[16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Peter Tunissen » 28 jan 2017, 12:17

Afbeelding

Op donderdag 16 maart organiseert Driving Fun voor de 17e keer een circuitdag op het TT circuit van Assen. Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
11:00 - 12:15 - Inschrijven
12:15 - 12:30 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
12:30 - 16:30 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €250 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Assen maximaal 97dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
De eerste motorraces werden al in 1925 in de omgeving van Assen georganiseerd, maar het zou nog tot 1955 duren vooraleer er een permanent circuit kwam. Dit circuit is in de loop der jaren meerdere malen aangepast en ingekort. Het huidige parcours dateert van 2006.
Het circuit is vooral bekend van de vele motorraces die er georganiseerd worden en is ieder jaar het toneel van een MotoGP raceweekend.
Het ronderecord bij de tweewielers staat op naam van Valentino Rossi die in 2009 zijn Yamaha in een tijd van 1.36.025 op pole position zette. Het absolute ronderecord staat op naam van Sebastian Bourdais die in 2007 in zijn Newman-Haas Champ Car een tijd van 1.18.765 op de klokken zette.

Rondje Assen
Assen is vooral bekend als motorcircuit, waardoor de uitloopzones erg ruim zijn en het asfalt in topconditie verkeert en erg veel grip heeft. Na start-finish volgt de Haarbocht, een vrij simpele haakse rechterbocht. Belangrijk is om hier de complete breedte van het circuit inclusief de curbstones te gebruiken. De volgende bocht, Madijk, is eigenlijk nauwelijks een bocht. Gebruik de curbstones aan de binnenkant van het circuit helemaal. Wat volgt is de meest lastige combinatie van het circuit, de Ossebroeken en Strubbe. Deze rem je relatief laat aan en je kunt hier remmend de bocht insturen. Het gedeelte naar rechts heeft een dubbele apex. Dit houdt in dat je de bocht heel erg vroeg instuurt, binnen komt, de auto vervolgens weer naar buiten laat lopen en tegen het einde van de bocht weer naar binnen komt. Bij het uitkomen van de Ossenbroeken laat je de auto niet verder naar links lopen dan tot het midden van het circuit om de Strubbe nog goed in te kunnen sturen. Deze bocht knijpt enorm, dus laat insturen en lang wachten met gas geven is hier het devies. De exit-snelheid is wel enorm belangrijk, omdat er een lang recht stuk naar de Ruskenhoek volgt. Dit is weer een echte bocht. De curbstones aan de binnenkant kunnen zowel rechts als links meegenomen worden. Voor een goede rondetijd is het belangrijk om niet teveel snelheid eruit te remmen en de auto veel te laten rollen. De Stekkenwal die volgt is weer een redelijk simpele haakse bocht, waarin vooral tijd te winnen is door de curbstones in zijn geheel mee te nemen. Dit geldt eveneens voor de haakse linker bocht, de Bult, die daar weer op volgt. Meteen daarna komen twee rechter bochten, Mandeveen en Duikersloot. Als je de goede lijn te pakken hebt, kun je deze twee bochten met een vrijwel gelijkblijvende stuuruitslag nemen en ook voor deze bochten geldt weer dat je (op droog) de curbstones in zijn geheel mee dient te nemen. Volgas via de Meeuwenmeer (wederom de curbstones meenemen) en de Hoge Heide komen we vervolgens op de Ramshoek af, een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Voor beginners is het aan te raden om voor deze bocht even te remmen om zo eerst hun lijn te perfectioneren. Indien dit goed gaat, kan er langzaam toegewerkt worden naar niet meer remmen, maar alleen maar even gas liften voor het insturen. Voor de echt ervaren rijders is het mogelijk om deze bocht volgas te nemen. De curbstones aan de buitenkant van het circuit kunnen meegenomen worden. Meteen na de Ramshoek moet er hard geremd worden voor de Geert Timmer bocht. Probeer de auto door het eerste gedeelte naar rechts veel te laten rollen en in het tweede gedeelte het stuur zo vroeg mogelijk weer recht te zetten en zo vroeg mogelijk weer gas te geven. Dit is een bocht waarbij je achteraf bijna steeds denkt: dat had harder gekund, Op het rechte stuk laat je de auto vervolgens rustig naar links lopen, op naar de volgende ronde op het TT circuit!



Belangrijk op Assen
* Voor het neerzetten van een goede ronde is het op Assen belangrijk om op veel plaatsen de curbstones te gebruiken. In de regen kunnen deze echter spekglad worden. Aan de binnenkant van het circuit kunnen ze dan soms wel nog gebruikt worden, maar aan de buitenkant is dit ten zeerste af te raden. Hou dus rekening met wisselende weersomstandigheden en pas je lijnen hier op aan!

* Assen is ontworpen als motorcircuit, waardoor de uitloopzones enorm groot zijn. Deze zijn echter ook veelal van gras. De te bereiken snelheden liggen op sommige plaatsen hoog en met name in de regen kan het gras spekglad zijn en een auto nauwelijks afremmen, waardoor het toch nog mogelijk is om schade te rijden. Waak dus voor een vals gevoel van onschendbaarheid, met name in de regen.

* Op Assen geldt een strenge geluidslimiet van 97dB. Wie hier te vaak of te ver overheen gaat, kan een zwarte vlag krijgen en door het circuit uitgesloten worden van verdere deelname aan het dagprogramma.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Martijn Kool - Peugeot RCZ
3. MarkS - BMW E36 325i
4. ASW - Porsche 964
5. Laszlo Bakker - BMW E36 328i
6. Jürgen Schaffarzyk - ?
7. Jürgen Schaffarzyk - ?
8. Jürgen Schaffarzyk - ?
9. Jürgen Schaffarzyk - ?
10. Jürgen Schaffarzyk - ?
11. Cor Euser - ?
12. Dennis de Ree - ? (ARR)
13. Sander van Weele - BMW M3 GTR
14. Jeroen Slager - Renault Clio RS
15. Harry Sieljes - Lotus Exige
16. Samir Laham - McLaren 675LT
17. Niekjan Steehouwer - Porsche 944
18. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 (13t14)
19. Wolter Zijlstra - BMW 325i
20. Johann Dijkstra - Volvo S60
21.
22.
23.
24.
25.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 16 mar 2017, 23:54

Driving Fun - Assen



https://youtu.be/MRAQ-0O5A8U
Laatst gewijzigd door MarkS op 17 mar 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Knot » 17 mar 2017, 00:24

Mooie beelden, leuk om te zien.

Prachtig datje hadden jullie zeg... alleen iets wat minder voor de remmen en motortemperaturen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Hielke » 17 mar 2017, 11:56

Strakke beelden Mark.

Had je met de rijder van die witte BMW afgesproken dat je achter hem zou blijven?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 17 mar 2017, 12:16

Nee ik heb de rijder van die BMW (E46 M3) pas naderhand leren kennen. ;-)
Had hem ook beloofd de beelden hier te plaatsen.

Ben er 1x voorbijgekomen, maar met ruim 340PK (hij was nog wat getuned) en mijn grotendeels standaard 325i is er geen houden aan op de rechte stukken. Daarbij was er einde rechte stuk na start/finish nog een gele vlag situatie. Het was verder wel top gister, idd wat zwaar voor de remmen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Riceaux » 17 mar 2017, 13:22

Mooie beelden Mark! Die rode e36 is van jou? Heb ook nog even staan kijken, was wel erg rustig.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 17 mar 2017, 14:46

Ja klopt, rode E36 (met witte motec velgen om hem tussen de huur BMW's te kunnen herkennen). ;-)
Was idd erg rustig. Denk dat het op Zandvoort binnenkort drukker is.
Benieuwd wat het nieuwe asfalt met de banden en de rondetijden doet.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Riceaux » 17 mar 2017, 22:17

Je ging mooi rond die paar rondjes die ik gezien heb! :thumbup: Kwam er alleen beetje laat achter dat er een trackday op Assen was, anders had ik wel even een uurtje een auto gehuurd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 17 mar 2017, 22:34

Ja die interstate DNRT semislicks plakken nog wat beter dan de Bridgestone banden. ;-)

Johann
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2011, 21:09

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Johann » 18 mar 2017, 08:31

Was lekker rustig rijden.😎
Zijn er nog foto's gemaakt?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 18 mar 2017, 08:37

Er stond wel iemand langs de baan te fotograferen maar zou niet weten waar die foto's te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Spijkerhard » 18 mar 2017, 10:20

Leuk filmpje Mark, ik heb m helemaal afgekeken of je er nog een tweede keer voorbij zou gaan. Altijd leuk een M3 opjagen met 200 pk. Misschien had de M3 rijder een paar rondje achter je moeten rijden...
Leuk opgenomen ook met dat dubbel beeld. Is dat montage achteraf, of heb je daar iets voor?
En wat voor speciaal knopje heb je op je sleutel?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Hielke » 18 mar 2017, 10:57

De M3 rijder had na ingehaald te zijn niet opnieuw op een recht stukje terug horen in te halen. 1. Het is geen race, en 2. Mark was duidelijk de snelste van de twee. Rijders horen te weten dat ze de snellere rijders voorbij horen laten te gaan.

Ik zal wel wat belerend overkomen maar als niemand deze code aan de M3 rijder uitlegt krijg je opnieuw zo'n 'blocking' situatie. Want laten we eerlijk zijn, dat was het. De M3 rijder is zich waarschijnlijk helemaal geen kwaad bewust. Zo'n uitleg hoort er ook bij.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 18 mar 2017, 13:25

Klopt, dat was niet zoals het hoort idd. Ik heb ook overwogen even via de pitstraat te rijden en een gat te laten, maar vond het wel aardig om aan te haken en leverde ook wel leuke beelden. Achter elkaar reden we bijna 2m16s (voor de gele vlag situatie). Ik kon per rondje dus bijna 4 sec sneller met 2m12s. Als die gele vlag (de blauwe waren op denk ik) situatie er niet was geweest had ik misschien nog wat meer opties gehad om te proberen er voorbij te komen. Nu was het redelijk kansloos omdat we na start finish van het gas af moesten. Al met al wel heel veel lol gehad, en er reed ook nog wat sneller spul rond ... ;-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door MarkS » 18 mar 2017, 13:30

Spijkerhard schreef: 18 mar 2017, 10:20Leuk opgenomen ook met dat dubbel beeld. Is dat montage achteraf, of heb je daar iets voor?
En wat voor speciaal knopje heb je op je sleutel?
Dat is idd montage achteraf (iMovie), je kunt dan simpel picture in picture monteren.
Het knopje is de wifi remote om de beide gopro's te bedienen.

Johann
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2011, 21:09

Re: [16-03-2017] DF @ Assen deel XVII

Bericht door Johann » 05 apr 2017, 20:45

Nog niets bekend van foto's?
Wie was de fotografe dan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten