Iedere keer weer...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Iedere keer weer...
...krijg ik de kriebels als ik op de Lotus NL website zit rond te neuzen. Deze keer met een Elise die veel weg heeft van mijn roadster, maar natuurlijk wel betere rij-eigenschappen heeft.
[img:800:533]http://www.lotuscars.nl/site/fotos/A_1164966781_648.jpg[/img]
Meer info hier: http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... etails=102
De vraag is nu: Wat doe ik hieraan?
[img:800:533]http://www.lotuscars.nl/site/fotos/A_1164966781_648.jpg[/img]
Meer info hier: http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... etails=102
De vraag is nu: Wat doe ik hieraan?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Nog even een vrij relevante vraag in dit kader aan Elise rijders, voor zover die hier aanwezig zijn: hoe waterproof is een Elise? En dit dan met soft- en hardtop.
Lijkt een triviale vraag, maar wel redelijke essentieel in dit land. Ook gezien de ervaringen van Speedster-rijders voor zover ik er van weet. En aangezien mijn auto niet altijd binnen staat vind ik dat wel belangrijk om te weten.
Lijkt een triviale vraag, maar wel redelijke essentieel in dit land. Ook gezien de ervaringen van Speedster-rijders voor zover ik er van weet. En aangezien mijn auto niet altijd binnen staat vind ik dat wel belangrijk om te weten.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Re: Iedere keer weer...
Smart inruilen en de Lotus kopenStéphane schreef:De vraag is nu: Wat doe ik hieraan?
Op de andere vraag weet ik helaas geen antwoord
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Ik weet wel dat ik ooit na een regenachtige dag terug kwam op het parkeerterrein van Goodwood om alle daar staande Elises terug te vinden met een 'ingeregende' softtop.
Stel je een zielig hoopje dak voor met 50 liter water erin verzameld en je komt een heel eind, volgens mij heb ik er nog ooit een foto van op gummen gepost. Een hardtop lijkt me dus een redelijke must, maar verder zijn het qua rijden wel superauto's natuurlijk. Wel gevoelige techniek (Lotus rijders hebben zelfs de afkorting HGF* bedacht, kun je nagaan als het al te veel werk is om het iedere keer voluit te typen.... ) en bij schade word je ook niet vrolijk.
* Head Gasket Failure.
Hier uiteraard bergen aan informatie:
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?f=15&h=0
Stel je een zielig hoopje dak voor met 50 liter water erin verzameld en je komt een heel eind, volgens mij heb ik er nog ooit een foto van op gummen gepost. Een hardtop lijkt me dus een redelijke must, maar verder zijn het qua rijden wel superauto's natuurlijk. Wel gevoelige techniek (Lotus rijders hebben zelfs de afkorting HGF* bedacht, kun je nagaan als het al te veel werk is om het iedere keer voluit te typen.... ) en bij schade word je ook niet vrolijk.
* Head Gasket Failure.
Hier uiteraard bergen aan informatie:
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?f=15&h=0
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......
Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.
Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....
Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.
Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.
Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....
Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Wat je eraan moet doen? Die elise vergeten en een speedster 2.2 kopen...
Beter in alles, behalve het rijden natuurlijk, dat staat op 98% van de elise
Het dakje van de elise is niet te vergelijken met die van de speedster, de construktie is redelijk anders. De speedster heeft over het algemeen een niet waterdicht dakje (softtop), maar als je een klein beetje handig bent heb je hem na een uurtje sleutelen (stellen van de zijramen) wel waterdicht. Ligt dus aan de afstelling van de ramen die af fabriek meestal te wensen overlaat. Mijn dakje is nu redelijk waterdicht, alleen met windkracht 8 op de zijkant komt er af en toe een druppeltje naar binnen, geen big deal dus. Met een hardtop is het allemaal nog veel beter, en vooral als je veel km's rijdt (in de winter), want je hebt dan veel minder lawaai en is ook warmer.
De 2.2 motor is bullitproof, 2ton zal een makkie zijn bij gemiddeld sportief gebruik.
Daar staat ook nog eens tegenover: elise mk1 met 80000km voor 25k of een speedster 2.2 met 20000km voor 22k.....
Beter in alles, behalve het rijden natuurlijk, dat staat op 98% van de elise
Het dakje van de elise is niet te vergelijken met die van de speedster, de construktie is redelijk anders. De speedster heeft over het algemeen een niet waterdicht dakje (softtop), maar als je een klein beetje handig bent heb je hem na een uurtje sleutelen (stellen van de zijramen) wel waterdicht. Ligt dus aan de afstelling van de ramen die af fabriek meestal te wensen overlaat. Mijn dakje is nu redelijk waterdicht, alleen met windkracht 8 op de zijkant komt er af en toe een druppeltje naar binnen, geen big deal dus. Met een hardtop is het allemaal nog veel beter, en vooral als je veel km's rijdt (in de winter), want je hebt dan veel minder lawaai en is ook warmer.
De 2.2 motor is bullitproof, 2ton zal een makkie zijn bij gemiddeld sportief gebruik.
Daar staat ook nog eens tegenover: elise mk1 met 80000km voor 25k of een speedster 2.2 met 20000km voor 22k.....
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
valt definitief af dan........ ik mocht de ads op PH graag bekijken, omdat ombouw naar links gestuurd, relatief eenvoudig te realiseren is.Fabian schreef:Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......
Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.
Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....
Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.
Michel
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Gewoon een met geploft blok zoeken, meteen een K20a of VAG 1.8T erin en nergens last van.
K20a kan tot 300pk (mte compressor), die 1.8's komen al tot 370pk en zijn bloedsnel. Over een rondje van goed 70 seconden echt vele seconden sneller dan een Dax Rush met Hayabusa turbomotor zegt wel weer genoeg, moet je met een Radical nog vol aan de bak om dat bij te fietsen.
Even offtopic maar ook niet helemaal: wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Oef.....
K20a kan tot 300pk (mte compressor), die 1.8's komen al tot 370pk en zijn bloedsnel. Over een rondje van goed 70 seconden echt vele seconden sneller dan een Dax Rush met Hayabusa turbomotor zegt wel weer genoeg, moet je met een Radical nog vol aan de bak om dat bij te fietsen.
Even offtopic maar ook niet helemaal: wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Oef.....
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Het HGF is zover mij bekend alleen van toepassing op de Rover K-series motoren.. De latere types hebben hier weer geen last van.. Toyota motoren.Peter Tunissen schreef:
* Head Gasket Failure.
Hier uiteraard bergen aan informatie:
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?f=15&h=0
En mijn ervaring met een elise en regen is niet slecht. Wanneer de sofftop gewoon goed gemonteerd is, is er weinig aan de hand. Ruimte binnen wordt echter wel wat benauwd.....
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Ik heb een keer met zo'n Hayabuse Turbo op Assen gereden. Zo'n auto zou ik zelf nooit kopen. Superkicke (understatement) om een keer in gereden te hebben, maar net als Donkervoorts en andere snelle 7's, is het niet mijn soort auto.Peter Tunissen schreef:Gewoon een met geploft blok zoeken, meteen een K20a of VAG 1.8T erin en nergens last van.
K20a kan tot 300pk (mte compressor), die 1.8's komen al tot 370pk en zijn bloedsnel. Over een rondje van goed 70 seconden echt vele seconden sneller dan een Dax Rush met Hayabusa turbomotor zegt wel weer genoeg, moet je met een Radical nog vol aan de bak om dat bij te fietsen.
Even offtopic maar ook niet helemaal: wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
Oef.....
Een snelle Exige is meer iets voor mij, maar als ik het zo lees blijven die blokken dus niet lang heel. Een Exige S lijkt mij een auto die me op het lijf geschreven is. Al blijft instappen klote.
Past een opel 2.2 Turboblok in een Exige? Die zijn redelijk rock solid als ik het overal hoor en lees.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Fabian schreef:Met deze kmstand icm circuitgebruik kun je alvast aan een revisie gaan denken......
Onze 111R heeft net vorige week zijn eerste revisie achter de rug na 22000 straat-km.
Jacco (you know, van de Ring) zijn Exige moet na bijna 30000 Ring-km ook al een nieuwe motor. Revisie had geen zin meer volgens mij....
Ben niet zo overtuigd geraakt van de kwaliteit, zelfs dus niet van de Toyota-motor die in onze 111R ligt.
Is het zulke rotzooi dan
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Fabian,
Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.
1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.
Michel
Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.
1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.
Michel
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
We hebben er een aantal rijden, echter de 111R is een promotieauto van ons. (bestickerd, wordt bij klanten neergezet etc)Michel Pol schreef:Fabian,
Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.
1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.
Michel
Garantie kun je vergeten, of je moet bij de enige echte Lotus-dealer terecht komen, Van Kooij. Gezien hun kennis en relatie met Lotus kan daar wel eea voorelkaar gebokst worden. In ons geval lag de koppeling eruit (ligt meer aan het feit dat er elke week iemand anders in rijdt die zo een auto niet gewend is natuurlijk) en was de kop kapot (variabele nokkenverstelling was het probleem volgens mij). Viel mij ook behoorlijk tegen dat de kop kapot was van deze Toyota-motor.
De andere Elises zijn ook zeker niet probleemvrij, kosten behooooooooorlijk veel geld in onderhoud en reparaties. Veel storingen, waterlekkages etc etc.
- HansD
- Berichten: 2372
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Kolere wordt een duur karretje op deze manier.wisten jullie dat de levensduur van dat Hayabusa blok in een Radical in uren aangegeven wordt. 40 uur tot een revisie is ongeveer maximaal, minder lukt ook als je je best gaat doen.
De levensduur van die Lotus motoren valt me ook zwaar tegen trouwens. Ik had nog niet eerder gehoord dat ze zo vaak een revisie nodig hebben.
Fabian: is dat jullie eigen 111R? Zo ja vertel eens wat meer over de auto want het zijn wel prachtige wagentjes.
-
- Berichten: 21723
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
OK ik ga nu wel anders tegen Lotus aankijken. Het blijft een sportauto en dat is nooit perfect, maar dit soort verhalen zijn andere koek. Ik had meer verwacht dat het wat 'engelse' probleempjes zouden zijn (kraakjes, raam dat niet goed afsluit, misschien wat mindere lak, dat soort dingen). Maar gezeik met koppeling, revisies en motorproblemen....
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Fabian,Fabian schreef:We hebben er een aantal rijden, echter de 111R is een promotieauto van ons. (bestickerd, wordt bij klanten neergezet etc)Michel Pol schreef:Fabian,
Is die Exige een auto die in de lease zit, dat je die info hebt? Is dit een garantie zaak? Zou het een koelingsprobleem zijn door het middenmotor concept? Toyo blokken blijven toch nogmaal in een corolla e.d. heel.
1.8 20v T is een leuk alternatief, 280pk in een Elise is super, maar het koelingsvraagstuk blijft, helemaal met een turbo.
Michel
Garantie kun je vergeten, of je moet bij de enige echte Lotus-dealer terecht komen, Van Kooij. Gezien hun kennis en relatie met Lotus kan daar wel eea voorelkaar gebokst worden. In ons geval lag de koppeling eruit (ligt meer aan het feit dat er elke week iemand anders in rijdt die zo een auto niet gewend is natuurlijk) en was de kop kapot (variabele nokkenverstelling was het probleem volgens mij). Viel mij ook behoorlijk tegen dat de kop kapot was van deze Toyota-motor.
De andere Elises zijn ook zeker niet probleemvrij, kosten behooooooooorlijk veel geld in onderhoud en reparaties. Veel storingen, waterlekkages etc etc.
bedankt voor de toelichting!
Valt toch een beetje een droom in duigen, zelfs met Toyo blok een drama Hebben jullie kunnen ahterhalen wat de oorzaak van die schade is? Droog draaien door G krachten op circuit, of toch koelingsproblemen.
Michel
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Koeling van de inlaatlucht is inderdaad geen probleem, en gebruik dan niet een grotere IC maar gelijk een chargecooler.Tristan schreef:Koelingsprobleem is gewoon op te lossen met een grote IC. Maar 1.8T's zijn wel relatief licht en makkelijk te tunen. Zijn genoeg blokken te koop.
Koeling van het blok in de motorruimte zal het probleem worden, omdat de motor niet in de volle rijwind hangt.
Die Lotussen zijn allemaal meuk, koop dat opeldingetje nou maar
De 2.0 turbo van opel zal wel passend gemaakt moeten kunnen worden, hangt natuurlijk ook in de speedster turbo en tegenwoordig de Europa, met ongeveer hetzelfde subframe. Anders het subframe overzetten van een speedster turbo (kan je gewoon nieuw kopen) en klaar is kees
- HansD
- Berichten: 2372
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Als daar een beetje aan gesleuteld is dan is het niet gek voor een racemotor imho. Je weet zelf ook wel hoe hij er op de ring mee rijd, als je bijvoorbeeld een race M3 pakt dan zal die ook geen 30K halen gok ik zo, met de toerenteller steeds op 8000+ RPM.Nandor schreef:Stoer ding!
Revisie na 32k of minder staat me iets minder aan.....
N.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 259 gasten