[26&27 maart 2018] DFAcademy Masterclass deel XI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[26&27 maart 2018] DFAcademy Masterclass deel XI

Bericht door Peter Tunissen » 22 dec 2017, 16:43

Afbeelding

Op maandag 26 en dinsdag 27 maart organiseert DFTrackdays.com voor de 11e keer een Masterclass op Circuit Park Zandvoort. Iedere deelnemer zal deze twee dagen instructie krijgen een selectie van ons ‘dreamteam’ van instructeurs, bestaande uit Cor Euser, Jaap van Lagen, Tom Coronel, Meindert van Buuren jr. en Jan Lammers!
Tevens zal er de nodige aandacht worden besteed aan datalogging en is het mogelijk om tips te krijgen over de correcte afstemming van uw onderstel.

Programma
Het programma van deze dagen ziet er als volgt uit:

Maandag 26 maart:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 8
08:45 - 09:00 - Briefing
09:00 - 17:00 - Rijdersoefeningen en workshops met de instructeurs
18:30 - 21:00 - Gezamenlijk diner

Dinsdag 27 maart:
09:00 - 12:00 - Rijdersoefeningen
12:00 - 16:00 - Simulatieprogramma (starts & race) onder leiding van de instructeurs
16:00 - 17:00 - Prijsuitreiking en naborrelen in onze VIProom

Datalogging: Als gevorderde coureur en ben je vast al bezig met je rondetijden analyseren, maar heb je hier ooit les in gehad? Tijdens de cursus stellen wij je in de gelegenheid om zelf ronden te analyseren met een AIM datalogger en deze te bespreken met een instructeur als Jan Lammers, die je vervolgens ook in jouw auto kunt laten rijden om op zoek te gaan naar de beste rem- en instuurpunten. Met de data en feedback kun je aan de slag om steeds sneller te worden.

Prijs
Deelname aan deze cursus is mogelijk voor de messcherpe prijs van €1500 incl. hotelovernachting.
Er is plaats voor maximaal 24 deelnemers aan deze cursus en vol = vol!

Liever deelnemen in een huurauto?
Dit kan ook!
Het mogelijk om een huurauto voor deze cursus te boeken.
Informeer naar de voorwaarden en tarieven!

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Instructeurs
Graag stellen we onze instructeurs even aan u voor.

*) Jan Lammers heeft zo'n beetje in alles met 4 wielen races gereden. Dakar, Le Mans en natuurlijk ook Formule 1. Jan(tje) begint zijn autosportcarriere als baanspuiter en autowasser op de slipschool van Rob Slotemaker. Zijn talent voor autorijden valt al snel op en als 16-jarige mag hij in een Simca van Slotemaker zijn eerste race op Zandvoort rijden, die hij prompt wint. In 1979 debuteert hij als regerend Europees Formule 3 kampioen in de Formule 1. Zijn meest opvallende prestatie is de 4e startplaats tijdens de Grand Prix van Amerika op Long Beach in 1980, tot op de dag van vandaag nog altijd de beste kwalificatiepositie van een Nederlandse coureur in de F1. In 1988 schrijft hij opnieuw geschiedenis door met zijn Silk-Cut Jaguar samen met Andy Wallace en Johnny Dumfries de 24 uur van Le Mans te winnen, door de sinds 1982 ongeslagen Porsches te verslaan. In 1999 begint hij zijn eigen raceteam, Racing for Holland, waarmee hij deel zal nemen aan het wereldkampioenschap voor sportscars, de 24 uur van Le Mans en de A1 GP namens Nederland. Ook zijn er uitstapjes naar Dakar in een Ginaf X-2222 voor het Jumbo Rally Team van Frits van Eerd. Op dit moment bereidt Jan zich voor aan een volgende deelname aan de 24 uur van Le Mans. Jan Lammers is een mooi mens en altijd vriendelijk. Op creatieve wijze is hij vaak aan sponsorbudgetten gekomen én de nodige publiciteit. Leer en geniet van zijn verhalen en anekdotes.

*) Tom Coronel is voor veel Nederlanders een bekende TV-persoonlijkheid, maar autosportliefhebbers kennen hem vooral vanwege zijn grote glimlach na zijn triomfen. Tom Coronel begon zijn carriere in de Citroën AX Cup waarin hij in 1991 kampioen werd. Daarna racete hij in de Formule Ford waarin hij in 1993 kampioen werd, waarna de overstap naar de Formule Opel en Formule 3 volgde. In 1997 werd hij All Japan F3 kampioen en won hij de prestigieuze Marlboro Masters of Formula 3. Na een overstap naar de Formula Nippon (het Japanse F3000 kampioenschap) volgde hier in 1999 ook weer een kampioenschap, waarna hij werd uitgenodigd door Arrows om een F1 auto te testen. Deelnames aan de 24 uur van Le Mans en de Dakar rally volgden. Sinds 2002 is Tom actief in het ETCC en het WTCC, waarin hij tot op heden reeds drie keer het Independents kampioenschap won. Naast coureur is Tom ook een bevlogen ondernemer en heeft hij tevens coureurs onder zijn hoede genomen, omdat hij ook dankbaar is voor de kansen die anderen hem aan het begin van zijn carriere hebben geboden. Naast de nodige grappen en grollen is Tom vooral een heuse professional.

*) Eén van Tom's protogé's is Jaap van Lagen. Jaap toonde direct veel talent en is altijd bescheiden gebleven terwijl hij ongelofelijke dingen laat zien op het circuit. Jaap van Lagen zijn eerste stappen in de autosport waren als deelnemer aan een Veronica talentenprogromma. Door dit programma te winnen, mocht hij in 1998 deelnemen aan de Citroën Saxo Cup Challenge. Hij zou dit jaar meteen het kampioenschap winnen, waarna in 2000 en 2001 kampioenschappen in het Nederlandse Formule Ford kampioenschap volgen.Hierna zet hij zijn carriere voort in de Formule 3 en World Series by Renault, met als beste resultaat een tweede plaats in Monaco. Verder heeft Jaap geraced in de Superleague Formula klasse, de ALMS klasse en in de 24 uur van Le Mans. Tegenwoordig is Jaap actief in het WTCC als fabrieksrijder bij Lada en in de Porsche Supercup. Jaap houdt ervan om mensen te begeleiden in hun progressie als rijder. Als hij naast je zit krijg je tips die gegarandeerd tijdwinst zullen opleveren.

*) Cor Euser kan met recht een alleskunner genoemd worden. Op jonge leeftijd racete hij met 500c motoren, om daarna over te stappen op Formule Ford 1600’s. Zowel in 1980 als in 1981 werd hij Nederlands kampioen en in 1981 tevens Europees kampioen. Daarna volgde een overstap naar de Formule Ford 2000, waarin hij racete tegen coureurs als Ayrton Senna da Silva en Jean Alesi. Hierna vervolgde hij zijn carriere in de Formule 3 en F3000, om in 1990 over te stappen naar de prototypes. In 1991 werd hij vijfde in het World Sports-Prototype Championship. Verder reed hij dat jaar ook mee in de DTM in een BMW E30 M3 en een gastrace in de Indycar World Series op Laguna Seca waarin hij 10e werd. In 1994 stond hij op het podium van de GT2-klasse in de 24 uur van Le Mans. Tegenwoordig is Cor Euser vooral nog actief in de Supercar Challenge, waarin hij reeds drie maal kampioen werd in de snelste GT divisie. Cor Euser is een vaste deelnemer tijdens de DFTrackdays en begeleidt dan vaak coureurs die 24-uurs races gaan rijden.

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten