Lotus Esprit, de vergeten supercar ?

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Lotus Esprit, de vergeten supercar ?

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 11:53

Heel lang op de markt geweest, van een James Bond auto tot een uitgerijpte supercar die met een twin turbo V8 in 2003 uit productie ging. RWD MR 350pk 1325 kilo ( :!: ). waarom hoor of lees ik nooit iets over deze auto ? Kan iemand ervaringen posten ? en zijn ze een beetje voor fatsoenlijk prijzen te krijgen ?

[img:1024:768]http://www.autoshow.ro/images/wallpaper ... 6_1024.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 31 jan 2007, 11:55

Enige wat ik weet is dat de turbo's nogal gevoelig zijn.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 31 jan 2007, 12:03

Cav heeft er volgens mij weleens in gereden, was niet veel.
Geloof ik...................

Ik vind het eerste model, de 007 edition één van DE mooiste auto's ooit.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 31 jan 2007, 12:04


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2007, 12:10

En de 'gewone' V8 vond ik rijden als een vrachtwagen. Echt een jeugddroom in duigen. Ik had er gewoon hele andere verwachtingen van de Esprit. Ik dacht dat 'ie licht in de neus zou zijn en ook lichtvoetig zou aanvoelen. Ik moet zeggen dat ik die dag in allerlei Elises en 7-achtigen heb gereden, dus dat zou mijn referentiekader kunnen hebben aangetast. Maar mijn gevoel liegt nooit tegen mij en ik vond het gewoon een lorry. Niet alleen vanwege die renault 21 versnellingsbak.

Op het rechte stuk maakte de V8 flinke stappen. Elises etc. laat je dan heel snel kleiner worden in de spiegels. Maar als ik hem vergelijk met de Lamborghini Jalpa, dan mist die Esprit gewoon een bootlading emotie en gevoel.

Mijn nichtje in Luxemburg had ooit een vriend met een blauw metallic Esprit V8 (turbo weet ik niet) zoals op die foto. En ik had een Esprit poster aan de muur toen de V8 in de allereerste Autoweek stond. Maar die liefde is echt over.

Een jaren '70 4 cylinder blijft nu nog op mijn droomlijstje staan. Maar ik durf er niet meer in te rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 12:14

ah heel duidelijk verhaal !

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2007, 13:35

Je moet ook niet de V8 hebben maar de 4cil turbo! Sneller en lichter...
Ik heb er nog nooit in gereden maar het lijkt mij wel een hele ervaring.
De prijzen vallen best mee voor die dingen, helaas de kosten om het rijdend te houden weer wat minder :cry:
Ik zie er af en toe 1 op de brug staan bij vd Kooi, maar dat is niet altijd een feest om naar te kijken (de onderkant dan).
Maar nog veel slechter zijn de laatste Elan's! Daar vallen echt de gaten in na een paar jaar. De carrosserie niet, die is (natuurlijk) van polyester, maar de dragende delen :cry:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 31 jan 2007, 13:44

Prachtige auto, maar dat dash is echt te lelijk gewoon; zou mij er serieus van weerhouden om ooit zo'n auto te kopen. :(

Dit is uit een '95 auto:
[img:768:512]http://www.mccullagh.org/db9/10d-12/lot ... o-s4-2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 13:50

Toch is dit een auto in jou categorie Peter, qua avontuur de overtreffende trap van de 75 v6 lol.

Dus dat dashboard verhaal is een lul smoesje.

Michel

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 31 jan 2007, 13:53

Tristan schreef:Enige wat ik weet is dat de turbo's nogal gevoelig zijn.
Nee, die Renault-versnellingsbak dan, inderdaad. :roll:

Vriend van me heeft er een paar jaar geleden eentje gehaald bij Van der Kooi (was al Elise-klant). Heeft er net als bij de Elise van alles aan laten verspijkeren, ondanks dat Van der Kooi had gezegd dat alles er al aan gebeurd was.

Schitterende sound, gave rijervaring - áls-ie rijdt.

En da's 't hele punt. Hij heeft 't nu opgegeven.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 31 jan 2007, 13:53

Een auto met een horizontale bekerhouder (of wat is dat gat daar links in het dash?)?
Neh, dat is mij zelfs iets te onpraktisch. :lol: ;)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 31 jan 2007, 21:09

Heb ooit 1 aflevering van 5th gear gezien, waarin ze zo'n ding opgeknapt hadden. In die aflevering was ondanks de dingen die ze recent vervangen hadden, weer vanalles naar de kut gegaan. Misschien dat iemand deze online weet te vinden?
Sound is wel echt bizar 8) .

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 11 feb 2007, 23:58

http://www.youtube.com/results?search_q ... tus+esprit

Hier staat het filmpje op, in 3 delen.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Bericht door EJGT3CS » 12 feb 2007, 10:33

Paar jaar geleden mee gereden in een V8. Leuke ervaring! 280 aangetikt in Duitsland. Maar je wordt er niet echt bij in de stoel gedrukt..

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 12 feb 2007, 14:25

Maik schreef:Je moet ook niet de V8 hebben maar de 4cil turbo! Sneller en lichter...
Ik heb er nog nooit in gereden maar het lijkt mij wel een hele ervaring.
Whoahaha, mooie tegenstelling! :D

Adwo

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 14:32

Ik denk dat 'ie gewoon gelijk heeft hoor. De V8 maakt wel grote stappen, maar spannend/spectaculair voelt het allemaal niet aan. Het is een auto waarmee je lekker old school 250 km/u over de autobahn kunt blaffen, maar ik zou er geen dagje mee door de Ardennen willen scheuren. Die 4 cylinder lijkt mij dan leuker, maar daar heb ik dus niet mee gereden.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 12 feb 2007, 15:17

Een helaas veel te vroeg gestorven vriend van me was helemaal Lotus-minded.
Hij had een eigen garage die nu nog steeds bestaat, http://www.vansten.nl/ en hij was ook van mening dat je de 4 cilinder moet hebben, de V8 is te zwaar voor de auto.
Als je echt interesse hebt moet je eens bij deze jongens gaan kijken het zijn echt gepassioneerde jongens daar.

Als ik het geld zou hebben had ik de Impreza al lang ingeruild op een Elise wat een superfijne auto is dat!.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2007, 15:44


Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 12 feb 2007, 16:50

Yes, ditistie.

Wauw 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 251 gasten