[25-05-2018] DF @ Zandvoort deel CXII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[25-05-2018] DF @ Zandvoort deel CXII

Bericht door Peter Tunissen » 22 dec 2017, 15:01

Afbeelding

Op vrijdag 25 mei organiseert Driving Fun voor de 112e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 8
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €460 per auto voor leden en €490 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €230 per auto voor leden en €250 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €330 per auto voor leden en €350 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft betaalt de ledenprijs (een lidmaatschapskaart kost eenmalig €40, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. JAC Motors - VW Fun Cup - middag (sl)
3. JAC Motors - VW Fun Cup - middag (sl)
4. JAC Motors - VW Fun Cup - middag (sl)
5. David Smole - Honda Civic type R - ochtend
6. Niels Oldenburger - BMW Z3M Coupé - hele dag
7. Wilbert Groenewoud - ? - middag (ARR)
8. Wilbert Groenewoud - DF 325i - middag
9. Wilbert Groenewoud - DF 325i - middag
10. Colin Cooley - Lotus Elise 220 Cup - hele dag
11. Freddie Eaton - Lotus Elise Cup - hele dag
12. Michael Koel - Seat - hele dag
13. Michael Koel - BMW - hele dag
14. Matthieu de Robiano - VW Fun Cup - hele dag
15. Matthieu de Robiano - VW Fun Cup - hele dag
16. Matthieu de Robiano - VW Fun Cup - hele dag
17. Matthieu de Robiano - VW Fun Cup - hele dag
18. Andy Melton - BMW E92 M3 - hele dag
19. Paul Blezard - Seat Cupra Cup - hele dag
20. Bruce Sayer - Renault Clio 197 - hele dag
21. John Hoogland - Westfield - hele dag (ARR)
22. Philip Vandewalle - VW Fun Cup - hele dag (Clubsport racing)
23. Jeremy Vandergeeten - VW Fun Cup - hele dag
24. Frank Poll - BMW E36 325 endurance - hele dag (ARR)
25. Frank Poll - DNRT V8 - hele dag (ARR)
26. Maxime Debersaques - VW Fun Cup - hele dag
27. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag - d
28. Daan Deschepper - VW Fun Cup - middag - d
29. Alain B - Radical SR3 - ?
30. Bart Ogink - BMW E36 Compact - middag
31. Lisa Christin Brunner - Renault Clio RS IV Cup - middag
32. Dino Calcum - Opel Astra TCR - middag
33. Dirk Bräutigam - Porsche Cayman S - middag
34. Norman van Beek - VW Golf V - hele dag
35. Pieter Mulder - Mercedes SLK Cup - middag
36. Pieter Koen Tonnon - Peugeot 205GTI - ochtend
37. Tim Peeters - Porsche 991 GT3 - middag - (sl)
38. Florian Bröckmann - Renault Clio - ochtend - (sl)
39. Yves Philippart - VW FunCup - middag - (sl)
40. Yves Philippart - VW FunCup - middag - (sl)
41. Yves Philippart - VW FunCup - middag - (sl)
42. Yves Philippart - VW FunCup - middag - (sl)
43. Thomas Leemans - BMW 328i - middag - (sl)
44. Simon Lurking - VW Funcup - middag - (sl)
45. Niels Sanders - BMW - hele dag - (sl)
46. Arnaud Quede - VW Funcup - middag - (sl)
47. Arnaud Quede - VW Funcup - middag - (sl)
48. Jeroen Mets - Audi TT - middag
49. Milan van der Toorn - BMW 120d - middag
50. Jarno Iprenburg - BMW E36 - hele dag (ARR)
51. Jarno Iprenburg - Huyndai Genesis - hele dag (ARR)
52. Cor Euser - Sports 2000 - hele dag
53. Daan Pijl - Ford Fiesta ST - hele dag
54. Joost Perquin - Porsche 911 GT3 - hele dag (ARR)
55. Chris Povee - Porsche Cayman - hele dag (ARR)
56. Sebastiaan d'Anjou - Porsche Cayman - middag
57. Maikel van der Sanden - BMW E46 M3 - hele dag
58. Bart van Kessel - Porsche 944 - hele dag
59. Ton Vos - DF E36 325i - hele dag
60. Dennis Gentner - Formule 4 - hele dag
61. Matthijs van Leeuwe - BMW E30 - middag
62. Frank Langbein - BMW E30 - middag
63. René Smeenk - Mazda MX5 - ochtend
64. Vito Versluys - Radical SR3 - hele dag
65. Andreas Küpper - Toyota GT86 - ochtend
66. John Hooft - Mercedes SLK - hele dag
67. Martin Stoutjesdijk - BMW M3 - middag
68. Tim de Vos - Radical SR8 - ochtend
69. Niek van der Gragt - Porsche 911SC - middag
70. R Struyk - Mercedes SLK - ochtend
71. Edo Masseurs - Honda S2000 - ochtend
72. Claudius Mücke - Mercedes AMG - ochtend+ (+1ui)
73. Eric Jan Niemann - BMW Z3 Coupé - hele dag
74. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag (ARR)
75. Toksport WRT - Porsche 991 Cup - hele dag
76. Johannes Schouten - BMW E92 320d - hele dag (ARR)
77. Steve van Heijningen - BMW E30 - hele dag - allesb
78. Sam Vakkers - BMW E36 - hele dag - (CCN)
79. Maxime Salon - VW Fun Cup EVO3 - middag
80. Ruben van Maastricht - BMW 150i - middag
81. Marc de Boer - BMW 318ti - middag (ARR)
82. Stephane Loesel - VW Fun Cup - hele dag (sl)
83. Spork Racing - BMW - middag (sl)
84. Geert Verhagen - Honda Civic type R - middag (11t15) (ARR)
85. Rob van Pelt - BMW E46 330i - middag (11t15)
86. Toon Vos - BMW E36 323ti Compact - middag
87. Certainty - BMW M3 - hele dag
88. Certainty - Suzuki Swift - ochtend
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: [25-05-2018] DF @ Zandvoort deel CXII

Bericht door M3tje » 22 mei 2018, 17:46

Marc de boer middagsessie

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: [25-05-2018] DF @ Zandvoort deel CXII

Bericht door Downforce Hans » 22 mei 2018, 19:51

Milan van der Toorn , middag sessie (als Kees zijn best heeft gedaan.) BMW 1 serie.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [25-05-2018] DF @ Zandvoort deel CXII

Bericht door Peter Tunissen » 24 mei 2018, 17:59

Jullie staan er allebei bij; hartstikke leuk! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten