Dit:)///Joost schreef: ↑13 jun 2019, 11:06Spijker op z'n kop Robin. Handige produkten, goedkoop om te produceren, maar totaal oninteressant als 'liefhebber'. Er zijn niet voor niets hele cultbendes (inclusief ikzelf) die nog scheren met een double edge mesje. Leuk om te doen, werkt goed -zo niet beter- en goedkoop.
Toevallig heb ik laatst nog een Dualit broodrooster gekocht uit 1993. Werkt feilloos, is compleet te servicen en een mooi staaltje écht handwerk uit de UK. Daar heb ik als techneut veel meer mee dan een nieuwe Bosch of Smeg die je na 4 jaar weg kunt gooien, omdat ie niet te repareren is. Past goed bij de Rancilio Silvia uit 1998 die ook al jaren dienst doet bij ons.
Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.
Dat wil niet zeggen dat ik in het stenen tijdperk leef, want ik ben zeker voor evolutie en verbetering. Daarom (veraf)schuw ik het huidige turbo-tijdperk ook niet. Prima wat mij betreft, want de motoren zijn veel efficienter dan vroeger, de versnellingsbakken zijn ongeevenaard, maar ze behouden toch hun karakter. Een EV vind ik niets, ik vind het zielloos. Het is ook nog maar de vraag of het 'beter' is, behalve voor de portemonnee van de consument. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Tesla Model 3
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
- Philipoo
- Berichten: 4095
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Tesla Model 3
Ik geniet zeker ook van mijn atmosferische BMW's! Staan straks 2 M3's voor de deur, eentje een tesla en eentje een bmw!Emi schreef: ↑13 jun 2019, 00:20Voor de volgende generatie autogebruikers zal een fossiele auto waarschijnlijk een traag, inefficiënt, onderhoudsonvriendelijk, onbetrouwbaar, herriemakend en onnodig duur vervoermiddel zijn.
Voorlopig geniet ik van mijn atmosferische BMW's. Met name van mijn V10. Die wordt niet voor niets beschouwd als een pinnacle van engineering.
Ik ben van plan om het turbo-tijdperk (wat niet bedoeld is om Freude am Fahren te bevorderen maar om verbruik en emissies te reduceren) over te slaan. Ik zie uit naar de nieuwe generatie elektrische auto's en met name naar de eerste elektrische BMW ///M.
Er is een reden waarom we afscheid hebben genomen van de stoomtrein.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Tesla Model 3
Dit staat natuurlijk los van Tesla Model 3.Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.
Nieuwe BMW 3-serie is niet gemaakt voor de autoliefhebbers, maar een massa product om geld te verdienen.
"Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Tesla Model 3
Dat geld natuurlijk voor ieder massaprodukt. Eerst marktonderzoek en dan produktontwikkeling, en niet andersom. Overheden stimuleren alles wat ook maar elektrisch ademt enorm, dus niet vreemd dat autofabrikanten daar op inspringen. Je verzetten tegen de massa houdt geen stand en zou dom zijn van een grote corporatie. 'Vroeger' stond BMW nog echt bekend als the ultimate driving machine. Je kocht een BMW voor de sportiviteit en een Mercedes voor de luxe (en een Audi voor het eten van 2 walletjes). Die slogan volgen ze echter al lang niet meer. Het draait nu meer om styling en brandstofbesparing. Dat is wat ik jammer vind.
'Zielloos' is persoonlijk. In mijn optiek heeft een product ziel als het technisch vooruitstrevend is, met complexe mechanische techniek, (al dan niet gecombineerd met elektra). Elektriciteit als gebruik ter voortstuwing van een auto is zeer vooruitstrevend, en ik vind de Tesla een technisch hoogstandje, maar het heeft voor mij geen ziel. Een elektromotor heeft van nature maximum koppel vanaf 0 toeren, dus acceleratietijden zeggen mij niets, een S85 V10 wel, ook al is deze relatief trager. Het samenspel van de verbrandingsmotor en een elektromotor in de huidige generatie supercars vind ik dan weer wel prachtig om te zien. Dat interesseert mij als techneut."Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?
Uiteraard begrijp ik dat er met de komst van EVs een nieuwe wereld open gaat met legio mogelijkheden, maar het maakt weinig in mij los. Ik zal niet krampachtig gaan vasthouden en gaan schoppen tegen de EV-wereld, want je kunt dat toch niet tegenhouden. Echter de individuele karakteristieken van alle honderden tot duizenden verschillende verbrandingsmotoren die er tot nu toe zijn ontwikkeld en gebouwd kleuren voor mij de automotive wereld in. Een elektromotor met een plus- en een minpool die met minimale ontwikkelingshistorie in 4 sec van 0-100 gaat, vind ik dan totaal oninteressant. Wat mij dan meer doet zijn de systemen er omheen, zoals AP, AR, energieopslag en recuperatief remmen.
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
dubbel
Laatst gewijzigd door Robin op 13 jun 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
Inderdaad Joost.
En ICE motor die brobbelt en toeren maakt is mechanica met radertjes. Een electromotor gevoed door 'n batterij is dat niet. Het één is beleving/emotie, het andere zielloos. Dat ik 't nog uitleg ook...
Analogie met mech horloges vs quartzhorloges geeft meer duidelijkheid.
De 330i waar ik in reed onlangs was af fabriek voorzien van een mech LSD.indobesar schreef: ↑13 jun 2019, 14:00Dit staat natuurlijk los van Tesla Model 3.Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.
Nieuwe BMW 3-serie is niet gemaakt voor de autoliefhebbers, maar een massa product om geld te verdienen.
"Zielloos" is wel een mooi onderwerp voor een discussie. Wat is de definitie en hoe ver gaan we daar in?
Is een product zielloos omdat het nieuwe, vooruitstrevende techniek heeft? Heeft een product meer ziel als het complex is?
En ICE motor die brobbelt en toeren maakt is mechanica met radertjes. Een electromotor gevoed door 'n batterij is dat niet. Het één is beleving/emotie, het andere zielloos. Dat ik 't nog uitleg ook...
Analogie met mech horloges vs quartzhorloges geeft meer duidelijkheid.
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
De vraag is, wat is 'nieuwe vooruitstrevende techniek' als ik >35 j terug al met radiografische van electromotor en batterijen voorziene autootjes reed: Het autootje was onbestuurbaar na pakweg 20m afstand van de controller en je kon max 5-10 minuten voluit rijden, dan batterijen leeg of aan de lader. Wachten..... Ik denk dat ik daar de aversie tegen EV's aan heb overgehouden.
Er is niks 'nieuws' en niks 'vooruitstrevends' in mijn ogen als:
-de laadtijd nog te lang is
-de range nog te kort is
- batterijen en ev's produceren een enorme aanslag op milieu en maatschappij is
-subsidies er voor moeten zorgen dat de boel (door) verkocht wordt, want te duur
-de rest(zwijgende meerderheid) van de automobielbezitters onnodig wordt (door)belast
-de infrastructuur er nog niet aan toe is
-logistiek er nog enorm viel moet gebeuren als we straks rijen dik staan te wachten om onze EV op te laden
-er een enorme aanslag wordt gepleegd op de staatskas om dat te veranderen , door de burger betaald
Er is niks 'nieuws' en niks 'vooruitstrevends' in mijn ogen als:
-de laadtijd nog te lang is
-de range nog te kort is
- batterijen en ev's produceren een enorme aanslag op milieu en maatschappij is
-subsidies er voor moeten zorgen dat de boel (door) verkocht wordt, want te duur
-de rest(zwijgende meerderheid) van de automobielbezitters onnodig wordt (door)belast
-de infrastructuur er nog niet aan toe is
-logistiek er nog enorm viel moet gebeuren als we straks rijen dik staan te wachten om onze EV op te laden
-er een enorme aanslag wordt gepleegd op de staatskas om dat te veranderen , door de burger betaald
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Tesla Model 3
In 1835 bouwde Stratingh al een electrische auto. Er is een reden dat we vanaf 1925 bijna volledig waren overgestapt naar de verbrandingsmotor.
Terug in de tijd is niets vooruitstrevends aan...
Terug in de tijd is niets vooruitstrevends aan...
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
Idd Allen. Als je dit leest is 't gewoon een oud concept met z'n flaws(range, niet kunnen laden) nieuw leven inblazen:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ic_vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ic_vehicle
- Joop
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Tesla Model 3
Ach... Dat noemen we 100 jaar vooruitgang...
https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html
...tuurlijk zijn we er 10jr. later (na bovenstaand artikel) wel iets mee opgeschoten. Maar de revolutie heb ik nog niet gezien als het EV's gaan. Of je moet een rijdende iPad als revolutie zien.
https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html
...tuurlijk zijn we er 10jr. later (na bovenstaand artikel) wel iets mee opgeschoten. Maar de revolutie heb ik nog niet gezien als het EV's gaan. Of je moet een rijdende iPad als revolutie zien.
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
OK al weer een paar maanden verder, maar Enron Musk wordt hier nou niet bepaald gezien als weldoener.
http://investmentresearchdynamics.com/e ... continues/
http://investmentresearchdynamics.com/e ... continues/
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Tesla Model 3
Euuhhh.... Dat is ook de bedoeling, of ben jij er ook zo 1 die continue over het fietspad rijdt op 60km wegen?
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Tesla Model 3
Mooie tankwagen vol good old diesel
-
- Berichten: 51338
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Tesla Model 3
*grinnik*
- Arthur
- Berichten: 39694
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Tesla Model 3
2x grinnik. Tekst en plaatje
- Philipoo
- Berichten: 4095
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Tesla Model 3
Krijgen net bericht van Tesla dat onze bestelde long range RWD niet meer leverbaar is. Dan toch maar de AWD bestellen, jammer want minder accu range & 4K duurder. Leuk want sneller..
- JP
- Berichten: 31177
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Luco
- Berichten: 27861
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Tesla Model 3
Zou BMW dit flikken zou heel DF te klein zijn en bij Tesla slikken ze het als zoete koek en dan nog 4k bijlappen ook.
-
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Tesla Model 3
Ja wat dat betreft is DF erg ingetogen en begripvol bij Tesla 'nieuws'...
- Philipoo
- Berichten: 4095
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Luco
- Berichten: 27861
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- Booooh
- Berichten: 3416
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Tesla Model 3
Van de week voor het eerst een Model 3 in het echt gezien aan de lader (Rood), geen uitgesproken schoonheid maar ook zeker geen lelijke wagen, kan me heel goed voorstellen dat voor die (lease) centen het een heel aantrekkelijke keuze is, als ik voor een baas zou werken en een lease wagen zou gebruiken dan zou ik een blauwe nemen ...
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Tesla Model 3
Hier een interessante video van Randy Probst over de Model 3 als trackcar. Vooral de briefing is interessant & onderhoudend..
Als ik het goed heb begrepen is het Model 3 met upgrades de goedkoopste nieuwe trackcar.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... fWbdk28azQ[/YouTube]
Als ik het goed heb begrepen is het Model 3 met upgrades de goedkoopste nieuwe trackcar.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... fWbdk28azQ[/YouTube]
-
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten