Ford Fiesta ST

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Ford Fiesta ST

Bericht door Robertdj » 04 mar 2013, 17:11

Kom net dit testverslag over de nieuwe Ford Fiesta ST tegen.

http://www.autoweek.nl/nieuws/22450/pri ... -fiesta-st
Afbeelding
Na vijf jaar stilte is er weer een Fiesta ST. Hij krijgt het druk, want hij moet het tegen een hele horde soortgenoten opnemen. Maar hij is er prima tegen opgewassen.


Officieel is dit de tweede generatie van de Fiesta ST, maar eigenlijk mogen we gerust van de derde spreken, want in 1981 was er ook al een snelle Fiesta, alleen heette die toen XR2. Het is geen enorme klus geweest deze ST te brouwen, want het sportievere weggedrag zit hem vooral in de afstemming van de dempers, veren en besturing. De hogere snelheden die met de ST mogelijk zijn,komen natuurlijk ook onder de motorkap vandaan, waar de 1.6-liter Ecoboost van de Focus huist. De ST heeft bovendien een zesbak, vanzelfsprekend handgeschakeld.
Op straat zul je de ST onmiddellijk herkennen aan zijn in het oog springende grille met zwart honingraatrooster, de stoerdere bumpers en skirts, de 17-inch wielen, de dubbele uitlaat en de vrij grote achterspoiler. Er zijn drie speciale lakkleuren voor de ST, het veilige Spirit Blue en het meer extraverte Molten Orange en Race Red.



Energieker en pittiger
Een Fiesta ST kost 25.495 euro, wat slechts een kleine zes mille meer is dan een Fiesta 1.0 Ecoboost 125 pk kost. Dat ‘slechts’ is zeker gerechtvaardigd, want je krijgt niet alleen 182 pk onder het pedaal, fors veel meer dus, en een mooier exterieur, maar ook een fraaier interieur, met aluminium pedalen, Recaro’s, een ST stuurwiel en pook, wat koolstofvezel stripjes in het dashboard en een sound imposer. De ST klinkt daardoor energieker en pittiger dan een gewone Fiesta, zeker als je het gaspedaal stevig indrukt.
De Fiesta heeft een directere besturing om de sportiviteit naar een hoger niveau te tillen, maar niet met variabele ratio, zoals de Focus ST. Echt gemist hebben we dat overigens niet. Ondanks het feit dat de bekrachtiging elektrisch is, is er toch een bevredigend stuurgevoel, wat niet alleen komt door een verbeterde lagering van de inrichting zelf, maar ook door de nieuwe steering knuckles (stuurgewrichten). Het onderstel van de Fiesta is voor de ST met anderhalve centimeter verlaagd, de veren en dempers en de torsieas achter zijn harder gekozen en hij staat op mooi rubber: Bridgestone Potenza’s.
Met zijn 182 pk zou de kleine Ford goed zijn voor 220 km/h en een sprintje van 0 naar 100 in 6,6 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,9 liter per 100 kilometer (1 op 16,9) en de CO2-uitstoot is 138 gram per kilometer.
Met zijn 240 Nm aan koppel is de ST een vinnig autootje, met zelfs iets meer temperament dan de Focus ST. Zie de Focus ST als een kalme atleet en de Fiesta ST als een licht opgewonden standje. De meeste fabrikanten stellen het chassis van hun hete hatchbacks zodanig af dat het zogenaamde lift off oversteer volledig weg is, de achterkant zet dus geen stap naar buiten als je in een snelle bocht gas loslaat. Ford heeft gelukkig niet voor die strategie gekozen, op nat wegdek is de staart van de ST lekker ‘los’, en is het een geweldig leuk spel veel snelheid mee een bocht in te nemen, abrupt te liften zodat de achterkant naar buiten beweegt - en de neus naar binnen - en precies op de ideale lijn met een mooie hoeveelheid gas de bocht uit te accelereren.
Het ESP kent drie standen, waarbij ‘volledig uit’ bedoeld is voor diegenen die ervan overtuigd zijn dat hun reflexen snel genoeg om overstuur te pareren. Wie dat niet helemaal zeker weet, kan heel veel plezier met de ST beleven in de sportstand, dan zet de achterkant nog altijd voldoende grote stappen opzij om met de kleine Ford te kunnen spelen. Hij heeft precies het weggedrag waarvoor vroeger de Peugeot 205 GTI zo geroemd werd. Over een paar maanden komen de Fransen met een nieuwe, de 208 GTI. Tot die tijd is de Ford Fiesta ST in elk geval ‘de nieuwe 205 GTI’. Maar laten we ook de nieuwe Renault Clio RS niet vergeten in de strijd om het goud bij de kleine hot hatches.
Nu de Clio ook een turboblok heeft is de Fiesta toch een interessant speeltje geworden.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Robertdj » 05 mar 2013, 09:56

http://www.autocar.co.uk/car-review/for ... irst-drive
The new ST is the first production Fiesta to hit 62mph from rest in less than 7sec, but how does it fare against the Renaultsport Clio?

