ziet er nu al leuk uit
zo wordt ie natuurlijk niet maar zo vind ik het al een leuk ding
Exige on steroids
Alpine en Caterham werken allebei aan een eigen sportauto. De basis daarvan is identiek en de beide merken gebruiken een omgebouwde Lotus Exige om de techniek alvast aan de tand te voelen.
aldus>Een beetje verwarrend is het wel, al die verschillende merken. Hoe zit het ook alweer? Renault heeft de legendarische merknaam Alpine afgestoft en kwam in mei vorig jaar met de A110-50 op de proppen, een concept car met 3.5 V6 die de 50-jarige verjaardag van het merk Alpine luister bijzette. Dit jaar nam Alpine met een eigen LMP2-auto deel aan de 24 Uur van Le Mans en Renault wil nu ook een serieuze straatauto met Alpine-badges op de markt gaan brengen.
Het Engelse merk Caterham - in handen van Tony Fernandes, ook eignaar van het Caterham F1-team, is middels een joint-venture ook bij het project betrokken. Er komt dus ook een versie van deze auto onder Caterham-vlag. Caterham neemt een deel van de engineering voor z'n rekening en maakt daarnaast gebruik van de kennis die het in de Formule1 opdeed op het gebied van aerodynamica en composietmaterialen.
Omdat de Renault-Alpine-Caterham een tweezitter met middenmotor wordt, is de Lotus Exige een prima slachtoffer of de onderhuidse techniek uit te proberen, de Lotus heeft immers exact dezelde configuratie. Het bodywork van deze 'mule' is hier en daar wat gemodificeerd om ruimte te maken voor de nieuwe onderdelen. Op foto 4 is goed te zien dat er een afwijkend aluminium subframe en nieuwe ophanging is gemonteerd. In de matzwarte wielen huizen forse Brembo-klauwen.
Volgens de berichten wordt de aandrijving verzorgd door een Renault 1,6-liter viercilinder turbomotor van een slordige 300 pk. Caterham heeft al aangegeven meer power te willen, het zou dus goed kunnen dat de Engelsen voor een andere krachtbron kiezen. Ook het uiterlijk van de auto moet significant anders zijn dan dat van de Alpine en Caterham is voornemens ook op het gebied van rijeigenschappen een 'andere' auto neer te zetten. Men fluistert zelfs over een hybride aandrijflijn, om zo de link met de F1 (KERS) duidelijker te maken.
De afstelling van het chassis wordt verzorgd door de specialisten van het Zweedse Öhlins, die eerder al de RS-versies van de Clio en Mégane onder hun hoede hadden. De verwachting is dat de gezamenlijke sportauto van Renault/Alpine en Caterham eind 2015 op de markt komt. Het prijskaartje zal rond de 60.000 euro schommelen, waarmee Caterham en Alpine een alternatief willen aanbieden voor de Porsche Cayman.
http://www.autoweek.nl/nieuws/24106/alp ... uwde-lotus" onclick="window.open(this.href);return false;