Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 21 mei 2012, 22:00

Hoi,

Ik heb de 111R nu een kleine 4 maanden in mijn bezit en heb met name de laatste paar weken pas echt wat kilometers kunnen maken. Conclusie, wat een geweldig rij-ijzertje! Bochten zijn zeer verslavend geworden, je wordt gewoon ongeduldig als je te lang rechtuit moet rijden. Het ongefilterde stuurgevoel en de feedback van het onderstel zijn ook ongekend. En dan zitten er nog niet eens 'echte' dempers onder. Ook opmerkelijk hoe belangrijk het is dat de banden goed warm zijn, met name de voorbanden.

Er is ook vrij relaxed mee door dorpjes e.d. te touren trouwens. Zolang je maar geen dwarsriggels o.i.d. tegenkomt, want dan heb ik nog steeds het idee dat alles van de auto afbreekt en los rammelt. Het torretje valt me niet eens tegen, ondanks dat ik hiervoor heel wat turbo geweld gewend was. In tegenstelling tot enkele verhalen die ik voor de aankoop gelezen had over de 192pk Toyota motor, vind ik hem soepel genoeg onderin, dus hij rijdt zeker niet bokkig als je aan het toeren bent. Boven de 6krpm is het i.c.m met het open luchtfilter erg lekker.

Al met al ga ik er nog veel plezier aan beleven denk ik.

Ik heb nog een paar vraagjes voor de insiders hier :

1. Misschien is het typerend voor de Lotus bouw kwaliteit, maar als je al niet eens het dakje in het hoesje kunt opbergen in de kofferbak zonder alle achterlamp fittingen aan gort te stoten bij het rijden, is er op dat punt niet echt nagedacht. Horen er normaal gesproken geen afdekkapjes achter de linker en rechter achterlichten geplaatst te zijn? Het is anders toch veel te fragiel als er spullen in de achterbak gaan schuiven?

2. Mijn linkerachterband (nieuwe Yokohama's bij aflevering) loopt heeeeeel langzaam leeg. Het is misschien 0.1 bar in de week ofzo. Wat kan dat zijn? Ik heb vroeger wel eens schroeven/spijkers in een band gehad, maar dan liep de band iets sneller leeg. Kan het ventiel niet goed zijn? Of wellicht lekt we via de velg iets weg? Ik heb het wiel er nog niet afgehaald.

3. Mijn auto is door de vorige eigenaar dagelijks gebruikt. Vooral het stuurtje en dan met name het alcantara hart is behoorlijk versleten en gewoon lelijk geworden. Ook vind ik het stuur aan de gladde kant. Nu wil ik er eigenlijk een ander stuurtje in zetten. Ik zat te denken aan een Momo Team (http://www.elise-shop.com/momo-steering ... p-772.html) in 300mm. Is zo'n stuur makkelijk zelf te vervangen, of kun je hiervoor het beste naar v/d Kooij ofzo? Je hebt geloof ik ook nog zo'n stuurwiel adapter nodig. Is ook moeilijk kiezen, want ik wil het stuurtje fractioneel dichter naar mij toe hebben. Ideëen?

Daan...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Emiel » 21 mei 2012, 22:15

Kofferbak is geen kofferbak zoals je gewend bent, is allemaal erg fragiel. Zware dingen erin en je polyesther clam gaat scheuren.

Qua stuur, sparco p300 kan ik aanraden.
Adapters kun je overal wel vinden , maar dichterbij kan ik je enkel aanraden, heb dat te laat gedaan. echt super :)


Mooi dat de auto bevalt ;)
Laatst gewijzigd door Emiel op 21 mei 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door smiley » 21 mei 2012, 22:16

Past de softtop niet achter de stoelen, als de rijderstoel helemaal naar voren geschoven is?
(zo werkt het bij de speedster ten minste)

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 21 mei 2012, 22:35

Ik zou dat eens moeten proberen. Maar volgens mij wordt het met name proppen achter de passagiers stoel, die natuurlijk gewoon vast zit en dus niets ietsje naar voren kan.

Ik zal die Sparco eens bekijken.

Daan...

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 21 mei 2012, 22:46

Sparco P300 is inderdaad een mooi stuurtje. Had je na montage nog problemen met het aflezen van snelheid en toerental, of valt dat wel mee? Ik las zoiets op Lotustalk.

Daan...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door GTRene » 21 mei 2012, 22:47

1. wilde ik ook net zeggen, bij mijn Opel Speedster destijds die hetzelfde dakje heeft, kon het dakje zo achter de stoelen, daar is een riggel bij de Speedster, volgens mij hoef je de stoelen dan niet te verzetten...maar dat weet ik niet meer zeker.

2. je ventiel of band rand? kun je eventueel ff checken met wat water en afwasmiddel, ff met kwastje erlangs of het bubbelt...

3. don't know...normaal wel (als ie zonder airbag is) en wat emiel aangeeft lijkt me ook een goede tip qua sturen.

trouwens er zijn chippies die de powerband iets "beter" kunnen laten lopen voor die yota's (nu pas bij hoog rpm)

en eventueel kun je ook de slag oid aanpassen zodat je een 2.0 krijgt met iets meer kracht, maja das duur en dus beter een SC er op :ongeveer als:
maar 2.0 staat wel stoer but quanta costa.

oe..idd mooi stuurtje :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 21 mei 2012, 23:01

Mooi plaatje, zag em ook al voorbij komen in Google :thumbup:

Blokkie blijft voorlopig standaard. Als ik er al iets aan laat doen, is het de montage van originele SC hardware. Heb bijna 12 jaar motor tuning laten doen op mijn vorige auto's. Ging over het algemeen wel goed (Subaru's en EVO via EMS), maar soms ook niet. Ben klaar met dat gerommel, beetje teveel zwakste schakel, bodemloze put etc. etc. Daarom, stock SC of niets. Ben zelf geen sleutelaar en goede Lotus know how is zeer gering in NL. En als het er is, moet ik honderden kilometers rijden....

Goeie tip v.w.b. die leeglopende band. zal eens kijken of water en zeep iets oplevert.

Daan...

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Jussi » 21 mei 2012, 23:04

Al geprobeerd het alcantara te poetsen met borstel en speciaal product? Nu weet ik niet hoe versleten jouw stuurtje is maar daar gaan de haartjes terug van recht staan.

In verband met dat water en zeep spul: als er 0,1 bar per week uit komt ga je dat niet merken. Je kan dan best de velg geheel demonteren en hem in een bad met water leggen.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door smiley » 21 mei 2012, 23:28

Softtop is toch echt in de categorie "flikker maar achterin" blijkbaar.
http://www.elisetalk.com/docs/elise_manual.pdf

Dat wordt knutselen
http://www.lotustalk.com/forums/f3/soft-top-strap-5334/

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Stéphane » 22 mei 2012, 11:15

Softtop kun je met klittenband vastmaken in de kofferbak als je wilt voorkomen dat het gaat schuiven. Softtop naar binnen oprollen met de metalen strips in het midden. Klittenband er omheen rollen en dat kun je dan vastmaken aan de bekledingen van de kofferbak. Mijn ervaring is dat hij niet achter de stoelen past, vooral ook omdat de passagiersstoel niet verstelbaar is.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 22 mei 2012, 21:29

Dat het dakje niet achter de stoelen past, vermoedde ik al. Ik ga binnenkort eens knutselen met klitteband. :wink:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Stéphane » 22 mei 2012, 22:04

Tja, technisch gezien past het wel maar het is gewoon onhandig en een hoop gedoe. Bij mij zit er ook nog een bagage-net achter de stoelen en dat maakt het nog onhandiger.

Daarom mik ik het gewoon achterin. Hele spul in klitteband rollen doe ik ook niet zo vaak, maar heb het wel een paar keer gedaan als ik wat meer actief ging rondrijden. Dan ligt het gewoon redelijk vast allemaal.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 05 sep 2012, 21:45

Nieuwe stuurtje zit erin!

Afbeelding

Super ding, ligt heerlijk in de hand en is lekker stroef met dat suede. Ik moet alleen nog even terug naar v/d Kooi wat hij staat één klikje te scheef.

Daan...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Macboy » 06 sep 2012, 02:25

:love:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Emiel » 06 sep 2012, 06:50

Dat ziet er bekend uit ;)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Rupie » 06 sep 2012, 08:12

Mij ook. Mooi plaatje :bro:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Robertdj » 06 sep 2012, 09:41

Nette love handle! :)

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Ervaringen, eerste 4 maanden met de 111R

Bericht door Daan » 06 sep 2012, 22:37

:thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten