Lotus Elan M100 Turbo restauratie
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Dankje wel!
Ja, het is wel wel (piep) klein paradijsje zo
Ja, het is wel wel (piep) klein paradijsje zo
-
OnlineFerdi Gielen
- Berichten: 2452
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Locatie: Drenthe
-
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdienstenFerdi Gielen schreef: ↑01 feb 2021, 18:32Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Nog he-le-maal niks binnen.
-
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Laat die klagers op de eu dit topic maar even doorlezen.
-
OnlineFerdi Gielen
- Berichten: 2452
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Locatie: Drenthe
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Dat zou het wel verklaren waarom het een week heeft geduurd voordat ik de melding kreeg dat het spul was verzonden.Gijzert schreef: ↑01 feb 2021, 19:00Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdienstenFerdi Gielen schreef: ↑01 feb 2021, 18:32Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
Maar wel bizar dat de spullen voor de auto in dit topic nog altijd niet binnen zijn.
- Martijn M
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
- Contacteer:
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Het kan makkelijk 4-6 weken duren heb ik al van meerdere gehoord. Drama.
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Zojuist een pakketje uit de UK!
Mijn eigen M100 kan nu weer droog staan met een op maat gemaakte hoes
(Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )
Nu het pakketje van EBC nog...
Mijn eigen M100 kan nu weer droog staan met een op maat gemaakte hoes
(Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )
Nu het pakketje van EBC nog...
-
Online
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie


-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Vanmiddag bij het plaatsen van de hoes ineens de postbode met een pakketje van EBC! 
... En er vloog op datzelfde moment, heel hoog, een Mavic drone boven ons huis... Eens kijken of m'n 5g ontvangst nu beter is...

... En er vloog op datzelfde moment, heel hoog, een Mavic drone boven ons huis... Eens kijken of m'n 5g ontvangst nu beter is...
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 feb 2021, 18:02
- Auto: lotus elan m100
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Hey volgens mij hebben wij elkaar al eens gesproken op t m100 forum. heel leuk om te volgen kan ik geljk mooi afkijken hoe ik mn remmen moet reviseren. Ben trouwens benieuwd wat de voorruit kostte en is deze van Pilkington? groetjes Glenn John
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Ha John!
Geen idee wie de ruit produceert hoor. staat vast in het boek van Mark Huges over de M100.
Voorruit is een normale prijs, het is ook een normale ruit
Succes met de remmerij! Waar zit je ergens?
Geen idee wie de ruit produceert hoor. staat vast in het boek van Mark Huges over de M100.
Voorruit is een normale prijs, het is ook een normale ruit

Succes met de remmerij! Waar zit je ergens?
-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Energy levels are pretty low due to insomnia unfortunately.
I scraped all the progress I made in the scarce productive hours I had together below:
The drivers window did not move one bit. No motor whirring, clickety clack noises... nothing!
So the first thing I tried was changing the window switches over from left to right. To no avail. Both window switches are functioning properly.
Time to open the door then and look what horrors await on the internals.
First impressions are not good. The door pieces are glued in position with RTV!

Also the door carpet was glued with RTV!
I could not rescue this one, it ripped apart whilst removing it.

Once I removed all the RTV that was on / behind the door panel and the access panels (tons!) I got to the motor and saw that the connector was loose. This could mean 2 things and knowing my luck... But it turned out I was lucky this time! The connector lock spring (plastic) snapped off an the connector slid off. reconnected it for a test and presto! The window went up and down pretty smooth! So I secured the connector with a tie-wrap and cleaned the runners with brake cleaner to remove the old grease and grim. Re-greased it, adjusted the center slider a wee bit and the window was like new! (not perfect, but like new... Lotus Style
) Sliders were not worn at all!
Another job done on the list.
For the last time I will bother you with the rear brakes, As I now replaced the old and worn rear pads for the now arrived EBC ones:
Brand new, with bed in surface and anti squeal pads, ready to go!

Rewind the piston back, and apply a smear of Copaslip on the piston and the mating surfaces where pad meets caliper.

Inner pad in:

Outer pad in:

Loosely insert the upper bolt so the caliper can tilt to make sure that the bleed valve is on the top
Bleed the caliper whilst tapping it with a small hammer to force the air out that is on the rough casting inner edges and surfaces. This time 2 times bleeding was all it took. usually out takes a whole lot more to get your firm pedal back.
I did not use any bleeding tools either, just gravity feed and some time was all that it took.
After bleeding it was time to apply locking compound and tighten and torque hose caliper bolts. (that'll teach them!)

A spray of brake cleaner to get rid of the excessive brake fluid and we're off!
Next chapter: Drivers seat.
Now this is a first time for me so it took me some time, but I now have the hang of it.
The drivers seat was tatty all over and i swapped it with a passenger seat that was in quite good nick! This means that the seat and rest need to be swapped over, so lets get to it.
First remove the 4 seat bolts and make sure you don't mix up the spacers as the outer rear one is approx. 6 mm's longer! (we don't want to crack any fibre glass when we torque things up again...)
Look at all this space!

Here's the spacer:

Talk about return on investment 8)

Correct frame, but the seat needs to go:

Get those pesty C-lamps out here!

Undo the seatbelt fastener and undo the 2 bolts that hold the back rest

Undo the adjuster knob:
(use plastic tools to prevent scratches)



Undo the clips that hold the trim. Tap the (plastic) center in and you can remove the plugs:

Remove the rest. Now you have just the seat and it is time to remove the seat cover.
This is held in place by folded and stitched leather around a plastic strip. I used WD40 to soak where it is pressed in a steel runner so it comes out easy.



Work your way around carefully and there you have it!
Bio Battery at 3% now, time to call it a night
I scraped all the progress I made in the scarce productive hours I had together below:
The drivers window did not move one bit. No motor whirring, clickety clack noises... nothing!
So the first thing I tried was changing the window switches over from left to right. To no avail. Both window switches are functioning properly.
Time to open the door then and look what horrors await on the internals.
First impressions are not good. The door pieces are glued in position with RTV!

Also the door carpet was glued with RTV!


Once I removed all the RTV that was on / behind the door panel and the access panels (tons!) I got to the motor and saw that the connector was loose. This could mean 2 things and knowing my luck... But it turned out I was lucky this time! The connector lock spring (plastic) snapped off an the connector slid off. reconnected it for a test and presto! The window went up and down pretty smooth! So I secured the connector with a tie-wrap and cleaned the runners with brake cleaner to remove the old grease and grim. Re-greased it, adjusted the center slider a wee bit and the window was like new! (not perfect, but like new... Lotus Style

Another job done on the list.
For the last time I will bother you with the rear brakes, As I now replaced the old and worn rear pads for the now arrived EBC ones:
Brand new, with bed in surface and anti squeal pads, ready to go!

Rewind the piston back, and apply a smear of Copaslip on the piston and the mating surfaces where pad meets caliper.

Inner pad in:

Outer pad in:

Loosely insert the upper bolt so the caliper can tilt to make sure that the bleed valve is on the top
Bleed the caliper whilst tapping it with a small hammer to force the air out that is on the rough casting inner edges and surfaces. This time 2 times bleeding was all it took. usually out takes a whole lot more to get your firm pedal back.
I did not use any bleeding tools either, just gravity feed and some time was all that it took.
After bleeding it was time to apply locking compound and tighten and torque hose caliper bolts. (that'll teach them!)


A spray of brake cleaner to get rid of the excessive brake fluid and we're off!
Next chapter: Drivers seat.
Now this is a first time for me so it took me some time, but I now have the hang of it.
The drivers seat was tatty all over and i swapped it with a passenger seat that was in quite good nick! This means that the seat and rest need to be swapped over, so lets get to it.
First remove the 4 seat bolts and make sure you don't mix up the spacers as the outer rear one is approx. 6 mm's longer! (we don't want to crack any fibre glass when we torque things up again...)
Look at all this space!

Here's the spacer:

Talk about return on investment 8)

Correct frame, but the seat needs to go:

Get those pesty C-lamps out here!

Undo the seatbelt fastener and undo the 2 bolts that hold the back rest

Undo the adjuster knob:
(use plastic tools to prevent scratches)



Undo the clips that hold the trim. Tap the (plastic) center in and you can remove the plugs:

Remove the rest. Now you have just the seat and it is time to remove the seat cover.
This is held in place by folded and stitched leather around a plastic strip. I used WD40 to soak where it is pressed in a steel runner so it comes out easy.



Work your way around carefully and there you have it!
Bio Battery at 3% now, time to call it a night

-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Remschijven niet vervangen ?
Moest wel effe lachen om dat speakertje achter/onder de stoel : Die verwacht je niet in zo'n auto en al helemaal niet op die plek!
Moest wel effe lachen om dat speakertje achter/onder de stoel : Die verwacht je niet in zo'n auto en al helemaal niet op die plek!

-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Nee de schijven zijn niet meer te krijgen en behalve wat vliegroest zijn ze zo goed als nieuw!
Met dit gekke wagentje slijten de achterschijven bijna niet. Ik heb er nog geen 1 gezien die onder de maat zat. Een lipje van 0.5 mm is al veel. Deze hebben helemaal geen lipje. Love it!
Wil je wat anders, dan zul je ook een andere hub en klauw moeten monteren. Ze hoeven alleen maar een beetje balans in de wagen te brengen bij het remmen op hogere snelheden, dat is het allemaal niet waard imho.
Ja, audio is huilen, maar daar hoor je niks van, van het rijden en alle mechaniek des te meer. Dat maakt het ook zo’n leuk karretje!
15 cm speakers achter de stoelen en 10 in de deuren. Dat was het dan
Met dit gekke wagentje slijten de achterschijven bijna niet. Ik heb er nog geen 1 gezien die onder de maat zat. Een lipje van 0.5 mm is al veel. Deze hebben helemaal geen lipje. Love it!
Wil je wat anders, dan zul je ook een andere hub en klauw moeten monteren. Ze hoeven alleen maar een beetje balans in de wagen te brengen bij het remmen op hogere snelheden, dat is het allemaal niet waard imho.
Ja, audio is huilen, maar daar hoor je niks van, van het rijden en alle mechaniek des te meer. Dat maakt het ook zo’n leuk karretje!
15 cm speakers achter de stoelen en 10 in de deuren. Dat was het dan

-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Bij mij kent de audio maar één stand en dat is UIT dus dat zou ook nooit een probleem zijn!

Ik vond het gewoon grappig dat men daar een speakertje heeft neergezet, want ik kan me niet voorstellen dat het ook echt daadwerkelijk wat toevoegt, tenzij het een subwoofertje is eventueel...

-
OnlineHJ2
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie
Jawel hoor, plekje is best goed uit de wind / zog in de praktijk!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten