[11 & 12 maart 2019] DF @ Assen licentiecursus deel III

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[11 & 12 maart 2019] DF @ Assen licentiecursus deel III

Bericht door Peter Tunissen » 16 dec 2018, 11:21

Afbeelding


Op maandag 11 en dinsdag 12 maart organiseert Driving Fun voor de 3e keer een licentiecursus op het TT circuit van Assen. Tijdens een licentiecursus leert u de fijne kneepjes van het racen, van de juiste zitpositie en het belang hiervan tot de remtechnieken en het vinden van de ideale lijn en het uitremmen van tegenstanders.

Programma
Het programma van deze dagen ziet er als volgt uit:
Maandag 11 maart:
08:00 - 09:00 : Inschrijven
09:15 - 10:00 : Theorie
10.00 - 12:00 : Start praktijkgedeelte: lijnen rijden met pylonen
12.00 - 12:30 : Lunch
12.30 - 13:00 : Theorie
13.00 - 17:00 : Lijnen zonder pylonen | Slipstreamen (gevorderden) | heal-and-toe / trailbraking (gevorderden)
17.00 : Einde training
18.00 : Diner in het hotel
20.00 : Theorie over het theorie-examen
Dinsdag 12 maart:
09.15 - 10:00 : Theorie
10.00 - 11:00 : Start praktijkgedeelte: lijnen rijden zonder pylonen
11.00 - 12:00 : Start oefenen
12.00 - 12:30 : Lunch
12.30 - 13:00 : Theorie
13.00 - 14:30 : Sprintjes rijden met o.a. code rood, code paars & safety car
14.30 - 14:45 : Korte pauze
14.45 - 15:45 : Puntjes op de i voor de lijnen (mensen die nog extra aandacht nodig hebben, krijgen dit ook)
15.45 - 16:00 : Opstellen examen
16.00 - 17:00 : Start examen (over 5 rondes)
17:00 - 17:30 : Na het praktijkexamen direct door naar het theorie examen
18.00 uur : Bekendmaking geslaagden

Prijs
Deze gehele cursus bieden wij aan voor de messcherpe prijs van €1299. Dit is exclusief kosten voor het KNAF examen en medische keuring op de dagen zelf!
Wij zullen enkele zeer gerenommeerde namen uit de Nederlandse autosport als instructeur voor u op deze dagen inzetten, zodat u het leert van de besten. Het is voor niet licentiehouders mogelijk om tijdens deze cursus een Club-licentie te behalen, maar het is ook mogelijk voor Club-licentiehouders om te upgraden naar een EU-licentie of voor EU-licentiehouders met race-ervaring om te upgraden naar een Internationale C-licentie!
Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers aan deze cursus en vol = vol!


Liever deelnemen in een huurauto?
Dit kan ook!
Het mogelijk om een huurauto voor deze cursus te boeken.
Informeer naar de voorwaarden en tarieven!

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €50, is voor de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Assen maximaal 97dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.

Circuit
De eerste motorraces werden al in 1925 in de omgeving van Assen georganiseerd, maar het zou nog tot 1955 duren vooraleer er een permanent circuit kwam. Dit circuit is in de loop der jaren meerdere malen aangepast en ingekort. Het huidige parcours dateert van 2006.
Het circuit is vooral bekend van de vele motorraces die er georganiseerd worden en is ieder jaar het toneel van een MotoGP raceweekend.
Het ronderecord bij de tweewielers staat op naam van Valentino Rossi die in 2009 zijn Yamaha in een tijd van 1.36.025 op pole position zette. Het absolute ronderecord staat op naam van Sebastian Bourdais die in 2007 in zijn Newman-Haas Champ Car een tijd van 1.18.765 op de klokken zette.

Rondje Assen
Assen is vooral bekend als motorcircuit, waardoor de uitloopzones erg ruim zijn en het asfalt in topconditie verkeert en erg veel grip heeft. Na start-finish volgt de Haarbocht, een vrij simpele haakse rechterbocht. Belangrijk is om hier de complete breedte van het circuit inclusief de curbstones te gebruiken. De volgende bocht, Madijk, is eigenlijk nauwelijks een bocht. Gebruik de curbstones aan de binnenkant van het circuit helemaal. Wat volgt is de meest lastige combinatie van het circuit, de Ossebroeken en Strubbe. Deze rem je relatief laat aan en je kunt hier remmend de bocht insturen. Het gedeelte naar rechts heeft een dubbele apex. Dit houdt in dat je de bocht heel erg vroeg instuurt, binnen komt, de auto vervolgens weer naar buiten laat lopen en tegen het einde van de bocht weer naar binnen komt. Bij het uitkomen van de Ossenbroeken laat je de auto niet verder naar links lopen dan tot het midden van het circuit om de Strubbe nog goed in te kunnen sturen. Deze bocht knijpt enorm, dus laat insturen en lang wachten met gas geven is hier het devies. De exit-snelheid is wel enorm belangrijk, omdat er een lang recht stuk naar de Ruskenhoek volgt. Dit is weer een echte bocht. De curbstones aan de binnenkant kunnen zowel rechts als links meegenomen worden. Voor een goede rondetijd is het belangrijk om niet teveel snelheid eruit te remmen en de auto veel te laten rollen. De Stekkenwal die volgt is weer een redelijk simpele haakse bocht, waarin vooral tijd te winnen is door de curbstones in zijn geheel mee te nemen. Dit geldt eveneens voor de haakse linker bocht, de Bult, die daar weer op volgt. Meteen daarna komen twee rechter bochten, Mandeveen en Duikersloot. Als je de goede lijn te pakken hebt, kun je deze twee bochten met een vrijwel gelijkblijvende stuuruitslag nemen en ook voor deze bochten geldt weer dat je (op droog) de curbstones in zijn geheel mee dient te nemen. Volgas via de Meeuwenmeer (wederom de curbstones meenemen) en de Hoge Heide komen we vervolgens op de Ramshoek af, een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Voor beginners is het aan te raden om voor deze bocht even te remmen om zo eerst hun lijn te perfectioneren. Indien dit goed gaat, kan er langzaam toegewerkt worden naar niet meer remmen, maar alleen maar even gas liften voor het insturen. Voor de echt ervaren rijders is het mogelijk om deze bocht volgas te nemen. De curbstones aan de buitenkant van het circuit kunnen meegenomen worden. Meteen na de Ramshoek moet er hard geremd worden voor de Geert Timmer bocht. Probeer de auto door het eerste gedeelte naar rechts veel te laten rollen en in het tweede gedeelte het stuur zo vroeg mogelijk weer recht te zetten en zo vroeg mogelijk weer gas te geven. Dit is een bocht waarbij je achteraf bijna steeds denkt: dat had harder gekund, Op het rechte stuk laat je de auto vervolgens rustig naar links lopen, op naar de volgende ronde op het TT circuit!



Belangrijk op Assen
* Voor het neerzetten van een goede ronde is het op Assen belangrijk om op veel plaatsen de curbstones te gebruiken. In de regen kunnen deze echter spekglad worden. Aan de binnenkant van het circuit kunnen ze dan soms wel nog gebruikt worden, maar aan de buitenkant is dit ten zeerste af te raden. Hou dus rekening met wisselende weersomstandigheden en pas je lijnen hier op aan!

* Assen is ontworpen als motorcircuit, waardoor de uitloopzones enorm groot zijn. Deze zijn echter ook veelal van gras. De te bereiken snelheden liggen op sommige plaatsen hoog en met name in de regen kan het gras spekglad zijn en een auto nauwelijks afremmen, waardoor het toch nog mogelijk is om schade te rijden. Waak dus voor een vals gevoel van onschendbaarheid, met name in de regen.

* Op Assen geldt een strenge geluidslimiet van 97dB. Wie hier te vaak of te ver overheen gaat, kan een zwarte vlag krijgen en door het circuit uitgesloten worden van verdere deelname aan het dagprogramma.

Deelnemers
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten