Lotus Elise S club racer
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Lotus Elise S club racer
Lotus Elise S Club Racer
Lighter, faster and cheaper - has Lotus just quietly rediscovered its Elise-based mojo with the Elise S Club Racer?
The new Lotus Elise S Club Racer is one of the quieter debuts occurring at the 2013 Festival of Speed, appearing almost as a footnote on Lotus's pre-Goodwood press release.
New sticker set and black rear panel includedLike the Club Racer version of the normally aspirated 136hp 1.6-litre Elise, the 220hp Elise S Club Racer takes traditional 'add lightness' brand values and applies them in a very real way to the already far from porky standard car. The now - whisper it - Prius derived supercharged 1.8 isn't perhaps as zingy as the previous SC version but it's got more torque and flexibility and is significantly faster than the base 1.6.
There's a little playing about with the numbers here, Lotus saying there is a 'maximum' 20kg weight saving over the standard S's 924kg before qualifying that by saying "real enthusiasts can even manage to reduce the weight of the Elise S Club Racer a further 8kg by specifying track-use, dealer-fit options." These include a different exhaust and airbox but reading between the lines of the spec for the standard Club Racer on the Lotus website it says the headline 24kg saving "includes all weight reductions", the implication being that only 12kg of that weight saving comes as 'standard'.
Typical Elise in here, with added blue bitsAnyway, time to step away from the spec sheet and appreciate the idea of an Elise with a) a 220hp supercharged engine and b) a bit less weight, the list price of the Elise S Club Racer standing at £36,200 - £400 less than the standard Elise S.
To mark it out from the standard car the S Club Racer also gets matt black trim, comprising roll hoop, rear panel and mirror pods and four new colours including the vaguely alarming sounding Toxic Green. By the numbers performance remains unchanged, with 0-62mph coming up in 4.6 seconds and top speed at 145mph. However, that's still usefully quicker than the 1.6 Club Racer's 6.5 seconds and 127mph plus a symbolic step in the right direction for the dedicated Lotus fan.
For those concerned by the new-age rivals like the Alpine-Caterham and Alfa Romeo 4C going to dual-clutch autos only and Cayman chasing pricetags it suggests there could be life in the old Elise yet. The true purist's choice remains the 'roof optional' 1.6 of course, this 2010 1.6 Club Racer specced up with the sports exhaust and suspension tempting for just under £20K (and 852kg) if the idea of a 900kg-plus Elise isn't adding quite enough lightness for your tastes.
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06
Re: Lotus Elise S club racer
Iets voor jou Hans
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Lotus Elise S club racer
Eigenlijk wel! Maar die nieuwe Exige Roadster.. jammie..
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06
Re: Lotus Elise S club racer
Nou, dan zijn we er uit; jij gaat gewoon voor een Exige S V6 roadster.
Ik kijk nog even rond
Ik kijk nog even rond
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Elise S club racer
Gaaf Hans! Caterham heet ook net een nieuwe auto aangekondigd.
620R met 310 pk.
620R met 310 pk.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
best gaaf zo'n club-racer, al vind ik die airbag wat lomp uitvallen.
het 2010 model 1.6 kun je voor redelijke prijzen al wel kopen, maar dan moet er wel een dikkere
krachtbron in, zo'n 1.6 (136pk oid) met tuning levert iets van rond de 200pk wat opzich leuk is maar zo'n
vrij nieuw elise chassis kan veel meer aan.
de Exige roadster V6 is idd wel een stapje hoger
het 2010 model 1.6 kun je voor redelijke prijzen al wel kopen, maar dan moet er wel een dikkere
krachtbron in, zo'n 1.6 (136pk oid) met tuning levert iets van rond de 200pk wat opzich leuk is maar zo'n
vrij nieuw elise chassis kan veel meer aan.
de Exige roadster V6 is idd wel een stapje hoger
-
- Berichten: 21697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Lotus Elise S club racer
Gaaf ding!
Wat is er nieuw of anders aan dan?GTRene schreef:maar zo'n
vrij nieuw elise chassis kan veel meer aan.
- Roy RS
- Berichten: 4918
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Lotus Elise S club racer
hmm, ik wordt van de Elise niet echt warm meer eerlijk gezegd, ik vind de 2-11 dan 250 keer leuker in alle opzichten. Wat Allen noemt, die 620 is dan wel weer cool, daar begrijpen ze het beter vind ik, als je dan toch aan een oud principe vast wilt blijven houden, dan maar elke maand meer vermogen erin en het nieuw noemen! 315 PK caterham, jammie...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
weinig denk, idd beetje verwarring zo ik het neer typte, doelde meer op dat type chassis als je ziet wat tuners er mee doen, 400pk no problem en als je een sterker/ander subframe plaats met wat wijzigingen ala die US boys euh...The Hennessey Venom GT kun je ongeveer zien wat er met het basis chassis zou kunnen.Tom schreef:Gaaf ding!Wat is er nieuw of anders aan dan?GTRene schreef:maar zo'n
vrij nieuw elise chassis kan veel meer aan.
denk dat als je 300pk in zo'n Elise hebt dat je een aardig bommetje hebt, maar zal heeeeeeeel anders zijn dan je luxe 2 zitsbank BMW
magoed als je sommige Engelsen hoort die er dagelijks mee rijden hoeft het niet zo'n probleem te zijn
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Lotus Elise S club racer
Ik denk dat de Elise met een goed onderstel en als je echt boven de 300pk komt misschien een sper, heel veel aan kan. Maar ik moet zeggen dat ik het zo ook wel met de Elise gehad heb Doe mij die Caterham maar
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
lijkt me wel heel anders rijden, wel leuk overigens maar als enige auto wat spartaans qua dakje/deurtjes e.d.
maar wel heel speels wat weer leuk is.
helemaal zo 1 met bv 200+ pk's op dat gewicht, dan moet zo'n 300+ pk helemaal mental zijn
maar wel heel speels wat weer leuk is.
helemaal zo 1 met bv 200+ pk's op dat gewicht, dan moet zo'n 300+ pk helemaal mental zijn
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Lotus Elise S club racer
Hier nog wat gewichtsbesparingcijfers...
http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=28122" onclick="window.open(this.href);return false;
Weight savings for Elise S Club Racer, verbatim from Lotus:
Club Racer: Standard Weight Saving
Shower Cape - 5.9kg
Delete Mud Flaps - 0.6kg
Delete Radio and Speakers - 4.0kg
Delete Noise Insulation & Carpets - 4.5kg
Lightweight Rear Lotus Badge - 0.06kg
Optional Airbag Delete - 4.0kg (No cost option)
-19.06kg
Optional Weight Saving
Lightweight Forged Alloy Wheels - 1.5kg
Maximum Weight Saving with ASO options (Dealer fit/ *track use only)
Lightweight 12v Battery - 5.4kg (dealer fit)
TRD Airbox, Air Filter and Sports Exhaust* - 2.4kg (dealer fit)
-9.3kg
Maximum potential weight saving -28.36kg
http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=28122" onclick="window.open(this.href);return false;
Weight savings for Elise S Club Racer, verbatim from Lotus:
Club Racer: Standard Weight Saving
Shower Cape - 5.9kg
Delete Mud Flaps - 0.6kg
Delete Radio and Speakers - 4.0kg
Delete Noise Insulation & Carpets - 4.5kg
Lightweight Rear Lotus Badge - 0.06kg
Optional Airbag Delete - 4.0kg (No cost option)
-19.06kg
Optional Weight Saving
Lightweight Forged Alloy Wheels - 1.5kg
Maximum Weight Saving with ASO options (Dealer fit/ *track use only)
Lightweight 12v Battery - 5.4kg (dealer fit)
TRD Airbox, Air Filter and Sports Exhaust* - 2.4kg (dealer fit)
-9.3kg
Maximum potential weight saving -28.36kg
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
dat scheelt een slok op en borrel
- Downforce Hans
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Lotus Elise S club racer
Vraag voor je verjaardag dan ook gelijk een mooie gereedschap set, of...............................................bezoek de DF gereedschapswinkel.Ruben schreef:Ik denk dat de Elise met een goed onderstel en als je echt boven de 300pk komt misschien een sper, heel veel aan kan. Maar ik moet zeggen dat ik het zo ook wel met de Elise gehad heb Doe mij die Caterham maar
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Lotus Elise S club racer
Nou, je schijnt ook vrienden nodig te hebben om 'm af te kunnen krijgen...
-
- Berichten: 51211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Lotus Elise S club racer
Berijder eruit laten , scheelt 60-100kg. Dan rijdt 't ding echt als een trein....
- Emiel
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise S club racer
Gewicht besparen en supercharger erop. Problem solved
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
zo ist
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Lotus Elise S club racer
Die zit er al op
- smiley
- Berichten: 9081
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Elise S club racer
Dan ga ik ervanuit dat deze SC wel gekoeld is om er 84pk meer uit te peuren, versus de oude yota SC die er 28pk bijkreeg. (ongekoeld)
edit, laat maar, ik dacht dat dit op basis van de 1.6 eco was, maar het is een 1.8 met neem ik aan de bekende sc van de oude elise.
Of is dit niet de 2ZZ-GE die hier gebruikt is?
edit, laat maar, ik dacht dat dit op basis van de 1.6 eco was, maar het is een 1.8 met neem ik aan de bekende sc van de oude elise.
Of is dit niet de 2ZZ-GE die hier gebruikt is?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
achja...
eerder noemden ze het de S (136pk) of de SC (220pk)
nu is de S de 220pk versie
en idd dan met supercharger
eerder noemden ze het de S (136pk) of de SC (220pk)
nu is de S de 220pk versie
en idd dan met supercharger
-
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05
Re: Lotus Elise S club racer
Lotus Elise S Cup R: ideaal voor het circuit : http://www.autoblog.nl/nieuws/lotus-eli ... cuit-62883" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/nieuws/25540/bri ... se-s-cup-r" onclick="window.open(this.href);return false;
Jammergenoeg niet straatlegaal
http://www.autoweek.nl/nieuws/25540/bri ... se-s-cup-r" onclick="window.open(this.href);return false;
Jammergenoeg niet straatlegaal
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise S club racer
mooi he, had hem ook al in het UK porno draadje gedropt
kun je mooi een paar ideen afplukken voor een street-car.
kun je mooi een paar ideen afplukken voor een street-car.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten