Lotus is ziek, doodziek
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Lotus is ziek, doodziek
Lotus laat op de Autosalon van Genève de APX zien. Het is een bijzonder krachtige mpv die een uithangbord is voor het kunnen van Lotus.
De APX is ontwikkeld door Lotus Engeneering, de technische tak van het merk Lotus. Het is een vierwielaangedreven crossover met zeven zitplaatsen en een supercharged V6 aan boord die 300 pk en een maximaal koppel levert van 360 Nm. Volgens Lotus gaat de APX in 5,4 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt op 245 km/u. De auto is 4,69 meter lang, 1,85 meter breed en de wielbasis is 2,70 meter
Bijzonder aan de APX (Aluminium Performance Crossover) is dat hij slechts 1.570 kilo weegt – een vlieggewicht voor dit soort auto’s. Lotus claimt door dit lage gewicht een brandstofverbruik van 8,7 liter op 100 kilometer (1:11,5) terwijl soortgelijke modellen van andere merken een gemiddeld verbruik scoren van 13 liter op 100 km (1:7,7).
De APX is zo veel mogelijk opgetrokken uit aluminium en volgens Lotus Engineering zo goed als productieklaar. De auto is zo geconstrueerd dat de auto kosteneffectief wanneer 30.000 stuks per jaar worden gebouwd.
De Lotus APX is gebouwd op het VVA platform (Versatile Vehicle Architecture). Met deze flexibele bodemplaat kunnen op een snelle en goedkope manier nieuwe auto’s worden gebouwd. Lotus wil met de APX laten zien wat allemaal mogelijk is met dit platform.
De eerste productie-Lotus die van het VVA-platform gebruikmaakt is de opvolger van de Esprit die voor 2008 op de kalender staat.
Voor de vormgeving van de APX is gekozen voor het Jekyll and Hyde-principe. Aan de buitenkant is niet direct te zien waartoe deze auto in staat is. Als potentiële klant hebben de designers een sportautoliefhebber voor ogen met twee jonge kinderen die ook af en toe ruimte nodig heeft om naast zijn gezin nog twee of drie volwassenen mee te nemen. Daarom is een derde neerklapbare zitrij gemonteerd.
(bron autoweek)
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17041.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17039.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17040.jpg[/img]
==========================================================
Dit is dus de toekomst van de supercar merken
Ze moeten denken wat Porsche kan kunnen wij ook, we maken de auto waar de wereld op zit te wachten, We hebben de juiste badge, het maakt geen reet uit waar we hem op plakken. Dit word vanzelf gevreten.
De APX is ontwikkeld door Lotus Engeneering, de technische tak van het merk Lotus. Het is een vierwielaangedreven crossover met zeven zitplaatsen en een supercharged V6 aan boord die 300 pk en een maximaal koppel levert van 360 Nm. Volgens Lotus gaat de APX in 5,4 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt op 245 km/u. De auto is 4,69 meter lang, 1,85 meter breed en de wielbasis is 2,70 meter
Bijzonder aan de APX (Aluminium Performance Crossover) is dat hij slechts 1.570 kilo weegt – een vlieggewicht voor dit soort auto’s. Lotus claimt door dit lage gewicht een brandstofverbruik van 8,7 liter op 100 kilometer (1:11,5) terwijl soortgelijke modellen van andere merken een gemiddeld verbruik scoren van 13 liter op 100 km (1:7,7).
De APX is zo veel mogelijk opgetrokken uit aluminium en volgens Lotus Engineering zo goed als productieklaar. De auto is zo geconstrueerd dat de auto kosteneffectief wanneer 30.000 stuks per jaar worden gebouwd.
De Lotus APX is gebouwd op het VVA platform (Versatile Vehicle Architecture). Met deze flexibele bodemplaat kunnen op een snelle en goedkope manier nieuwe auto’s worden gebouwd. Lotus wil met de APX laten zien wat allemaal mogelijk is met dit platform.
De eerste productie-Lotus die van het VVA-platform gebruikmaakt is de opvolger van de Esprit die voor 2008 op de kalender staat.
Voor de vormgeving van de APX is gekozen voor het Jekyll and Hyde-principe. Aan de buitenkant is niet direct te zien waartoe deze auto in staat is. Als potentiële klant hebben de designers een sportautoliefhebber voor ogen met twee jonge kinderen die ook af en toe ruimte nodig heeft om naast zijn gezin nog twee of drie volwassenen mee te nemen. Daarom is een derde neerklapbare zitrij gemonteerd.
(bron autoweek)
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17041.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17039.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/17040.jpg[/img]
==========================================================
Dit is dus de toekomst van de supercar merken
Ze moeten denken wat Porsche kan kunnen wij ook, we maken de auto waar de wereld op zit te wachten, We hebben de juiste badge, het maakt geen reet uit waar we hem op plakken. Dit word vanzelf gevreten.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Begrijpend lezen is ook een vak heren!
Dit is dus niet gemaakt door Lotus Cars, maar Lotus Engineering. Dat is net zo'n tak als ze bij Porsche hebben, die o.a. de Lada, Seat Ibiza 1 etc. hebben gemaakt. Je kunt ze vergelijken met een architectenbureau.
Het architectenbureau staat bekend om schitterende ontwerpen. Maar om wat gezond geld binnen te slepen worden de ingenieurs op pad gestuurd voor wat simpel bouwkundig werk. Vaak gebeurt dat onder een andere naam.
Lotus Engineering is echt een groot bedrijf die veel lelijke dingen maakt die niets te maken hebben met Lotus Cars. Voordeel is dat je een constante opdrachtenstroom krijgt uit de automotive industry en je veel kennis in huis haalt, die door een ander gefinancierd worden.
Dit is dus niet het einde van Lotus! En het staat allemaal in de tweede zin.
Dit is dus niet gemaakt door Lotus Cars, maar Lotus Engineering. Dat is net zo'n tak als ze bij Porsche hebben, die o.a. de Lada, Seat Ibiza 1 etc. hebben gemaakt. Je kunt ze vergelijken met een architectenbureau.
Het architectenbureau staat bekend om schitterende ontwerpen. Maar om wat gezond geld binnen te slepen worden de ingenieurs op pad gestuurd voor wat simpel bouwkundig werk. Vaak gebeurt dat onder een andere naam.
Lotus Engineering is echt een groot bedrijf die veel lelijke dingen maakt die niets te maken hebben met Lotus Cars. Voordeel is dat je een constante opdrachtenstroom krijgt uit de automotive industry en je veel kennis in huis haalt, die door een ander gefinancierd worden.
Dit is dus niet het einde van Lotus! En het staat allemaal in de tweede zin.
De komende jaren staan in het teken van gewichtsbesparing en het zou voor veel fabrikanten slim zijn om Lotus voor hun projecten in te schakelen. Zo moet je het zien. Daar hebben wij als autoliefhebbers veel aan.De APX is ontwikkeld door Lotus Engeneering, de technische tak van het merk Lotus.
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Al zou deze auto van Lotus zelf komen.......
Ik ben er ook geen voorstander van maar bekijk het eens van de andere kant. Misschien is dit wel de enige manier om het bestaansrecht van een merk als Lotus te waarborgen, en de Elises nog enigszins 'betaalbaar' te houden.
Dan maar liever een SUV van Lotus naast de Elise als helemaal geen Lotussen meer.
Ik ben er ook geen voorstander van maar bekijk het eens van de andere kant. Misschien is dit wel de enige manier om het bestaansrecht van een merk als Lotus te waarborgen, en de Elises nog enigszins 'betaalbaar' te houden.
Dan maar liever een SUV van Lotus naast de Elise als helemaal geen Lotussen meer.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten