Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 25 jan 2021, 19:07

Dankje wel!
Ja, het is wel wel (piep) klein paradijsje zo

Online
Gebruikersavatar
Ferdi Gielen
Berichten: 2418
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Locatie: Drenthe

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Ferdi Gielen » 01 feb 2021, 18:32

HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.

Online
Gijzert
Berichten: 2571
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Gijzert » 01 feb 2021, 19:00

Ferdi Gielen schreef: 01 feb 2021, 18:32
HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdiensten

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 01 feb 2021, 20:16

Nog he-le-maal niks binnen.

Online
Gijzert
Berichten: 2571
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Gijzert » 01 feb 2021, 21:21

Laat die klagers op de eu dit topic maar even doorlezen.

Online
Gebruikersavatar
Ferdi Gielen
Berichten: 2418
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Locatie: Drenthe

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Ferdi Gielen » 01 feb 2021, 21:23

Gijzert schreef: 01 feb 2021, 19:00
Ferdi Gielen schreef: 01 feb 2021, 18:32
HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdiensten
Dat zou het wel verklaren waarom het een week heeft geduurd voordat ik de melding kreeg dat het spul was verzonden.

Maar wel bizar dat de spullen voor de auto in dit topic nog altijd niet binnen zijn.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 1823
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Contacteer:

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Martijn M » 02 feb 2021, 09:42

Het kan makkelijk 4-6 weken duren heb ik al van meerdere gehoord. Drama.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 02 feb 2021, 14:38

Zojuist een pakketje uit de UK!
Mijn eigen M100 kan nu weer droog staan met een op maat gemaakte hoes
(Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )

Nu het pakketje van EBC nog...

Online
Eric Z
Berichten: 3246
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Eric Z » 02 feb 2021, 15:03

:crazy: Dit vraagt om foto’s! :lol:

Nevolution6RSII
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Nevolution6RSII » 03 feb 2021, 18:33

HJ2 schreef: 02 feb 2021, 14:38 (Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )
Hoes Inception = Hoesception ?! :lol:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 04 feb 2021, 18:28

Vanmiddag bij het plaatsen van de hoes ineens de postbode met een pakketje van EBC! :df:
... En er vloog op datzelfde moment, heel hoog, een Mavic drone boven ons huis... Eens kijken of m'n 5g ontvangst nu beter is...

Glenn John
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2021, 18:02
Auto: lotus elan m100

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Glenn John » 09 feb 2021, 11:12

Hey volgens mij hebben wij elkaar al eens gesproken op t m100 forum. heel leuk om te volgen kan ik geljk mooi afkijken hoe ik mn remmen moet reviseren. Ben trouwens benieuwd wat de voorruit kostte en is deze van Pilkington? groetjes Glenn John

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 09 feb 2021, 12:55

Ha John!
Geen idee wie de ruit produceert hoor. staat vast in het boek van Mark Huges over de M100.
Voorruit is een normale prijs, het is ook een normale ruit ;-)

Succes met de remmerij! Waar zit je ergens?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 28 feb 2021, 20:10

Energy levels are pretty low due to insomnia unfortunately.
I scraped all the progress I made in the scarce productive hours I had together below:

The drivers window did not move one bit. No motor whirring, clickety clack noises... nothing!
So the first thing I tried was changing the window switches over from left to right. To no avail. Both window switches are functioning properly.

Time to open the door then and look what horrors await on the internals.
First impressions are not good. The door pieces are glued in position with RTV!

Afbeelding

Also the door carpet was glued with RTV! :shock: I could not rescue this one, it ripped apart whilst removing it.

Afbeelding

Once I removed all the RTV that was on / behind the door panel and the access panels (tons!) I got to the motor and saw that the connector was loose. This could mean 2 things and knowing my luck... But it turned out I was lucky this time! The connector lock spring (plastic) snapped off an the connector slid off. reconnected it for a test and presto! The window went up and down pretty smooth! So I secured the connector with a tie-wrap and cleaned the runners with brake cleaner to remove the old grease and grim. Re-greased it, adjusted the center slider a wee bit and the window was like new! (not perfect, but like new... Lotus Style :lol: ) Sliders were not worn at all!
Another job done on the list.

For the last time I will bother you with the rear brakes, As I now replaced the old and worn rear pads for the now arrived EBC ones:
Brand new, with bed in surface and anti squeal pads, ready to go!

Afbeelding

Rewind the piston back, and apply a smear of Copaslip on the piston and the mating surfaces where pad meets caliper.

Afbeelding

Inner pad in:

Afbeelding

Outer pad in:

Afbeelding

Loosely insert the upper bolt so the caliper can tilt to make sure that the bleed valve is on the top
Bleed the caliper whilst tapping it with a small hammer to force the air out that is on the rough casting inner edges and surfaces. This time 2 times bleeding was all it took. usually out takes a whole lot more to get your firm pedal back.
I did not use any bleeding tools either, just gravity feed and some time was all that it took.

After bleeding it was time to apply locking compound and tighten and torque hose caliper bolts. (that'll teach them!) :clap:

Afbeelding

A spray of brake cleaner to get rid of the excessive brake fluid and we're off!

Next chapter: Drivers seat.
Now this is a first time for me so it took me some time, but I now have the hang of it.
The drivers seat was tatty all over and i swapped it with a passenger seat that was in quite good nick! This means that the seat and rest need to be swapped over, so lets get to it.
First remove the 4 seat bolts and make sure you don't mix up the spacers as the outer rear one is approx. 6 mm's longer! (we don't want to crack any fibre glass when we torque things up again...)

Look at all this space!

Afbeelding

Here's the spacer:

Afbeelding

Talk about return on investment 8)

Afbeelding

Correct frame, but the seat needs to go:

Afbeelding

Get those pesty C-lamps out here!

Afbeelding

Undo the seatbelt fastener and undo the 2 bolts that hold the back rest

Afbeelding

Undo the adjuster knob:
(use plastic tools to prevent scratches)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Undo the clips that hold the trim. Tap the (plastic) center in and you can remove the plugs:

Afbeelding

Remove the rest. Now you have just the seat and it is time to remove the seat cover.
This is held in place by folded and stitched leather around a plastic strip. I used WD40 to soak where it is pressed in a steel runner so it comes out easy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Work your way around carefully and there you have it!

Bio Battery at 3% now, time to call it a night :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb en 17 gasten