[28-07-2020] DF @ Zandvoort avondsessie deel XLIV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[28-07-2020] DF @ Zandvoort avondsessie deel XLIV

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2020, 11:45

Afbeelding

Op dinsdag 28 juli organiseert Driving Fun voor de 44e keer een avondsessie op Circuit Zandvoort, echter nu op het nieuwe Formule 1 Grand Prix circuit met nog spectaculairdere bochten.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 16:45 - Inschrijven in Bernie's Bar & Kitchen
16:45 - 17:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 1)
17:00 - 19:00 - Open pitlane rijden sessie 1
18:45 - 19:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 2)
19:00 - 21:00 - Open pitlane rijden sessie 2

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 21:00) kost €360 per auto voor leden en €390 voor niet-leden. Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend sessie 1 (tot 19:00) kost €230 per auto voor leden en €250 voor niet-leden, deelname aan uitsluitend sessie 2 (vanaf 19:00) kost €230 per auto voor leden en €250 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €50, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier wordt streng op gecontroleerd!
*) Let op: na 19:00 mag er maximaal 88dB geproduceerd worden en na 20:00 maximaal 86dB.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Nadat bekend werd dat op Circuit Zandvoort in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix zou worden georganiseerd, werd begin november 2019 met een grondige verbouwing gestart. Nadat deze afgerond was, was Driving-Fun.com op donderdag 27 februari 2020 de allereerste huurder die een circuitdag organiseerde op het kakelverse asfalt.
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Voor mensen die veel op het ‘oude’ Zandvoort gereden hebben zal het zoeken van het rempunt even wennen zijn. Je komt over het algemeen met meer snelheid dan voorheen door de Arie Luyendijk bocht, waardoor je eindsnelheid net voor je rempunt over het algemeen ook hoger ligt en de bewuste of onbewuste referentiepunten die je misschien had als de witte lijn over het asfalt of de 50-, 100 en 150-borden zijn er niet meer. Mocht je je rempunt missen, dan ligt er in ieder geval een gloednieuwe run-off area voor je klaar, waarmee je achter de grindbak langs weer terug op het circuit komt.
Als vanouds stuur je de Tarzan pas ultra laat in en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Probeer aan de binnenkant de curbstone zoveel mogelijk mee te nemen en bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan eveneens vol meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Sinds de verbouwing is het uitkomen van de Gerlach nog breder geworden, waardoor je enorm veel snelheid mee de bocht in kunt nemen. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtzbocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer, maar omdat de Hugenholtz een enorme banking heeft gekregen kun je er met ontzettend veel snelheid in, doorheen en uit komen. In de regen is de lijn met de meeste auto’s helemaal bovenlangs langs de betonnen muur, maar zorg het kleinste foutje wordt dan wel genadeloos afgestraft. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto een beetje richting het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je kunt de curbstones aan de linkerzijde van het circuit hiervoor meenemen. De Mastersbocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen tegen of op de nieuwe curbstones die daar liggen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens probeer je de volgende bocht zonder naam weer zoveel mogelijk in rechte lijn aan te remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en zorg ervoor dat je bij het uitkomen weer helemaal buiten komt. marshalls posts die je hier vroeger als referentie kon gebruiken zijn verdwenen. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig, waardoor een crash altijd op de loer ligt.
Het rechte stuk leidt naar de Hans Ernst bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts kun je de curbstones rechts helemaal meenemen en je bouwt als je het goed doet zoveel snelheid op dat je even moet remmen voor het tweede gedeelte van de chicane. Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones bij het uitkomen rechts zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De curbstones aan de binnenzijde zijn minder breed dan ze waren, maar je kunt (en moet) ze nog steeds meenemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. Na de verbouwing is dit eveneens een kombocht geworden en is hij met vrijwel alle alle auto’s volgas.
Als je het goed hebt gedaan, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je spiegels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele avond
2. Martin Stoutjesdijk - BMW E46 M3 - hele avond - (ARR)
3. Haakon Scheepens - BMW E46 330i - sessie 1 - 230d
4. LaurensJan Smit - BMW M235i - hele avond - (ARR)
5. Joost van Gestel - BMW M3 - hele avond - (ARR)
6. Camelot Team - ? - hele avond
7. Camelot Team - ? - hele avond
8. Camelot Team - ? - hele avond
9. Emi - BMW E36 325i - sessie 1 - (ARR?)
10. John de Boer - Porsche 997 GTS - sessie 1 - 975d
11. Adrie Briggeman - Porsche 991 GT3 - sessie 1 - 975d
12. Alwin Daams - Subaru Impreza GTT - sessie 1 - 975d
13. JS Racing - BMW Compact - hele avond
14. Alexander Grijpma - BMW M3 Compact - hele avond
15. Danny Wagtmans - Ford Focus Silhouette - hele avond - ?d
16. Niek van der Gracht - Porsche Cayman GT4 - sessie 1
17. Niels Quist - Mazda MX5 - hele avond - (ARR)
18. Niels Quist - Mazda MX5 - hele avond - (ARR)
19. Gordon Fernandes - BMW E46 M3 - hele avond - (ARR)
20. Jeffrey Krenten - BMW E46 M3 - hele avond - (ARR)
21. Jeroen van den Hurk - Seat Leon - hele avond
22. Maikel Janssen - BMW E36 325i - sessie 2
23. Wim Blom - Mazda MX5 - hele avond - (ARR)
24. Mark Oldekamp - DF BMW E36 325i - hele avond - (ARR)
25. Marcel Timmer - Peugeot 206GTI Cup - sessie 2
26. Michael Kosterman - Peugeot 206GTI Cup - sessie 2
27. Wick van Oirschot - BMW E36 318ti Compact - hele avond
28. Pieter Pluijmaekers - BMW E36 318ti Compact - hele avond - (ARR)
29. Kai Gläsker - Nissan 350Z - ?
30. Erik Fortuyn - Seat Ibiza - sessie 2
31. Davy Lemmens - BMW M240i Cup - hele avond
32. Hanna Schiller - BMW M240i Cup - hele avond - (ARR)
33. Marc Maas - Porsche Boxster Cup - hele avond
34. Jeffrey de Klerk - BMW E30 325i - hele avond
35. Jos Bot - BMW E30 - hele avond
36. Frank van Asch - Porsche Boxster Cup - hele avond - (ARR)
37. Geert Verhagen - Honda Civic type R - hele avond - (ARR)
38. Rob van Pelt - BMW E46 328Ci - hele avond
39. Michael Verhagen - BMW E46 M3 - hele avond
40. Rob van Pelt - ? - ?
41. Jeroen Mets - BMW E46 328Ci - sessie 2 - (ARR)
42. Cees Langeveld - BMW E46 330i - sessie 1
43. Johan Briggeman - Porsche 928 - sessie 2
44. Marcel Hobbelen - BMW E36 325i - hele avond - (ARR)
45. Onno Vlaanderen - Porsche - sessie 1 - (sett)
46. Mike Fritz - BMW E36 325i - sessie 2 - (ARR)
47. Philip Keppel - BMW E30M - hele avond
48. Sebastian Dirks - Subaru Impreza WRX STi - sessie 1
49. Arjan Arendse - Mercedes SLK - hele avond - (ARR?) (+2/3ui)
50. Stef van der Schaaf - Mercedes CLS63 AMG - sessie 1 - (+2h)
51. Evert Mallie - BMW E36 M3 - hele avond
52. Arthur Hoogendorp - BMW E36 M3 - hele avond - (ARR?)
53. Timo Wagenaar Hummelinck - DF BMW E36 325i - sessie 1
54. Bogdan Cotovanu - Porsche Caymen - sessie 2 - (+1ui, +3h)
55. Dirk Gerwig - BMW Z4M - hele avond
56. Gertjan Derksen - BMW M2 Competition - hele avond
57. Jan Frensch - Westfield - hele avond (ARR)
58. Simon Telderman - Seat Ibiza Cupra 6k2 - sessie 1 - (+1ui)
59. Adem Ozgor - BMW E46 M3 - sessie 2 - (+1h)
60. Leon Koslowski - Renault Clio IV Cup - sessie 1
61. Kai Wagenaar Hummelinck - Honda Civic - hele avond - (ARR)
62. Kai Wagenaar Hummelinck - Honda Civic - hele avond
63. Jaap Notenboom - Ford Fiesta ST - sessie 2 - (ARR)
64. SvenOlaf Homann - Mazda MX5 - hele avond
65. Maup Polak - BMW M4 - sessie 1
66. Sander Teeuwen - BMW E36 M3 - sessie 1 - (ARR)
67. Loek Overgoor - Subaru Impreza - sessie 1 - (ARR)
68. Henk Stam - DF BMW E36 325i - hele avond - (+1ui)
69. Thomas Bakker - Lotus Elise - sessie 1 - (ARR)
70. Maarten Jansen - BMW E30 325i - hele avond - (ARR)
71. Leo Landman - Mazda MX5 - sessie 1
72. Simon Vels - Ford Mustang - sessie 1 - (+1ui)
73. Hans Winter - BMW E36 325i - hele avond - allesbet
74. John Hoogland - Mazda MX5 - hele avond - (ARR)
75.
76.
77.
78.
79.
80.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten