Zoektocht naar een Elise in de UK

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Gebruikersavatar
Bosali
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 dec 2009, 20:58
Auto: Z4 S-Drive 23i E89
Locatie: Zuid Holland

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Bosali » 23 mei 2012, 10:27

TurboRob schreef:
111R met SC
oei, dat lijkt me tricky, zo veel vermogen op die Toyota 6-bak. De heren bij Maidstone hadden me al een paar gesloopte Toyota bakken laten zien. Hadden ze liggen als promotiemateriaal voor hun eigen Honda conversie natuurlijk :headbang:

Er zijn vast wel toyota bakken die dat vermogen aan kunnen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 23 mei 2012, 10:37

best een mooi ding, aparte SC trouwens.

280pk zoek je zoals wel eens te lezen, idd de grenzen van de bak op, doch dacht dat je ook een bak van een oude MR2 turbo? erop kon zetten? die schijnt sterk te zijn dacht ik.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 23 mei 2012, 11:57

klopt ja, er zijn wel Toyota 5-bakken die het vermogen wel aan kunnen en op dit blok passen. De Ronin Exige heeft dat ook geloof ik

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 23 mei 2012, 13:07

krijg je dan zoiets? of zijn die specifiek voor de V6 Elise conversie.

naar onderen scrollen>>

http://www.monkeywrenchracing.com/index ... q7mltck1t2

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 23 mei 2012, 13:30

yes, dat is volgens mij de bak die in de MR2 en in eerdere Corolla's zit. Die dingen schijnen wel 250+ pk te kunnen houden

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 01 jun 2012, 13:47

Het ziet er naar uit dat ik wat moois gevonden heb; over 2 weken ga ik een Elise -mits helemaal zoals beschreven door de verkoper- ophalen in de UK :wave:

Het wordt een standaard 111s ipv een 111R, met het idee om wat budget over te houden voor komende winter. In de tussentijd heb ik dus nog even om vervoer en invoer van de Elise te regelen.

Ik heb via verschillende forums al wat info over invoer gelezen; als ik het goed begrijp is een CoC niet nodig in dit geval (bouwjaar 2003; invoer vanuit de UK). Verzekeren van de auto om terug te rijden van de UK naar NL kan op het VIN, enkel op WA-basis, met gebruik van de engelse kentekenplaten. Op de dag van de RDW-keuring rijd ik met een NL eendagskenteken naar een RDW station in de buurt om de auto op NL kenteken te zetten en gelijk de BPM af te tikken. Vervolgens direct APK regelen en de verzekering omboeken naar het nieuwe kenteken. That's the way to do it, right?

Ik heb begrepen dat de RHD koplampen versteld kunnen worden om aan de RDW-eisen te voldoen. Heeft iemand misschien een linkje voor meer info; of kan iemand misschien zeggen of het de moeite waard is om meteen LHD koplampen te monteren?

Kunnen jullie een goede verzekeringsmaatschappij aanraden voor Elises? Ik wil m all risk verzekeren, zonder dat een garagebox altijd noodzakelijk is.

Alvast bedankt en ik zal natuurlijk verslag uitbrengen mocht het zover zijn. Jongens, ik heb zin in de zomer! :boogie:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 01 jun 2012, 14:34

Je zit goed Rob, maar allereerst, hopelijk gefeliciteerd.

Auto verzekeren op VIN bij een NL maatschappij kan. Je moet dan wel de kenteken platen mogen houden van de huidige eigenaar.
Sowieso : Stel een goed verkoop contract op !!

Lampen heb ik geen foto's meer van , maar stelt niet heel veel voor. Open maken, 2 plaatjes los wippen en omdraaien.
Wel is het handig ze voor de APK goed af te stellen met behulp van een meter. ( apk zou ik niet bij de RDW doen ) , als het plaatje beetje buigt is je licht beeld niet helemaal correct meer.

Eendags kenteken kan, maar je kan de auto ook bij NL maatschappij verzekerd laten en op Engelse platen op en neer rijden. Je hebt een groene kaart en de MOT is in de UK betaald.

Zorg dat je groene kaart bij je hebt, copy koop contract, etc. Ben al eens aangehouden geweest met Engelse plaat en was geen probleem.

Achter bovenste lamp zit een plaatje , de lamp hoeft er NIET uit gehaald te worden.

Afbeelding

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 01 jun 2012, 17:35

Dank Emiel!

Wat is een goede verzekeringsmaatschappij om een Elise te verzekeren? All risk, zonder garagebox; heeft iemand tips?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Joost » 01 jun 2012, 18:02

Klinkt goed allemaal.

Wat betreft de verzekering, ik heb de mijne verzekerd via Quarz (Carel Jan van Loon). Zij hebben een collectieve verzekering speciaal voor Lotus eigenaren.

Gegevens stuur ik je per pb.

Gefeliciteerd alvast.. Heb je al foto's?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 01 jun 2012, 18:26

Geen probleem.


Verzekering zou ik Joost zijn tip proberen gezien ik ook over moet gaan stappen. Mijn verzekering doet niks met taxatie waarde en geen nordschleiffe dekking...

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Joost » 01 jun 2012, 19:59

Dat probleem had ik ook bij mijn vorige verzekering. Nu is de Exige wel verzekerd voor de taxatiewaarde. Tevens is het mogelijk een trackdayverzekering af te sluiten.

Gebruikersavatar
Bosali
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 dec 2009, 20:58
Auto: Z4 S-Drive 23i E89
Locatie: Zuid Holland

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Bosali » 01 jun 2012, 20:21

Gefeliciteerd :wave: blijft leuk zelf een Elise uit de UK halen.

Ik heb het ook gedaan zoals je omschrijft, verzekeren op VIN, met de Engelse kentekenplaten er op.
Voor de verzekering had ik wel een koopcontact nodig ondertekend door mij en de verkoper, om aan te tonen dat ik de huidige eigenaar ben van de auto. heb dit vanuit de UK naar de verzekering door moeten sturen om de verzekering in te laten gaan. Verzekering was WA voor 10 dagen.

Voor de BPM en MRB kan je een vrijstelling van 14 dagen bij de belastingdienst indienen, gewoon online
https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do

Succes met de reis.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 04 jun 2012, 17:18

Bedankt voor de hulp weer heren, top! :wave:

Foto's zal ik uploaden zodra alles rond is :)

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 16 jun 2012, 11:28

Voor de derde keer in korte tijd zit ik weer in de UK, dit keer met een enkel vlucht heen en met een Elise terug rijden! :df:
Gisteren heb ik het koopcontract gesloten en het geld overgemaakt, nu nog even wachten tot het geld is aangekomen op rekening van de verkoper. Hopelijk is dat in de loop van de dag binnen en kan ik maandag de boot terug naar NL pakken! In de tussentijd vermaken we ons prima met een dagje Lotus Elise Trophy kijken op Castle Combe :blink: Even bij de grote jongens kijken wat er allemaal mogelijk is met een Elise en een stel zware kloten :strong:

Er zijn nog 2 dingen waar ik lichte zorgen om heb. De versnellingsbak wilde gisteren aanvankelijk maar moeilijk in de 3e versnelling; later ging het een stuk beter. Verder maakt de versnellingsbak geen rare jank/ratelgeluiden, misschien iets met de koppeling of misschien lag het wel aan mezelf, ben benieuwd of het vanzelf overgaat.

Daarnaast zijn de voorbanden meteen aan vervanging toe (heb de prijs afgesproken as-is en die was best scherp, dus dit soort dingetjes zijn voor mijn rekening) . De banden hebben droogtescheurtjes in de groeven, hebben vooral veel stilgestaan dus. De Elise is er wel mee door de MOT gekomen; gaat dit een probleem zijn voor de RDW keuring? Sowieso wil ik de banden meteen vervangen, maar deze banden (Bridgestone Potenza RE04 in de maat 175/55/R16) zijn moeilijk leverbaar. Weet iemand waar deze banden verkrijgbaar zijn of een goed alternatief voor deze banden/maat? De achterbanden zijn overigens wel net nieuw, ook Potenza's.

Foto's volgen als ie veilig in NL staat!!

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Joost » 16 jun 2012, 11:43

Wat voor versnellingsbak en motor zit er in een 111s?

Ben niet zo thuis in de verschillende Elise uitvoeringen.

Wat ik weet van de Toyota versnellingsbak is dat vooral met auto's met hogere vermogens de synchromesringen van de 3e en 4e versnelling het zwaar hebben en hier eigenlijk niet tegen bestand zijn.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat gewoon de olie van de versnellingsbak op temperatuur moet komen voordat de bak soepel schakelt, maar misschien dat de kenners hier je meer kunnen vertellen.

Ik zou de auto niet bij de RDW zelf laten APK keuren. Ze hebben daar geen werkplaats of onderdelen. Mocht er dan iets niet in orde zijn wordt ie afgekeurd, kan je naar huis om het te verhelpen, en kan je weer terug naar de RDW. Is er bijvoorbeeld een lampje stuk, wordt de auto afgekeurd.

De RDW checkt alleen je papieren en het chassisnummer en je hebt de keuze daar ook de APK keuring te doen maar die zou ik dus gewoon bij een 'normaal 'autobedrijf' laten doen. Volgens mij heb je 14 dagen de tijd na de RDW keuring om de auto APK te laten keuren (moeten ze wel op tijd je papieren opsturen!).

Succes in de UK, en gefeliciteerd met de aankoop.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 16 jun 2012, 13:07

is het tegenwoordig trouwens zo dat bv, als er nog een geldige TUV of keuring op zit uit een EU land dat die termijn in NL wordt overgenomen als zijnde APK?
dacht dat iemand dat laatst noemde iets in die geest.

die versnellingsbak kan wellicht ergens in de schakelstangen/busjes oid zitten (hoor je wel eens)
of wellicht moet er eens goede verse en juiste olie op?\

hoe dan ook, gefeliciteerd en euh foto's en alvast veel :df:

Gebruikersavatar
PjV
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 mar 2012, 11:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door PjV » 16 jun 2012, 13:53

GTRene schreef:is het tegenwoordig trouwens zo dat bv, als er nog een geldige TUV of keuring op zit uit een EU land dat die termijn in NL wordt overgenomen als zijnde APK?
dacht dat iemand dat laatst noemde iets in die geest.
Klopt, van beide -uit de UK ingevoerde- auto's die ik heb is de MOT datum de APK datum geworden.
Of het voor alle landen geldt weet ik niet, maar voor de UK dus wel.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 16 jun 2012, 14:52

:D das wel handig als er dan nog wat op zit, hoef je niet meteen APK aan te vragen.

moet je dan nog wel de verlichting aanpassen of mag je tot zolang die MOT er nog op zit en aan die eisen voldoet er mee door rijden? en of voldoet zo'n afdekking (plastic) op de lampen?

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 16 jun 2012, 20:13

Hierbij alvast een paar foto's van de trackday op Castle Combe vandaag. Er waren verschillende klasses, o.a. single seaters, Formule Ford ,tourwagens, Lotus N/A en Lotus modifieds. Vooral in de Lotus modifieds klasse reed erg veel mooi speelgoed mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk sfeertje op het circuit, gaat toch wel heel erg kriebelen om binnenkort ook met mijn Elise het circuit op te gaan, maar eerst maar eens wat rijvaardigheidstraining volgen, Ben nu bijna de eigenaar van de Elise, moet alleen nog even wachten op het moment dat de verkoper het geld op z'n rekening heeft ontvangen, kan niet wachten!!

Gebruikersavatar
PjV
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 mar 2012, 11:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door PjV » 16 jun 2012, 20:48

GTRene schreef::D das wel handig als er dan nog wat op zit, hoef je niet meteen APK aan te vragen.

moet je dan nog wel de verlichting aanpassen of mag je tot zolang die MOT er nog op zit en aan die eisen voldoet er mee door rijden? en of voldoet zo'n afdekking (plastic) op de lampen?
Ja, zeker handig :)

De verlichting moet zijn aangepast voor de RDW keuring, dus onafhankelijk vd geldigheid van MOT/APK.

Tegen mij werd gezegd dat het om een 'permanente' oplossing ging, of afdekkapjes dat zijn weet ik niet.
Stickers voldoen iig niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 16 jun 2012, 20:55

leuke foto's, die Go green auto heeft wat te veel groeihormonen gehad :D die lijkt wat raar...

die groene met die gele streep is wel leuk :df:

@pjv achja...nu je het zegt dat zal ook, immers nu voor Nederlandse wegen bestemd en dus moet de verlichting dan wel kloppen en voldoen stickers niet, das alleen voor vakantie gangers uit UK oid.
ook wel logisch eigenlijk...
dan toch die dingen eerst aanpakken en dan hup naar RDW voor eisen NL en afwachten.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 24 jun 2012, 22:31

Na een lange en intensieve terugreis vanuit Engeland staat de Elise nu in Nederland, in afwachting op de RDW-keuring. Heb net de koplampen omgebouwd, was niet heel ingewikkeld maar ik wilde het wel netjes doen.

Voor diegenen die info zoeken over het ombouwen van koplampen van een RHD Elise, deze franse site (lang leve Google Translate) heeft een goede uitleg:
http://www.garage111.com/forum/viewtopi ... 4&start=45
En hier nog wat algeme uitleg over de koplampen van de Elise:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... lamps.html

Het lichtbeeld is nu zoals het hoort bij een LHD, morgen nog snel even naar de garage om met zo'n koplamp-afleesapparaat de hoogte ook goed af te stellen en dan naar de beste heren van het RDW, spannend!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 24 jun 2012, 23:02

veel succes alvast morgen :thumbup:

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 24 jun 2012, 23:13

Dank je!

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door smiley » 24 jun 2012, 23:16

TurboRob schreef:Foto's volgen als ie veilig in NL staat!!
:ken ik jou:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 316 gasten