Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman Gast » 05 sep 2007, 21:26

Uit eigen ervaring, nagenoeg dezelfde spulletjes onder de motorkap als Jans had met z'n blauwe kanonnetje, kan ik melden dat met de Apexi boost controller (op een paar streepjes lager) het karakter van de auto snel verandert tot een mak schaapje. Voeg daar aan toe de tractie control (en cruise control :wink: ) en je kunt hem/haar gewoon meegeven aan schoonmama :?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 sep 2007, 22:31

ja :lol: niet dat we dat doen, maar het zou kunnen :wink:

had trouwens niet verwacht dat zo'n speedster met zoveel vermogen eigenlijk nog zo makkelijk reed(als je weet wat je doet) ligt goed, niet echt tractie verlies door spinnen op droog en dus goed vooruit te branden, althans die van Jans :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 09 sep 2007, 20:41

Ik zat trouwens eens te denken toen ik bij Lotus aan het snuffelen was, die Lotus Europa S zit ook dat Opel 2.0 L turbo blokje in 8) (helaas nog niet de nieuwste uit de gT met 260pk) en die moet je dan dus ook zo bij V-max kunnen laten tunen tot die hoge vermogens :roll: net als bij de speedster, en zo'n europa is best mooi van binnen, je hebt zelfs "luxe" uitvoeringen waar volgens mij aardig mee te leven valt als je toch maar 2 x in de week eruit gaat :idea:



http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 7665_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 7665_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 7665_3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://pic.autoscout24.de/images-big/5/ ... 7665_6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://pic.autoscout24.de/images-big/3/ ... 4103_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

]http://pic.autoscout24.de/images-big/3/ ... 4103_1.jpg
Laatst gewijzigd door GTRene op 25 mar 2009, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 09 sep 2007, 21:04

Wat een geweldige uitvoering 8) Die stoelen zijn echt porno..
maar.. toch zal ik voor een Exige gaan!



Of een Seven :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 feb 2008, 02:01

Wat ik trouwens niet snap is, dat ze bv voor de 2.0L opel tunings fases hebben tot 550pk, zie hier en voor 450pk vragen ze 9.999,-euro wat netjes is gezien het extra vermogen, maar dat ze dit niet aanbieden voor die toyota motor uit de Lotus Elise...daar zoek ik tips voor...ik ken al setjes dat je de toyoata tot 2.0L kunt ombouwen dus dan heb je al wat meer inhoud, maar als je er toch een turbo opgooit hoeft dat niet, de standaard 1.8 toyota uit de 111R kan schijnbaar zo'n 300pk aan maar daarboven moet je dus aardig wat veranderen, wie levert daar complete kits voor :roll:

erin, dan onder Opel dan speedster 2.0...je zou maar dat 550pk pakket in je speedster hebben van zeg 850<>900kg :shock:

http://www.vmax.de/html/z20letsoft1.html

Evo 235 Z20LET - Evo235 LT 176KW / 235PS - 360nm - Serien LLK
Evo 235 Z20LET - Evo235 HT 176KW / 235PS - 425nm - Serien LLK
Evo 260 Z20LET - Evo260 191KW / 260PS - 400nm - Großer LLK, Kolben
Evo 280 Z20LET - Evo280 206KW / 280PS - 400nm - Großer LLK,Turbo,Kolben
Evo 310 Z20LET - Evo310 228KW / 310PS - 450nm - Komplettumbau
Evo 360 Z20LET - Evo360 265KW / 360PS - 500nm - Komplettumbau
Evo 400 Z20LET - Evo400 294KW / 400PS - 500nm - Komplettumbau
Evo 450 Z20LET - Evo450 330KW / 450PS - 550nm - Komplettumbau
Evo 550 Z20LET - Evo550 404KW / 550PS - 600nm - Komplettumbau
Info Lebenslange Garantie auf Elektrik.
Beim upgrade von einer kleineren Evo zu einer größeren kann der komplette Preis der kleinen Evo angerechnet werden.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 16 feb 2008, 03:11

Ik denk dat je geen kits zult vinden voor de 2ZZ als je boven die 300pk wilt uitkomen. Dat vergt nogal wat aanpassingswerk. Zoals je weet is de 2ZZ een gebalanceerd N/A blokje die van veel rpm's houdt, als je veel vermogen eruit wilt halen dan zul je toch de drijfstangen/zuigers moeten aanpakken, krukas e.d. hoef je je geen zorgen over te maken bij Toyota.

Misschien zijn er nog TRD-compressor kitjes verkrijgbaar voor de 2ZZ, dat weet ik niet..maar dat lijkt me wel de meest betrouwbare oplossing voor meer vermogen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 feb 2008, 10:35

dat kan wel kloppen, die kits voor die 2.0 opel boven de 300pk hebben ook aangepaste internals...maar dan nog voor eigenlijk een koopje, althans voor zo'n hele kit onder de 10.000,- betalen met rond de 400pk das netjes, en dacht dat zouden ze voor toyota ook wel ergens hebben, en dat zal ook wel, achja tegen die tijd als het zover zou komen zal ik wel eens bij toyota en lotus informeren, want zelfs bij zo'n zeg Exige S moet je boven de 300pk de boel aanpassen, toch heb ik wel eens ergens gelezen van Celica's met zo'n zelfde? blokje met meer dan 400pk, dus het zal der wel zijn.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 16 feb 2008, 11:32

René, heb jij je wel eens afgevraagd of het allemaal nog wel rijdbaar is? Zo veel vermogen in een zeer lichte auto, met middenmotor en rwd, is nu niet echt het recept voor een zeer betrouwbaar weggedrag ...

Met de blauwe Turbo van Jans heb ik alle tussenfases mogen meemaken (Jans nogmaals bedankt!) van 200 tot 390pk. En ik vond dat bij 290 pk een grens over gestoken werd van een supergaaf, donders snel en woest apparaat naar listig en levensgevaarlijk. Maar ieder zijn smaak en wensen natuurlijk.

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 feb 2008, 12:17

Ja heb ik wel over nagedacht, natuurlijk is het dan niet maar zomaar het gaspedaal intrappen en vasthouden, maar toen ik die van Jans heb gereden dacht ik van, ow..dat gaat best met het juiste onderstel en banden, en een echte limiet rijder ben ik toch niet, maar vind het wel leuk iets scary's onder de voet als reserve te hebben, scare yourself :lol: en dat je wat reserve hebt, maar wil geen grote trage turbo, dus liever een wat snellere turbo en zeg 350pk dan een trage met 400pk wat dat betrefd zou een variabele turbo of een biturbo(een kleine en een grote) mooi zijn, maar veel te complex in die kleine motorruimte...
Op een circuit kom ik niet vaak en stel dat je er rijd kun je maar de helft gebruiken en alleen op lange rechte stukken stappen zetten, maar mij gaat het er om dat je een lichte wagen hebt met veel gevoel/beleving dus dat het niet hard hoeft, maar als je op de snelweg zit en 160 rijd dat je ook nog power hebt als je denkt ff meeblazen met die Porsche of Motor 8) en om jezelf af en toe in de rollercoaster a free ride te geven 8)
Maar kan nog wel een tijd duren eer ik zoiets doe, maar houd het in de gaten en zo ben je wat op de hoogte, misschien beter gewoon over 3 jaar een 2d hands Artega GT kopen waar je ook een super basis hebt en iets meer auto hebt all round zeg maar, we zien het wel.

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman Gast » 27 mar 2008, 21:28

Ter info het volgende over het Speedster Turbo motortje.

Best een sterk gietijzeren blokje. Er zijn meerdere varianten in omloop met steeds een paar modificaties Z20LET Z20LEH Z20LER. Op hoofdlijnen zijn ze gelijk maar hoe moderner het blok, hoe makkelijker te tunen (oliekanaaltjes, lagerondersteuning etc.).

De snelste Speedster Turbo in NL rijdt met 477pk, en dat is minder dan 2kg/pk :shock:
Dan rijdt de blauwe kogel met naar schatting 370-390pk en ik rij met ongeveer 300kW. De overige Speedster turbo's zijn, zover ik weet, onder de 300pk gebleven en er zijn er zelfs nog een paar helemaal standaard :(
Stefan Klasen had vorig jaar een >600pk blok 'in de aanbieding' :twisted: Gewoon uit een Z20LER blokje wat ook in de Lotus Europa, Zafira, Astra, GT en de Speedster turbo ligt. De turbo lijkt daarbij bijna net zo groot als het blok :shock:

Ongeveer (met korreltje zout):
Beginnen met traction control, zou er standaard op moeten zitten.
Bij >240pk: koppeling
Bij >260pk: zuigers en drijfstangen aanpassen
Bij >300pk: trekt de brandstofpomp het niet meer
Bij >320pk: krukaslager ondersteuning
Bij >350pk: wordt de koeling van de inlaatlucht een uitdaging
Bij >360pk: ook zuigerbodemkoeling en zwaardere oliepomp
Bij >500pk: moeten de internals tot op de koelkanalen verstevigd worden om de cylinderwand te ondersteunen...... Geen idee hoe lang dat meegaat maar vast geen 200.000 km :?
Ik laat jaarlijks de lagertjes, cylinderwandjes en keerringetjes checken. Tot nu toe valt de slijtage 100% mee :D

Ook niet onbelangrijk: remmen, banden en wielophanging.

Groot voordeel van de Z20 blokken dat er een enorm aanbod van spare parts voorhanden is en dat het blok nog steeds nieuw gemaakt wordt :!:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 mar 2008, 11:42

Goede info Herman 8)

trouwens wat is nou het verschil tussen de speedster turbo 200pk motor en de nieuwere opel 260pk motor die ook in de Opel GT? ligt...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 09 mei 2008, 17:38

Ik vond net deze link, dat gaat goed van kiet 8)

Exige S Komotec van 30mph(48km/u) naar 115mph(185km/u) in 10sec :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=C5VLeC2mnhg

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman Gast » 09 mei 2008, 21:42

GTRene schreef:Goede info Herman 8)

trouwens wat is nou het verschil tussen de speedster turbo 200pk motor en de nieuwere opel 260pk motor die ook in de Opel GT? ligt...
Weet het niet helemaal zeker, maar ongetwijfeld hetzelfde blok: Z20LET ... Z20LER ... Z20LEH ... . Ontwikkeling gaat nog steeds verder met net even andere olie- en koelkanalen, iets betere drijfstangen/zuigers en andere schoepjes op de turbo.
Gietijzeren blokje is beetje zwaar, maar zooo vreselijk robuust. 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 31 dec 2008, 13:32

Ik zag net op de mooie site van Komotec dat ze al standaard een 325pk honda versie maken voor de Elise/Exige...klinkt erg leuk :df: kost wel wat (27.500,-euro all in) maar als je dat op een goedkoop chassis mk2 bouwt heb je ook wat :mrgreen: beste is natuurlijk zo'n ding ergens 2d hands bouwen, anyway leuk spul lijkt me.

http://www.komo-tec.com/LOTUS-Elise-MK1 ... ::566.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

wat zal dat lopen :df: 325pk in een lichte Elise :mrgreen:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Herman Gast » 24 mar 2009, 19:49

Technisch mooiste project tot nu toe met een Lotus Europa:

http://www.hofmanns.co.uk/content/index.asp?id=76" onclick="window.open(this.href);return false;
Waanzinning fraaie uitlaat :love: (ook wat er op de achtergrond staat)

Op 17 april rijden we samen een trackday op Donington Park.
Ben benieuwd hoe Chris met 250pk/825kg mij zoek gaat rijden. Ik ben ondanks een fors pk voordeel kansloos tegen deze voormalig GT3 rijder (met Lotus Exiges).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 24 mar 2009, 20:04

17 April? das al vlot :df:
Ja tegen zo'iemand ben je bijna kansloos, helemaal op zijn terrein denk ik...toch proberen :mrgreen:
make some pictures :thumbup: ziet er strak uit, kost wat maar dan heb je ook wat :mrgreen:

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door SlowCo » 24 mar 2009, 21:23

Herman Gast schreef:Technisch mooiste project tot nu toe met een Lotus Europa:

http://www.hofmanns.co.uk/content/index.asp?id=76" onclick="window.open(this.href);return false;
Waanzinning fraaie uitlaat :love: (ook wat er op de achtergrond staat)

Op 17 april rijden we samen een trackday op Donington Park.
Ben benieuwd hoe Chris met 250pk/825kg mij zoek gaat rijden. Ik ben ondanks een fors pk voordeel kansloos tegen deze voormalig GT3 rijder (met Lotus Exiges).
Mooi project inderdaad! Zeer goed gedocumenteerd en met foto's. Vooral deze vond ik wel aardig, twee lekkere "blowers" :shock: :
turbo3.jpg
turbo3.jpg (76.04 KiB) 4177 keer bekeken

Gebruikersavatar
Purple Lizzie
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:29
Locatie: nr Amsterdam
Contacteer:

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Purple Lizzie » 25 mar 2009, 07:58

SlowCo schreef:
Herman Gast schreef:Technisch mooiste project tot nu toe met een Lotus Europa:

http://www.hofmanns.co.uk/content/index.asp?id=76" onclick="window.open(this.href);return false;
Waanzinning fraaie uitlaat :love: (ook wat er op de achtergrond staat)

Op 17 april rijden we samen een trackday op Donington Park.
Ben benieuwd hoe Chris met 250pk/825kg mij zoek gaat rijden. Ik ben ondanks een fors pk voordeel kansloos tegen deze voormalig GT3 rijder (met Lotus Exiges).
Mooi project inderdaad! Zeer goed gedocumenteerd en met foto's. Vooral deze vond ik wel aardig, twee lekkere "blowers" :shock: :
turbo3.jpg

:lol: dat zal Chris' vrouw zijn .... hardstikke leuke meid !
Chris is overigens echt heul snel > al 2 jaar bijna altijd op hoogste trede van het podium in de Elise Trophy.
Gingen wel geruchten dat zijn auto toch wellicht niet helemaal aan de reglementen voldeed.. maar toch.
Liet toch mooi Martin Donnely (ex Lotus F1 coureur) in 211 paar keer ver achter zich.. dusseh ... succes!

PS: de ontwikkeling van het moment is de Duratec motor waar Steve Williams nu aan het sleutelen is ..... belooft nog wat!
/kan niet wachten tot het moment van passagiers rondjes aanbreekt :clap:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Stéphane » 25 mar 2009, 22:35

Purple Lizzie schreef: :lol: dat zal Chris' vrouw zijn .... hardstikke leuke meid !
Chris is overigens echt heul snel > al 2 jaar bijna altijd op hoogste trede van het podium in de Elise Trophy.
Gingen wel geruchten dat zijn auto toch wellicht niet helemaal aan de reglementen voldeed.. maar toch.
Liet toch mooi Martin Donnely (ex Lotus F1 coureur) in 211 paar keer ver achter zich.. dusseh ... succes!

PS: de ontwikkeling van het moment is de Duratec motor waar Steve Williams nu aan het sleutelen is ..... belooft nog wat!
/kan niet wachten tot het moment van passagiers rondjes aanbreekt :clap:
Is dat Chris Randall? Heb de Elise Trophy DVD (ook) al een paar keer bekeken :D

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Tommy » 06 apr 2009, 11:48

zag dat een audi s3 1,8 blok prachtig in een s1 past. et 350 pk @ 740 kilo en 6 bak moet dat een katapult zijn.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 11 apr 2009, 07:34

Purple Lizzie schreef:
PS: de ontwikkeling van het moment is de Duratec motor waar Steve Williams nu aan het sleutelen is ..... belooft nog wat!
/kan niet wachten tot het moment van passagiers rondjes aanbreekt :clap:
Gaan er al een paar mee rijden zover ik heb begrepen ;-)

Zijn er in de UK sowieso al die er al tijdje mee rijden en in Belgie 1 die met eigen bouw en hulp van Steve behoorlijk hard het circuit rond komt.

Denk dat de Duratec DE oplossing gaat worden ipv die hondablokjes.

Dus voor ieder die een swap wil doen, kijk het nog een paar maanden aan en ga dan eens rond neuzen.

Naast Steve Williams (schijnbaar een man met het technische hart op de juist plaats, of goed doen of niet) gaat ook sinclaires de Duratec aanbieden.

Zal niet lang duren voor er DIY pakketten komen, want echt heel veel conversie delen zijn er niet nodig maar wel 1 hele cruciale , adapter plaat voor de PG1 versnellingsblak aan ford blok te kunnen monteren incl. vliegwiel. etc.
Uitlaat delen zijn al wel links en rechts te krijgen en een boel andere parts ook.



Ik kijk het nog een tijdje aan voor ik beslissingen ga maken of het een 350pk evo 6 word of een elise S1 met duratec.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Hans R » 11 apr 2009, 07:52

Ik heb geen problemen met de K-serie heerlijk motortje 8)
Met beleid mee omgaan.. laat hem lekker erin zitten, hij is snel zat nu met Emerald computer.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 11 apr 2009, 08:46

Hans GP schreef:Ik heb geen problemen met de K-serie heerlijk motortje 8)
Met beleid mee omgaan.. laat hem lekker erin zitten, hij is snel zat nu met Emerald computer.
met nu al een 2.06 op CPZ snap ik dat wel een beetje, maar vaak pakken ze het ook aan als de motor niet meer goed is, of alsie het helemaal heeft begeven.
Als je dan toch de motor moet vervangen is het dan een goed moment om het aan te pakken lijkt me :df:

Past zo'n Duratec zo mooi in de Elise dan? en wat is het voordeel t.o.v. een Honda en hoe zit hetmet de aandrijfassen.

lijk me wel leuk zo'n 2.3 duratec in zo'n waguh die kunnen sowieso al tot 270pk komen NA maar misschien dat een standaard 2.3 met SC ook mooi gaat?
Tjs zo'n S3 VAG motortje is wel lekker met 350pk :hosanna: voor de snelwegrijders :wink: dan moet ik altijd weer aan die 500pk versie denken met dat sprintfilmpje :shocking: man wat gaat dat ding met die 2 motoren :mrgreen:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 00hp&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Hans R » 11 apr 2009, 09:21

Rene dat is echt teveel voor zo'n autootje.. 200pk met 650kilo is echt bloedsnel! Okee de Elise is iets zwaarder dus max 220pk in een S1 ofzo
Je Hartge is er niks bij.. ja boven de 200km per uur

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 11 apr 2009, 10:00

Hans GP schreef:Rene dat is echt teveel voor zo'n autootje.. 200pk met 650kilo is echt bloedsnel! Okee de Elise is iets zwaarder dus max 220pk in een S1 ofzo
Je Hartge is er niks bij.. ja boven de 200km per uur
is ook wel een beetje zo, maar de kick van zo'n lichtgewicht n mooie power is scary lekker :lol:
Al zou ik dat niet zoals in dat filmpje willen hebben met 2 motoren.
auto moet allereerst een veilige fijne balans hebben, en daarna de power gains :thumbup:

wat kan jou auto trouwens van 100 naar 200 :wink: jaja ik weet dat jou typ auto daar net voor gemaakt is maar voor het betere trackwerk...maar toch :lol: ik denk tot 140<>160 heel snel maar dan ga je power missen, althans ik kan me dat ritje nog herinneren in die 340R waar ik als passagier in zat :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten