Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Tesla Model 3

Bericht door romo » 31 jul 2017, 20:06

///Joost schreef: 29 jul 2017, 22:33 Ik was erg enthousiast over de Tesla Model 3, maar nu ik de binnenkant zie, stemt dat me toch wel droevig. Lijkt wel een crematorium. :(

Geachte aanwezigen;

Maar dan wel het eerste CO2 neutrale crematorium :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 01 aug 2017, 10:28

Ik heb meer het idee dat Tesla een relatief klein bedrijf is wat nog kan profiteren van de logheid van een VAG of BMW. Ze kunnen snel schakelen en gezien het lage aantal modellen kunnen ze ook relatief veel tijd steken in de ontwikkeling daarvan. Naast de snelle R&D zijn ze ook niet vies van het introduceren van onvoldoende geteste modellen, want volgens mij waren er zowel met de Model S als zeker met de Model X nogal wat bugs, die naar boven kwamen na de introductie. Grote corporaties zijn dus log met een bepaalde reden.

Ik waardeer Tesla's durf om het gevecht aan te gaan met merken als BMW en Audi, maar qua bouwkwaliteit zit er toch wel een wereld van verschil tussen die merken. De techniek is prachtig, en welk merk heeft er nou eigen superchargers verspreid over de wereld? Geweldig toch! Daar koop je een Tesla voor. Het is vooruitstrevend, het is uniek, en je rijd in (90% beproefde) techniek die bij BMW nog op de plank ligt.

Ook die giga factory en die tunnels van 'm...geweldig verhaal toch. Je kunt Elon Musk een dagdromer noemen, maar hij maakt er wel werk van.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 01 aug 2017, 13:00

Elon is zeker geen dagdromer maar een visionair. Hij "vermarkt" het niet zoals Joop meldt maar brengt het concept naar hoger niveau door het bruikbaar te maken en concurrerend. Daarnaast is er geld genoeg, ik kwam een beurswaarde tegen van 51 miljard. Dat voor zo'n kleine fabrikant, blijft indrukwekkend.

De toekomst is uitermate onzeker voor zowel elektrische -als conventionele auto's. Ik denk dat de Westerse politiek zich zelfs laat beïnvloeden wat Tesla laat zien.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 01 aug 2017, 18:08

Een visionair is per definitie een dagdromer. Zonder fantasie zou Elon dergelijke stappen/ondernemingen niet kunnen realiseren. Of wil je zeggen dat mensen op Mars zetten pure realiteit is nu?

De beurswaarde is een maatstaf waaruit je kunt opmaken wat aandeelhouders Tesla waard vinden en zegt niets over hoeveel geld er aanwezig is. Nog sterker zelfs, ze zitten nog steeds aan de bedelstaf omdat er maandelijks tientallen miljoenen meer geld uit gaat dan er aan cash aanwezig is.

Dus om nou te zeggen dat ze een ijzersterke positie hebben tov concurrentie... nee ik zie het niet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 01 aug 2017, 23:27

Waar zeg ik dat ze een "ijzersterke" concurrentie positie hebben :lol: Een dagdromer realiseert niets Maurice, dagdromers genoeg in de wereld. Zelfs een heel kabinet vol, visie nulcommanada. Juist met visie kom je ergens mits goed uitgerold en binnen grote bedrijven gaan diverse varianten op de bedrijfsvisie van hot naar her....

Financieel denk ik dat Tesla heel dun gaat maar ze zijn wel in staat om vreemd vermogen aan te trekken. Ik vermoed zelfs beter dan menig ander groot (auto) bedrijf. Wel is het succes natuurlijk behoorlijk afhankelijk van overheden mbt de groene koers die men wil gaan varen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 01 aug 2017, 23:28

Die grote oude logge firma's hoeven natuurlijk ook niet een revolutie te beginnen. Tesla doet dat omdat ze niks anders hebben. De rest rolt bergen auto's van de plank, hebben geen revolutie nodig, die evolueren gewoon langzaam. (net zo snel als het "snelle" overheidsorgaan van ze vraagt)
Zorgen dat iemand een nieuwe auto koopt elke paar jaar is hun doel, en dat gaat het beste met een langzame evolutie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 01 aug 2017, 23:33

Leuk dat je het zegt maar als werknemer van een grote multinational ervaar ik dat heel anders. Winst neemt af, concurrentie positie verslechterd en innovaties komen maar niet van de grond want niet winstgevend op de korte termijn. Lange termijn is niet interessant, er moet op korte termijn meer winst gemaakt worden want...aandeelhouders zijn ontevreden en "men" moet in de huidige rol zien te scoren om asap volgens carrière plan naar de volgende positie te geraken :wink:

Allemaal zaken waar Tesla (vermoed ik) een stuk minder last van heeft...

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tesla Model 3

Bericht door Spijkerhard » 02 aug 2017, 00:05

Bestaande automerken hebben vooral last van de situatie dat de electro variant niet 'rekent'. Vergelijk je een Zoe met een Clio, dan moet je de wereld rond rijden voordat de Zoe voordeliger wordt. Om het financiele nadeel relatief klein te houden, hebben de duitsers vooral hoog in de markt geklooid. Dan zet je geen aantallen weg, en meld je dat er geen markt voor is, moet er geld bij. Of je maakt een lelijke carbon uitvoering (i3) die je aan de straatstenen niet kwijtraakt, waar bovendien de range tegenvalt.
Dus de gevestigde orde is niet alleen log, de CFO blijft moeilijk doen.
Daar heeft Tesla geen last van, die realiseert een visie, eerst ook in het hogere segment, bewijst de techniek, en maakt het daarna klaar voor de bovenmodale groep, en vervolgens nog een voor de Golf/Polo rijder. Daar gaan wel de kosten voor de baten uit, maar dat begrijpt elke investeerder.
Net als bij Apple trouwens, een goedkoper alternatief kun je overal kopen, Apple zoekt echter de markt van bovenmodaal, die hebben gewoon geld over voor een toestel met beperkingen maar groot bedienigsgemak. Daar was een experiment met een affordable toestel (6c) ook teleurstellend.
Geen ratio, maar marketing maakt of breekt het produkt.

Zie me trouwens wel rijden in de Tesla 3. De PHEV bevalt me helemaal niet, maar het concept klopt wel. En de PHEV moet er over 18 maanden uit...

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 02 aug 2017, 07:40

Niels schreef: 01 aug 2017, 23:33 Leuk dat je het zegt maar als werknemer van een grote multinational ervaar ik dat heel anders. Winst neemt af, concurrentie positie verslechterd en innovaties komen maar niet van de grond want niet winstgevend op de korte termijn. Lange termijn is niet interessant, er moet op korte termijn meer winst gemaakt worden want...aandeelhouders zijn ontevreden en "men" moet in de huidige rol zien te scoren om asap volgens carrière plan naar de volgende positie te geraken :wink:

Allemaal zaken waar Tesla (vermoed ik) een stuk minder last van heeft...
Waarom zou Tesla geen last hebben van aandeelhouders met een kortetermijn visie? Tesla overleeft enkel en alleen omdat aandeelhouders tot op heden bereid zijn er geld bij te doen omdat het bedrijf zelf verliezen opstapelt. Autobouwers die winst maken zijn meer onafhankelijk. De marktwaarde van Tesla gezien de koers/winstverhouding doet me juist vermoeden dat er veel speculanten in zitten met een korte termijn visie.

En over visionair/dagdromer verschillen we dan maar van mening :) Ik ga er niet vanuit dat Elon de enige is die de kar trekt, maar dat hij een stel mensen om zich heen heeft verzameld die de organisatie operationeel runnen. Hii de ideeën en iemand anders die ze uitvoert.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12545
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Tesla Model 3

Bericht door Downforce Hans » 02 aug 2017, 10:02

Zoals die Bob Lutz al aangeeft dat wanneer op een of ander moment de grote merken zoals bv Chevrolet of Ford meer aandacht in zijn elec. auto`s gaat steken als tegenwicht voor de veel verkopende en vervuilende pick-up trucks en dergelijke dan zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met de Tesla, zeker als de winst op dit moment al bijna niets is per auto.
Waarschijnlijk gaan ze die dan een stuk voordeliger aanbieden dan welke Tesla dan ook die nu te verkrijgen is wat zich gaat vertalen in flink lagere verkopen van Tesla.
Ik ben benieuwd hoe de aandeelhouders daar op gaan reageren maar ik heb wel zo`n idee, met een beetje pech staan die fabrieken over twee jaar leeg.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 02 aug 2017, 11:39

Maus335i schreef: 02 aug 2017, 07:40
Niels schreef: 01 aug 2017, 23:33 Leuk dat je het zegt maar als werknemer van een grote multinational ervaar ik dat heel anders. Winst neemt af, concurrentie positie verslechterd en innovaties komen maar niet van de grond want niet winstgevend op de korte termijn. Lange termijn is niet interessant, er moet op korte termijn meer winst gemaakt worden want...aandeelhouders zijn ontevreden en "men" moet in de huidige rol zien te scoren om asap volgens carrière plan naar de volgende positie te geraken :wink:

Allemaal zaken waar Tesla (vermoed ik) een stuk minder last van heeft...
Waarom zou Tesla geen last hebben van aandeelhouders met een kortetermijn visie? Tesla overleeft enkel en alleen omdat aandeelhouders tot op heden bereid zijn er geld bij te doen omdat het bedrijf zelf verliezen opstapelt. Autobouwers die winst maken zijn meer onafhankelijk. De marktwaarde van Tesla gezien de koers/winstverhouding doet me juist vermoeden dat er veel speculanten in zitten met een korte termijn visie.

En over visionair/dagdromer verschillen we dan maar van mening :) Ik ga er niet vanuit dat Elon de enige is die de kar trekt, maar dat hij een stel mensen om zich heen heeft verzameld die de organisatie operationeel runnen. Hii de ideeën en iemand anders die ze uitvoert.
Natuurlijk zitten er speculanten bij, daar ben je belegger voor. Ze zijn alleen maar geïnteresseerd in waarde vermeerdering maar hebben ofwel ingekocht op koers analyse (korte termijn visie) of op basis van verwachtte het potentieel van Tesla lijkt me. Dat potententieel komt er natuurlijk nooit uit in slechts een paar jaar en speculanten met korte termijn visie zijn alweer uitgestapt of zouden alweer zijn uitgestapt. De koers stuit vooralsnog niet in elkaar dus ik denk dat er juist weinig speculanten met korte termijn visie zitten. Daarnaast is de koers dusdanig dat je een paar jaar geleden winst had moeten pakken :wink:

Natuurlijk trekt Musk niet alleen de kar maar hij heeft zijn bedrijf wel dusdanig kunnen opbouwen dat zijn visie een duidelijke rode lijn is binnen dat bedrijf. Daarnaast is hij de man achter Tesla. Heel anders als een BMW met een aangestelde CEO in loondienst.

@Hans; "op een zeker moment", moet je voorstellen hoe dat binnen een groot Amerikaans bedrijf gaat als er vanaf het management wordt gezegd dat er geen dikke V8-en meer in een pick-up komt maar vanaf nu een elektro motor. Er zijn intern hele volksstammen die het daar nevernooit mee eens zijn en het op verschillende niveau's binnen zo'n bedrijf tegen gaan werken.

Je proeft overal sterk dat mensen deze verandering niet willen ( zie alleen DF al :lol: ), mensen willen sowieso niet veranderen. Daarnaast is het veranderen van een groot bedrijf bijna geen doen tenzij je afscheid neemt van een oude ervaren generatie en een hele nieuwe generatie (zoals Shell NL momenteel een beetje doet) aanneemt. Iedereen heeft het over de grote sterke bedrijven die zoveel machtiger zijn maar die sterke reuzen passen zich echt niet snel genoeg aan, zeker niet als de visie niet 100% focus heeft zoals idd wel het geval is bij Tesla. Ik weet als geen ander de slagvaardigheid van een organisatie waarbij niet alle neuzen in dezelfde richting staan.... het zijn heel wat neuzen bij de grote auto reuzen!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 02 aug 2017, 12:51

Bij Tesla rommelt het ook aardig. De aandeelhouders willen dat het bestuur uitgebreid word met mensen met meer know how. Waarop Musk heel stoer op Twitter roept dat ze maar Ford aandelen moet kopen dan... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 02 aug 2017, 13:01

Gewaagd maar hij heeft wel gelijk, zodra je je laat leiden door aandeelhouders....

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Tesla Model 3

Bericht door Gijzert » 02 aug 2017, 13:17

Niels schreef: 02 aug 2017, 13:01 Gewaagd maar hij heeft wel gelijk, zodra je je laat leiden door aandeelhouders....
Tsja... Hoort erbij als je aandelen uitgeeft.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 02 aug 2017, 17:59

Stoere praat van Musk en nu kan komt ie er nog mee weg, tot de dag dat een ander groot autoconcern een introductie heeft van een volledig elektrische auto gericht op de massa... dat kan zomaar een paniekreactie teweegbrengen bij de aandeelhouders, want dat is de meerwaarde van het verliesgevende Tesla dan nog als je voor hetzelfde geld eenzelfde auto koopt terwijl dat bedrijf wel zwarte cijfers schrijft?
Zodra een VAG die techniek voor massaproductie heeft (en ik denk dat het daar praktisch op de plank ligt) zit het in no time in tig modellen van tig merken (Skoda/Seat/Volkswagen/Audi/Porsche)... vervolgens elke VAG-dealer voorzien van een oplaadpunt en je hebt ook je supercharger-netwerk met oplaadpunt binnen 50km reikwijdte door heel Europa.

Ik heb overigens veel bewondering voor Musk voor hetgeen ie heeft opgezet hoor, geweldig hoe hij in korte tijd zo'n merk heeft kunnen opzetten, juiste strategie etc.. maar een grote uitdaging komt nog zodra ie concurrentie heeft en aandeelhouders zenuwachtig worden.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 02 aug 2017, 18:55

Ik denk dat Tesla veel Tesla addicts heeft.
Het is een religie ( daar ga ik weer met het woord religie).

Ik heb zelf 2,5 jaar een Tesla gereden, de Tesla deed het altijd.
Dat heb je als je maar één motor hebt, die zelfs geen startmotor heeft.

Even serieus, de keren dat ik in Amsterdam aan de supercharger stond & binnen gratis koffie kon drinken, zag ik altijd mannen met Apple producten, rode broeken, sneakers, een beginnend baardje.
Heb vaak een praatje met hen gemaakt, zij waren hysterisch tevreden over hun Tesla.
Beter dan hun vorige auto,vaak een BMW.
Ook mensen meegemaakt die buiten stonden met een verkoper en kwamen klagen over hun piksplinter nieuwe Tesla, maar dat is een minderheid.

Ga voor de lol eens kijken op https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... etherlands daar zijn de forumleden zo super positief over hun Tesla dat jehova´s getuigen ongelovigen bij zijn.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 02 aug 2017, 19:01

Dat klopt ;) Maar die rijden al Tesla... het gaat om de mensen die nog geen Tesla rijden en straks bij elk merk terecht kunnen...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 02 aug 2017, 19:44

Ik zou ook klagen met een piksplinter... :tooth:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Macboy » 02 aug 2017, 20:43

hahahaha lig in een deuk :lol:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tesla Model 3

Bericht door Spijkerhard » 02 aug 2017, 21:48

Als VAG met EVs komt zijn ze de Samsung onder de EVs. Niets slechts mee bedoeld, leuk voor de technocraten, maar net geen Tesla.... Tesla is nu al de Premium EV!

Ik.type dit op een Samsung...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 02 aug 2017, 22:12

Zo zetten ze zich in de markt, maar als je een vergelijkbare BMW ofzo ernaast zet. Is die Tesla dan echt zo'n premium auto?

Ik heb totaal geen ervaring met een Tesla, dus serieuze vraag :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Tesla Model 3

Bericht door Riceaux » 02 aug 2017, 23:16

Ik zie Tesla meer als Samsung tbh. Qua specs top, maar qua materiaal gebruik plastic fantastic.

Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 02 aug 2017, 23:29

Spijkstaal is dan als een Nokia?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Tesla Model 3

Bericht door allen » 03 aug 2017, 00:12

Premium haha. Paar maanden terug een Tesla met vleugeldeuren van dichtbij bekeken.
Deed me denken aan die plastic Macbook van vroeger. Premium merk in een baggerbehuizing?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 03 aug 2017, 07:53

Ok dus 1 ding kan je met redelijkheid zeggen: de doorsnee DFers zullen er nooit een kopen. Dan heb je nog een slag fanboys (niet DF specifiek, maar gewoon "out there") en een grote massa die het geen reet uitmaakt wat het is, zolang het maar een EV is. En die krijgen straks veel meer keuze naast alleen Tesla zoals VAG, BMW en Merc.

Ik zie ook niks in een EV, maar volgens mij moeten we er allemaal een keer aan als waterstof niet doorbreekt. Maar dan kies ik toch echt liever voor een doorontwikkelde en comfortabele 7serie met EV aandrijflijn dan een kale Tesla Model S met een dashboard en iPad (beetje zelfde prijsklasse).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 30 gasten