ik misschien ook wat bevooroordeeld aangezien ik hele rapporten heb geschreven over; well-to-wheel analyses, aandrijflayout vergelijken en direct drive motorontwerpen voor commerciele voertuigen en ik in de hightech sector dagelijks werk met accu's en elektrische aandrijfsystemen.
Laatst gewijzigd door martll op 12 dec 2018, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11745
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 12 dec 2018, 17:26

Tot er iets echt stuk is, of je een ongelukje heb gehad. Dan wens je dat je een conservatieve auto had. :P

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Tesla Model 3

Bericht door martll » 12 dec 2018, 17:28

WJ schreef: 12 dec 2018, 17:26 Tot er iets echt stuk is, of je een ongelukje heb gehad. Dan wens je dat je een conservatieve auto had. :P
Jep, vooral omdat Tesla zijn componenten levering nog niet zo heel goed ontwikkeld heeft.

Vergeet niet dat alle beginnende fabrikanten, helemaal in de automotive het best moeilijk hebben en zich moeten ontwikkelen in oa de kwaliteit. De soms vastgeroeste jarenlange ervaring heeft Tesla nog niet.

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 12 dec 2018, 17:31

An sich is elektrisch rijden niet heel uniek (een eeuw geleden bestond het al) maar het is wel knap dat ze elektrisch rijden 'massaal' aan de man hebben gebracht. Je auto verbinden met je telefoon niet het eerste, maar wel het meest vooruitstrevend. De auto-pilot waren ze volgens mij als eerste mee. Zijn zaken waar ze best wat credits voor mogen krijgen.

indobesar:
Mwa, toch hoor ik veel Tesla-eigenaren dat ze 'even' terug naar de fabriek moeten, onverklaarbare storingen, en echt veel gezeik. Wordt allemaal wel kosteloos verholpen (nog wel, maar ook Tesla moet ooit geld verdienen), maar kwaliteit vind ik echt ondermaats. Dat soort dingen zou je van een ander merk niet accepteren.

Wimo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 12 dec 2018, 17:33

:blink: Ik vraag me ook af hoeveel mensen er echt in zo'n ding hebben gereden? Een 2012 model model S is niet te vergelijken met een 2018 model. Onderhuids is vrijwel alles aangepast en verbeterd. Er zijn absoluut een hoop verbeterpunten maar ook genoeg zaken waar de 'grote' jongens nog een hoop van kunnen leren. Neem NBT.. mijn god wat een stuk antiek vergeleken met de Tesla oplossing.

Los van het feit dat het uiterlijk met smaak te maken heeft is het rijden an sich gewoon niet te vergelijken met iets anders.

Het gemak, comfort en de souplesse waarmee elektrische wagens (ongeacht het merk) door het verkeer bewegen is wel degelijk vooruitgang. Dat gaat je nooit lukken met verbrandingsmotoren.

Het bashen is gewoon leuker voor een hoop mensen. Het raakt immers een gevoelige (auto) snaar wat voor een hoop mensen meer is dan vervoer.

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 12 dec 2018, 18:05

Ik heb in een 2017 Model S gereden.
Wat vond ik ervan:
- Heel snel, maar geen geluid is voor mij emotieloos. Tenzij je geilt op acceleratie heeft het met sportiviteit (voor mij) niks te maken.
- De auto valt daardoor in de A-naar-B categorie.
- Als vervoersmiddel is het natuurlijk prima. Dat elektrisch rijden en altijd power is natuurlijk wel prettig.
- Maar in het geval van een vervoersmiddel ga je (gezien prijs) concurreren met een BMW 5 serie etc.
- In dat opzicht vind ik de interieurkwaliteit beneden pijl.
- Algehele kwaliteit (defecten etc.) kan ik niet over oordelen, maar wat ik zo hoor vind ik dat ook vrij ruk. Ook bij nieuwe modellen nog kinderziektes.
- Gadgets (die grote tablet, telefoonbediening, auto pilot) zijn geinig maar ik geef daar niet zoveel om in het geval van auto's.
- Het scherm vond ik qua bediening niet fijn. Een iDrive werkt beter. Overigens vind ik zo'n groot scherm ook niet mooi.
- Uiterlijk van de Model S is 'okay'/mooi (en de eerste elektro auto die gewoon mooi is). Maar wel in de categorie: een Mazda 6 is ook 'okay'/mooi. Ik ren d'r niet voor naar de showroom (maar in het geval van een emotieloos vervoersmiddel hoeft dat natuurlijk niet). De X en 3 vind ik gewoon lelijk.
- Het opladen en wachten daarop zou ik wel een probleem vinden. Je moet je route plannen (ik rijd regelmatig 500+km op een dag en wil niet elke keer verplicht 20+min. stoppen).
- Zonder subsidie en belastingvoordeeltjes zou ik nooit zo'n auto kopen. Bij gelijke prijs in running costs altijd een 5 serie of E-klasse. Die winnen het voor mij qua looks, uitstraling en kwaliteit, daar lever ik wel iets aan vermogen voor in.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tesla Model 3

Bericht door FreudeamFahren » 12 dec 2018, 18:21

Wat mij betreft is dat de bottomline. Ik vind een Tesla top dagelijks vervoer, maar geen interessante D-F auto.

Een daily Tesla sluit ik dan ook zeker niet uit: in stilte op de autopilot door spotify bladerend op een volle A12 mee met de stroom is de lage km kostprijs mooi meegenomen: ook wat dat betreft is het verschil met een Benz of BMW behoorlijk, los van de fiscale voordelen.

Op andere momenten op lege dijkweggetjes of op de Posbank zijn een ouderwetse suck-squeeze-bang-blow verbrandingsmotor icm 3 pedalen voor mij wel een must. Different horses for different courses.

Robin
Berichten: 51442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 12 dec 2018, 18:25

Nu lees ik interessante punten die door voorstanders revolutionair woerden genoemd en dan meteen door critici weg worden gezet als niet revolutionair. Ik ben echt niet overtuigd. Heb 'n compleet electrische i3 gerden, degelijk vlot , maar een bagger actiradius, geen beleving.

Het woordje revolutionair wordt te pas en te onpas bij de believers gebruikt. Wat ik nu lees en begrijp, want ik snap er niks van(wordt gezegd) vind ik dat woordje teveel van het goede.



Aangezien een gesubsidieerde Tesla zeker nog niet 'bijna gratis' is (zeker niet voor de particulier...) zie ik het doordouwprincipe van overheidswege icm Tesla wél als iets revolutionairs, maar een Tesla an sich is niet revolutionair. Een TV was revolutionair, maar KTV en platte TVs stukken minder.

Als jij 'n E63S of F90 M5 pakt tov een Tesla P100D en je gaat dan nog voor die Tesla hoor je niet op DF thuis:)
En praat me niet van prijzen, want een Tesla is zonder subsidie reteduur.

Ook brandstofprijzen zijn hier in EU skyghigh(met dank aan...) en in USA en andere landen kost brandstof relatief geen drol.

We kijken zoals gewoonlijk teveel naar Nederland.

Robin
Berichten: 51442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 12 dec 2018, 18:27

Maaruh, ik pak m'n fossiele M2 Competition even voor 'n blok om. Als Neanderthaler zijnde.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 12 dec 2018, 18:37

Wimo schreef: 12 dec 2018, 17:33
Het gemak, comfort en de souplesse waarmee elektrische wagens (ongeacht het merk) door het verkeer bewegen is wel degelijk vooruitgang. Dat gaat je nooit lukken met verbrandingsmotoren.
Dat lukt met een moderne automaat net zo goed, alleen comfort iets minder op gebied van geluid.

Nou zal het bij een tesla wel meevallen, maar zo’n peugeot ion bijvoorbeeld rijd je echt niet voor je plezier op de snelweg.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Tesla Model 3

Bericht door Twist » 12 dec 2018, 19:02

Ik ben enorme petrolhead maar ik vind in een Tesla rijden echt elke keer een leuke beleving. Een e63 amg is wat anders maar ik heb liever geruisloos 350pk en meteen monsterkoppel dan 184pk 4 cilinder benzinetor: traag en een lelijk en vervelend geluid

Overigens vind ik de interieurs van bv BMW ook echt beter dan tesla

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 12 dec 2018, 19:11

Alleen een Model S 75D met 320pk kost 90K.
Voor 70K koop je een BMW 540i met 340pk, heb je nog 20K voor opties. Of een E450 met 367pk.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 12 dec 2018, 19:14

Weet je wat pas echt revolutionair is, als je de schaalverdeling van de snelheidsmeter kan instellen.
Dan staat Macboy direct in de showroom! :lol:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tesla Model 3

Bericht door FreudeamFahren » 12 dec 2018, 19:29

Tom schreef: 12 dec 2018, 19:11 Alleen een Model S 75D met 320pk kost 90K.
Voor 70K koop je een BMW 540i met 340pk, heb je nog 20K voor opties. Of een E450 met 367pk.
Aanschaf is 1, brandstof kosten per kilometer en restwaarde zijn ook factoren...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 12 dec 2018, 19:31

Echt, het enige revolutionair van Tesla is, zijn grote aantallen superchargers.
Het scherm beviel mij niet, gevoelloos, je weet onder het rijden nooit wat je indrukt.
Het interieur zou je bijna met een kärcher schoonspuiten.
De verf spoelt met een fikse regenbui bijna weg.
De Tesla vreet banden.

Maar de Tesla is voor dagelijks gebruik met het gecombineerde stroom-regen pedaal een verademing om te rijden.
De remmen zijn, zoals in de jaren 60 in het instructieboekje van Rolls Royce stond, alleen om tot stil staan te remmen.

Kijk ook eens dagelijks op het teslaforum.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 763/page-3

Wimo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 12 dec 2018, 19:33

Tom schreef: 12 dec 2018, 19:11 Alleen een Model S 75D met 320pk kost 90K.
Voor 70K koop je een BMW 540i met 340pk, heb je nog 20K voor opties. Of een E450 met 367pk.
519pk...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

100d zit op ~570 en de p100d zit op 770

Overigens vreet onze Tesla helemaal geen banden ? De p100d wordt toch serieus gebruikt... Zal zo eens kijken wat eronder zit.

Sportcontact 265/35/21 ...
Laatst gewijzigd door Wimo op 12 dec 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 12 dec 2018, 20:13

Ik lees hier https://www.autoweek.nl/auto/87847/tesla-model-s-75d/ dat ie 320pk heeft?
FreudeamFahren schreef: 12 dec 2018, 19:29
Aanschaf is 1, brandstof kosten per kilometer en restwaarde zijn ook factoren...
Uiteraard, was even op reactie van Twist die 184pk 4 cilinder noemde.
Een 540i is standaard al compleet en voor 20K kun je aardig wat benzine verstoken. Ga je 'm in de bijtelling rijden dan praat je natuurlijk wel over andere bedragen. Geen idee of Tesla's nog andere subsidies hebben zoals een aantal jaar terug. Kan mij voorstellen dat een BMW/MB op prijs verliest.

Wimo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 12 dec 2018, 20:20

Tom schreef: 12 dec 2018, 20:13 Ik lees hier https://www.autoweek.nl/auto/87847/tesla-model-s-75d/ dat ie 320pk heeft?
FreudeamFahren schreef: 12 dec 2018, 19:29
Aanschaf is 1, brandstof kosten per kilometer en restwaarde zijn ook factoren...
Uiteraard, was even op reactie van Twist die 184pk 4 cilinder noemde.
Een 540i is standaard al compleet en voor 20K kun je aardig wat benzine verstoken. Ga je 'm in de bijtelling rijden dan praat je natuurlijk wel over andere bedragen. Geen idee of Tesla's nog andere subsidies hebben zoals een aantal jaar terug. Kan mij voorstellen dat een BMW/MB op prijs verliest.
Die cijfers kloppen niet. De 0-100 klopt ook niet. Website is niet actueel blijkbaar. Vermoed dat dit de 75 rwd cijfers zijn. Tesla geeft zelf op de site 0-100 in 4.4s. In de praktijk zit je net onder de 4s. 320pk is natuurlijk helemaal niets met ~2400kg.

Eind vorig jaar is er een update geweest die ruim 50pk meer vemogen aan de 75d en 100d leverde. Dat zijn nog eens updates :duh:
Laatst gewijzigd door Wimo op 12 dec 2018, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Tesla Model 3

Bericht door Twist » 12 dec 2018, 20:22

Goed maar ook voor aanschaf geldt dat je veel snelheid hebt voor je euro, Model 3 is 58k voor 350pk met AWD.
Heb je bij BMW geen 3-serie voor die in de buurt komt qua vermogen.

Ik vind een Model S 75d een heel aardig vergelijk met een BMW 540i Xdrive. Kosten met zelfde uitrusting ongeveer hetzelfde. Tesla zal iets sneller aanvoelen door eerder beschikbaar koppel. BMW steekt beter in elkaar qua interieur. Overigens is qua ruimte de Tesla meer een 7 serie. Die achterbak gaat nergens over hoe groot dat ding is.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Tesla Model 3

Bericht door FreudeamFahren » 12 dec 2018, 20:25

Niet helemaal eens: de aflopende daklijn van de S beperkt de hoofdruimte op de achterbank nogal... In een 3 is dat beter maar is de zitting van de achterbank weer best laag.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3568
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Tesla Model 3

Bericht door RS-Ron » 13 dec 2018, 00:13

FreudeamFahren schreef: 12 dec 2018, 20:25 Niet helemaal eens: de aflopende daklijn van de S beperkt de hoofdruimte op de achterbank nogal... In een 3 is dat beter maar is de zitting van de achterbank weer best laag.
Klopt, ik zit met mijn 1.87 achterin de S niet lekker, moet onderuit zitten anders zit ik met mijn hoofd klem. Vind het voor daily woon werk prima rijden zo’n S. Alleen is ie voor mij als partikulier niet te betalen.

Gr Ron

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 13 dec 2018, 09:21

Wimo schreef: 12 dec 2018, 20:20
Die cijfers kloppen niet. De 0-100 klopt ook niet. Website is niet actueel blijkbaar. Vermoed dat dit de 75 rwd cijfers zijn. Tesla geeft zelf op de site 0-100 in 4.4s. In de praktijk zit je net onder de 4s. 320pk is natuurlijk helemaal niets met ~2400kg.

Eind vorig jaar is er een update geweest die ruim 50pk meer vemogen aan de 75d en 100d leverde. Dat zijn nog eens updates :duh:
Geen idee. Op andere sites kom ik voor de 75D ook rond de 330pk tegen.

Wimo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 13 dec 2018, 09:37

Copy paste generatie ?

Wiki komt al dichter bij :

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

518 pk

Tesla zelf publiceert geen gegevens meer tegenwoordig over vermogen maar de oude 75 stond al met ruim 300pk op de site.

Staan ook genoeg dyno filmpjes op internet waar de 400 wordt aangetikt voor de software upgrade. Er is sowieso geen site die het nieuwe vermogen aangeeft.... Ze hebben geen idee van het concept firmware --> meer vermogen .

Tom
Berichten: 21754
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 13 dec 2018, 10:32


Robin
Berichten: 51442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 dec 2018, 10:37

Over pks in Teslas gesproken. Een P100D is toch één der snelsten? En naar de 100 gaat t ook erg snel, vanaf 5:18 tot 5:29 is 100-200kmh
Da's dik 10s.

Hoeveel pk? Ik vind dat niet adembenemend snel. M'n eigen Flintsone-mobiel doet dat minstens ook:)



Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten