Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2011, 19:31

Op mijn iPad lees ik in Flipboard altijd de 'Overland' sectie. Overland is een vorm van reizen waarbij je zelfvoorzienend per fiets, motor of auto een onontdekt stukje aarde afstruint op zoek naar avontuur, natuurschoon en simpelweg genieten. Campings, hotels en dergelijke zijn een no-go area.

Vooral de 4x4 reizen boeien me. Dat heb ik altijd al willen doen en staat nog hoop op de 'to-do' list. Je weet wel, met de auto naar landen als India, China, of over continenten als Afrika en Zuid-Amerika. 'Even' een rondje Zwarte Zee. Dat soort dingen lijken mij supergaaf. Veel mensen gebruiken auto's zoals de Land Rover, Land Cruiser en andere off roaders (4x4, 4x6, 6x6 of zelfs 8x8) die compleet zijn aangepast voor lange reizen. Dus een (dak)tent, watertanks, extra brandstoftanks, etc.

Laten we dit draadje vullen met de gaafste auto's die ervoor geschikt zijn en reisverhalen (van anderen, maakt mij niet uit). Linkjes, plaatjes, qoutes, do's en don'ts. Ik lees dat soort dingen allemaal erg graag. Ik neem aan sommige DF-ers ook.

Roadtrips over asfalt, langs hotels en campings tellen dus niet mee. :angel:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2011, 19:37

Dit is bijvoorbeeld wel cool als je een C-rijbewijs hebt en je je hele familie mee wilt nemen:
Afbeelding

Landcruiser met tentje:
Afbeelding

Land Rover is zo´n beetje de basis voor veel ´Overlanders´
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Ahmed » 24 apr 2011, 19:41

Afbeelding

Geschikt 8)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Michel P » 24 apr 2011, 20:22

Lijkt me ook geweldig om te doen gewoon enkele maanden op pad in zo'n ding. Vage planning en gewoon van dag tot dag leven.

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Michel P » 24 apr 2011, 20:26

http://link.marktplaats.nl/442416179" onclick="window.open(this.href);return false;

Klaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Oscar29 » 24 apr 2011, 21:32

Kwam dit reisverslag een tijdje geleden tegen. In 1 keer uitgelezen allemaal: http://www.expeditionportal.com/forum/s ... hp?t=50799" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2011, 22:57

In 1 keer lukt me niet. Wat een verhaal!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door G Kolkman » 29 apr 2011, 00:15

Bedrijf waar ik vaak over de vloer kom om aan een offroad rallyauto te werken maakt ook wel eens zulke auto's klaar. Pas geleden stond er ook nog een auto 'eigenaar vertrekt morgen naar China'. :D :shock: .

Superverhaal in die link trouwens, gaat me wel een paar avonden zoet houden gezien de 'progress'-snelheid en de lengte van de route.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Petrolhead Tom » 29 apr 2011, 10:53

Nou Cav! Wanneer gaan we? :mrgreen: Ik wil naar Zuid west china, Panda's kijken. :mrgreen:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door M@rcel » 29 apr 2011, 23:03

Gaaf topic Dennis, ben dol op dit soort reizen terwijl ik het nog nooit ondernomen heb.
M'n Pa en Oom brachten in de jaren '80 eens een keer een paar 4x4's naar midden Afrika. Dingen werden daar verkocht, met het vliegtuig weer terug en dan nog geld verdiend hebben ook.

Mijn voorkeur zou echt richting Z.O. Azië gaan. Hoe vaak ik al routes heb zitten uitstippelen. 8)

Er is trouwens ook een gave busreis te maken vanuit Londen naar Sydney. Je kan uitstappen wanneer je maar wilt, moet je jezelf alleen een tijdje zien te vermaken omdat de volgende bus pas 3 weken later langs komt.
Voor 4.699 uk pounds ben je het ventje.

http://www.oz-bus.com/london-sydney/lon ... rview.aspx

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 30 apr 2011, 11:27

Petrolhead Tom schreef:Nou Cav! Wanneer gaan we? :mrgreen: Ik wil naar Zuid west china, Panda's kijken. :mrgreen:
Dan denk ik; rijden wedoor naar Japan. Trueno Panda's kijken :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 30 apr 2011, 11:30

M@rcel schreef:Gaaf topic Dennis, ben dol op dit soort reizen terwijl ik het nog nooit ondernomen heb.
M'n Pa en Oom brachten in de jaren '80 eens een keer een paar 4x4's naar midden Afrika. Dingen werden daar verkocht, met het vliegtuig weer terug en dan nog geld verdiend hebben ook.

Mijn voorkeur zou echt richting Z.O. Azië gaan. Hoe vaak ik al routes heb zitten uitstippelen. 8)

Er is trouwens ook een gave busreis te maken vanuit Londen naar Sydney. Je kan uitstappen wanneer je maar wilt, moet je jezelf alleen een tijdje zien te vermaken omdat de volgende bus pas 3 weken later langs komt.
Voor 4.699 uk pounds ben je het ventje.

http://www.oz-bus.com/london-sydney/lon ... rview.aspx
Die busreis! Nooit van gehoord. Met een DAF Marathon lijkt me dat ook een memorabele reis.

erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door erwin20vt » 30 apr 2011, 23:28

Lijkt mij ook zeker gaaf om te doen! Maar dan wel een beetje back to basic, en niet een compleet verbouwde truck tot camper met alles er op en er aan......

Niet helemaal hetzelfde, maar om de smaak een beetje te pakken te krijgen ga ik samen met een kameraad de amsterdam-dakar challenge rijden.
(dus als hier nog iemand een 4x4 in de schuur heeft of weet te staan....)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door SteV6 » 01 mei 2011, 19:19

Toevallig heb ik laast het boek van Chris Scott gekocht. Leuk om eens door te lezen:

http://www.overlanders-handbook.com/

Afbeelding



Stephan

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door KoenM » 01 mei 2011, 19:30

Lijkt mij ook erg gaaf om eens zoiets te ondernemen..

Mijn neef en zijn vriendin zijn ook erg reisgek, en hebben nu voor komende zomer het volgende op de planning staan:

Ze vliegen voor $36,- per persoon naar Cambodja, kopen daar een auto voor max €1000,- en maken dan een rondje Cambodja-Vietnam-Laos-Thailand en Myanmar, en dan door Maleisië naar Singapore.
Daar verkopen ze de auto weer, of in het ergste geval laten ze hem daar gewoon achter.

Ben erg benieuwd naar de verhalen achteraf :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mei 2011, 17:05

SteV6 schreef:Toevallig heb ik laast het boek van Chris Scott gekocht. Leuk om eens door te lezen:

http://www.overlanders-handbook.com/

Afbeelding



Stephan
Waar heb je dat boek gekocht? Paar reisboekenwinkels en 'Bevers' hadden hem niet.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door SteV6 » 11 mei 2011, 20:18

Pied à Terre op de Overtoom in A'dam. Ergens rond de 35 euri.

http://www.jvw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga er met gepast geld heen, want je kunt je er helemaal arm kopen aan kaartmateriaal en reisboeken :sealed: Wat een snoepwinkel is dat voor de liefhebber!


Stephan

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mei 2011, 10:21

Ah ik hoor het al, jij kon als kind zeker ook uren lang in atlassen wegdromen? En nu nog steeds, net als ik? :)

Bedankt voor je tips. Normaal mijd ik de Overtoom het liefst ivm waardeloze doorstroming, maar nu wordt het een doel op zich.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Hans » 12 mei 2011, 10:55

Oscar29 schreef:Kwam dit reisverslag een tijdje geleden tegen. In 1 keer uitgelezen allemaal: http://www.expeditionportal.com/forum/s ... hp?t=50799" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk reisverslag, en een gaaf forum met een hoop mooie reis beschrijvingen!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door M@rcel » 12 mei 2011, 11:22

KoenM schreef:Lijkt mij ook erg gaaf om eens zoiets te ondernemen..

Mijn neef en zijn vriendin zijn ook erg reisgek, en hebben nu voor komende zomer het volgende op de planning staan:

Ze vliegen voor $36,- per persoon naar Cambodja, kopen daar een auto voor max €1000,- en maken dan een rondje Cambodja-Vietnam-Laos-Thailand en Myanmar, en dan door Maleisië naar Singapore.
Daar verkopen ze de auto weer, of in het ergste geval laten ze hem daar gewoon achter.

Ben erg benieuwd naar de verhalen achteraf :)

Vraag me echt af of dit allemaal haalbaar is?
-36,- dollar naar Cambodja?
-Auto's in Cambodja zijn alleen weggelegd voor de rijke, weinig middenklasse, dus hoge prijzen, zelfs voor een oude kever.
-Myanmar kom je moeilijk in. Helemaal niet met eigen auto.
-Auto met kenteken uit Cambodja komt moeilijk de landsgrenzen over, met Thai kenteken mag je wel door Cambodja, Vietnam, Laos en Maleisië.

Ik zou de auto kopen in Thailand, Birma uit je hoofd zetten of evt zonder auto doen, de rest is een makkie.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door KoenM » 12 mei 2011, 12:33

Ik ben ook erg benieuwd of het ze lukt :)
Als het ze lukt, is het wel érg vet!

Het ticket hebben ze al in huis, dus dat is ze sowieso al gelukt :lol:
Voor de rest hebben ze nog niks vast gezet, dus kan maar zo dat ze nog wat veranderen ;)
Als ik ze zo hoorde praten hadden ze zich er ook nog niet heel erg in verdiept..

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door SteV6 » 15 mei 2011, 17:10

Dennis Cavallino schreef:Ah ik hoor het al, jij kon als kind zeker ook uren lang in atlassen wegdromen? En nu nog steeds, net als ik? :)

Bedankt voor je tips. Normaal mijd ik de Overtoom het liefst ivm waardeloze doorstroming, maar nu wordt het een doel op zich.
Ja, atlassen en wegenkaarten kan ik nagenoeg onbeperkt naar zitten kijken. En dat wordt extra leuk als je de beelden van een roadtrip er weer bij kan halen, op en top smullen :love:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door M@rcel » 16 mei 2011, 11:11

Een NRC journalist gaat de komende tijd de Pan American Highway volgen. Van Vuurland naar Alaska.

Zoooo gaaaf

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Shakes » 16 mei 2011, 11:54

Pied a Terre

Net als de Apple store, can't leave the store empty-handed :)

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Verre reizen, Overland, Expeditie, etc.

Bericht door Hans » 16 mei 2011, 12:24

M@rcel schreef:Een NRC journalist gaat de komende tijd de Pan American Highway volgen. Van Vuurland naar Alaska.

Zoooo gaaaf
Alleen is het jammer dat ie in Panama is onderbroken en dat je dan met de boot naar Colombia moet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten