Landrover Defender

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Landrover Defender

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2007, 22:55

Defenders rijden overal ter wereld. In woestijnen, in bossen, op toendra's, op gletchers. In oorlogsgebieden, in ontwikkelingslanden, op de P.C. Hooftstraat, in files en tijdens natuurrampen. Midden in de stad, midden in de blubber op het platte land, midden in het bos en in het Midden Oosten natuurlijk. Overal zijn Defenders. Zonder Defenders hadden geschiedenisboeken er anders uitgezien. Sterker nog, een groot deel van de wereld is pas in de 20e eeuw ontdekt dankzij de komst van de Defender en in de 21e eeuw zullen ze vast met Defenders nieuwe melkwegstelsels ontdekken. Maar het gekke is, bij de Landrover dealer zie je hem niet!

Afbeelding

Bij de meeste Landrover dealers staat de Defender niet meer in de showroom, vaak zelfs niet meer in brochures die ze daar in de rekken hebben staan. En op de officiele Landrover site moet je goed zoeken om de Defender naast de moderne Land en Range Rovers op de foto te zien. En daar snap ik helemaal niets van. Zeker na de 'hype' van 'Laura Croft' in de film Tomb Raider, toen de auto opeens weer in een gave 'moderne' snit werd aangeboden was iedereen zich er opeens van bewust dat de Defender waarschijnlijk nooit uit productie zal gaan.

Mijn eerste Landrover ervaring had ik zo'n 10 jaar geleden in Zuid Frankrijk. Met een 110 reden we vanaf Frejus het binnenland in, richting een gaaf riviertje om ons steeds stroom opwaarts te laten brengen om te gaan raften. Die witte Landrover had een huif, dus met 9 man zaten we volledig open in de zon en wind. Echt heerlijk, direcht avontuur, ik hou daar wel van. Dit was een echte oude Landrover, met handgas etc. Roest zie je er niet op, dankzij de aluminium koets. Maar ze kunnen wegrotten waar je bij staat. Deze was echter puntgaaf en ongerestaureerd. Gespaard werd hij allerminst. Ik was direct verkocht.

Afgelopen jaar heb ik de Defender 110 eindelijk goed leren kennen, omdat een collega er zo één heeft. Deze heeft een oude Landrover ingeruild op een nieuwe in bijna dezelfde donkergroene kleur, met dezelfde witte stalen wielen. Pas als je met de auto op stap gaat merk je dat hij nieuw is. Het is een echte off road liefhebber, dus de auto wordt niet alleen gebruikt hier in de stad.

Afbeelding

De 110 waarmee ik afgelopen jaar samen met Arnoud de racer heb vervoerd naar evenementen (en garage/stalling etc.) bevalt erg goed als werkpaard. Je merkt echt helemaal niet dat er een aanhanger achter je auto hangt. Of hij nu leeg is, of er staat een 535 op, dus met een totaal gewicht van bijna 2400 kilo, die Landrover geeft geen krimp. Ik zou er niet iedere dag in willen rijden, want het is nog steeds een auto die zijn beperkingen heeft, ondanks dat men hem de beste 4x4xfar noemt.

De korte stuuruitslag maakt de auto niet handig met (inpar)keren. De koppeling is zwaar (in terrein niet zo erg) en de stoelen zijn hard en spartaans. Daarnaast kun je je stoelen beperkt instellen, waardoor een lange rit, maar ook rijden in de spits vermoeiend is als je het niet gewend bent. Daarnaast is de auto voor zijn prestaties absoluut onzuinig. Dit is een 5 cylinder Tubo Diesel met 122 pk en 300 nm koppel <2k rpm en hij rijdt denk ik 1:8. Hetzelfde als mijn BMW 535 op benzine. Nu zit er op deze een Maggiolina daktent waardoor je de CW waarde hebt van een torenflat (past dus niet onder mijn huis heb ik al ontdekt...).

Wij zijn ermee naar de 24h van Le Mans geweest, inclusief de 2 dagen feest vooraf natuurlijk. Afgelopen jaar was het best warm die 4 dagen. Wij hebben airco op de LaRo en wat nog steeds ultiem is, is dat je de ventilatiekleppen aan de onderkant van de voorruit open kunt zetten. Je hoeft in de winter daarentegen niet bang te zijn voor beslagen ruiten, want de voorruit heeft ook verwarming (lang leve Ford als moederconcern). Deze Defender heeft wel wat luxe opties, wat de auto in het gebruik een stuk minder spartaans maakt, dan 'ie eigenlijk is. Want zoals je snel zult zien als je instapt, is er niets moderns aan alle no nonse knoppen, schakelaars en andere details als spiegels, zonnekleppen et cetera. Kapot zal het niet gaan... (Landrover satire).

Afbeelding

Het is bizar hoeveel ruimte je hebt in zo'n auto. Vouwfietsen, koffers, tenten, koelbox, alles kan mee en dan nog houd je ruimte over. Als je niet met 180 km/u naar Zuid Spanje wilt knallen, maar gewoon met 80 - 140 dan is dit best ideaal. Op binnenwegen rijdt een Defender wel heel fijn. Je hebt goed overzicht (bij rukkende vrachtwagenchauffeurs kijk je helaas naar binnen...) en iedereen gaat voor je opzij, zonder dat ze kwaad worden. Rijden in zo'n auto werkt onthaastend, heerlijk.

Een heuveltje kan prima in de normale stand. Pas als het heel extreem wordt schakel je lage gearing, diff lock etc. in. Naast een ritje door het weiland en een heuveltje op hebben wij dat allemaal niet uitgetest. Hopelijk binnenkort een keertje in Brabant het zand of de bagger in. Met zijn lange wielbasis en korte stuuruitslag zie ik mezelf eerder met de Niva rijden. Maar toch is zo'n Defender een ultiem terreinmonster. Met zijn lange veerweg, grote bodemvrijheid en een onderstel en aandrijving dat volledig is gebouwd voor off road rijden, kom je bijna op ieder ongebaand pad wel een heel eind.

Afbeelding

Met de Td5 is het wel heel fijn rijden. Je hebt even een momentje een turbogat, alsof zo'n Defender telkens tegen sputtert tegen zo iets 'elitairs', maar al snel komt die meer dan 2 ton op gang en dan maak je door de korte overbrengingen wel vaart. Veel schakelen is wel bittere noodzaak. Het levert je een glimlach op van plezier of een murw gezicht van ergernis. Dat ligt niet aan de auto, maar aan jezelf.

Wat heel vreemd is, is als je voor het eerst een haakse bocht doorgaat. Nee ik heb er nog niet mee gedrift (vriend van mijn neef in Luxemburg onbedoeld wel trouwens). Er zit nauwelijks caster in het onderstel lijkt wel, waardoor je aan het eind van een bocht zelf terug moet sturen. Doe je dat niet, dan stuurt de auto gewoon door en ram je iemand in de baan naast je. Dat went snel, maar is wel apart. Gelukkig heb ik ramoefeningen gegeven als instructeur en zitten er treeplanken op de zijplanken om mooie handtekeningen achter te laten op lelijke boodschappenauto's, middenklassers en ordinaire SUV's. Daar heeft de Defender(rijder) een hekel aan namelijk.

Alle gekheid op een stokkie, het is een prima auto, waarin iedereen kan rijden. Door de hoekige vormen kun je ook vrij makkelijk achteruit inparkeren. Een andere collega heeft een Discovery en een maatje van me had er ook één. Twee jaar terug hebben Arnoud en ik er ook één geleend van een zakenrelatie om de Humbauer te trekken (want de Defender was toen in bestelling en konden we niet lenen). Dat zijn echt veel comfortabeler auto's, zonder het echte ruige off road gevoel kwijt te raken. Een Range Rover daarentegen is écht luxe en daarmee heb ik nooit het gevoel gehad dat ik in een pure terreinauto te rijden, terwijl die dat ook echt wel kan.

Daarmee biedt Landrover een wijde 'range' aan off roaders aan, die dezelfde genen hebben, maar qua beleving, gevoel én prestaties erg uiteen liggen. De nieuwe Freelander heb ik nog niet gereden, maar de oude vond ik bagger. Landrover onwaardig. De nieuwe schijnt beter te zijn, in ieder geval 'mooier'. Maar ik weet één ding zeker, als ik het terrein in wil met een LaRo, dan moet dat gewoon een Defender zijn. Ik heb in Jeeps gereden, in Landcruisers, in Patrol's, SUV's, de Lada Niva natuurlijk en andere 4x4's. Sommigen in het terrein, maar de meesten op de openbare weg. Sommigen zijn beter, sommigen zijn fijner, leuker of cooler. Maar niets is zo'n icoon als de Defender.

Het is mij inmiddels duidelijk waarom de Defender niet in de showroom staat en waarom hij niet naast zijn jongere broertjes op de foto mag. Landrover is nu onderdeel van de Premier Automotive Group, een dochter van Ford. De Defender zal het zorg zijn. Hij staat op zichzelf en verkoopt zichzelf. Dankzij hem is de wereld veranderd. Dankzij hem worden Parijs Dakar deelnemers losgetrokken uit het zand. Dankzij hem bouwt Toyota de Landcruiser, de op één na beste 4x4 in de wereld. Dankzij hem was er de Camel Trophy en Landrover noemt dat nu de G4 Challenge, heel wat minder avontuurlijk en daarom zie je de Defender daar ook niet meer aan meedoen. Dankzij hem zijn er Spaanse en Chinese klonen op de markt gekomen voor mensen die wel een Defender willen, maar geen waarde hechten aan status of een merk. Dankzij hem kunnen geldtransporteurs overal ter wereld komen. Dankzij hem is Richard Hammond een 'Driving God' in een Bowler Wildcat*. Dankzij de Defender zelf is de Defender een mannelijke auto, al maak je hem roze.

Mensen weten hem te vinden zonder hulp van marketing managers, autoverkopers en brochures. Of je nu wel of geen reclame maakt voor die auto, het maakt niet uit. Je verkoopt er niet minder en niet meer Defenders door. Tegen de tijd dat we alleen nog wat over de Premier Automotive Group kunnen vinden in geschiedenis boeken, is de Defender bezig op een nieuwe planeet, in een tijd hier ver vandaan en iedereen is zich daarvan bewust.

De 90:
Afbeelding

De 110:
Afbeelding

De 130:
Afbeelding

Erg mooi amateur tribute filmpje van een oude Landrover: http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 55719553&q

*Semi off topic:
De Bowler Wildcar in Top Gear: http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 97240772&q
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 04 jul 2012, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 22 jan 2007, 23:12

Ik heb vorig jaar rond kerst de 'Land Rover Experience' gedaan. Mochten rijden met verschillende modellen, zoals: Range Rover V8 SC, Sport V8 SC, Discovery en de Defender. De Range en Sport waren gaaf op de weg, maar in de modder waren ze nergens.

De meeste lol heb ik beleefd in de Defender (pick-up uitvoering). Niets was te gek voor dat ding. Diffs locken en hij ploegde overal doorheen. Zaten wel speciale banden met zeer grof profiel op, en dat worp zijn vruchten af. Moesten zelf bruggen bouwen en dan zelf overheen rijden, lieren gebruiken en up en downslopes.

Erg gaaf om te doen, en doe het zeker voor een 2e keer. Defender heeft die middag mijn hart gestolen als het gaat om off-road. Echt geweldige auto, met enorm potentieel. Hij heeft natuurlijk door de jaren heen zich al meerdere keren bewezen.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18
Contacteer:

Bericht door Roger » 22 jan 2007, 23:22

Aandelen Laro Dennis?????????????

Ik heb de nodige Defender ervaring opgedaan toen ik met dit setje onderweg was richting Hongaarse grens.

[IMG:640:480]http://i102.photobucket.com/albums/m86/ ... o/Laro.jpg[/img]

Ik moet zeggen dat het een hele uitdaging was om met de 90pk Turbo Diesel Defender plus kar en 1650 kilo Rover erop op pad te zijn. Op vlakke wegen was het prima cruizen tussen de 90 en 100 per uur, maar zodra er ook maar iets vals plat in het parcours zat was het gedaan met de pret. Bepaalde hellingen op de Duitse autobaan moest ik zelfs terug naar 3 en dan gaat het serieus langzaam. Zo langzaam dat Scania's en Daf's je met gemak inhalen. Comfort is ver te zoeken in een Laro en zeker in deze ex-leger uitvoering. Tegenover deze auto is een huidige TD5 enorm comfortabel te noemen! Al met al was deze reis één groot avontuur, en zeker niet de meest prettige auto kilometers uit mijn carriere. Maar ik zou het zo weer overdoen!

Zo'n moderne TD5 rijdt eigenlijk best wel goed, en je wordt er inderdaad lekker rustig van :D Gelukkig blijft een Defender altijd een Defender, zelfs al zitten er electrische ramen op. Het oergevoel blijft!

Wat mij betreft hoeft deze auto nooit uit produktie,echter ik heb berichten gehoord dat dit toch gaat gebeuren. Zou erg jammer zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 23 jan 2007, 13:43

Megastoere wagens vind ik het. Lijkt me heerlijk om mee te spelen over onverhard maar 1 ding weerhoudt me nog altijd van de aanschaf. De heen- en terugreis van het 'speelkwartier'.
Ik kan me niet voorstellen om 'met 110 naar bijv. Oostenrijk te kachelen. Ik kan me sowieso geen voorstelling maken hoe het is om met 110 over de snelwegen te gaan. :lol:

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 23 jan 2007, 14:13

Van alle Landrovers is the Defender nog steeds de beste voor 4x4 werk.

MAAR, hoe hem in het noorden. In Engeland, Nederland allemaal geen probleem. Veel modder dikke pret.

Maar hier zijn Landrovers echt auto's waar de meeste mensen weg van blijven. Ze zijn prima voor route's te rijden en het lichte werk. Maar op het moment dat het echt ruig wordt is het byebye Diff.

Ik heb echt tig keren gezien bij zowel de Defenders als bij de (oudere) Discovery's dat die diff's iedere keer weer kapot gaan. Echt bij de meest simpele (simpele ruigere stukken :roll: ) al meteen naar de vernieling zijn.

Suzuki Vitara's hebben dit probleem ook, maar dan alleen voor. Die diff's houden het ook niet.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 jan 2007, 14:19

Mooi verslag,m ijn LaRo ervaring beperkt zich tot mijn dienst periode, mooie tijd met die auto meegemaakt in het terrein maar nog mooier was het met mijn DAF 4 tonner, ultiem om met een vrachtwagen door ruig terrein te banjeren. Wel even in de gaten houden of er Leopards II in de buurt waren, mochten we toch vast komen te zitten dan konden we er tenminste uitgetrokken worden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 14:42

Stel video's waarin de liefde voor de Defender centraal staat:

http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=16141

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Landrover Defender

Bericht door Arthur » 06 jul 2012, 06:09

M'n zwager heeft er 4... zegt ook wel wat :)

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Landrover Defender

Bericht door Chris van S. » 06 jul 2012, 21:46

Defender is een dweil van een auto, onzinnig, duur en word in elkaar gezet door mensen die minimaal 1tattoo hebben. Maar toch is het een geweldige auto mits je de auto geruikt waarvoor hij bedoeld is... Ik zou graag weer offroad willen rijden met een Defender. Wet feet guarenteed

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jul 2012, 18:01

Land Rover Defender XTech Special Edition
http://rumors.automobilemag.com/land-ro ... 54515.html

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Landrover Defender

Bericht door FDD » 12 jul 2013, 22:50

LOL

Leuk om hem hier tegen te komen, voor mijn werk zit ik in Frankrijk op het moment in debuurt van Grenoble en heb een LandRover Defender mee om door de Bergen te knallen met dat gekke ding......

Sinds 17 juni ben ik zo'n 10.000km verder in de landrover en sinds 2 weken tovert dat gekke ding een glimlach van oor tot oor........

Op de snelweg kar ik 150km/per uur met dat gekke ding, oordoppen in en gaan is het devise zodat ik zo snel mogelijk op het offroad gedeelte ben want dan begint het plezier pas echt. Sub-contractors rijden allemaal met luxe uitgevoerde VW Tourags, maar waar hun wegglijden of vast zitten komt het defendertje ze gewoon voorbij tuffen........

Stijl tegen de bergen op omhoog geen enkel problem, landweggetje geblokkeerd door een trekker die vast zit, geen probleem 10 min later is dat trekkertje weer los en ka ik weer verder tuffen.......

Comfort echt nul, bij 110 is praten geen optie, je verstaat elkaar toch niet, maar het is echt een geweldig ding je moet een beetje gek zijn hij is harstikke oncomfortabel de draaicirkel van een vrachtwagen is kleiner. Het wagentje onthaast je wel degelijk, maar om ze te kopen vind ik ze VEEL TE DUUR.......

Als ik eraan denk zal ik later eens wat fotos plaatsen van het speelkameraadje nog nooit zoveel fun gehad en zoals gezegd inmiddels al meer dan 10.000 km mee gereden, kreeg de wagen met 1200km op de teller :lollerdelol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Landrover Defender

Bericht door allen » 13 jul 2013, 03:03

Leuk om m'n reactie van januari 2007 terug te lezen. :tooth:

Afbeelding
IMG_7768 - Greta by Tookaphotoof, on Flickr

Overigens kunnen we bij 110 km/u nog keurig zonder opgeheven stem met elkaar praten, ondanks dat een 130 minder isolatie heeft dan de andere modellen. De draaicirkel is inderdaad naadje. Net als het brandstofverbruik overigens. Bij vlot rijden kan er binnen 500 kilometer weer 70 liter in. Vanaf de eerste dag roept de wagen iedere rit een vakantiegevoel op. Dat maakt het brandstofverbruik ruimschoots goed.
Zelf vannacht de 10.000 op de klok mogen zetten.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Landrover Defender

Bericht door Downforce Hans » 13 jul 2013, 07:48

Nou Allen, dan komt de eerste revisie er aan........ :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Landrover Defender

Bericht door allen » 13 jul 2013, 21:54

Poeh, werd toch even zenuwachtig van je, maar vandaag weer dik 500 kilometers erbij gezet. Volgens mij probeer je me voor de gek te houden... :tooth:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Landrover Defender

Bericht door FDD » 14 jul 2013, 01:05

Ik heb een 90 als ik het goed geleerd heb..........

Ik zie op jouw foto dat jij totaal andere banden hebt er zitten bij mij echte offroad banden onder en dat zal ook wel meespelen met het lawaai........

Het beestje
Afbeelding

Paar actie foto's
Afbeelding
Afbeelding

En het meest gave maar voor de echte offroader ongetwijfeld simple (dit is mijn eerste keer offroading en boy is it fun):
De berg:
Afbeelding
Ingezoomd:
Afbeelding

Dit ging al aardig stijl omhoog, maar vooral het stukje net onder de top was superstijl. De klant rijd met Toyota Hi-luxe rond uitgerust in offroad model en heft het laatste stukje gedaan met een lier. Mijn defendertje heeft dat niet, maar ben er wel gekomen zonder lier maar met samengeknepen billen :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Superervaring endoe het dus inmiddels al zo'n 10000km in morgen 4 weken....Ook een leuk aspect Defender rijders groeten elkaar...................

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Landrover Defender

Bericht door Downforce Hans » 14 jul 2013, 07:33

Dat aspect is voor Allen het belangrijkst daar hij helemaal geen vrienden heeft............ :zwijntje:

Nu voelt hij zich niet zo "alleen". :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Landrover Defender

Bericht door allen » 14 jul 2013, 23:31

:verveeld:

FDD, met welke banden rijdt jij nu? Want die op de foto zijn iig dezelfde. Je velgen zijn wel heel anders... :tooth:
Vandaag een 4x4 cursus gedaan. Leuk, leerzaam en mooi om te weten hoe capabel m'n Greta is.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Landrover Defender

Bericht door FDD » 15 jul 2013, 00:43

zag het na het posten ook :crazy: :crazy: :crazy: was te moe om te editen, vandaag weer even 700 km op de teller erbij gezet............

Geen idee merk banden maar ze grijpen lekker iig op offroad terrain, misschien toch de M5 weg doen en zo'n bakje kopen, maar dan wel op benzene.........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten