Zoektocht naar een Elise in de UK

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 30 apr 2012, 23:51

Op veler verzoek hierbij een verslag van mijn huidige zoektocht naar een geschikte Elise...

Na afwegen van verschillende uitvoeringen op papier leek mij de 111R in eerste instantie de meest interessante kandidaat, vooral vanwege de 6-bak en het hogere vermogen. Bij UK SportsCars in Groningen (prima kerel) heb ik een proefrit gemaakt met zo'n 111R. Wat me toen opviel is dat de Toyota motor in de 111R behoorlijk in de toeren moet klimmen om vooruit te komen. Na het doorspitten van honderden threads (oa op dit forum, bedankt voor het delen van jullie kennis!) heb ik een beter gevoel gekregen voor de plussen en minnen van de verschillende motoren in de Elise. Met al die kennis in het achterhoofd ben ik afgelopen weekend naar de UK vertrokken.

Waarom de UK? Ten eerste omdat het aanbod Elises daar een stuk groter is zodat je precies de goede uitvoering, km-stand en prijs kan uitpikken en ten tweede zodat we meteen de Prescott Hillclimb konden meepakken, waar we de opa van de Stig nog zagen floreren:
Afbeelding

Eenmaal in de UK zijn we eerst bij Maidstone Sports Cars langs gegaan. Een erg geschikte en gemoedelijke garage die Honda conversies aanbiedt voor Elises en Exiges. De huidige kit hiervoor is het resultaat van jarenlange verbeteringen, met name voor de motorsteunen en voor de in- en uitlaatspruitstukken. De totale ombouw is vrij prijzig, maar de eigenaar wilde eventueel ook wel de onderdelen los verkopen, als ik zou beloven om niet elke dag aan de telefoon te hangen met domme vragen. Naast Elises hadden ze ook nog andere mooie spulletjes staan:
Afbeelding

Voorlopig houd ik de optie om een Honda blok in te bouwen nog even in mijn achterhoofd; liever ga ik eerst een tijdje met een standaard blok rijden om aan de auto te wennen en daarna kunnen we vanzelf de volgende stap maken.Na verschillende mensen gesproken te hebben, heb ik het gevoel dat een 111S erg geschikt zou kunnen zijn.

De eerste 111S die ik ben gaan kijken, is deze:
http://www.pistonheads.com/sales/3811493.htm
Afbeelding


Erg mooi om te zien, motortje draait lekker, alleen ik vond de versnellingsbak bediening nogal gevoelloos, lastig om de 3 en de 5 te vinden. Verder doet de airco het niet en zat er vreemde stoffen bekleding op het paneel rond de luidsprekers. Ik houd deze optie voorlopig wel open.

Vandaag ben ik bij een andere candy store wezen kijken, bij deze prachtige tent waar ook prachtige youngtimer BMW's stonden:
http://www.eclecticcars.co.uk/

Daar staat een mooie blauwe 111s te koop:
http://www.pistonheads.com/sales/3851053.htm
Afbeelding

Wederom erg fraai om te zien. Alles wees erop dat deze Elise rustig behandeld is, interieur, rubbers en lakwerk allemaal netjes.

Morgen ga ik nog een andere 111S kijken in Londen. Hopelijk lukt het me ook nog om deze Elise te gaan bekijken, aangezien ik geel toch wel een erg geschikte kleur vind voor een Elise:
http://www.pistonheads.com/sales/3790612.htm

Mijn plan is om aan het einde van de week de balans op te maken en te beslissen of ik tot onderhandeling overga of niet. Misschien dat ik terug naar Nederland ga om vanuit daar af te wachten, of misschien lukt het deze week al om de beslissing te maken. Jullie feedback is in ieder geval -zoals altijd- meer dan welkom!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Petrolhead Tom » 01 mei 2012, 08:00

Gaaf topic!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Roy RS » 01 mei 2012, 09:22

erg cool! Bij electic hebben ze zo'n MG X power SV staan, die vind ik wel erg dik...
Elise blijft ook altijd leuk natuurlijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 01 mei 2012, 09:31

leuk :D
en pfff moeilijk...ik zou zelf geen S kopen maar das een ander verhaal....

die blauwe doet me niks...

die eerste zwarte ziet er stoer uit, doch wat kleine dingen die misschien wel geld gaan kosten....
men gevoel zegt laten staan of voor 11K oid...

die gele lijkt me de meest goede standaard, geeft ene goed gevoel, doch zelf geen geel fan en standaard can be boring, doch eerlijk is eerlijk van die drie lijkt me die wel de "beste"

trouwens bij die ene garage...die BMW 2002Ti wow...wat jammer dat die RHD is.

http://www.eclecticcars.co.uk/2011/12/bmw-2002-2/

Afbeelding

Alpina kleppendeksel/motor? en bijna 170pk :df:
wat een mooi ding :love:

owja, ik zal ook ff snel PH Elise's kijken :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 01 mei 2012, 09:49

stond nog een leuke met Honda te koop....maar die is verkocht

http://www.pistonheads.com/sales/3823746.htm

doch der staat ook 1 met 2.3 Duratec te koop, iets van 205pk en wat het karakter van een Rover dacht ik?
sept 2010 conversie en aardig wat leuke goodies, kleur is wellicht wat saai?

http://www.pistonheads.com/sales/3861368.htm

Afbeelding

Afbeelding

als je toch van geel houd is deze 2006 111R (dus met de updates) wellicht ook wel wat...dat karakter van de motor kun je aanpassen zodat je onderin meer power krijgt en of eerder en niet zo hoog in de rpm hoeft te klimmen...
met zo'n yota motor heb je ook geen Honda meer nodig, schroef gewoon een goede SC kit erop en klaar :D

http://www.pistonheads.com/sales/3852634.htm

Afbeelding

zit een leuke hardtop bij :D

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Rupie » 01 mei 2012, 10:02

De advertentie van de gele is ingetrokken, verkocht dus aan jou? ;)

Goede keuze de 111S. Voor mij was het die of de SC. Bij mij de SC geworden, maar de 111S is niet te versmaden imo! Have fun!

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 01 mei 2012, 11:07

Pffff, probeer ik al de hele week die verkoper te bellen over die gele Elise, trekt ie m in. Jammer!

Vanmiddag ga ik deze bekijken:
http://www.pistonheads.com/sales/3317143.htm

Zo te zien een net exemplaar en bij die Will Blackham heb ik op zich wel een goed gevoel. Voorlopig heb ik er ook geen haast mee, maar de verleiding is groot :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 01 mei 2012, 11:43

lijkt me een mooie, ook kleur e.d. doch dit>>
Optional hard-top roof available at extra cost if required.
is wel jammer...dat zou toch bij de prijs in moeten zitten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 01 mei 2012, 12:08

zat trouwens ook ff op mobile te kijken wat een LHD zou kosten, immers bij ombouw zit je ook zo aan 4 a 5K erbij en dan heb je een omgebouwde...

bovendien is het UK pond best hoog en omgerekend al met al soms niet eens goedkoper.

afijn, hier 2 leuke en redelijk geprijsde (denk ik) LHD via mobile.

111S 160pk in DLD

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/lo ... LSO_EXPORT

Afbeelding

of in Italy deze speciale type 25 incl hardtop dus :df: 21.800,-euro en LHD

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/lo ... LSO_EXPORT

Afbeelding

als je bv rekent dat een auto in de UK 15.000,-gbp kost dan is dat ongeveer 18.340,-euro
dan nog ombouwen naar LHD is zeg 4.500,-euro en veel gedoe en het blijft een ombouw is samen 22.840,-euro wellicht hardtop erbij kopen en spuiten zeg + 1.000,-euro, maakt die in Italy bijna een koopje voor een LHD :wink:

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 01 mei 2012, 18:29

Net terug van Will Blackham, gaat goed met zijn zaakjes. Elke week verkoopt hij minstens 1 Lotus, ging zo snel dat de nieuwe voorraad niet meer aan te slepen was.

De Elise 111s die ik bekeken heb was erg netjes, de voorkant was opnieuw gespoten en verder was ie helemaal origineel, zelfs de uitlaat. Dat laatste vond ik wel tegenvallen; met de standaard uitlaat klinkt het niet heel boeiend allemaal. Verder een hele uitgebreide onderhoudshistorie, alleen de kachelweerstanden waren nog niet vervangen. Over de prijs viel niet veel te pingelen. 15.5k incl hardtop was zijn voorstel, zelfs met kale achterbandjes. Vrij duur dus, maar de verkoper was er zeker van dat ie deze week wel verkocht zou worden.

Hier nog een fotootje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 01 mei 2012, 18:39

Will is soms duur, soms goedkoop. Is niks van te zeggen, en meer als 250 GBP krijg je er niet echt af meestal. Meer kwestie van vraag/aanbod en wat gunnenze je.
Vervelend is dat de Fransmannen alles kopen wat los en vast zit, en veel kopen bij Will, dus hij kan de auto zo verkocht hebben.

Voor die prijs legde ik wat bij, en kocht ik de S2 135R met 2.3 liter Duratec motor. Stuk makkelijker om een turbo op te bouwen en er ligt een bijna nieuw blok in. Staat ook op pistonheads te koop en historie is op seloc.org te lezen.

Maar voor die prijs kom je al in 2004 Exige prijzen..

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 01 mei 2012, 19:29

Maar voor die prijs kom je al in 2004 Exige prijzen..
Ja dat zit ik zelf nu ook te overwegen. Ik heb nu het gevoel dat de k-series vvc-motor het best bij de Elise past, maar in een Exige zit juist weer zo'n Toyota 190pk blok...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Hans R » 02 mei 2012, 13:58

Exige S1

Afbeelding

Wordt nog meer waard ook, staat in duitsland nog een gele te koop, LHD

Gebruikersavatar
MaddogHJ
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2010, 16:04

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door MaddogHJ » 02 mei 2012, 17:25

Hoi Rob, ik ben niet zo van de berichtjes plaatsen, ik lees hier vooral veel ;-) . Leuke zoektocht. Gezien je naam en beroep moet je natuurlijk wel een geblazen Lotus nemen ;-)

December 2010 heb ik Lotus Elise met een Honda blok met supercharger aangeschaft. Een door Maidstone uitgevoerde conversie. Resultaat: 325 pk (op een dyno-uitdraai) Ook de essentials als Nitrons, lichtere wielen, geometrie etc zijn aangepakt én de Lotus is linksgestuurd. In woon in Breda. Mocht je er niet uitkomen in de UK en je wil ervaren of de karakteristiek van een geblazen K20 bij je past, laat het me weten en wellicht kunnen we een keer afspreken.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Nutkees » 02 mei 2012, 17:53

Leuke aanbieding en tevens het gevoel uiten waar DF om draait!

Top!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 02 mei 2012, 18:07

damn...dan heb je een leuke LHD Elise :df:
ben ook erg benieuwd hoe dat rijd, vooral de naar de acceleratie ook boven de 160 omdat daar vele karren vaak inkakken, neem aan dat deze dan nog goed door sjouwt :D
en gemiddeld verbruik van zoiets (in deze barre prijzen wereld) bij sportief rijden, dus niet 120 op snelweg gemiddeld maar combo stad en b weg e.d.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2012, 07:52

Leuk aanbod inderdaad. Klinkt als de ideale Elise voor velen. Foto's?

Bij mij in 't dorp zie ik ook weleens een Elise wegspurten die sneller oogt dan standaard. Volgens mij ook met compressor, want hij pakt vanaf stationair al op. Volgende keer gooi ik mijn DF-naamkaartje naar binnen zodat 'ie zich hier aan kan melden, want ik ben wel benieuwd naar de specs.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 03 mei 2012, 19:07

TurboRob schreef:
Maar voor die prijs kom je al in 2004 Exige prijzen..
Ja dat zit ik zelf nu ook te overwegen. Ik heb nu het gevoel dat de k-series vvc-motor het best bij de Elise past, maar in een Exige zit juist weer zo'n Toyota 190pk blok...
K-serie is allemaal leuk, maar als je een Toyota blok kan vinden of een auto met Honda/Duratec/Audi blok zou ik het niet na laten.

Honda zou ik persoonlijk enkel in een S2 willen ivm betere wiellagers ivm opel hubs
Duratec/Audi S1 en S2.

Toyota is enkel de versnellingsbak iets wat "zwakjes" is als je met flink vermogen gaat spelen.

Gebruikersavatar
MaddogHJ
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2010, 16:04

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door MaddogHJ » 04 mei 2012, 10:09

Lotus Elise
Lotus Elise
Lotus Elise.jpg (194.89 KiB) 2926 keer bekeken
Op verzoek een plaatje. De snelheid went nog steeds niet en blijft inderdaad behoorlijk lang doortrekken. Al eens 135 km per half uur op de gps voorbij zijn komen ;-) en dat was zonder aandringen. Maar wat nog veel belangrijker is: de wegligging en de bochten. Nitrons met een goede setup zijn echt een enorm verschil. Over het verbruik: daar let ik eigenlijk niet op. Zeker niet schrikbarend, maar ontzettend afhankelijk van de rijstijl natuurlijk.

TurboRob: al een update/keuze kunnen maken??

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 04 mei 2012, 10:18

mooi ding, mooie low profile kleur :foto:

eneuh, zo te lezen loopt het goed, die 325pk op de uitdraai das toch niet aan de wielen neem ik aan :D

heb je er ook een hardtop bij?

leuk speelgoed in elk geval :df:

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 04 mei 2012, 11:21

Zo, ik ben weer terug in Nederland! Gedurende de terugreis heb ik nog eens goed kunnen overwegen wat ik wil; en ben tot de conclusie gekomen dat geen enkele van de door mij geteste Elises echt precies is wat ik wil. Allemaal wel mooie auto's, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik 'the one' gevonden heb. Daarom wil ik nog even afwachten, lekker elke avond pistonheads kijken en meteen in de telefoon klimmen als ik iets tegenkom.

Klein beetje jammer dat het deze week dus niet gelukt is, maar met 2500km aan bochtige plattelandsweggetjes -snelweg vermijden :wave: - en een bezoekje aan de Prescott Hillclimb heb ik toch een hele fijne week gehad en heb ik vooral heel veel mensen gesproken en weet ik veel beter wat ik wil nu.

MaddogHJ, erg tof dat je dit aanbiedt! Ik ben nog bij Maidstone geweest deze week maar de mapping van de nieuwe demo-wagen was nog steeds niet geschikt om mee te rijden, dus als ik een keertje in jouw auto kan ervaren hoe het is om een k20 in een Elise te bouwen: heel graag!! Ik stuur je later vandaag een PM!

Er stond trouwens ook nog een fraaie zwarte S1 met Nederlandse platen bij Maidstone, klaar voor een k20 conversie. Misschien iemand van DF?

Dus, voorlopig nog even niks gekocht, de zoektocht gaat door!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Rupie » 04 mei 2012, 11:27

MaddogHJ schreef:
Lotus Elise.jpg
Op verzoek een plaatje. De snelheid went nog steeds niet en blijft inderdaad behoorlijk lang doortrekken. Al eens 135 km per half uur op de gps voorbij zijn komen ;-) en dat was zonder aandringen. Maar wat nog veel belangrijker is: de wegligging en de bochten. Nitrons met een goede setup zijn echt een enorm verschil. Over het verbruik: daar let ik eigenlijk niet op. Zeker niet schrikbarend, maar ontzettend afhankelijk van de rijstijl natuurlijk.

TurboRob: al een update/keuze kunnen maken??
270 met een Elise, dan heb je de Nitrons hard nodig denk ik :)

Ziet er heerlijk uit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2012, 11:48

MaddogHJ schreef:
Lotus Elise.jpg
Geweldige foto: een lightweight voor het Dieetcenter! :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door allen » 04 mei 2012, 11:57

Waarschijnlijk om de nodige kilo's uit de Elise te strippen. :mrgreen:
Gaat wel kriebelen om weer een paar dagen in UK door te brengen. Heerlijk land met prachtige wegen!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 04 mei 2012, 18:11

Turboman : Verstandig. Rustig aan even aan kijken wat je nou echt wil ;) Heb ik ook gedaan en hoewel ik er soms hoofdpijn van krijg blijft het dikke pret.

Maddog : Mooi hoor! Lekker subtiel maar wel een dik kanon.


Allen : Met de fiets ? :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten