[11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Peter Tunissen » 22 dec 2017, 21:12

Afbeelding

Op zondag 11 november organiseert Driving Fun, samen met onze vrienden van de Circuit Club Nederland, voor de 45e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 16:30 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €490 per auto voor leden en €520 voor niet-leden.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €250 per auto voor leden en €270 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €360 per auto voor leden en €380 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft betaalt de ledenprijs (een lidmaatschapskaart kost eenmalig €40, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Let op: U bent alleen van een plek verzekerd als deze minstens 7 dagen van tevoren is betaald!

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Lewis Hamilton die in 2017 in zijn Mercedes tijdens Q2 de klokken op een ongelofelijke 1.42.927 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag (+1/2e p)
3. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
4. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
5. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
6. MarkS - BMW E36 325i - ochtend - ?
7. Jeremie Janin - Porsche 911 - middag (basett)
8. Djurre Kleibeuker en Jacco Brummelhuis - BMW - hele dag
9. Bart van Eijndhoven - Porsche 991 Cup - hele dag (ARR)
10. Bart Haans - Porsche 997 - hele dag
11. Leo Dhanpat - Porsche 997 - hele dag
12. Lucas van Eijndhoven - Porsche 997 Cup - hele dag (ARR)
13. Estella van de Wiel - Seat Ibiza - hele dag - allesbet
14. Guillaume - Subaru - hele dag
15. Maarten - BMW E92 M3 - hele dag
16. Pascal - BMW E46 M3 - hele dag
17. JW Raceservice - ? - hele dag
18. JW Raceservice - ? - hele dag
19. Ronald Hulshoff - BMW E36 328i - middag
20. Ronald Vonk - BMW M2 - ochtend
21. Thomas Bakker - Lotus Elise - hele dag
22. Sam Vakkers - BMW 3serie - hele dag
23. Sam Vakkers - Volvo 850 - hele dag
24. Luc Bauden - Porsche 911 GT3 RS - hele dag
25. JanJaap van Dalen - BMW M3 WTCC - hele dag (+p)
26. Joost Colsen - Porsche 911 GT3 - middag
27. Jaap Notenboom - Ford Focus RS - hele dag (ARR)
28. Niels van Herweijnen - VW Golf V TDI - ochtend10t15
29. Barry Lamers - BMW 325i Compact - ochtend10t15
30. Chris van Hulst - VW Golf V TDI - ochtend10t15
31. Dennis de Ree - Porsche 911GT3 - ?
32. Hugo Miggels - Nissan Skyline GTR - ?
33. Arthur Hoogendorp - BMW E30 - middag
34. Kurt Bultynk - BMW E36 M3 - hele dag
35. Niek van der Gragt - Porsche 911SC - hele dag
36. Henk Maas - Avenger - hele dag - (+p)
37. Andre Rombout - Avenger - hele dag
38. Ewald Klip - Avenger - hele dag
39. Thomas Overbeck - Renault Clio Cup - hele dag
40. Thomas Overbeck - Renault Clio Cup - hele dag
41. Kristof Roosen - Renault Megane - middag
42. Rogier Roosen - Renault Megane - middag
43. Axel Veldboom - Porsche 911- ?
44. Jasper Veldboom - Porsche 911 - ?
45. Geert Verhagen - Honda Civic Type R - ochtend
46. Rob van Pelt - BMW e46 328i - ochtend
47. Cor Euser - BMW M3 - ?
48. Alex de Vries - BMW M3 Compact - hele dag
49. Jean Pierre Rosman - BMW E36 - hele dag
50. Roland Matthes - Porsche 996 - hele dag (+1/2e p)
51. Henk Maas - optie - hele dag (jvp)
52. MDM - VW Golf - hele dag - (+p)
53. MDM - BMW Compact - hele dag (optie)
54. E.R. - BMW E36 325i - ochtend (+1ui)
55. Mike Schmit - Opel Astra OPC Cup - hele dag (+p)
56. Jörg Walkowski - ? - hele dag
57. Team Walli - ? - hele dag
58. Alexander Ernst - BMW 325i - hele dag (+p)
59. Karl Chandeck - ? - hele dag (+p28)
60. Joris Wammes - BMW E30 325i - middag
61. Valerie Gordenne - Audi S3 - middag
62. Andreas Küpper - Toyota GT86 - ochtend - d
63. Jor Lammers - ? - hele dag - dad
64. Jaco Velders - ? - hele dag (+p ?)
65. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
66. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
67. alt - Ligier JS49 - hele dag
68. Stefan Groenewegen - BMW E36 - hele dag
69. Björn van Holstein - BMW E46 - hele dag
70. Alex de Vries - Seat Ibiza - hele dag
71. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag (ARR)
72. Jeremy Prince - BMW E30 - hele dag
73. T Otten - BMW E30 - hele dag
74. Daniel Koblitschek - ? - ?
75. Tim Grunder - MINI Cooper - ochtend (11t12)
76. ? - Porsche 911 GT3 Manthey - hele dag
77. Arjan van Onselen - BMW E30 M3 - hele dag
78. CCN Lars van de Auwera - BMW 320d - ochtend (baccn)
79. CCN Eberhard Petit - BMW E36 - hele dag (baccn)
80. CCN Stef Stassen - Renault Clio RS - middag (baccn)
81. CCN Roland Matthes - Porsche 996 - hele dag
82. CCN Hendrik Todte - BMW E36 - hele dag (baccn)
83. CCN David Michael - BMW M - hele dag (baccn)
84. CCN Markus Arndt - BMW M - hele dag (baccn)
85. CCN Christiaan Verhoog - Porsche 911 GT3 Cup - middag (baccn)
86. CCN Detlef Langels - BMW Z4 - hele dag
87. CCN Chris Voet - Peugeot RCZ - hele dag
88. CCN Chris Voet - Peugeot RCZ - hele dag
89. CCN Markus Kurschen - VW Golf I - hele dag
90.
91.
92.
93.
94.
95.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door nicolaasr » 02 sep 2018, 10:59

Ben er ook bij!



Edit; toch niet, cursus

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door DF-user-13935 » 04 nov 2018, 21:45

Ik ben er wel bij. De avond ervoor verblijf ik in Hotel de La Source. Meer mensen die al op zaterdag gaan en in dit hotel verblijven?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door alt » 04 nov 2018, 22:12

Wie weet een hotel met een afgesloten of buiten het gezicht parkeerterrein in de omgeving van Stavelot?
Het hotel waar ik vaak kom heeft een parkeerterrein waar je slechts personenwagens kan neerzetten, maar geen combinatie met aanhangwagen.
Laatst gewijzigd door alt op 04 nov 2018, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door DF-user-13935 » 04 nov 2018, 22:21

Hotel de La Source ligt boven de La Source bocht van het circuit en op 10 minuten rijden van Stavelot volgens Google Maps. Geen idee hoe het parkeren is geregeld.

https://www.hotel-de-la-source.com/nl/h ... s-ardennen

ShellyFlipper
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2017, 11:49

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door ShellyFlipper » 08 nov 2018, 11:40

Beste Dames en Heren,

U kunt eventueel uw trailer met auto alvast naar de paddock van Spa-Francorchamps brengen op zaterdag 10/11/2018 tussen 20.00 en 21.30

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Downforce Hans » 08 nov 2018, 13:07

ShellyFlipper schreef: 08 nov 2018, 11:40 Beste Dames en Heren,

U kunt eventueel uw trailer met auto alvast naar de paddock van Spa-Francorchamps brengen op zaterdag 10/11/2018 tussen 20.00 en 21.30
Wie is Shellyflipper...........ga je eens netjes voorstellen in het voorstel topic, dat is hier gebruikelijk namelijk....... :bag: :goodnight:

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Eric Z » 08 nov 2018, 13:33

:lol:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door smiley » 08 nov 2018, 13:59

Niet zo cru Hans.
Gewoon je racecombo afgooien, en de sleutels aan Shelly geven.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Arthur » 08 nov 2018, 14:10

Peters grootste klant, maar ach... :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Spijkerhard » 08 nov 2018, 20:51

Jij kent Shelly niet? Ben je #toetsenbordridderofzo?

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door DF-user-13935 » 08 nov 2018, 21:22

Emi schreef: 04 nov 2018, 21:45 Ik ben er wel bij. De avond ervoor verblijf ik in Hotel de La Source. Meer mensen die al op zaterdag gaan en in dit hotel verblijven?
Ben ik echt de enige hier? :|

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door DF-user-13935 » 11 nov 2018, 19:55

Vanochtend heb ik voor het eerst met mijn BMW E36 325i tracktool op het circuit van Spa-Francorchamps gereden. Volgens sommigen het mooiste circuit ter wereld. Dat kan ik niet beamen want ik ken alle circuits niet. Maar ik vind Spa indrukwekkender dan de Zandvoort, Assen of de Nurburgring.

In de vroege ochtend was het best lastig om de banden op temperatuur te krijgen. Dus tijdens één van de eerste ronden spinde ik van de baan (met de instructeur die me het circuit leerde kennen, maar gelukkig zonder schade).

Toen het wat warmer en vooral droger werd, had ik de baan wat beter onder de knie en met de banden op temperatuur heb ik hele leuke rondjes kunnen rijden.

Prachtig circuit en top organisatie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Spijkerhard » 11 nov 2018, 21:25

:df:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Walter » 11 nov 2018, 22:55

.
Laatst gewijzigd door Walter op 16 mei 2020, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [11-11-2018] DF @ Spa-Francorchamps deel XLV

Bericht door Spijkerhard » 12 nov 2018, 22:29

Het was echt heel leuk speel weer! Met de Alpina behoorlijk wat rondjes kunnen rijden, voor de lunch was het vooral een natte baan, niet overdreven.
Na de lunch werd het nog natter, waarbij het "off line" rijden duidelijk sneller was, en ik behoorlijk wat E30&E36tjes binnen kon hengelen. Mooi om zon natte dag mee te maken!

Uiteindelijk ook maar weinig codes rood, een vier of vijftal korte, geloof ik, wel vooral na de lunch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten