Iedere keer weer...

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Iedere keer weer...

Bericht door Stéphane » 07 dec 2006, 23:50

...krijg ik de kriebels als ik op de Lotus NL website zit rond te neuzen. Deze keer met een Elise die veel weg heeft van mijn roadster, maar natuurlijk wel betere rij-eigenschappen heeft.

[img:800:533]http://www.lotuscars.nl/site/fotos/A_1164966781_648.jpg[/img]

Meer info hier: http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... etails=102

De vraag is nu: Wat doe ik hieraan?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 07 dec 2006, 23:54

Nog even een vrij relevante vraag in dit kader aan Elise rijders, voor zover die hier aanwezig zijn: hoe waterproof is een Elise? En dit dan met soft- en hardtop.

Lijkt een triviale vraag, maar wel redelijke essentieel in dit land. Ook gezien de ervaringen van Speedster-rijders voor zover ik er van weet. En aangezien mijn auto niet altijd binnen staat vind ik dat wel belangrijk om te weten.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Iedere keer weer...

Bericht door Jan Visser » 08 dec 2006, 01:03

Stéphane schreef:De vraag is nu: Wat doe ik hieraan?
Smart inruilen en de Lotus kopen :mrgreen:

Op de andere vraag weet ik helaas geen antwoord :?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 08 dec 2006, 07:46

Ik weet wel dat ik ooit na een regenachtige dag terug kwam op het parkeerterrein van Goodwood om alle daar staande Elises terug te vinden met een 'ingeregende' softtop.
Stel je een zielig hoopje dak voor met 50 liter water erin verzameld en je komt een heel eind, volgens mij heb ik er nog ooit een foto van op gummen gepost. Een hardtop lijkt me dus een redelijke must, maar verder zijn het qua rijden wel superauto's natuurlijk. Wel gevoelige techniek (Lotus rijders hebben zelfs de afkorting HGF* bedacht, kun je nagaan als het al te veel werk is om het iedere keer voluit te typen.... :lol:) en bij schade word je ook niet vrolijk.


* Head Gasket Failure.
Hier uiteraard bergen aan informatie:
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?f=15&h=0

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 08 dec 2006, 07:49

Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......

Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.

Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....

Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 08 dec 2006, 08:11

Stoer ding!

Revisie na 32k of minder staat me iets minder aan.....

N.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 dec 2006, 09:08

Wat je eraan moet doen? Die elise vergeten en een speedster 2.2 kopen...
Beter in alles, behalve het rijden natuurlijk, dat staat op 98% van de elise :wink:

Het dakje van de elise is niet te vergelijken met die van de speedster, de construktie is redelijk anders. De speedster heeft over het algemeen een niet waterdicht dakje (softtop), maar als je een klein beetje handig bent heb je hem na een uurtje sleutelen (stellen van de zijramen) wel waterdicht. Ligt dus aan de afstelling van de ramen die af fabriek meestal te wensen overlaat. Mijn dakje is nu redelijk waterdicht, alleen met windkracht 8 op de zijkant komt er af en toe een druppeltje naar binnen, geen big deal dus. Met een hardtop is het allemaal nog veel beter, en vooral als je veel km's rijdt (in de winter), want je hebt dan veel minder lawaai en is ook warmer.

De 2.2 motor is bullitproof, 2ton zal een makkie zijn bij gemiddeld sportief gebruik.

Daar staat ook nog eens tegenover: elise mk1 met 80000km voor 25k of een speedster 2.2 met 20000km voor 22k.....

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 dec 2006, 09:23

Fabian schreef:Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......

Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.

Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....

Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.
:shock: :shock: valt definitief af dan........ ik mocht de ads op PH graag bekijken, omdat ombouw naar links gestuurd, relatief eenvoudig te realiseren is.

Michel

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 08 dec 2006, 09:33

Gewoon een met geploft blok zoeken, meteen een K20a of VAG 1.8T erin en nergens last van. :lol:
K20a kan tot 300pk (mte compressor), die 1.8's komen al tot 370pk en zijn bloedsnel. Over een rondje van goed 70 seconden echt vele seconden sneller dan een Dax Rush met Hayabusa turbomotor zegt wel weer genoeg, moet je met een Radical nog vol aan de bak om dat bij te fietsen.

Even offtopic maar ook niet helemaal: wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Oef..... :(

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Bericht door Nutkees » 08 dec 2006, 09:42

Peter Tunissen schreef:

* Head Gasket Failure.
Hier uiteraard bergen aan informatie:
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?f=15&h=0
Het HGF is zover mij bekend alleen van toepassing op de Rover K-series motoren.. De latere types hebben hier weer geen last van.. Toyota motoren.

En mijn ervaring met een elise en regen is niet slecht. Wanneer de sofftop gewoon goed gemonteerd is, is er weinig aan de hand. Ruimte binnen wordt echter wel wat benauwd.....

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2006, 10:15

Peter Tunissen schreef:Gewoon een met geploft blok zoeken, meteen een K20a of VAG 1.8T erin en nergens last van. :lol:
K20a kan tot 300pk (mte compressor), die 1.8's komen al tot 370pk en zijn bloedsnel. Over een rondje van goed 70 seconden echt vele seconden sneller dan een Dax Rush met Hayabusa turbomotor zegt wel weer genoeg, moet je met een Radical nog vol aan de bak om dat bij te fietsen.

Even offtopic maar ook niet helemaal: wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Oef..... :(
Ik heb een keer met zo'n Hayabuse Turbo op Assen gereden. Zo'n auto zou ik zelf nooit kopen. Superkicke (understatement) om een keer in gereden te hebben, maar net als Donkervoorts en andere snelle 7's, is het niet mijn soort auto.

Een snelle Exige is meer iets voor mij, maar als ik het zo lees blijven die blokken dus niet lang heel. Een Exige S lijkt mij een auto die me op het lijf geschreven is. Al blijft instappen klote. :)

Past een opel 2.2 Turboblok in een Exige? Die zijn redelijk rock solid als ik het overal hoor en lees.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 dec 2006, 10:25

Fabian schreef:Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......

Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.

Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....

Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.

Is het zulke rotzooi dan :shock:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 dec 2006, 10:33

Fabian,

Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.

1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.

Michel

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 dec 2006, 10:52

Koelingsprobleem is gewoon op te lossen met een grote IC. Maar 1.8T's zijn wel relatief licht en makkelijk te tunen. Zijn genoeg blokken te koop.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 08 dec 2006, 11:04

Leuk en aardig maar met die middenmotor en veelvuldig onderhoud kun je beter een tweede hypotheek nemen. Lotus aanschaffen is 1, onderhouden 2. Niets nieuws eigenlijk. Garantie bij Lotus bestaat dat?

Doe mij de Speedster die te koop staat 8)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 dec 2006, 11:08

Of neem een Speedster Turbo, paprika chippie erin en je hebt ruim voldoende vermogen.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 08 dec 2006, 11:17

Michel Pol schreef:Fabian,

Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.

1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.

Michel
We hebben er een aantal rijden, echter de 111R is een promotieauto van ons. (bestickerd, wordt bij klanten neergezet etc)

Garantie kun je vergeten, of je moet bij de enige echte Lotus-dealer terecht komen, Van Kooij. Gezien hun kennis en relatie met Lotus kan daar wel eea voorelkaar gebokst worden. In ons geval lag de koppeling eruit (ligt meer aan het feit dat er elke week iemand anders in rijdt die zo een auto niet gewend is natuurlijk) en was de kop kapot (variabele nokkenverstelling was het probleem volgens mij). Viel mij ook behoorlijk tegen dat de kop kapot was van deze Toyota-motor.

De andere Elises zijn ook zeker niet probleemvrij, kosten behooooooooorlijk veel geld in onderhoud en reparaties. Veel storingen, waterlekkages etc etc.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 08 dec 2006, 11:23

wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Kolere :shock: wordt een duur karretje op deze manier.

De levensduur van die Lotus motoren valt me ook zwaar tegen trouwens. Ik had nog niet eerder gehoord dat ze zo vaak een revisie nodig hebben.

Fabian: is dat jullie eigen 111R? Zo ja vertel eens wat meer over de auto want het zijn wel prachtige wagentjes.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 dec 2006, 11:33

OK ik ga nu wel anders tegen Lotus aankijken. Het blijft een sportauto en dat is nooit perfect, maar dit soort verhalen zijn andere koek. Ik had meer verwacht dat het wat 'engelse' probleempjes zouden zijn (kraakjes, raam dat niet goed afsluit, misschien wat mindere lak, dat soort dingen). Maar gezeik met koppeling, revisies en motorproblemen....

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 dec 2006, 12:12

Fabian schreef:
Michel Pol schreef:Fabian,

Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.

1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.

Michel
We hebben er een aantal rijden, echter de 111R is een promotieauto van ons. (bestickerd, wordt bij klanten neergezet etc)

Garantie kun je vergeten, of je moet bij de enige echte Lotus-dealer terecht komen, Van Kooij. Gezien hun kennis en relatie met Lotus kan daar wel eea voorelkaar gebokst worden. In ons geval lag de koppeling eruit (ligt meer aan het feit dat er elke week iemand anders in rijdt die zo een auto niet gewend is natuurlijk) en was de kop kapot (variabele nokkenverstelling was het probleem volgens mij). Viel mij ook behoorlijk tegen dat de kop kapot was van deze Toyota-motor.

De andere Elises zijn ook zeker niet probleemvrij, kosten behooooooooorlijk veel geld in onderhoud en reparaties. Veel storingen, waterlekkages etc etc.
Fabian,

bedankt voor de toelichting!

Valt toch een beetje een droom in duigen, zelfs met Toyo blok een drama :cry: Hebben jullie kunnen ahterhalen wat de oorzaak van die schade is? Droog draaien door G krachten op circuit, of toch koelingsproblemen.

Michel

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 dec 2006, 12:38

Tristan schreef:Koelingsprobleem is gewoon op te lossen met een grote IC. Maar 1.8T's zijn wel relatief licht en makkelijk te tunen. Zijn genoeg blokken te koop.
Koeling van de inlaatlucht is inderdaad geen probleem, en gebruik dan niet een grotere IC maar gelijk een chargecooler.
Koeling van het blok in de motorruimte zal het probleem worden, omdat de motor niet in de volle rijwind hangt.

Die Lotussen zijn allemaal meuk, koop dat opeldingetje nou maar :wink:

De 2.0 turbo van opel zal wel passend gemaakt moeten kunnen worden, hangt natuurlijk ook in de speedster turbo en tegenwoordig de Europa, met ongeveer hetzelfde subframe. Anders het subframe overzetten van een speedster turbo (kan je gewoon nieuw kopen) en klaar is kees :)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 08 dec 2006, 12:39

de 111R is een promotieauto van ons
Ik zit vlak bij je in Breda en wil jullie best een weekje promoten door heel nederland met die auto hoor :wink:

Laat me maar even weten wanneer het je uitkomt. Ik kan hem over een half uur ophalen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2006, 12:43

Ik bel de ANWB vast.



Fab, even oprechte vraag (Waar je vast wel een passend antwoord op hebt), komt die ellende niet doordat er bruut (met koude motor) mee getrapt wordt? En omdat die demo's 'heet' worden uitgezet. Of heeft het daar niets mee te maken?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2006, 12:51

Nandor schreef:Stoer ding!

Revisie na 32k of minder staat me iets minder aan.....

N.
Als daar een beetje aan gesleuteld is dan is het niet gek voor een racemotor imho. Je weet zelf ook wel hoe hij er op de ring mee rijd, als je bijvoorbeeld een race M3 pakt dan zal die ook geen 30K halen gok ik zo, met de toerenteller steeds op 8000+ RPM.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 08 dec 2006, 12:56

Hans Disco schreef:
de 111R is een promotieauto van ons
Ik zit vlak bij je in Breda en wil jullie best een weekje promoten door heel nederland met die auto hoor :wink:

Laat me maar even weten wanneer het je uitkomt. Ik kan hem over een half uur ophalen.
helaas :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 259 gasten