Afbeelding

What is it?
It’s the latest fast Ford, the Ford Fiesta ST. The new ST is first production Fiesta to reach 62mph from rest in under seven seconds, which makes it sound particularly sprightly.

As well it might: it has 179bhp, which, although around 10 per cent less than the class’s fastest, should prove sufficient in a four-metre supermini that will weigh around 1100kg (official kerbweight hasn’t been released at the time of writing).

That power output – strong but not outstanding – should give you an idea of where Ford intends the Fiesta ST to sit in its range.

Unlike Renault or Peugeot, Ford doesn’t have one sporting line, it has ST and RS badges to use, with ST the daily drivers and RS the hardcore models. So, like the latest Focus ST, the Fiesta is meant to be enjoyable but not uncomfortable, fast but docile.

It costs from under £17,000 and is available in two trim levels – ST1 and ST2, imaginatively, with the latter £1000 more expensive and adding heated, part leather seats, DAB radio and a few other extras.

Power comes from a 1.6-litre turbocharged four-pot and drives the front wheels through a six-speed manual gearbox. There’s no flappy paddle option, and neither is there a mechanical limited-slip differential – the preserve of RS models, you feel.

Instead, the Fiesta gets Torque Vectoring Control, an extension of the stability control that brakes a spinning inside wheel, replicating some of the effects of an LSD.

Suspension is 15mm lower than regular Fiestas, spring and damper rates are appropriately a mite stiffer, as is the rear torsion beam, while there are 17-in alloys wearing 205/40 Bridgestone Potenza all round.

The power steering is electrically assisted, and is a different, faster (2.4 turns) rack than on regular Fiestas, though remains linear: unlike a Servotronic, system it doesn’t get faster as you wind on more lock to increase agility.

What is it like?
Very good. Our drive so far has been limited to routes around Ford’s proving ground in Lommel, Belgium, and you’d expect a car developed there to feel good there.

In our experience (of most quick Fords for a generation), however, cars that drive well on Lommel’s varied surfaces also drive well on the real roads that a proving ground is meant to emulate. I’ll be astonished if the ST turns out to be a duffer when we drive it in the UK.

The driving position is pretty good, but not ideal for yours truly. I found the seat squab is too angled if you set it low, giving too much under the thigh, while the Ford's steering wheel doesn’t stretch quite close enough either.

It's best to sit a little higher with a more upright seat back for easy wheel-twiddling, I found. But it’s a small niggle: you can get comfortable enough in the Fiesta ST.

Around the rest of the cabin are dotted a few highlights that mark the Fiesta out from the cooking models. Nothing you wouldn’t expect, mind, just a few jewelled highlights, including a pleasingly sculpted (and round) steering wheel.

Mechanical detail, then. The motor fires to a quiet idle and the clutch and throttle actions and gearshift are slick. Ford chooses its control weights well, and the ST is no exception.

There’s a tiny amount of mechanical resistance on the gearshift (like you’re dragging a stick through Rice Krispies rather than oil) but it’s very precise and easy, and throttle response is good, with little appreciable lag at low revs.

Immediately the ride feels firm, but well damped. There’s a reasonable amount of vertical movement, but the ST doesn’t react harshly to the bumps that cause them. Yet it retains tight control of its body movements as a result of the tautness. Instantly it feels good.

It’s quick enough, too. The official claim is 6.9sec to 62mph and that feels about right, to me. Swapping cogs is easy and the engine revs with some enthusiasm to a 6500rpm redline.

As in the Focus ST, there’s a sound-symposer under the bonnet to increase induction noise – in essence, it’s a pipe running from the air inlet system to the dashboard, situated along which is a box containing a membrane like a loudspeaker’s.

It just amplifies the noise of air going into the engine, so it isn’t an artificial noise, nor is it active like a Focus ST’s – which valves it depending on throttle and revs. It’s just on, mutedly, all the time.

Personally, I liked it: sucky but not boomy. And quiet enough on a tickled throttle that a motorway cruise is easy and quiet, a good match for the car’s fine stability and sufficient comfort.

The Fiesta steers well, too, it’s slick and oily, with a decent simulation of the weight that you’d get from a hydraulic system: a gradual built up of resistance, as if you’re beginning to ease lateral pressure onto the car's tyres.

You’re not really feeling it, mind; electrically assisted systems, improving daily though they are, are still less communicative than the best hydraulic set-ups. (It’s a bit like listening to a digital rather than a real piano: so clean and consistent that you can sense it’s a replicant.)

Still, it’s better than even a half-decent hydraulic rack. Let’s not kid ourselves, carmakers can turn out good and bad steering systems regardless of the hardware; Ford does them well.

If you’re pushing on? The ST is happy to be pushing on with you. It turns with agility and, even in the damp conditions we tested the car, showed good traction even out of tight second-gear corners.

Across challenging cambers and crests, even if they arrive mid corner, the Fiesta’s body control is terrific and the chassis is composed and controllable. Not, it’s not as keenly focused as the recently departed Renaultsport Clio, but it isn’t really meant to be.

Eventually the Fiesta will push wide at the front first on a steady throttle and, in the dry, will apparently lift a rear wheel. Not in the damp, mind, but with some provocation - more than the Renault would ask - it’s happy to oversteer controllably on the way into a corner.

The stability control has three modes: on, sport, which will allow sufficient slip for most drivers even on a track day, or all off.

So it’s a giggle. Yes, it’s less hilarious than the previous-gen Clio (at the time writing we haven’t driven the latest one), but less wearing, too. In short, it’s where Ford intended it to be.

Should I buy one?
Sure. If you’re looking for an entertaining hot supermini that you could happily drive daily without it doing your head in, the Fiesta is as competent and capable as they come.

They might come more competent and capable in the next few weeks (as I write, we’re due to drive the new-generation Renaultsport Clio and Peugeot’s 208 GTi within the month), but if they’re as good as this, they’ll be good indeed.

Ford Fiesta ST

Price £16,995; 0-62mph 6.9sec; Top speed 137mph; Economy 48.0mpg; CO2 emissions 138g/km; Kerbweight 1100kg (est.); Engine 4cyls, 1596cc, turbo, petrol; Power 179bhp at 5700rpm; Torque 199lb ft at 1900-4000rpm; Gearbox 6spd manual

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Petrolhead Tom » 05 mar 2013, 09:58

Echt een dik karretje geworden. En handbak! :D

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door dvh » 05 mar 2013, 10:01

Erg leuke auto.
De Clio ziet er wat hipper uit.
Maar ben benieuwd naar tests tussen deze 2

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door martll » 08 mar 2013, 21:24

Zo op de foto's te zien hadden de velgen wel wat meer naar buiten mogen steken.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Fernando » 26 jan 2014, 13:40

Wel of Niet: Ford Fiesta RS

Door Wouter Spanjaart
AMSTERDAM -
Ford heeft met de Fiesta ST een van de leukste hot-hatches van de afgelopen jaren in handen.
Hij won de test van zijn belangrijke concurrenten, de Renault Clio RS en de Peugeot 208 GTI. Qua vermogen blijft de ST met 182 pk wel achter op de twee Fransozen, die allebei 200 pk hebben. In de Autovisie Supertest 2013 won hij het zelfs van auto's als de Porsche 911 Turbo S en de Jaguar F-Type. De overtreffende trap van de ST, de RS, is echter vooralsnog uitgebleven.
Geruchten

We hebben alle soorten geruchten langs zien komen. Zo zou de RS 230 pk moeten krijgen, een sperdifferentieel en een extremere bodykit. Ford zelf doet geen uitspraken over de auto. Toch gaan de geruchten door en wordt 2015 genoemd als jaar waarin hij hoogstwaarschijnlijk uit gaat komen.
De huidige Fiesta draait alweer mee sinds 2008. In de tussentijd heeft hij een ingrijpende facelift gekregen. Om het met de woorden van de Nederlandse woordvoerder van het merk te zeggen: "Hij zit aan de tweede helft van de balans." Als er nog een RS zou komen, moet die snel gepresenteerd worden.
Om het allemaal wat duidelijker te maken: De vorige RS'en waren allebei Focussen en de RS kwam steeds in de laatste fase van die modellen. Zo kwam de eerste RS in oktober 2002 op de markt en verdween hij in november 2003 weer. Productie van die generatie Focus eindigde in 2004, toen hij zes jaar in productie was geweest. De volgende RS kwam begin 2009 op de markt en anderhalf jaar later was hij uitverkocht. Overigens werd die auto eind 2007 al aangekondigd. De productie van de tweede generatie Focus eindigde in 2011. Na zes jaar dus, net zolang als de huidige Fiesta al meedraait. De vorige Fiesta liep van 2001 tot 2008. De kans op een Fiesta RS van het huidige model is, als we het op deze manier bekijken, niet erg groot.

Wel of niet

Even los van het bovenstaande zou een Fiesta RS wel een serieus leuke auto kunnen worden. Na een rondgang op de redactie kwamen we op de volgende redenen waarom de Fiesta RS er nu juist wél, of juist níet zou moeten komen:

WEL
- Goede imagobuilder
- Motor kan meer vermogen aan (en dus concurrentie overtreffen)
- Potentie om nog groter pretpakket te zijn

NIET
- Dichter bij prijs Focus ST
- Nichemarkt
- Fiesta ST is al erg hard geveerd

Alternatief

Totdat Ford de Fiesta RS officieel aankondigt en je toch meer vermogen wilt, is er altijd nog de Engelse tuner Mountune. Met behoud van fabrieksgarantie en met garantie op de onderdelen krijg je daar voor 599 pond (zo'n 725 euro) een pakket waardoor de Fiesta ST 215 pk krijgt. 33 méér dan standaard dus, of 15 meer dan in overboost. Ook het koppel stijgt naar 320 Nm, 80 Nm meer dan standaard en 30 meer dan in overboost. Het pakket is ook meteen een goed excuus om een roadtrip over Engelse b-roads te maken, maar dat is slechts een tip. Het is ook te koop in de online winkel.
Ben heel benieuwd of deze RS komt...

En dan mag hij best op z'n broer uit de WRC lijken:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 24 feb 2017, 18:38

Van de Fiesta is blijkbaar al een facelift onthuld.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 24 feb 2017, 18:40

....en vandaag werd de nieuwe ST onthuld;



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bommetje: nieuwe Ford Fiesta ST!

Drie pitten, 200 pk!. Liefhebbers van hothatches wachten al even in spanning op de nieuwe Fiesta ST. Ford brengt de giftige lefgozer mee naar Genève en vandaag hebben we alle details al voor je! Uiteraard krijgt ook de nieuwe generatie Ford Fiesta een ST-versie, een variant die zich kan meten met de Volkswagens Polo GTI en Renaults Clio RS van deze wereld. Waar de uitgaande generatie over een 182 pk sterke 1,6-liter-Ecoboost-viercilinder beschikt, heeft de hagelnieuwe Fiesta ST een 200 pk en 290 Nm sterke 1.5 Ecoboost onder de kap. Waar de 1.5 Ecoboost in de Focus een vierpitter is, is het hart van de Fiesta ST een volledig nieuwe driecilinder... mét cilinderuitschakeling. Met zijn nieuwe krachtbron is de ST in staat in 6,7 seconden naar een snelheid van 100 km/h te denderen, tweetiende tel rapper dan zijn voorganger. Het gemiddeld verbruik moet op zo'n 4,9 l/100 km liggen. Voor het eerst voorziet Ford de Fiesta ST van diverse rijmodi die het karakter van de auto bepalen. Er valt te kiezen uit Normal, Sport en Track. Daarnaast monteert Ford een klep in de uitlaat die het geluid moet versterken. In het interieur wordt het geluid eveneens versterkt. Bij lage motorbelasting schakelt de driecilinder in het vooronder één cilinder tijdelijk uit. Begin 2018 verschijnt de ST op de Nederlandse markt, zowel met drie als met vijf portieren. De prijzen volgen in een later stadium. De Fiesta ST is niet de enige spierbundel in zijn segment die tijdens de Autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft. Zo neemt Toyota de Yaris GRMN mee naar de Zwitserse beurs, met een 210 pk sterke 1.8 met supercharger de sterkste Yaris die we ooit hebben gezien.
http://www.autoweek.nl/nieuws/bommetje- ... fiesta-st/

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Macboy » 24 feb 2017, 20:35

Sodeknetters 200pk uit een 1.5 liter 3-cilinder. In potentie dus 3 liter met 400pk.

Achterlichten enorm op vooruit gegaan vind ik, ondanks de SUV look. Jammer pas in 2018.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Arthur » 24 feb 2017, 21:32

Vind de achterkant een beetje als de Ecosport. Weet niet zeker of dat een vooruitgang is.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Eric Z » 25 feb 2017, 10:12

Dashboard van ford gaat weer de goed kant op.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Snipe » 26 feb 2017, 01:56

Eric Z schreef: 25 feb 2017, 10:12 Dashboard van ford gaat weer de goed kant op.
Ontworpen door een Nederlander, dat ook nog.
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-nederl ... ierp-93344

Ik ben wel benieuwd naar de ST, eerlijk gezegd. De Focus ST is ook een lekkere auto, terwijl de RS me weer een heel stuk minder doet. Maar zoiets heeft Andre al eens uitgelegd hier op DF ;-)

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Gisae » 26 feb 2017, 10:03

De achterkant lijkt raar kort, een beetje Kia achtig. Wat mij betreft is de vorige generatie een stuk mooier.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 27 feb 2017, 20:42

Kan er ook niet warm van worden. Zal vast heerlijk rijden, maar qua looks (zowel exterieur als interieur) zwaar onvoldoende.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door WJ » 27 feb 2017, 21:59

Vind de achterbumper van die rode leuker/sportiever dan die van de ST.. haha

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Fernando » 27 feb 2017, 23:02

Na 2 geplofte Ford 3-cillinder blokken heeft mijn vertrouwen wel een deukje opgelopen. Zou niet echt snel 30k naar de Ford-dealer brengen voor zo'n ST met 3 (en soms 2 cillinders)...

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Andre » 28 feb 2017, 10:46

3 pitter bromfiets motor die op ze tenen loopt met 200pk.

Ik moet die downsizing troep echt niet.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Riceaux » 28 feb 2017, 11:05

1,5 liter - 3 cilinders - 200 pk.
3,0 liter - 6 cilinders - bijna 400 pk. :hmmm:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Robin Hartog » 28 feb 2017, 11:28

Ben geen fan van het feit dat ze er een 3 cilinder in hebben gestopt, maar wel tof dat ze gewoon 200pk in zo'n autootje gooien. :)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door mrbbs » 28 feb 2017, 12:46

Interieur is inderdaad erg op vooruit gegaan. Huidig model is echt lelijk.
Nu zou het huidig model wel nog kort leverbaar worden in 5-deurs. Zou ik misschien nog zien zitten als daily. Ik hoef geen 3-pitter onder mijn rechter pedaal..

Interessant stuk over die Fiesta ST hoor je hier:

Met David Put, één van de vehicle dynamics mannen van Ford die zich ontfermt over de performance modellen van Ford:

http://www.autofans.be/nieuws/fun/36955 ... ut-podcast

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door indobesar » 28 feb 2017, 13:38

Mijn autoliefhebbershartje gaat niet niet sneller van kloppen. Zoals hierboven ook beschreven, oogt het als een SUV. :?
Een 3-cil maakt ook geen emotieloos, wat de prestaties ook zijn. Tegenwoordig is het te weinig emotie imho.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 28 feb 2017, 20:41

Ik heb niet zo heel veel moeite met downsizing bij dit soort modellen. Het is zuinig en snel, dus op papier niet heel verkeerd. De betrouwbaarheid zullen we moeten afwachten.

Even offtopic. Over downsizing gesproken. Ik reed vandaag overigens nog een leuk rondje met een stage 3 Cupra met 460 pk. Uit een tweelitertje. Best bizar. Op nat wegdek nog wel een dingetje om al dat vermogen kwijt te kunnen.


Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Fernando » 28 feb 2017, 21:57

Downsizing is niet inherent aan zuinig rijden. Beetje gang erin en je verbruik schiet omhoog.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door matthyssie » 01 mar 2017, 14:41

Riceaux schreef: 28 feb 2017, 11:05 1,5 liter - 3 cilinders - 200 pk.
3,0 liter - 6 cilinders - bijna 400 pk. :hmmm:
Wat denk je van een M4...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Fiesta ST

Bericht door Arthur » 01 mar 2017, 15:27

Dus heel normaal, een 1.5 3 cil met 200pk. Wat doen sommigen moeilijk :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten