Lotus 340 R

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 03 mar 2008, 09:02

Als de sensatie maar heftiger is.. Die Exige rijd top maar voelt niet extreem snel aan, maar dat sturen is geweldig in zo'n ding! Sturen alle Lotussen zo?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 mar 2008, 09:06

Persoonlijk zou ik voor die Exige gaan. Een zilveren een paar keer bij v/d Kooi gezien en daar krijg ik steeds meer een hubbagevoel bij. Die 340R doet me helemaal niets. Eerstgenoemde zou ik ook helemaal niet in een garage zetten. Lekker voor de deur. Direct een rondje blazen na iedere werkdag. Steenslag hoort op zo'n wagen. Rijden moet je. Niet poetsen! 8)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 03 mar 2008, 10:03

Ik kan alleen maar oordelen over Elises, die sturen iig erg lekker 8)

De sensatie blijft waarschijnlijk ook achterwege, je bent nu je turbo gewend, veel koppel, vermogen onderin en dat gaat een Exige of 340 je gewoon niet bieden. Of je moet voor een supercharged Exige/Elise gaan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 mar 2008, 12:07

Ik heb in verschillende testauto's gereden...

Opel Speedster Turbo 200pk leuk geprijsd, snel, mist wat.

Opel Speedster Turbo 395pk leuk geprijsd, supersnel, mist wat.

Lotus Elise S1 120pk leuk speelgoed

Lotus Elise S1 160pk leuker speelgoed

Lotus Elise S1 215pk SC nog leuker begint er op te lijken speelgoed

Lotus Elise S2 192pk 111R toyota top basis, voelt erg goed aan, the best.

Lotus Elise S2 220pk Honda conversie voelt redelijk goed, doch niet snel genoeg.

Lotus Exige S2 192pk yota engine top basis, moest wennen aan de brede semislicks daardoor minder relaxt stuurgevoel dan de 111R

En ja de lotus stuurt fijner dan de Opel besturing, alle Lotussen waren top qua rijbeleving sturen enz...top basis 8) maar je moet ze "zeker" tunen als je koppel wil of snelheid boven 160km dus vanaf zeg 260pk wordt het echt leuk...

En ja Hans het zal niet zo lang duren dat ik ook aan de Engelse drop ga :lol: maar eerst eens een serieus koper vinden voor de duiste bradwurst :wink: want wat je ook zegt ze denken dat het een bmw(chassis en op kent) met hartge spul is...
net als zo'n man die zijn "originele" Hartge verkoopt als enige echte in NL en ja hij heeft alles, maar op kenteken staat gewoon BMW terwijl hij claimt dat bla bla bla...snap je , dus zouden mensen die niet beter weten ook niet de knip trekken als er bmw op kenteken staat, maarja bij mij staat toch echt Hartge en ik ben de enigste in NL bij RDW en eerste die Hartge op de NL kaart heeft gebracht bij de RDW en dat is een groot verschil, maar ik heb tijd.
De Engelse drop smaakt me wel...en komt der ook wel 8)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 03 mar 2008, 13:01

Mooi overzicht Rene.
Ik zelf vond de 192pk 111R een beetje tegenvallen (of waren mijn verwachtingen te hoog?). Natuurlijk is het een heerlijke motor en stuurt ie goed maar ik had iets meer snelheid verwacht.
Mijn 111S S1 met inmiddels ca 155pk lijkt/voelt/is sneller.
De Exige S heeft wel de snelheid die je verwacht. De Elise SC zal wel voldoende snelheid hebben.
Ik denk dat een S1 met Honda blok de fijnste optie is (ik moet er alleen nog een keer mee rijden).

Succes met de verkoop van de Hartge!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 mar 2008, 13:23

Dankje 8)

moet erbij vermelden dat stukje over de Lotus elise 111R toyota bedoelde ik, het interieur, de good-feeling het schakelen het alcantara enz dat maakte voor mij die auto als yes, goede basis en leuk motortje betrouwbaar...inderdaad als basis de good feeling van de toch iets "luxer" kwalitatief? anders voelende auto dan de types daarvoor met rover en die versnellingsbak e.d.
De auto en de motor kan inderdaad meer aan, maar de basis als meer dagelijks bruikbaar gevoel is goed en toch anders dan zeg de basis van de S1 120pk, de 111R is ook redelijk voor snelwegen zeg dagelijks, alleen wil je op de snelweg de looks waarmaken vind ik toch dat je zeg 40pk meer kan hebben...voor mij als verwend koppel/pk figuur graag nog een doos meer, dan kan ie veel meer, en op circuit, maar ook tijdens rechtuit branden wat in NL over het algemeen van toepassing is voor mij althans...voor mezelf dus graag een 300plus Elise/Exige mk2 8)

helaas de nwe SC nog niet gereden..de engelsen zijn er lovend over, vanwege meer koppel en niet altijd max attack hoeven te rijden om pk's te voelen...dus een welkome aanwinst 8)
De Exige S met sport 240pk upgrade lijkt me ook ok als ik de verhalen hoor...
maar ze praten nog steeds over die 240R die moet super zijn op het circuit, en toevallig staat er een LHD te koop...hm...tempting :lol: maar hoe is ie om als enige auto te hebben...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 03 mar 2008, 15:13

Die Exige waar ik gister was, had die ook voor woon/werk verkeer, en later niet meer.. best lastig in en uit stappen etc.. parkeren is helemaal een ramp in dat ding, moest ik gister ook ff doen, je ziet echt niks :lol:
Maarja, rechtuit knallen willen we, wel met veel en mooie bochten natuurlijk!
Al zal ik voor een Exige gaan dan wordt het wel een mk1 8) Bruter!!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 mar 2008, 15:55


Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 03 mar 2008, 16:05

[img:979:734]http://aussieexotics.com/showroom/image ... e01[1].jpg[/img]

wauw! Wat doet die dollar tegenwoordig? :wink:

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Bericht door atomchris » 03 mar 2008, 19:21

Die exige(de gele uit NL)is echt gaaf!!!

Ga je het doen of toch weer voor de 340Rkijken????

Ik vin zelf de exige nog cooler!!!! 8)

Smaken verschillen......................... :roll:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 03 mar 2008, 19:39

Tja dit draadje ging over de 340R..
vrijdag ga ik rijden met de 340 8) En die Exige is idd super maar nog mooier zal zijn als daar een honda blok met compressor in hangt.. komt idd een beetje vermogen te kort, vooral onderin..

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 04 mar 2008, 01:47

Vorige week ook meegereden met een Elise S2 met Honda-motor er in, zonder compressor dan nog. Dat vond ik wel indrukwekkend snel moet ik zeggen. Maar ja, ik ben niets gewend natuurlijk met maar 120 paardesterken :)

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Bericht door atomchris » 04 mar 2008, 07:55

Hans GP1630 schreef:Tja dit draadje ging over de 340R..
vrijdag ga ik rijden met de 340 8) En die Exige is idd super maar nog mooier zal zijn als daar een honda blok met compressor in hangt.. komt idd een beetje vermogen te kort, vooral onderin..

Dan ga je dat ook missen op de 340R.......of heeft ie meer pauwah??????

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 mar 2008, 11:02

atomchris schreef:
Hans GP1630 schreef:Tja dit draadje ging over de 340R..
vrijdag ga ik rijden met de 340 8) En die Exige is idd super maar nog mooier zal zijn als daar een honda blok met compressor in hangt.. komt idd een beetje vermogen te kort, vooral onderin..

Dan ga je dat ook missen op de 340R.......of heeft ie meer pauwah??????
de 340R is wat lichter en open dus meer sensaties, wat puurder zeg maar...maar ook in de 340R kom je vermogen te kort helaas, of je moet op een micky mouse circuit gaan rijden :lol: tot 160 is alles oke, maar daarboven haalt de eerste de beste diesel hem in bijwijze van...en dat wil je niet in zo'n ding...als je vermogen gewend bent ook boven 160km/u en wat meer van onderuit tja dan is er maar 1 oplossing een motorconversie met turbo of supercharger en dan is ie klaar :wink:
Je kan de Rover motor ook wel tot 260pk met supercharger krijgen, maar dat kost dan bijna net zoveel als een honda conversie...en zo'n Honda of Audi Turbo is dan wel betrouwbaarder...

ik kan die 260TT set zo niet weer vinden, misschien teveel problemen voor het Rover blokje, affijn hier toch die leverancier, ook leuk als je een 120pk hebt en wat meer power wil :wink:

http://www.turbotechnics.com/docs/cars/elise.htm

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 04 mar 2008, 11:41

GTRene schreef:
atomchris schreef:
Hans GP1630 schreef:Tja dit draadje ging over de 340R..
vrijdag ga ik rijden met de 340 8) En die Exige is idd super maar nog mooier zal zijn als daar een honda blok met compressor in hangt.. komt idd een beetje vermogen te kort, vooral onderin..

Dan ga je dat ook missen op de 340R.......of heeft ie meer pauwah??????
de 340R is wat lichter en open dus meer sensaties, wat puurder zeg maar...maar ook in de 340R kom je vermogen te kort helaas, of je moet op een micky mouse circuit gaan rijden :lol: tot 160 is alles oke, maar daarboven haalt de eerste de beste diesel hem in bijwijze van...en dat wil je niet in zo'n ding...als je vermogen gewend bent ook boven 160km/u en wat meer van onderuit tja dan is er maar 1 oplossing een motorconversie met turbo of supercharger en dan is ie klaar :wink:
Je kan de Rover motor ook wel tot 260pk met supercharger krijgen, maar dat kost dan bijna net zoveel als een honda conversie...en zo'n Honda of Audi Turbo is dan wel betrouwbaarder...

ik kan die 260TT set zo niet weer vinden, misschien teveel problemen voor het Rover blokje, affijn hier toch die leverancier, ook leuk als je een 120pk hebt en wat meer power wil :wink:

http://www.turbotechnics.com/docs/cars/elise.htm
Wanneer je een auto zoekt die snel is boven de 160km/h dan moet je geen Lotus kopen. Een Lotus koop je om lekker over de dijkjes en binnenwegen te rijden. Als je 200+ wilt dan moeten ze jouw Z3 maar kopen. Op circuits ben je wel snel maar dan heb je het voordeel van het lage gewicht met name in de bochten.
Het Roverblok is op zich wel goed maar wanneer je vermogen boven de 200pk komt gaat de betrouwbaarheid hard achteruit. Dan kan je beter het Hondablok erin leggen. In NL rijdt ook een Elise met het 1.8t blok van Audi.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 04 mar 2008, 11:46

HJ schreef:In NL rijdt ook een Elise met het 1.8t blok van Audi.
Klopt. Heb de beste man vorig jaar gesproken bij de Nordschleife. Gaat serieus hard die Elise.

Dit is hem, gespot door iemand in Nürburg. Zelf moet ik ergens ook nog wel foto's hebben.
http://spots.autogespot.com/viewimages. ... 2006214918

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 mar 2008, 13:13

mmm zo'n audi blokje is mooi te tunen 8) en je kan best en..en hebben en power en in de elise...kun je net zo hard de bochtjes door, maar op het rechte stuk en of snelweg kom je ook lekker mee 8)
maargoed snap dat andere ook wel....blij dat jullie zo denken, kan ik je tenminste voorbij komen op het rechte stuk met een getunede lotus :wink:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 04 mar 2008, 13:17

Over dat Audi/VAG-blok heb ik ook eens zitten denken, maar dan zit je volgens mij met de koeling. Je kunt de intercooler volgens mij lastig kwijt.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 04 mar 2008, 13:33

http://www.auto-teknix.co.uk/Audi_convert.html

Wat meer info mbt de audi conversie

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 mar 2008, 16:48

ja is ook mooi spul hoor, en je kan zelfs een cooler in de sidepods kwijt als je zou willen, er zijn speciale koelers voor...zal eens speuren in mijn Lotus foto collectie 8)

ah bv voor audi de koeler:

[IMG:1012:675]http://img169.imageshack.us/img169/4376 ... ifovb2.jpg[/img]

[IMG:1012:675]http://img169.imageshack.us/img169/5951 ... ifoqz9.jpg[/img]

of hier van de Hass pro turbo kit voor de 111R

[IMG:650:488]http://img132.imageshack.us/img132/3810 ... asseu7.jpg[/img]

maar je hebt ook kleinere oa van ragnorak racing, dus mogelijkheden genoeg 8)

en zoals ForcedFed het aanbied, ook interessant 8)

http://forcedfed.com/elise/turbokits.html

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 04 mar 2008, 17:11

Pfff.. gelukkig zit zo'n 340R al in 4,5 sec op de 100 :lol:
maar idd boven 160/180 zal die gewoon meer power nodig moeten hebben, maar dan waai je er toch compleet uit dus is een standaard 340R met de 190pk kit sterk zat voor bv zandvoort en nederland! Ik zal het eerder in een Exige doen!

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 04 mar 2008, 17:15

Stéphane schreef:Over dat Audi/VAG-blok heb ik ook eens zitten denken, maar dan zit je volgens mij met de koeling. Je kunt de intercooler volgens mij lastig kwijt.
Stéphane, ik heb het visitekaartje van die eigenaar wel, dus als je eens contact met hem wilt, dan geef je maar een gil en geef ik je even zijn gegevens.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 04 mar 2008, 22:14

Rob Schouten schreef:http://www.auto-teknix.co.uk/Audi_convert.html

Wat meer info mbt de audi conversie
Bedankt, Rob. Gelijk even naar de prijzen gekeken, vanaf £11,370. Kuch, dat is wel een beetje aan de kostbare kant zo even tussendoor :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 mar 2008, 22:57

dan zijn de all in prijzen voor de Ford 2.3 toch wel goedkoper...

http://www.komo-tec.com/product_info.ph ... cts_id/503

en hier de 230pk versie:

http://www.komo-tec.com/product_info.ph ... cts_id/504

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 05 mar 2008, 00:01

Jezus! 11k+ voor een turbo op de speedster. :shock:


Ff een glaasje water halen. Ben een beetje duizelig...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 250 gasten