[27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2020, 09:42

Afbeelding

Op donderdag 27 februari organiseert Driving Fun voor de 138e keer een circuitdag op Circuit Zandvoort echter nu op het nieuwe Formule 1 Grand Prix circuit met nog spectaculairdere bochten.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in Bernie's Bar & Kitchen
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 11:45 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:15 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €520 per auto voor leden en €550 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 11:45) kost €280 per auto voor leden en €300 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:15) kost €380 per auto voor leden en €400 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €50, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je spiegels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. JanJaap van Roon - BMW M240i Cup - hele dag - (ARR)
3. JanJaap van Roon - BMW M240i Cup - hele dag - (ARR)
4. Cas Renders - BMW M240i Cup - hele dag
5. Alexander Berger - BMW M240i Cup - hele dag
6. Twan van der Wouw - Caterham R500+ - middag - (ARR)
7. Mies van Grunsven - Westfield - hele dag (ARR)
8. Melvin van Dam - Peugeot 206 GTI Cup - hele dag - (ARR)
9. Hans de Graaf - Porsche 911 - hele dag - (ARR)
10. Johan de Rouw - Porsche 911 GT3 Cup - middag
11. Arjan Knijnenburg - BMW E36 / Tiger super six - ochtend
12. Richard Willem Schouten - BMW 325i - hele dag
13. Johannes Schouten - BMW 320 - hele dag - (ARR)
14. Pieter Bikker - BMW E30 325i - ochtend
15. Aitor Molina - BMW M2C - ochtend
16. Toine Boschman - Seat Ibiza Cupra - ochtend - (28mrt)
17. Haider A - BMW M3 - ochtend
18. Wim Blom - Mazda MX5 - hele dag - (ARR)
19. Geert Verhagen - Honda Civic type R - 11t15 - (ARR)
20. Vincent Waanders - VW Golf III VR6 - middag
21. Edwin Weesie - BMW 318i Compact - ochtend
22. Jeffrey Schirrmann - BMW E36 325i - hele dag
23. Kai Wagenaar Hummelinck - BMW / Nissan 350Z - hele dag - (ARR)
24. Sebastiaan Brongers - BMW E36 - middag
25. Nico Regter - BMW 1M - middag - (ARR)
26. Bart Vruggink - Peugeot 206GTI - middag - (ARRvNR)
27. Ernest Alvares - BMW E36 325i - hele dag - (ARR)
28. Bira van Haver - BMW E30 - hele dag
29. Johnny van Wanrooij - Subaru Impreza - hele dag
30. Jeroen van Kerkhof - BMW Compact - middag - (ARR?)
31. Jaco Sekeris - BMW E46 - middag
32. Andy Jaenen - Honda Civic type R - hele dag - (allesbet)
33. Kai Wagenaar Hummelinck - Seat Ibiza diesel - hele dag
34. Ton van Kuyk - Alfa Romeo Giulia - middag
35. Eric Stoop - Peugeot 206RC - ochtend
36. Patrick Rinck - BMW E36 M3 - middag
37. Armand Adriaans - BMW M3 GT4 - middag
38. Willem Koopman - BMW M3 - hele dag - *irl
39. GP Elite - Mazda MX5 - hele dag
40. Patrick Moritz - Mercedes SLK - hele dag
41. Alex Jonker - BMW E30 - middag - (ARR)
42. Bart Jonker - BMW E30 - middag - (ARR)
43. Dick van Elk - Mazda MX5 - hele dag - (28mrt)
44. Filip Wojtowicz - Mazda MX5 - ? - (sl)
45. Marcel Pakvis - BMW E30 325i - ochtend - (ARR)
46. Eddie van Dam - Peugeot 206GTI Cup - ? - (ARR)
47. Niels Oldenburger - BMW M Coupé - middag
48. Sander Teeuwen - BMW M3 Evo - middag - (ARR?)
49. Frans Olierook - Porsche Cayman R - middag
50. Rob van Pelt - BMW E46 330i - 11t15
51. Tachyon | Maties Bakker - Ford Falcon - hele dag
52. Tachyon | M Buitenhuis - ? - hele dag
53. Tachyon | Carlijn Bergsma - DF huurauto - hele dag
54. Tachyon | Martijn van 't Loo - ? - ochtend
55. Tachyon | Mitch Laseur - ? - hele dag
56. Markus Knab - BMW 435x - ochtend
57. Junior Strous - BMW M6 GT3 - ochtend
58. Ludo Tacx - Porsche 911 GT3 RS - ochtend
59. Gordon Fernandes - BMW E46 M3 - hele dag
60. Jeffrey Krenten - BMW E46 M3 - hele dag
61. Marco ? - BMW E46 M3 - hele dag
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.

Gebruikersavatar
911b
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2017, 00:05
Auto: 599 GTB - F-Type - BRZ - E46

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door 911b » 27 feb 2020, 14:50

Ik was sceptisch over het nieuwe circuit wat is het een gave baan geworden! De twee "kommen" zijn echt gaaf (Arie Luyendijk redelijk spannend in de regen) en het lijkt alsof ook de Tarzan net wat harder genomen kan worden. Uitgang pits is veel beter zo, even wennen maar het voelt veiliger.

Heb ondanks de lange stop echt een top ochtend gehad, lekker om zo in de regen even rustig de lijnen te ontdekken!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Knot » 27 feb 2020, 15:27

Ben benieuwd naar videomateriaal, iemand wat opgenomen vandaag?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 6626
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door smiley » 27 feb 2020, 15:45

Vanavond laat even filteren op zandvoort met upload datum van vandaag.
Dikke kans dat er veel bijzaten vandaag die het even wilden meemaken vanwege de kombochten en gefilmd hebben.

Edit: Joshua was er vroeg bij.

Gebruikersavatar
911b
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2017, 00:05
Auto: 599 GTB - F-Type - BRZ - E46

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door 911b » 27 feb 2020, 19:21

Ik heb ook nog even snel een rondje geknipt. Was even zoeken naar een rondje waarin niemand verkeerd om stond ;)


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Knot » 27 feb 2020, 22:43

Mooi, thx

Emi
Berichten: 1043
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Emi » 27 feb 2020, 22:47

Gaaf.

Online
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door MarkS » 28 feb 2020, 07:08


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Knot » 28 feb 2020, 11:48

Klinkt lekker zeg die V8!

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 6626
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door smiley » 28 feb 2020, 11:56

Uit de speakers toch?

Online
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door MarkS » 28 feb 2020, 13:19

Ook. Maar deze maakt wel wat extra geluid. Neem niet aan dat ze de speakers hebben getuned.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Knot » 28 feb 2020, 13:27

Heeft die competition standaard de andere uitlaat, dacht het wel toch? Als dat idd zo klinkt en niet via de speakers is het dikke prima maar ik vermoed iets aftermarkets.

Online
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door MarkS » 28 feb 2020, 13:49

Denk ook aftermarket icm motortuning.

Online
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door MarkS » 28 feb 2020, 13:50

Kan iemand al iets zeggen over rondetijden nieuwe vs oude layout? Of nog te slecht weer. Baanlengte hetzelfde of niet?

Kadett
Berichten: 1197
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Kadett » 28 feb 2020, 14:26

Het is koud nat en nieuw asfalt... denk dat je nog 2 maanden moet wachten op wat meer indrukken :)

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 3476
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: Te veel.
Locatie: Arkelstad: M3P, M3, 323ti, Clubman D, Beetle Cabrio, 850 T5-R, PHEV3, A2 (te koop), ex-MX-5, ex-M3

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Spijkerhard » 28 feb 2020, 21:11

Ca. 3 seconden sneller. Hugenholz is iets breder/korter geworden, met een leuke kuil. De vraag is hoe je uit die kuil komt, met welke lijn. Als je de neus niet in de goeie richting hebt, krijg je een behoorlijke zwieper. De lijn die Maciej in de tweede ronde neemt, is zeker met regen interessant. De Hugenholz is bovenin meer verkant dan onderin. Een soort carrousel, maar dan bovenin de baan.

De Luyendijk bocht is een hele beleving, maar technisch niet zo interessant. Doordat de verkanting over de hele breedte hetzelfde is, blijft de ideale lijn als vanouds. Je kunt eerder op het gas, er volgas door, waar je voorheen nog op moest passen of je niet over de grens heen ging.

Iedereen moet wel zn rempunt aanpassen aan het eind van het rechte stuk, er werd flink van de nieuwe uitrijstrook gebruik gemaakt. Ook de remmen worden dus flink gebruikt, want je komt er harder aan. Gelukkig voor de Tesla was er veel waterkoeling!

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 9441
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door WJ » 29 feb 2020, 10:49

edit-gevonden


Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 3476
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: Te veel.
Locatie: Arkelstad: M3P, M3, 323ti, Clubman D, Beetle Cabrio, 850 T5-R, PHEV3, A2 (te koop), ex-MX-5, ex-M3

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Spijkerhard » 29 feb 2020, 10:57

Peter heeft een ronje op zojn Feestboek gezet... met wat commentaar.
Op joetoeb Puredrive tv een erg leuk rondje met een M5C op een nat circuit met 2 lijnen door de nieuwe Hugenholz


Emi
Berichten: 1043
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Emi » 29 feb 2020, 11:30

Klinkt lekker die V10 :df:

Online
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door MarkS » 29 feb 2020, 12:16

Die M5C staat hierboven al. Filmpje van Peter ook gezien ... je moet wat als je zelf nog niet hebt gereden maar toch een beetje lijntjes wilt kijken hè. ;-)

Emi
Berichten: 1043
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Emi » 29 feb 2020, 12:30

Inderdaad. Het is ook een beetje voorpret hè? :wink:

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 9441
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door WJ » 29 feb 2020, 14:45

:df:
Heb je geen DF Youtube, even viraal met uitleg van het nieuwe CPZ. :D

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [27-02-2020] DF @ Zandvoort deel CXXXVIII

Bericht door Peter Tunissen » 29 feb 2020, 14:50

WJ schreef:
29 feb 2020, 14:45
:df:
Heb je geen DF Youtube, even viraal met uitleg van het nieuwe CPZ. :D
Jawel, alleen pas maandag tijd om het erop te zetten, dus jullie krijgen de voorpret alvast. :D ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten