Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fordmad
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 feb 2009, 17:35
Contacteer:

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Fordmad » 30 dec 2009, 17:19

Macboy schreef:Dat de Focus RS harder door de bocht gaat dan 85% van de RWD-ers is een feit. Die discussie is ook niet interessant.

Maar beeld je eens diezelfde Focus RS in met 4WD !

Dát is wat iedereen bedoelt ...

@Fordmad: ken jij de R26-R wel eigenlijk ? Ik neem uit je post aan van niet ?
Hoezo denk je dat ik hem niet ken ??

Ik heb de vergelijking gezien bij TopGear, en heb op een forum daar een discussie over gehad.

Maar naar mijn mening is het appels met peren vergelijken...
Dus je wil een uitgeklede koektrommel met plastic ramen en rolkooi en semi-slicks maar zonder radio, airco, airbags, vergelijken met een volwaardig dik angeklede dagelijks auto ?? :please:

@Macboy, een Focus RS met 4WD gaat er niet komen, ik ben op de fabriek geweest en die zeggen dat het geprobeerd is maar geen zin heeft..

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 30 dec 2009, 19:14

Hans GP schreef:Nou, die rondetijden van zo'n RS zijn niet bijzonder.. dus zo snel zal die ook niet zijn. Dus sneller dan 99% van alle RWD-ers dat lijkt mij een klein beetje overdreven :wink:
1468kilo door de bocht gooien daar kan je ook weinig van verwachten, dat het een bruut ding staat vast met een heerlijke 5 cilinder brom..
Als je een klein beetje hetzelfde kunstje met de RS uithaalt als wat Renault met de R26.R doet, alleen een ander onderstel (KW, welke ook gewoon geschikt is voort dagelijks gebruik) en Semi eronder dan haal je een rondetijd die die van de M3 CSL bijna benaderd. Zo'n beetje de god op dit forum. :wink: Er zit dus veel mee potentieel in die auto dan menig verwacht had.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31198
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door JP » 30 dec 2009, 19:31

Het dash van de RS is ook nog eens tig keer mooier dan die van de Megane :bag:

Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
Locatie: Nijmegen/Boxtel

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Teunis » 30 dec 2009, 19:35

Ik blijf dit een mega dikke bak vinden, maar hij lijkt nu gewoon te duur te worden... Hij krijgt bij EVO op zowel het car of the year als ook trackday car of the year op de billen van een Clio RS Cup... Lijkt me niet wat je wil...
Tuurlijk is zo'n 5 cilinder niet te versmaden, maar om de auto met modden op topniveau te krijgen is beetje oneerlijk... Koop die clio RS, klap daar de overgebleven 25k tegen aan en die RS weet niet welke kant je op ging...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 30 dec 2009, 19:43

Harrie schreef:
Hans GP schreef:Nou, die rondetijden van zo'n RS zijn niet bijzonder.. dus zo snel zal die ook niet zijn. Dus sneller dan 99% van alle RWD-ers dat lijkt mij een klein beetje overdreven :wink:
1468kilo door de bocht gooien daar kan je ook weinig van verwachten, dat het een bruut ding staat vast met een heerlijke 5 cilinder brom..
Als je een klein beetje hetzelfde kunstje met de RS uithaalt als wat Renault met de R26.R doet, alleen een ander onderstel (KW, welke ook gewoon geschikt is voort dagelijks gebruik) en Semi eronder dan haal je een rondetijd die die van de M3 CSL bijna benaderd. Zo'n beetje de god op dit forum. :wink: Er zit dus veel mee potentieel in die auto dan menig verwacht had.
Ja dat is waar, maar het gaat hier om de standaard uitvoering, een Mini Works GP met andere onderstel, remmen en semi's etc.. geeft misschien die RS weer een veeg, is toch effe ruim 350 kilo lichter.. hetzelfde geldt voor de Clio RS idd
Als daily (op straat) is het een gave bak voor het circuit is die veeels te zwaar de Megane R.26R is in de markt gezet als een trackday auto.

Ik zal hem graag met mijn Golf R willen verglijken.. wie? :angel:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Stéphane » 30 dec 2009, 20:46

Die vorige Focus RS deed 2:07:1xx op Zandvoort op R888s. Dat weet ik nog wel van de Time Attack :P Denk dat deze het een Golf en dus ook een Mini ook nog wel aardig moeilijk kan maken als ik de tijden uit AV een beetje als betrouwbaar mag achten. Ook iets in die richting op normale banden. Dan denk ik dat er nog wel een seconde of 1-2 af kan met semi's.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 30 dec 2009, 23:25

Stéphane schreef:Die vorige Focus RS deed 2:07:1xx op Zandvoort op R888s. Dat weet ik nog wel van de Time Attack :P Denk dat deze het een Golf en dus ook een Mini ook nog wel aardig moeilijk kan maken als ik de tijden uit AV een beetje als betrouwbaar mag achten. Ook iets in die richting op normale banden. Dan denk ik dat er nog wel een seconde of 1-2 af kan met semi's.
En de tijden in de AV werden door een "echte" coureur gedaan. Op de time attack was het een "amateur". :wink:

Hans, het ging mij niet zozeer om een vergelijk te maken, maar meer dat Ford een verkeerde keuze heeft gemaakt met vooral de banden. Maar dat was ook al door verschillende testers geconcludeerd.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Sperdy » 31 dec 2009, 12:46

Hans GP schreef:Ik zal hem graag met mijn Golf R willen verglijken.. wie? :angel:
Ja, dat lijkt mij een leuke vergelijking Hans. Beiden hetzelfde gewicht maar de RS heeft meer pk en koppel, maar de Golf R heeft 4wd. Ja, lijkt me leuke test. Ik weet niet waar ik mijn geld op zou zetten als het om de snelste rondetijd gaat.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 31 dec 2009, 13:23

FerdiACS1 schreef:
Hans GP schreef:Ik zal hem graag met mijn Golf R willen verglijken.. wie? :angel:
Ja, dat lijkt mij een leuke vergelijking Hans. Beiden hetzelfde gewicht maar de RS heeft meer pk en koppel, maar de Golf R heeft 4wd. Ja, lijkt me leuke test. Ik weet niet waar ik mijn geld op zou zetten als het om de snelste rondetijd gaat.
Dit is wat ik in oktober al schreef......

"Ik denk dat de Golf sneller is. De Audi S3 is op nagenoeg ieder vlak een fractie sneller dan de Focus RS. Ik verwacht dat de Golf zeker niet voor de S3 onderdoet."

berry
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2009, 12:18

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door berry » 01 jan 2010, 13:18

.
Laatst gewijzigd door berry op 26 mar 2010, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Rupie » 01 jan 2010, 13:22

Afbeelding

http://www.autogespot.com/nl/viewimages ... 2009155927" onclick="window.open(this.href);return false;

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 01 jan 2010, 21:47

berry schreef:vriend van me heeft een s3 en die laat ik toch echt wel op alle vlakken de kont zien met de focus :shock:

ook gewisseld van wagen, en met de s3 houd ik hem in mijn rs niet bij!!
Heb je het over de laatste versie S3? Hier wat meetgegevens.

S3-RS

Hockenheim 1:17,5 1:17,9
Autozeitung 1:46,0 1:46,3

0-100 5,7 5,9
0-160 13,7 13,0
0-200 23,2 21,1
quarter mile 13,9 14,5

Ik schreef dan ook een fractie sneller. De S3 heeft 265pk 4Wd en beide zijn even zwaar. Pas vanaf hoge snelheid is de RS sneller. Ik weet dus niet wat de rondetijd van de S3 op de Ring is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31198
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door JP » 02 jan 2010, 15:55

Hans GP schreef: Ik zal hem graag met mijn Golf R willen verglijken.. wie? :angel:
Hier alvast een test tussen de Scirocco R en de Focus RS

deel 1


deel 2

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 02 jan 2010, 17:05

hey een RS met Toyo 888 8)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 02 jan 2010, 17:44

Hans GP schreef:hey een RS met Toyo 888 8)
Uhh? Wat bedoel je? Die RS in de test?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 02 jan 2010, 19:14

Ja! Dat zal van deze RS een compleet andere auto maken..

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 04 feb 2010, 09:36

Volgens de geruchten komt er een clubsport editie, als afsluiter. En meteen een nieuwe erachter aan.

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... twins.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding

It's the future of the hottest Focus ever – but ‘R’ you ready for it? Feast your eyes on the two cars that will get every fast Ford fan salivating in anticipation!

According to Auto Express sources, the firm is planning a pair of new RS models. First up is a stripped-out Clubsport, designed to wave farewell to the current car in spectacular style. And then there’s a brand new RS, based on the Focus unveiled at the Detroit Motor Show.

The RS Clubsport (opposite) will arrive before the end of the year. Limited to 500 models and priced at around £35,000, it will get a 350bhp, 2.5-litre five-cylinder turbo. There will also be lightweight racing seats, lowered and stiffened suspension and sticky tyres, plus a dramatic paintjob. With that extra punch but fewer kilos to carry around, it should sprint from 0-60mph in five seconds. As with Renault’s previous Mégane R26.R, it will be a fitting send-off for one of the best RS models in history.

Its replacement, the all-new RS (above), will be crammed with technology, and offer fans a totally different experience to the current car. A revolutionary hybrid system will give it the option of four-wheel drive.

The outgoing RS’s much-loved 2.5-litre unit will make way for a 2.0 EcoBoost direct-injection turbo in the new car. This will be teamed with an electric motor to offer more muscle, and cut emissions and fuel consumption.

In short, the RS will reinvent the hot hatch. So, where will this hybrid powertrain come from? Well, it’s already been revealed – in Peugeot’s SR1 concept (Issue 1,097). Although Ford is remaining tight-lipped at present, the French maker recently let slip to Auto Express that it will co-develop the new system with the blue oval.

While the SR1 uses the same 218bhp 1.6-litre turbo as the MINI JCW, augmented by a 95bhp electric motor, the Focus RS EcoBoost will be mated to a slightly less powerful unit in order to ensure reliability.

Total output should be 300bhp, and with the engine driving the front wheels while the electric motor feeds the rears, the Focus RS will have incredible traction. Expect 0-60mph in five seconds and a 155mph top speed. What’s more, thanks to the torque-vectoring system from the regular Focus, a development of the existing RS’s RevoKnuckle suspension set-up and dynamic cornering control, the RS’s grip, stability and adjustability will really set the driving experience alight.

In addition, the car will have the ability to juggle electric assistance according to road conditions, a stop-start system, brake energy recovery and a dual-clutch Powershift box. This means it could return 40mpg and emit 150g/km of CO2.

The new model will look the part, too, enhancing the striking lines of the fresh Focus with a sporty bodykit. The front boasts extra air intakes – with bonnet vents which hark back to those of the Escort RS Cosworth. And at the rear, a dramatic venturi-style bumper and huge roof-mounted spoiler complete the head-turning looks.

Inside are Recaro sports seats and carbon fibre trim. These will complement a sat-nav and Wi-Fi touchscreen, radar cruise control and voice activation.


Unfortunately, the Focus RS won’t arrive for at least another three years. In the meantime, the next 18 months will see the debut of a high-performance non-hybrid ST with a 240bhp 2.0-litre EcoBoost turbo.

Read more: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... z0eYQtZiTB" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Luuk » 04 feb 2010, 13:30

Laat die Clubsport maar komen!

En Ford, komop zeg, die nieuwe Focus... Zélfs in RS vind ik 't niks. :hammer: :hammer: :hammer:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 04 feb 2010, 14:05

Luuk schreef:Laat die Clubsport maar komen!

En Ford, komop zeg, die nieuwe Focus... Zélfs in RS vind ik 't niks. :hammer: :hammer: :hammer:
Heb je de prijs gezien? 10k UKP duurder dan de orginele. Dat doortellend zou de clubsport in Nederland 65k moeten gaan kosten. :shock:

En die nieuwe...tja...ik weet het ook nog niet. Ik las wel kleine 2.0 turbo op de voorwielen en een paar elektromoteren voor de achter wielen. :shock: :?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 19 mar 2010, 12:11

In Duitsland gaat de matzwarte clubsport 50.000 euro kosten. de normale 305pk versie kost daar 36k.

Trouwens nog een leuke (helaas frans) test gevonden tussen 4 nieuwe hot hatches.

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door MartijnS » 19 mar 2010, 12:21

Filmpje zonder geluid??

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Wouter81 » 19 mar 2010, 12:46

Hier nog een test van mij, die ik vorig jaar heb geschreven.
Ford Focus RS

€50.000,- voor een Ford Focus. Gekkenwerk, toch? Of toch niet? Niet als die Focus beschikt over 305 Pk, 440 Nm en een bizar goede wegligging en deze gecreëerd is door de mannen van Ford team RS onder leiding van Jost Capito. Deze laatste is niet de eerste de beste. Hij heeft onder andere gewerkt bij BMW M, Porsche en Sauber F1 en dus de ideale persoon om met zijn afdeling van een gewone Focus een supersportief kanon voor de openbare weg te maken. Ze hebben niet de gemakkelijkste weg gekozen. In tegenstelling tot 'vergelijkbare' auto's als de Mitsubishi Lancer EVO en de Subaru WRX Sti beschikt de Ford Focus RS niet over vierwielaandrijving. Slechts de voorwielen worden aangedreven. Een verrassende keuze die alle lof verdient. Lange tijd was de gedachte dat meer dan 200 Pk op de voorwielen gekkenwerk was. Natuurlijk weten ze dit bij team RS ook en daarom hebben ze zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt. De RS beschikt over een Quaife-sperdifferentieel en een aangepaste wielophanging. Deze revoknuckle-ophanging zorgt ervoor dat de aandrijfreacties (oftewel torque steer) niet al te zeer de besturing hinderen. Deze geavanceerde setup blijkt in de praktijk inderdaad uitstekend overweg te kunnen met de 305 Pk en 440 Nm's die het 2,5 liter 5-cilinderblok uitperst.

Bij het begin beginnen
Laten we eerst binnenin de RS beginnen. Qua interieur is het weinig anders dan een standaard Focus. Da's jammer. Het grootste verschil zijn een paar extra metertjes (turbodruk, oliedruk en olietemperatuur) en de uitstekend zittende Recaro sportstoelen. Verder wat carbonlook plastic accentjes hier en daar maar dan houdt het wel op. Het is duidelijk dat het ontwikkelingsbudget hier amper voor is aangesproken. Om dan gelijk met de nadelen, voor zover die er zijn bij deze auto, te beginnen. De zitpositie is net iets te hoog en het stuur had nog iets verder axiaal verstelbaar mogen zijn. De gebruikte materialen overtuigen ook niet helemaal. Veel keihard plastic, met name ook aan de binnenkant van de portieren. Maar dan heb ik ook alle minpunten genoemd. Punten die bij een dergelijke auto ook niet de overweging zullen zijn om wel of niet voor zo'n auto te kiezen. Het gaat natuurlijk om de rij-eigenschappen en die zijn meer dan uitstekend.

Mooie soundtrack
Instappend is het eerst uit automatisme zoeken naar het contactslot tot ik me realiseer dat deze auto een start/stop knop heeft. Blijft een leuke gimmick hoewel het praktisch nut vaak vrij klein is. Je kunt de 'sleutel' in de zak houden maar die heb je meestal toch al in de hand om de auto te ontgrendelen. Anyway, koppeling in, startknop ingedrukt houden en het beest komt verrassend rustig tot leven. Rustig wegrijdend en de RS blijft bijna muisstil... tot ik optrekkend bij het stoplicht iets meer gas geef. De RS schiet vooruit en ik schrik bijna van de huil die de 5-cilinder uitbraakt, dat begint goed. Gedurende de rest van de test bleek de soundtrack die de RS produceert enorm verslavend te zijn. Werkelijk briljant werk, wat de engineers van Ford hebben gecreëerd. Het knappe is dat de auto bij constante snelheid heerlijk rustig blijft waarmee de auto ook perfect geschikt is voor lange stukken snelweg in alle rust en redelijk comfort, tot je het gas opent. Dan komt de 5-cilinder brullend tot leven en braken de armdikke uitlaten een geluid uit wat voor kippenvel zorgt. Had ik al gezegd dat de soundtrack briljant is? Zo ja, dan nogmaals om het duidelijk te maken. WAT EEN GELUID!

Making the Diff-erence
Maar goed, alleen een heerlijk geluid is niet genoeg om er een goede sportauto van te maken. Daarvoor zijn met name 2 andere zaken zeer van belang. Natuurlijk de algehele prestaties maar vooral ook de wegligging. Laten we beginnen met het laatste, de wegligging. De verwachtingen waren hooggespannen en zijn ook volledig uitgekomen. Het gripniveau van de Focus RS is ongekend. Er zijn zeer hoge bochtsnelheden mogelijk. Uiteindelijk treedt er licht onderstuur op ten teken dat ook de RS zijn grenzen kent maar deze grenzen liggen ver weg. Waar de RS ook in excelleert is de gretigheid waarmee de auto instuurt en de initiële grip bij het insturen. De meeste auto's hebben met name bij de langzame(re) bochten problemen hiermee. Iets te hard insturen en de voorkant schuift hopeloos onderstuurd naar buiten. Op dat vlak blinkt de Focus RS behoorlijk uit. De auto is zeer gretig bij insturen en bijt zich gelijk vast in de weg. Hierdoor is de instuursnelheid al een stuk hoger dan bij de meeste auto's. Eénmaal een bocht ingedoken is en blijft de grip zeer hoog. De 235 mm brede Continental's zijn hier deels voor verantwoordelijk maar met name ook het uitstekende onderstel doet zich hier gelden. Aangekomen bij de apex van de bocht is het al heel snel weer mogelijk om serieus gas te geven met de RS. Bij normale auto's met veel vermogen (maar vrijwel altijd zonder sperdiff) uit zich dat dan gelijk in een doorslaand binnenste wiel waardoor de tractie grotendeels geminimaliseerd wordt. Juist het Quaife-sperdifferentieel zorgt er bij de Focus echter voor dat de aandrijving netjes verdeeld wordt over beide voorwielen zodat je de Ford zeer hard de bocht uit kunt katapulteren. Natuurlijk is het best mogelijk om de grenzen der natuurkunde te overschrijven. Bij te lomp gasgeven krijg je uiteindelijk ook bij deze auto wel onderstuur, maar rij je hard met enig beleid en gevoel dan is de wegligging en tractie ongeëvenaard, zeker in dit segment. Het mooie van de balans is tevens dat de achterkant mooi volgt bij hard bochtenwerk maar tegelijkertijd niet té statisch is. Zonder nerveus te zijn is de achterkant redelijk losjes waardoor de auto uitstekend te 'zetten' is voor een bocht. Buiten het feit dat dit bij serieus bochtenwerk wel fijn is, is het tevens gewoon erg leuk. Je voelt de kont van de auto lichtjes naar buiten drijven waardoor de neus van de auto (in ieder geval voor je gevoel) sneller in de juiste richting staat. Blijft het laatste grote facet over van de auto en dat is de power. Op papier natuurlijk niet mis: 305 Pk en 440 Nm koppel. Het 2,5 liter motorblok met grote turbo overtuigt meteen. Het maximale koppel is al even na de 2.000 toeren beschikbaar en dat uit zich in instant trekkracht. De RS beschikt over een uitstekende handmatige 6-bak die met mooie korte slagen te bedienen is maar zolang je niet voluit gaat maakt het niet eens zoveel uit als je een keer een versnelling te laag zit. De motor is zeer elastisch en ook vanaf 60 km/u in z'n 6 trekt de auto nog heel behoorlijk. Dit alles gaat vergezeld van de mooiste klanken, of had ik dat al verteld?

Toegankelijk
Ondanks deze superieure prestaties en wegligging is de auto toch erg toegankelijk. Het is geen listig ding en het prestatiepotentieel is snel te benutten. Natuurlijk is het geen auto voor beginners, het gemak waarmee je in no-time zeer hoge snelheden haalt zorgt ervoor dat je soms net even harder op een bocht afkomt dan je misschien gedacht had. Dan zijn er altijd de zeer goede remmen om tijdig voldoende snelheid uit de auto te halen. Echter, de enthousiaste stuurman met enige ervaring kan zijn lol op met dit kanon. Ikzelf verkeer in de gelukkige omstandigheid om in Fryslân te wonen, daar waar we niet op elke straathoek een file hebben en er nog heerlijke B weggetjes zijn waar het fantastisch sturen is. Eén van deze weggetjes rij ik bijna dagelijks en ken ik dus erg goed. Met mijn dagelijkse auto (Fiat Grande Punto Sport) weet ik daar precies wat mogelijk is, qua bochtensnelheden. De wegligging van m'n eigen auto is niet bijzonder slecht maar de Ford was echt een openbaring. In sommige bochten lag de snelheid op de apex (halverwege de bocht) met de RS tussen de 20 en 30 km/u hoger en dat is véél. Verder was het vrij gemakkelijk de grenzen van de RS op te zoeken hier, de auto is zoals gezegd niet giftig dus de snelheid ging automatisch omhoog. Dit is autorijden op z'n mooist. Remmen, insturen, even wachten tot halverwege de bocht, gas erop, schakelen, remmen, terugschakelen, hard insturen. Je komt vanzelf in een mooie flow waarin je volledig geconcentreerd bezig bent met dit geweldige apparaat hard over een bochtig parcours te sturen. Nu, een week later, terwijl ik dit schrijf, denk ik nog met veel plezier en een big smile terug aan deze geweldige auto, op die geweldige B-weg. Wat een fantastische combinatie! Deze auto staat nagenoeg alleen aan de top in het hot-hatch segment. Geen enkele auto biedt deze combinatie van prestaties en dagelijkse bruikbaarheid. Ik zie vaak de vergelijking gemaakt worden met de, ook geweldige, Renault Megane R26R. Die is nog een tikje meer hardcore maar tegelijkertijd offer je alle dagelijkse bruikbaarheid ook op. Dat ding heeft geeneens een achterbank, om maar wat te noemen. Slechte vergelijking in mijn ogen. De Ford is wat dat betreft zeer allround. Zeer sportief maar niet spijkerhard. Natuurlijk is de demping en vering stevig en geven de ultraplatte banden om de 19-inch velgen hobbels en richels duidelijk door, maar er valt heel goed mee te leven. Het enige wat dagelijks gebruik wellicht in de weg zou staan is je eigen zelfbeheersing, al is het maar om steeds dat heerlijke geluid weer even aan te horen! Rest mij nog te zeggen dat Ford wat mij betreft een grote pluim verdient door zo'n liefhebbersauto neer te zetten. Met name in deze groene tijden waarin het voor de echte 'petrolhead' er niet beter op wordt is dit een aangename verrassing. Respect voor Ford, respect voor de Focus RS. En het buurjongetje van 5 vroeg me al waar 'die vette auto was gebleven'. Want vet, dat istie!

Plus
+ Voor het lef, om in deze groene tijd zo'n kanon uit te brengen
+ Prestaties 100%
+ Wegligging superieur
+ Geluid is über
+ Heerlijk dik van buiten

Min
- Paar kleine afwerkingsmissers, interieur had iets spannender gemogen
- Zitpositie niet helemaal 100%
- De rest van het verkeer
- Hij is niet van mij

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Macboy » 19 mar 2010, 15:55

Deze is wel heel dik :thumbup:

Afbeelding

En de nieuwe Focus is toch super ? Alleen die lelijke lamellen voorop staan voor geen meter. Voor de rest wordt het volgens mij best een fraaie auto. Mark my words.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 19 mar 2010, 18:05

Het plaatje wat je hier aanhaalt is gewoon de huidige Focus hoor. Alleen in een andere kleurstelling. :wink:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 26 mar 2010, 14:08

:shock: :shock: :shock: :shock:
/http://www.focusrs500.com/

wat een geluid zeg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten