[02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Peter Tunissen » 26 jan 2017, 10:18

Afbeelding

Op dinsdag 2 mei organiseert Driving Fun voor de 97e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 8
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €450 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €220 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €320 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Peter Motter - Lotus Exige Sport 350 - hele dag
3. Bram Hilgersom - BMW E46 328Ci - ochtend (+1ui)
4. GP Elite - BMW E46 M3 Cup - middag
5. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
6. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
7. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
8. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
9. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
10. Frank van Asch - Peugeot 206GTI - middag
11. Vincent Anema - Mazda MX5 - hele dag
12. Martin Pelster - Lotus 2eleven - middag
13. JW Raceservice - BMW E46 M3 - hele dag
14. JW Raceservice - BMW E92 M3 - hele dag
15. JW Raceservice - ? - hele dag
16. JW Raceservice - ? - hele dag
17. JW Raceservice - Seat Ibiza - hele dag (allesbet)
18. Karel de Koning - Renault Clio RS - middag
19. Stephan Kern - BMW E92 M3 - hele dag
20. Hans van der Goes - Alfa Romeo 4C - ochtend (10t13)
21. Rob Nieman - Renault Clio - middag
22. Timo Wagenaar Hummelink - Honda Civic - hele dag (betmid)
23. Jean Leon Dehaen - Caterham CSR - hele dag
24. Frans Paping - Porsche 944 - middag
25. Maikel de Boer - Chevrolet Camaro - ochtend
26. Erik Lepage - BMW E36 M3 - ochtend
27. Bas Baars - Volvo - middag
28. Bas Baars - Volvo - middag
29. Cor Euser - BMW - middag
30. Cor Euser - BMW - middag
31. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
32. Ronald Kok - Porsche 911 GT3 - hele dag (ARR)
33. Lennard Kleyn van Willigen - Lotus Elise - ochtend
34. Pieter Huijbregts - Ariel Atom 3,5 - ochtend
35. Hans van Hal - KTM XBow - middag
36. Martin de Weerd - VW Golf V - hele dag
37. Martin de Weerd - VW Golf V - middag
38. Christoph Esser - Porsche Cayman Club Sport - hele dag
39. iRace - BMW - middag
40. Jos Veldboer - Suzuki Swift - middag
41. Geert Verhagen - Honda Civic type R - ochtend (ARR)
42. Rob van Pelt - BMW E36 328i - ochtend (ARR)
43. Randy Rekelhof - Mazda MX5 - middag
44. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag (ARR)
45. Hansie46 - BMW 330 - middag
46. David Roosen - BMW - ochtend (sl)
47. Stephan Hansberg - BMW E92 M3 - hele dag (475basl)
48. Jörg Müller - Porsche 911 - middag (sl)
49. Udo Lübke - VW Beetle 1300 - middag (sl)
50. Jaco Sekeris - BMW E36 - middag
51. Arjan van 't Klooster - BMW E30 - ? (ARR)
52. Wim Blom - Mazda MX5 - middag (ARR)
53. Dennis de Ree - Porsche 944 - hele dag (ARR)
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Hans R » 19 apr 2017, 19:10

Ik kom misschien wel even kijken :-)

Hansie46
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2017, 11:53
Auto: BMW E46 330

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Hansie46 » 27 apr 2017, 21:15

Kom dinsdagmiddag met BMW 330
Moet nog wat werkzaamheden doen, hoop dat het lukt.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Peter Tunissen » 27 apr 2017, 21:29

Cool! Je staat erbij op de lijst in ieder geval. :df:
Enne, van kijken komt rijden Hans, dus jij staat er ook gewoon bij. :df: :mrgreen:
Bonuspunten als het je lukt om Ron met zijn taxi mee te krijgen. :beer: ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2017, 22:39

Dit was de eerste DF Trackday op het nieuwe asfalt van Circuit Zandvoort. Alleen Bos-Uit is nog niet gedaan, maar de rest ligt er fantastisch bij. Te mooi en strak voor de old school rijders, maar met moderne (race)auto's wil je geen hobbels. Zelf hinkte ik op 2 gedachten. Enerzijds wilde ik natuurlijk niet dat het circuit veranderd zou worden en dat iedere hobbel bewaard zou blijven, maar als je heel eerlijk bent is het beter voor iedereen als er nieuw asfalt zou komen, want het oude was simpelweg al een paar jaar op.

We hadden in de ochtend een droge baan die al snel door miezer wat gladder werd. In de loop van de dag ging het echt regenen en daarna keerde 's middags de zon terug waardoor de baan eerst langzaam opdroogde op de ideale lijn en later in zijn geheel. Kortom, het was dé perfecte dag om het nieuwe asfalt uit te proberen en ik had zelf het geluk om met 3 verschillende auto's te mogen (mee)rijden. Een BMW E46 328ci Tracktool, de Cup Clio van Sylvester en daarna de nieuwe Honda Civic Cup Racer (1.6 V-tec, 160pk) van Kai (http://www.hondaciviccup.com/).

Ik had vorig jaar al eerder in de andere Honda Civic gereden waarvoor een Cup (1.4 115 pk) opgericht zal gaan worden. http://civiccup.eu/ Door de komst van de 206 GTI Cup hebben beide initiatiefnemers even pas op de plaats gehouden en zich gefocust op hun auto en kit. Beide auto's zijn wel heel goed met elkaar te vergelijken, maar totaal niet met een 206 GTI Cupauto. De Civics zijn veel meer raceauto's en erg geschikt om ervaring op te doen met wat meer geavanceerdere ondersteltechnieken en hoogtoerige voorwielaandrijvers, waarbij ik de 115 pk al erg leuk vond om te rijden, omdat je heel clean moet rijden en geen fouten moet maken, omdat je dan snelheid verliest. De V-tec Cup Civic is next level, dat is voor relatief weinig geld een opstap richting de TCR's.

Gisteren sprak ik ook nog iemand die een 206 GTI Cupauto gebouwd had en intussen al 14.000 euro had uitgegeven aan de auto. De Civics zijn eigenlijk allebei een stuk goedkoper dan dat, maar zo ook de meeste andere 206-jes. De 206 Cup zit vol, en meer ervaren rijders willen eigenlijk een iets meer 'racy' auto dan de Cup-kit biedt. Het racen in de Cup met 40 - 60 auto's op de Startgrid is natuurlijk fantastisch, daar is iedereen het over eens, evenals dat de Cup-kit van de 206 gewoonweg goedkoop is te noemen. Er is dus alleen een alternatief in de vorm van de Civic, mits één of beide Cup-klassen uiteindelijk toe mogen treden tot het DNRT-circus. Ik ga nu mijn best doen om beide heren in ieder geval bij elkaar aan tafel te krijgen.

Moraal van het verhaal. Het asfalt is goedgekeurd. En het was geen geweldig leuke trackday, vond eigenlijk iedereen die ik sprak. :df:

Gebruikersavatar
911b
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2017, 00:05
Auto: 599 GTB - F-Type - BRZ - E46

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door 911b » 13 mei 2017, 14:28

Ondanks de regen een top dag gehad! Voor mij de eerste keer de baan op met mijn E46 (die van Dennis hierboven) en na een goed uurtje instructie van Dennis op zoek gegaan naar de beste lijn over het circuit.

De auto heeft het top gedaan en 12 juni doe ik mee voor een tweede ochtend. Echt een super sfeer zo met iedereen op de baan!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: [02-05-2017] DF @ Zandvoort deel XVII

Bericht door Dennis Cavallino » 25 mei 2017, 08:30

Top! Ik zie je de 12e.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten