Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 12:38

///Joost schreef: 13 jun 2019, 11:06
Robin schreef: 13 jun 2019, 10:28 Electrisch scheerapparaat: Handig
Electrisch strijkijzer: Ook
Spijker op z'n kop Robin. Handige produkten, goedkoop om te produceren, maar totaal oninteressant als 'liefhebber'. Er zijn niet voor niets hele cultbendes (inclusief ikzelf) die nog scheren met een double edge mesje. Leuk om te doen, werkt goed -zo niet beter- en goedkoop.

Toevallig heb ik laatst nog een Dualit broodrooster gekocht uit 1993. Werkt feilloos, is compleet te servicen en een mooi staaltje écht handwerk uit de UK. Daar heb ik als techneut veel meer mee dan een nieuwe Bosch of Smeg die je na 4 jaar weg kunt gooien, omdat ie niet te repareren is. Past goed bij de Rancilio Silvia uit 1998 die ook al jaren dienst doet bij ons.

Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.

Dat wil niet zeggen dat ik in het stenen tijdperk leef, want ik ben zeker voor evolutie en verbetering. Daarom (veraf)schuw ik het huidige turbo-tijdperk ook niet. Prima wat mij betreft, want de motoren zijn veel efficienter dan vroeger, de versnellingsbakken zijn ongeevenaard, maar ze behouden toch hun karakter. Een EV vind ik niets, ik vind het zielloos. Het is ook nog maar de vraag of het 'beter' is, behalve voor de portemonnee van de consument. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Dit:)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Tesla Model 3

Bericht door Philipoo » 13 jun 2019, 12:52

Emi schreef: 13 jun 2019, 00:20
JP schreef: 12 jun 2019, 22:54 Ik dacht dat er hier op DF alleen maar liefhebbers waren.....
Voor de volgende generatie autogebruikers zal een fossiele auto waarschijnlijk een traag, inefficiënt, onderhoudsonvriendelijk, onbetrouwbaar, herriemakend en onnodig duur vervoermiddel zijn.

Voorlopig geniet ik van mijn atmosferische BMW's. Met name van mijn V10. Die wordt niet voor niets beschouwd als een pinnacle van engineering.
Ik ben van plan om het turbo-tijdperk (wat niet bedoeld is om Freude am Fahren te bevorderen maar om verbruik en emissies te reduceren) over te slaan. Ik zie uit naar de nieuwe generatie elektrische auto's en met name naar de eerste elektrische BMW ///M.

Er is een reden waarom we afscheid hebben genomen van de stoomtrein.
Ik geniet zeker ook van mijn atmosferische BMW's! Staan straks 2 M3's voor de deur, eentje een tesla en eentje een bmw!

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Tesla Model 3

Bericht door indobesar » 13 jun 2019, 14:00

Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.
Dit staat natuurlijk los van Tesla Model 3.
Nieuwe BMW 3-serie is niet gemaakt voor de autoliefhebbers, maar een massa product om geld te verdienen.

"Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 13 jun 2019, 14:39

indobesar schreef: 13 jun 2019, 14:00 Dit staat natuurlijk los van Tesla Model 3.
Nieuwe BMW 3-serie is niet gemaakt voor de autoliefhebbers, maar een massa product om geld te verdienen.
Dat geld natuurlijk voor ieder massaprodukt. Eerst marktonderzoek en dan produktontwikkeling, en niet andersom. Overheden stimuleren alles wat ook maar elektrisch ademt enorm, dus niet vreemd dat autofabrikanten daar op inspringen. Je verzetten tegen de massa houdt geen stand en zou dom zijn van een grote corporatie. 'Vroeger' stond BMW nog echt bekend als the ultimate driving machine. Je kocht een BMW voor de sportiviteit en een Mercedes voor de luxe (en een Audi voor het eten van 2 walletjes). Die slogan volgen ze echter al lang niet meer. Het draait nu meer om styling en brandstofbesparing. Dat is wat ik jammer vind.
"Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?
'Zielloos' is persoonlijk. In mijn optiek heeft een product ziel als het technisch vooruitstrevend is, met complexe mechanische techniek, (al dan niet gecombineerd met elektra). Elektriciteit als gebruik ter voortstuwing van een auto is zeer vooruitstrevend, en ik vind de Tesla een technisch hoogstandje, maar het heeft voor mij geen ziel. Een elektromotor heeft van nature maximum koppel vanaf 0 toeren, dus acceleratietijden zeggen mij niets, een S85 V10 wel, ook al is deze relatief trager. Het samenspel van de verbrandingsmotor en een elektromotor in de huidige generatie supercars vind ik dan weer wel prachtig om te zien. Dat interesseert mij als techneut.

Uiteraard begrijp ik dat er met de komst van EVs een nieuwe wereld open gaat met legio mogelijkheden, maar het maakt weinig in mij los. Ik zal niet krampachtig gaan vasthouden en gaan schoppen tegen de EV-wereld, want je kunt dat toch niet tegenhouden. Echter de individuele karakteristieken van alle honderden tot duizenden verschillende verbrandingsmotoren die er tot nu toe zijn ontwikkeld en gebouwd kleuren voor mij de automotive wereld in. Een elektromotor met een plus- en een minpool die met minimale ontwikkelingshistorie in 4 sec van 0-100 gaat, vind ik dan totaal oninteressant. Wat mij dan meer doet zijn de systemen er omheen, zoals AP, AR, energieopslag en recuperatief remmen.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 16:17

dubbel
Laatst gewijzigd door Robin op 13 jun 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 16:19

Inderdaad Joost.
indobesar schreef: 13 jun 2019, 14:00
Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.
Dit staat natuurlijk los van Tesla Model 3.
Nieuwe BMW 3-serie is niet gemaakt voor de autoliefhebbers, maar een massa product om geld te verdienen.

"Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?
De 330i waar ik in reed onlangs was af fabriek voorzien van een mech LSD.


En ICE motor die brobbelt en toeren maakt is mechanica met radertjes. Een electromotor gevoed door 'n batterij is dat niet. Het één is beleving/emotie, het andere zielloos. Dat ik 't nog uitleg ook...:)

Analogie met mech horloges vs quartzhorloges geeft meer duidelijkheid.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 16:32

De vraag is, wat is 'nieuwe vooruitstrevende techniek' als ik >35 j terug al met radiografische van electromotor en batterijen voorziene autootjes reed: Het autootje was onbestuurbaar na pakweg 20m afstand van de controller en je kon max 5-10 minuten voluit rijden, dan batterijen leeg of aan de lader. Wachten..... Ik denk dat ik daar de aversie tegen EV's aan heb overgehouden.

Er is niks 'nieuws' en niks 'vooruitstrevends' in mijn ogen als:
-de laadtijd nog te lang is
-de range nog te kort is
- batterijen en ev's produceren een enorme aanslag op milieu en maatschappij is
-subsidies er voor moeten zorgen dat de boel (door) verkocht wordt, want te duur
-de rest(zwijgende meerderheid) van de automobielbezitters onnodig wordt (door)belast
-de infrastructuur er nog niet aan toe is
-logistiek er nog enorm viel moet gebeuren als we straks rijen dik staan te wachten om onze EV op te laden
-er een enorme aanslag wordt gepleegd op de staatskas om dat te veranderen , door de burger betaald

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Tesla Model 3

Bericht door allen » 13 jun 2019, 17:34

In 1835 bouwde Stratingh al een electrische auto. Er is een reden dat we vanaf 1925 bijna volledig waren overgestapt naar de verbrandingsmotor.
Terug in de tijd is niets vooruitstrevends aan...

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 19:35

Idd Allen. Als je dit leest is 't gewoon een oud concept met z'n flaws(range, niet kunnen laden) nieuw leven inblazen:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ic_vehicle

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Tesla Model 3

Bericht door Joop » 13 jun 2019, 19:54

Ach... Dat noemen we 100 jaar vooruitgang...

https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html

...tuurlijk zijn we er 10jr. later (na bovenstaand artikel) wel iets mee opgeschoten. Maar de revolutie heb ik nog niet gezien als het EV's gaan. Of je moet een rijdende iPad als revolutie zien.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 20:01

OK al weer een paar maanden verder, maar Enron Musk wordt hier nou niet bepaald gezien als weldoener.
http://investmentresearchdynamics.com/e ... continues/

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Tesla Model 3

Bericht door Stefan R » 14 jun 2019, 21:49

alt schreef: 10 jun 2019, 22:49 Hier in kop van Noord Holland zijn de meeste wegen 60 km, dus zonder midden belijning, daar kan ik geen ap gebruiken, want anders rij ik precies in het midden van de weg.
Euuhhh.... Dat is ook de bedoeling, of ben jij er ook zo 1 die continue over het fietspad rijdt op 60km wegen? :hmmm:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tesla Model 3

Bericht door Luco » 14 jun 2019, 21:50

op de kermis.jpg
op de kermis.jpg (119.44 KiB) 1751 keer bekeken

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Tesla Model 3

Bericht door Stefan R » 14 jun 2019, 21:57

Mooie tankwagen vol good old diesel :mrgreen:

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 15 jun 2019, 08:05

*grinnik*

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 15 jun 2019, 10:49

2x grinnik. Tekst en plaatje :)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Tesla Model 3

Bericht door Philipoo » 19 jun 2019, 12:46

Krijgen net bericht van Tesla dat onze bestelde long range RWD niet meer leverbaar is. Dan toch maar de AWD bestellen, jammer want minder accu range & 4K duurder. Leuk want sneller..

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 19 jun 2019, 14:05


Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tesla Model 3

Bericht door Luco » 19 jun 2019, 14:30

Zou BMW dit flikken zou heel DF te klein zijn en bij Tesla slikken ze het als zoete koek en dan nog 4k bijlappen ook.

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 19 jun 2019, 15:03

Ja wat dat betreft is DF erg ingetogen en begripvol bij Tesla 'nieuws'... :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Tesla Model 3

Bericht door Philipoo » 19 jun 2019, 15:24

Luco schreef: 19 jun 2019, 14:30 Zou BMW dit flikken zou heel DF te klein zijn en bij Tesla slikken ze het als zoete koek en dan nog 4k bijlappen ook.
Leasebak. Is per maand nog steeds goedkoper dan elke bmw die je kan kiezen.. :coffee:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tesla Model 3

Bericht door Luco » 19 jun 2019, 15:27

Philipoo schreef: 19 jun 2019, 15:24
Luco schreef: 19 jun 2019, 14:30 Zou BMW dit flikken zou heel DF te klein zijn en bij Tesla slikken ze het als zoete koek en dan nog 4k bijlappen ook.
Leasebak. Is per maand nog steeds goedkoper dan elke bmw die je kan kiezen.. :coffee:
Centenkwestie dus :tooth:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Tesla Model 3

Bericht door Booooh » 19 jun 2019, 18:45

Van de week voor het eerst een Model 3 in het echt gezien aan de lader (Rood), geen uitgesproken schoonheid maar ook zeker geen lelijke wagen, kan me heel goed voorstellen dat voor die (lease) centen het een heel aantrekkelijke keuze is, als ik voor een baas zou werken en een lease wagen zou gebruiken dan zou ik een blauwe nemen ;) ...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 23 jun 2019, 12:25

Hier een interessante video van Randy Probst over de Model 3 als trackcar. Vooral de briefing is interessant & onderhoudend..
Als ik het goed heb begrepen is het Model 3 met upgrades de goedkoopste nieuwe trackcar.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... fWbdk28azQ[/YouTube]

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 23 jun 2019, 23:30

Nederlandse M3 kwam ook even langs bij topgear vandaag

https://youtu.be/ZXquGvwzcxE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten