Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Tesla Model 3

Bericht door WJ » 05 aug 2017, 22:16

Misschien weet de grote industrie dat ze hun huidige aantallen nog niet kunnen leveren in elektrische format? En zijn ze daarom ook terughoudend omdat de productielijnen opsplitsen teveel zou kosten.
Als je nu al kijkt wat een Zoe kost (31k), of een Electro UP (28k), dat is gewoon belachelijk veel geld voor eigenlijk ollekebolleke techniek. Electro auto's worden al jaren gebouwd, youtube staat er vol mee. Die prijs komt grotendeels voort uit de batterij (en dat het nog geen echte massa productie is, voor een auto dan)

Ik denk dat de batterijen productie gewoon te duur is, en nog niet klaar voor zo'n massa aan auto's. Daarbij is die techniek ook nog niet waar het moet zijn voor de mensch.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 06 aug 2017, 00:38

FreudeamFahren schreef: 05 aug 2017, 21:28 Mooi dat de gecancelde orders meermaals benoemd worden (niet gek dat er gecanceld wordt als er flink georderd wordt terwijl het definitieve model, de specs en de prijzen nog onduidelijk zijn ten tijde van de order plaatsig), maar dat men vergeet dat in hetzelfde bericht bekend werd gemaakt dat er nog steeds 1.800 nieuwe orders per dag bij komen. Musk voegt aan dat bericht dan ook terecht toe: de uitdaging is niet "meer 3s verkopen" maar "tijdig zo veel mogelijk 3s uitleveren".

Mooi ook dat meermaals wordt aangegeven dat de gevestigde orde dit gat wel dicht gaat lopen. Musk trekt meer dan (conservatief naar beneden afgerond) 350.000 orders uit de markt. Dat zijn 350.000 niet verkochte elektrische Golfs, Chevy Volts en BMW i3s. Die laatste is daarbij een megabelangrijk signaal. BMW begon met een schoon stuk papier, met een bestaand ontwikkeling- en productie apparaat en had hem zo Apple premium iPad revolutionair kunnen maken als ze maar wilden, met alle feelgood BMW wannahave jeuk die er maar te bedenken valt. Volgas - pun intended - ontwikkelend kwamen ze met de i3 op de proppen. Er is geen moment geweest dat de i3 ook maar een begin van een goed gevuld orderboek mocht kennen. Met de i8 ging BMW dat beter af, maar dat zijn compleet andere aantallen in een segment waar sexy makkelijker uit te dokteren is. De i3 zou het aantallen monster moeten zijn...

Tot nu toe scoort Tesla als een tierelier en zitten alle ouderwetse reuzen comateus te snurken danwel hebben ze het antwoord nog niet klaar...
Vergelijk van i3 en tesla vind ik raar. Waarom is juist die zo belangrijk?

Volgens mij doet bmw met een i3 zeer nuttige dingen voor hun eigen ontwikkeling.
Eerste stap is de extra ervaringen met de aandrijflijn natuurlijk. Maar ook ervaringen met produceren van carbon op grotere schaal. Dat is iets wat ik bij Tesla nog niet heb gezien.
Sowieso zijn de i3 rijders lyrisch over hun bamboe hout en van gerecyclde materialen deurpanelen. Dus het eco-friendly is in dat opzicht ook nog eens beter doorgetrokkken op het gehele model in plaats van alleen een electrische aandrijflijn.
Ze hadden die auto alleen niet zo'n achterlijk uiterlijk moeten geven als ze willen dat die ook nog eens verkocht word.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 06 aug 2017, 00:54

Die laatste zin is exact wat FaF bedoelt...

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door sitechris » 06 aug 2017, 09:00

Wat ik ook leuk vind van Tesla is het marketingconcept. Geen grote campagnes, maar juist de insteek dat iedereen die een Store binnenloopt als ambassadeur het pand weer verlaat. Dat vind ik een leuk concept en het werkt ook, want ik heb nog nooit een rij mensen voor een BMW garage zien staan die graag een bedrag betalen om kans te maken op een Tesla Model 3.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Tesla Model 3

Bericht door allen » 06 aug 2017, 09:09

Ik liep niet als ambassadeur naar buiten hoor. Dat je het maar weet. :tong:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Tesla Model 3

Bericht door romo » 06 aug 2017, 09:48

Tesla/Musk moet een eye opener zijn voor de gevestigde auto industrie, als ze dat signaal goed oppikken, de infra hebben reeds, de expertise en R&D idem, productie capaciteit idem, maar vooral ook heritage, dat heeft Tesla weer niet.

Komt puntje bij paaltje en wordt er echt "gas" gegeven, dan moet ik zien wat er van Tesla overblijft.

Vergelijking i3 beetje lastig, das uiteraard een elektrisch model, maar er zit veel meer achter. Vooral de ontwikkeling van CFRP platform/chassis wordt hiermee ontwikkeld. Die mogelijkheid heeft Tesla niet eens, zelfs andere gevestigde fabrikanten kunnen daar nog niet veel mee.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Tesla Model 3

Bericht door M@rcel » 06 aug 2017, 15:00

Heb de afgelopen jaren een paar keer aan de directietafel bij BMW en Volvo gezeten mbt autonomous driving. We willen weten wat de fabrikanten van ons als overheid verwachten? Infrastructurele aanpassingen, smart roads, you name it? Wat me in al die gesprekken opviel, hoe terughoudend er gesproken werd, dat ze vooral over problemen praten, veiligheid, technische haalbaarheid, termijnen etc.
Toen we bij Volvo in Göteborg zaten, diezelfde dag ook met Ericsson en de gemeente Göteborg gesproken. Laatst genoemde heeft grootste plannen met het openbaar vervoer. Maar vooral Ericsson vond ik een eyeopener. Hun manier van een uitdaging benaderen is totaal anders dan de grote fabrikanten. Ze denken veelal out of the box, maar zijn ook niet bang om partners te vinden en zodoende de denktank te vergroten.
Bij de autofabrikanten serieuze mannen in nette pakken en een heel team van mensen die goed opletten wat de directeuren en ingenieurs zeggen. Bij Ericsson jonge lui met een laptop, supergemotiveerd en enorm veel positieve energie.
Heb nu aardig wat auto's met autonome functies gereden, en de Tesla's maken op dat vlak keer op keer heel veel indruk. M'n huidige gereedschap, een BMW G12 doet dat niet, de huidige e-klasse komt in de buurt.
Beetje off-topic, maar denk dat je dit verhaal net zo goed mbt electrisch rijden kan invullen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 06 aug 2017, 15:33

Wederom bevestigend hoe de grote fabrikanten/bedrijven te werk gaan idd. Daarom gaat die "mokerslag" er ook niet komen die zovelen in dit topic verwachten van de grote jongens. Ze staan erbij en kijken ernaar....

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Hielke » 06 aug 2017, 16:34

M@rcel schreef: 06 aug 2017, 15:00 Heb de afgelopen jaren een paar keer aan de directietafel bij BMW en Volvo gezeten mbt autonomous driving. We willen weten wat de fabrikanten van ons als overheid verwachten? Infrastructurele aanpassingen, smart roads, you name it? Wat me in al die gesprekken opviel, hoe terughoudend er gesproken werd, dat ze vooral over problemen praten, veiligheid, technische haalbaarheid, termijnen etc.
https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

Ik heb een idee waarom de grote autofabrikanten nogal terughoudend zijn met de implementatie van autonoom rijden.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Tesla Model 3

Bericht door romo » 06 aug 2017, 16:59

^ Dat komt IMHO omdat er geen enkele duidelijkheid is v.w.b. de juridische status als er iets fout gaat; kortom; hoe is de aansprakelijkheid geregeld, wie is aansprakelijk en onder welke voorwaarden??

Is dat de autofabrikant?
Is dat de gebruiker?
Is dat de softwareboer?

Dat zijn open vragen zonder juridische back up.

Het is duidelijk dat bij recente testen er van alles en nog wat misgaat met dat "autonoom" rijden, het zal allemaal nog wel even duren dat invoeren.

Wellicht laten ze Tesla d`r gewoon voorvliegen, jurisprudentie volgt dan snel.

Daarbij heb ik geen enkele twijfel dat de reguliere industrie dit niet snel zou kunnen invoeren. Ontwikkelingen zijn er volop, ook al is dat niet altijd voor "ons" zichtbaar.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 06 aug 2017, 17:12

M@rcel schreef: 06 aug 2017, 15:00 Heb de afgelopen jaren een paar keer aan de directietafel bij BMW en Volvo gezeten mbt autonomous driving. We willen weten wat de fabrikanten van ons als overheid verwachten? Infrastructurele aanpassingen, smart roads, you name it? Wat me in al die gesprekken opviel, hoe terughoudend er gesproken werd, dat ze vooral over problemen praten, veiligheid, technische haalbaarheid, termijnen etc.
En dit is een probleem? Een autobouwer die nadenkt over de veiligheid? Noem het maar conservatief. Vliegtuigbouwers blinken ook niet uit in innovatie, maar het is een van de meest veilige manieren van passagiervervoer.

Van al die filmpjes van Tesla's autopilot ben ik niet zo onder de indruk. Ja, er worden ongelukken mee voorkomen die een mens niet had kunnen voorkomen maar andersom ook. Als er dan weer eens een dode valt omdat de cpu een verkeerde conclusie trekt is het dan maar bad luck ofzo? Of wat als die Tesla je G12 een stukje korter rijdt?

Ik zit zelf in de IT en ben absoluut voorstander van automatiseren en AI, maar om nu al in zoiets onvoorspelbaars als het verkeer zo vol in te zetten op autonomie... no thanks! Valt nog genoeg onderzoek naar te doen en te leren.

De G12 heeft wat basisfunctionaliteit op het gebied van autonomie, maar ben blij dat BMW het in een rustig tempo doorontwikkelt en uitkristalliseert. Wat mij betreft hoeft er niet zoveel haast gemaakt te worden met het geforceerd introduceren, daar mag best wel even wat tijd in geinvesteerd worden.

Dat terzijde: goede keuze een G12, rijdt inderdaad heel erg fijn :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Hielke » 06 aug 2017, 17:18

romo schreef: 06 aug 2017, 16:59
Wellicht laten ze Tesla d`r gewoon voorvliegen, jurisprudentie volgt dan snel.

Daarbij heb ik geen enkele twijfel dat de reguliere industrie dit niet snel zou kunnen invoeren. Ontwikkelingen zijn er volop, ook al is dat niet altijd voor "ons" zichtbaar.
Hier zat ik ook aan te denken. De reguliere industrie kijkt de kat uit de boom, wil zich niet aan juridische rompslomp branden.

Echt autonoom rijden (route invoeren, op de achterbank gaan zitten/liggen) in een urbane setting zie ik de eerste 20 jaar nog niet gebeuren.

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 06 aug 2017, 18:46

Ik snap beide kampen wel. Elon Musk is wel een frisse wind in het verder wat conservatieve wereldje van autofabrikanten. Z'n marketing, dealers, bestelproces, auto's met API's en ook na aanschaf nog software updates met nieuwe features, altijd 4G en Spotify, overige innovaties, geen facelift halverwege het model maar meerdere kleinere updates etc. Het is allemaal veel meer van deze tijd. Je merkt goed dat daar een IT-man aan het roer staat.

Maarja, hij heeft het allemaal (recent) van de grond af aan op kunnen zetten, op z'n eigen manier. Die bestaande grote bedrijven krijg je niet snel in beweging. Ongetwijfeld lopen daar ook mensen rond die dezelfde ideeën hadden, maar ga maar eens tig lagen boven je overtuigen. Mensen vinden verandering eng en werken dat tegen.

Echter vind ik het niet helemaal een eerlijke vergelijking. Tesla is verliesgevend. En de kwaliteit is ondermaats, en de enige manier om je klanten hun bek erover te laten houden is heel veel coulance tonen en alles kosteloos fixen (kost wederom geld).
Bestaande fabrikanten kunnen ook wel eens met een verliesgevend project wegkomen (is ook de basis van ondernemen, risico nemen), maar Musk brengt het wel naar een heel ander level, dat is echt erop of eronder. Hij krijgt pas echt m'n waardering als ie de boel straks met zwarte cijfers en de nodige concurrentie draaiende weet te houden :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 06 aug 2017, 18:59

Ik snap Elon Musk niet, hij is van Amber Heard af :-)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Macboy » 06 aug 2017, 21:06

Eric Z schreef: 06 aug 2017, 00:38 Ze hadden die auto (BMW i3) alleen niet zo'n achterlijk uiterlijk moeten geven als ze willen dat die ook nog eens verkocht word.
Je snapt toch wel dat dit bewust is gedaan ?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 06 aug 2017, 21:09

Arthur schreef: 06 aug 2017, 18:59 Ik snap Elon Musk niet, hij is van Amber Heard af :-)
Misschien had ze een betere verstandhouding met Duracell dan met Elon..... :coffee:

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 06 aug 2017, 22:10

Macboy schreef: 06 aug 2017, 21:06
Eric Z schreef: 06 aug 2017, 00:38 Ze hadden die auto (BMW i3) alleen niet zo'n achterlijk uiterlijk moeten geven als ze willen dat die ook nog eens verkocht word.
Je snapt toch wel dat dit bewust is gedaan ?
Ja maar toch. Haal je alles uit de kast om met afwijkende materialen te werken dan normaal. En dan laat je het er zo uitzien, toch zonde en misschien loopt je klant nu weg naat Tesla ivm aantrekkelijke subsidies etc.

Ze hebben er vast over nagedacht want dit is sowieso een dingetje bij alle (eerste generatie) electrische of hybride autos van de bestaande merken.
1e prius is niks, ampera is niks, ion/c-zero/imiev is niks.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Maus335i » 06 aug 2017, 22:33

Wilde gok: misschien om te voorkomen dat de i3 niet kannibaliseert op de andere winstgevende modellen? Weet het oprecht niet hoor :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tesla Model 3

Bericht door Niels » 06 aug 2017, 22:35

Misschien omdat er wel geld achteraan moet. Aan de andere kant is een klein volume model natuurlijk nooit winstgevend.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 07 aug 2017, 00:29

Ok dat was mij duidelijk, maar voor bmw is 1 model wat niet winstgevend is een issue. Maar dat heel Tesla geen winst maakt is geen probleem...
Financieel gezien een logische stap van bmw maar zie het publiek wat nu overstapt naar Tesla maar weer terug te winnen op het moment dat je er wel klaar voor bent.

Uiteraard is bmw ook te vervangen door andere merken in bovenstaande verhaal.

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Tesla Model 3

Bericht door tallbloke » 10 sep 2017, 17:17

Thans in NL geregistreerd en rijdend voor 84.203 Euro. Ben benieuwd welke opties zijn toegepast.
Check kenteken: PS-572-H.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 10 sep 2017, 19:51

Ik heb een tijdje met een Tesla met ap gereden.
Buiten de juridische aspecten is er ook een andere keerzijde.
Lekker ontspannen rijden met de ap.
Zou eigenlijk niets anders willen
Maar de keerzijde heb ik ook meegemaakt.
Ga je zonder de ap rijden, ga je inschattings fouten maken.
Zo sloeg ik links af bij een verkeerslicht, bijna de busbaan op.
Al hoewel ik hier toch wekelijks kom.
Het net zo iets als 30 km rijden, dan is je concentratie ook op een lager pitje.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door Auke M535i » 10 sep 2017, 20:20

tallbloke schreef: 10 sep 2017, 17:17 Thans in NL geregistreerd en rijdend voor 84.203 Euro. Ben benieuwd welke opties zijn toegepast.
Check kenteken: PS-572-H.
Is catalogusprijs van een model 2 aangezien de type goedkeuring er nog niet is voor de model 3.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Tesla Model 3

Bericht door 328Ti » 10 sep 2017, 20:23

Ik zie trouwens steeds meer de Model 3 rondrijden... productieproblemen onder controle?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Tesla Model 3

Bericht door Riceaux » 10 sep 2017, 21:25

Model 3? Die komt pas halverwege 2018 naar Europa?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten