Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door allen » 11 apr 2009, 19:54

Rene, je hebt geen donder aan vermogen als je er alleen maar rechtuit mee durft en de auto onhandelbaar is in de regen. Geilen op cijfertjes terwijl je op zo'n moment zoek gereden wordt door een 2CV uit 1983. Erg leuk ja... :morecoffee:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 11 apr 2009, 20:00

allen schreef:Rene, je hebt geen donder aan vermogen als je er alleen maar rechtuit mee durft en de auto onhandelbaar is in de regen. Geilen op cijfertjes terwijl je op zo'n moment zoek gereden wordt door een 2CV uit 1983. Erg leuk ja... :morecoffee:
vind je het gek, heb je die 2CV wel eens bekeken dan :lol:


http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hier nog zo'n ding



en hier de CV2 daagt de Audi RS6 uit :beer:


Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 13 apr 2009, 21:34

Duratec gaat op de std. versnellingsbak, ( ontworpen door honda dus kan het allemaal wel goed aan )

Dus je behoud de originele hoeken van de aandrijfassen en allemaal van dat soort geneuzel, en dat zijn allemaal dikke voordelen tov een honda.

K-serie is leuk blokje maar slecht design en outdated. Rijd super leuk, overal leuk koppel etc.
Maar niks went zo snel als snelheid.

Ik zeg Exige S1 met honda SC of flink gekietelde duratec. Megavet als track toy.

Vermogen is prima bruikbaar, je moet alleen beter leren rijden :mrgreen:
Beter het gas en rem spel leren beheersen :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 00:08

:thumbup: goed gesproken :mrgreen:

maareuh, bedoel je dat van die Duratec ingebouwd in plaats van de rover blokken? en dus die versnellingsbak en aandrijfassen blijven, das wel handig 8) en de bloksteunen dan? moet toch verder nog wel redelijk wat aangepast worden neem ik aan, maar ben erg benieuwd wat het brengt :df:
gaan ze ook motorische tuning aanbieden? want standaard heeft zo'n 2.3 duratec iets van 190 ofzo? maar der zit behoorlijk wat NA rek in zo'n motor geloof ik...

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Elise » 14 apr 2009, 18:04

Hans GP schreef:Ik heb geen problemen met de K-serie heerlijk motortje 8)
Met beleid mee omgaan.. laat hem lekker erin zitten, hij is snel zat nu met Emerald computer.
Ik hoop dat je geen problemen krijgt Hans..... maar ik bekijk zo'n VHPD blok met iets andere ogen :bag:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Elise » 14 apr 2009, 18:07

Capo_Miel schreef:Dus je behoud de originele hoeken van de aandrijfassen en allemaal van dat soort geneuzel, en dat zijn allemaal dikke voordelen tov een honda.
Als je kiest voor een Duractec krijg je ook een compleet nieuw blok, terwijl zo'n Honda blok uit een sloper komt (met x KM op de teller...)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 18:11

Elise schreef:
Hans GP schreef:Ik heb geen problemen met de K-serie heerlijk motortje 8)
Met beleid mee omgaan.. laat hem lekker erin zitten, hij is snel zat nu met Emerald computer.
Ik hoop dat je geen problemen krijgt Hans..... maar ik bekijk zo'n VHPD blok met iets andere ogen :bag:
ow, hij zal nog 20 tot 30.000km hebben waarschijnlijk, en zolang ie doet is Hans blij :mrgreen: hij heeft nog maar kort dat extra vermogen, en heel veel km zal hij denk ik niet rijden :roll: maar ben wel benieuwd wat hij gaat doen als de motor het begeeft, reviseren of ?

@Elise, dat klinkt opzich wel goed dat Duratec verhaal, ik dacht namelijk eerder dat de Honda en de rest bijna onverwoestbaar was in zo'n lichte auto, maar later en ook hier hoorde ik van de aandrijfassen problemen...
Uiteindelijk zal de prijs/kwaliteit doorslag geven, ben benieuwd, neem aan dat ze dit jaar meer weten :roll:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Hans R » 14 apr 2009, 18:46

We (de 340 & ik) gaan bewijzen dat de Rover K-serie een betrouwbaar blok kan zijn.. :P











Hoop ik

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 18:51

Hans GP schreef:We (de 340 & ik) gaan bewijzen dat de Rover K-serie een betrouwbaar blok kan zijn.. :P











Hoop ik
Hans onze testkees, euh hans :lol: ik gun het je, en natuurlijk een tijdje zal die het toch wel volhouden neem ik aan :thumbup: en ach met 6 maand wil je toch weer wat anders, een dak boven je koppie :hmmm: :wink:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 14 apr 2009, 22:31

GTRene :

Adapter plaat nodig om de "Rover" versnellingsbak aan de NIEUWE duratec motor t ekunnen bevestigen. (en dat is echt cruciaal dat het op de tiende mm nauwkeurig is.. )
Heb een aanbod liggen van iemand maar is te duur (adapterplaat + nog wat kleine extra's )

Motorsteun versnellingsbak blijft dus "origineel"
Motorsteun distributie zijde kan aangepast worden
Dan nog 2 maken voor voor en achter kant, wat niet bijzonder spannend is.

Niet te vergeten de uitlaat bochten die je nodig hebt...

Inlaat traject wat goed moet gebeuren.

Dan nog het hele waterpomp gebeuren en dergelijke.

Direct een goede race ecu erop waarmee je alles kan afstellen etc..

Als ik jou was ?
Of een S1/S2 met Duratec of een S2 met Honda als je leuk speelgoed wil + betrouwbaarheid. S2 zit het Opel spul onder en dat houd het stuk beter heel als de S1, alsnog met veel aanpassingen maar voila.

Honda door sinclaires laten doen in een S2 of een S1 met Duratec door SWlotus.



Zit op sinclaire te wachten en hun duratec verhaal, erg benieuwd wat hun gaan doen.

Als ik dat weet ga ik verder denken wat ik nou ga kopen :thumbup:

ow..aandrijfassen ... op een S2 is dat gezeik stuk minder, goed inrijden, goede aandrijfassen, evt. een "ontluchting" mogelijkheid dat de hoesen niet door druk en teveel vet kapot klappen, is wel te overzien.
Op S1 zou ik handen er niet voor in vuur steken. .maar ik overweeg dat toch nog als "Track toy"

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 22:41

verschillende delen zijn dus nog ff moeilijk, maar die andere partijen die al met Duratec rijden valt daar niet wat weg te halen wat al klaar is? scheelt veel in uit ontwikkelen en kosten.
Er zijn toch al wel 2 of 3 tuners die de duratec gebruiken naar mijn weten, ik weet alleen niet hoe die het doen/volhouden.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Elise » 15 apr 2009, 09:35

GTRene schreef:Uiteindelijk zal de prijs/kwaliteit doorslag geven, ben benieuwd, neem aan dat ze dit jaar meer weten :roll:
De prijs van die conversies is +/- net zoveel als een S1 Elise kost (UK import).
Vanuit dat oogpunt bekeken is het relatief veel geld wat een conversie dan moet kosten.

Voor het geld van een ombouw zou je ook een S1 elise erbij kunnen kopen en die opbouwen / gebruiken als speeltje voor op het circuit.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Maus » 16 apr 2009, 02:28

Capo_Miel schreef:Ik kijk het nog een tijdje aan voor ik beslissingen ga maken of het een 350pk evo 6 word of een elise S1 met duratec.
Toevallig al eentje op 't oog?

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 16 apr 2009, 13:00

Capo_Miel schreef:GTRene :

Adapter plaat nodig om de "Rover" versnellingsbak aan de NIEUWE duratec motor t ekunnen bevestigen. (en dat is echt cruciaal dat het op de tiende mm nauwkeurig is.. )
Heb een aanbod liggen van iemand maar is te duur (adapterplaat + nog wat kleine extra's )

Motorsteun versnellingsbak blijft dus "origineel"
Motorsteun distributie zijde kan aangepast worden
Dan nog 2 maken voor voor en achter kant, wat niet bijzonder spannend is.

Niet te vergeten de uitlaat bochten die je nodig hebt...

Inlaat traject wat goed moet gebeuren.

Dan nog het hele waterpomp gebeuren en dergelijke.

Direct een goede race ecu erop waarmee je alles kan afstellen etc..

Als ik jou was ?
Of een S1/S2 met Duratec of een S2 met Honda als je leuk speelgoed wil + betrouwbaarheid. S2 zit het Opel spul onder en dat houd het stuk beter heel als de S1, alsnog met veel aanpassingen maar voila.

Honda door sinclaires laten doen in een S2 of een S1 met Duratec door SWlotus.



Zit op sinclaire te wachten en hun duratec verhaal, erg benieuwd wat hun gaan doen.

Als ik dat weet ga ik verder denken wat ik nou ga kopen :thumbup:

ow..aandrijfassen ... op een S2 is dat gezeik stuk minder, goed inrijden, goede aandrijfassen, evt. een "ontluchting" mogelijkheid dat de hoesen niet door druk en teveel vet kapot klappen, is wel te overzien.
Op S1 zou ik handen er niet voor in vuur steken. .maar ik overweeg dat toch nog als "Track toy"
Heb je toevallig een linkje naar een site?
En weet je wat het ongeveer kost (met behoud van originele versnellingsbak)?
Op de site van Komo-Tec had ik ook al wat gevonden.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Elise » 16 apr 2009, 21:31

HJ schreef:Heb je toevallig een linkje naar een site?
En weet je wat het ongeveer kost (met behoud van originele versnellingsbak)?
Op de site van Komo-Tec had ik ook al wat gevonden.
De prijzen die ik tot nu toe heb gehoord zijn ongeveer de Honda conversie prijzen, maar er zijn meerdere partijen die bezig zijn met de Duractec conversies, even afwachten wat het gaat worden.
Met name als er DIY kits op de markt komen zal het flink goedkoper worden.
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=210320" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 16 apr 2009, 22:05

Thanks Bert.
Ik zal het eens rustig gaan lezen. Nog geen concrete plannen maar mocht ie ploffen dan wil ik wel weten wat ik wil. En anders even wachten op ervaringen e.d.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 16 apr 2009, 22:57

denk dat er wel meer leden zijn die dat willen weten als hun geliefde rover de benen neemt :lol: wordt vervolgd :thumbup:

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 17 apr 2009, 15:30

Ik lees goede berichten op Seloc. En prijs valt ook mee (als je al een tijdje de Honda ombouwprijs in je hoofd hebt).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door allen » 17 apr 2009, 15:33

HJ, jij bent toch eigenlijk een Audiman? :mrgreen:
Misschien eens om de tafel met vdk? Een 300+ pk Audiconversie op een net zo gele S1 zag er prachtig uit. 8)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 19 apr 2009, 10:02

GTRene schreef:verschillende delen zijn dus nog ff moeilijk, maar die andere partijen die al met Duratec rijden valt daar niet wat weg te halen wat al klaar is? scheelt veel in uit ontwikkelen en kosten.
Er zijn toch al wel 2 of 3 tuners die de duratec gebruiken naar mijn weten, ik weet alleen niet hoe die het doen/volhouden.
Niemand wil hun geheimen delen natuurlijk. Maar er is een UK lid die zelf aan het inbouwen is geslagen en me heeft aangeboden om alles wat hij laat maken dubbel laat uitvoeren, dus aparte set voor mij. Echter de kosten daarvan kun je net zo goed een lite stark honda kit kopen en de std honda ecu gebruiken ipv de hondatadingus. Niet super super optimaal maar wel ruim voldoende. 2e hands auto, waarom alles nieuw erin steken ? ;)

Maus schreef:
Capo_Miel schreef:Ik kijk het nog een tijdje aan voor ik beslissingen ga maken of het een 350pk evo 6 word of een elise S1 met duratec.
Toevallig al eentje op 't oog?
Ben aan het kijken in de UK. Staat van alles maar hou even mijn ogen open. Voorkeur zou een RS2 hebben tegen UK prijzen ivm de AYC waar ik weinig vertrouwen in heb kwa betrouwbaarheid en de hoge prijzen kwa vervangen. Maar een RS zou ik ook niet 123 afslaan.

Moet eens op bezoek een garage welke evo's in onderhoud heeft en nog wat dingen navragen.

Via lancerregister al wel uitgevonden dat men druk bezig is om de AYC's te kunnen gaan repareren in de toekomst. Solenoids vervangen of iets.

Ben enigzins geschrokken van de extreem dure onderdelen van Mitsu. Stuur rack 2500 pond... maargoed als er een revisie kit beschikbaar is..

Vind de Impreza STI Type-R(a) ook nog steeds leuk maar ben niet zo happig met al die engine rebuilds.
HJ schreef: Heb je toevallig een linkje naar een site?
En weet je wat het ongeveer kost (met behoud van originele versnellingsbak)?
Op de site van Komo-Tec had ik ook al wat gevonden.
Heb veel dingen niet via internet uit gevonden maar via het op bezoek gaan bij mensen en praten met eigenaars en dergelijke :)
Seloc staat best vol geschreven in iedergeval.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 19 apr 2009, 20:09

allen schreef:HJ, jij bent toch eigenlijk een Audiman? :mrgreen:
Misschien eens om de tafel met vdk? Een 300+ pk Audiconversie op een net zo gele S1 zag er prachtig uit. 8)
Mwa, als dagelijks vervoer ok maar ik wil geen turbo in een Elise. Ik was ook al niet zo'n fan van de Speedster Turbo. En 300pk vind ik ook teveel. Rond of net boven de 200pk vind ik genoeg.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 14:08

zag net ook dat je die nieuwe af 2010 type Exige spoilert ook op het voorgaande type kan plaatsen?
zo te zien valt de prijs ook mee.
deze eigenaar heeft er ook meteen de larger scoop roof, op gezet.

Afbeelding

Afbeelding

staat em goed.

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... tentexige/" onclick="window.open(this.href);return false;

deze zwarte ook

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Mathieu » 15 feb 2011, 14:16


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 15:02

Mathieu schreef:Rene, dat wist je al.
Zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 86#p669386
:bag: nu ik het terugzie ja :mrgreen:
men hoofd is echt een zeef(korte termijn geheugen ofzo?) bij niet sterk overrullende dingen zeg maar, lastig/vermoeiend :nerd:

but life goes on :D

trouwens die oranje nog niet weer gezien, doet ie nog mee met DF dagen of...
staat in elk geval goed die spoilert, een leuke optie, evenals het dakje met volle lengte scoop.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Contacteer:

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Kevin20v » 15 feb 2011, 16:18

Weten jullie misschien of er zo standaard kits te koop zijn waarmee je een VAG 1.8T blok in zo'n S1 Elise kunt hangen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 256 gasten