Zoektocht naar een Elise in de UK

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Gebruikersavatar
MaddogHJ
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2010, 16:04

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door MaddogHJ » 17 mei 2012, 23:03

Rob is gisteravond langsgekomen. Ik vond het gezellig en leerzaam, want veel geleerd van turbo's en testwerk. Ben benieuwd of de rit nog nieuwe inzichten heeft gebracht. Ik heb je toch niet in de richting van een Boxter geduwd? ;-) Hou ons op de hoogte!>>

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 18 mei 2012, 18:18

Sorry voor de late reactie, ik moest nog even op adem komen na een rondje in die mooie Honda Elise, ik zal er later nog een verslagje van maken :)

Jongens, ik ben benieuwd naar jullie mening over deze Elise:
http://www.pistonheads.com/sales/3897679.htm

Ik overweeg m te kopen, alleen er is nog een andere geïnteresseerde voor deze Elise, dus ik moet snel handelen. Die andere geïnteresseerde is een duitser, dus dat wordt helemaal mooi om die te verslaan :tong:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 18 mei 2012, 20:29

:D
Honda Elise? vertel vertel...

die gele lijkt me opzich ok, mooi dat er al die spoilert/zwaard op zit en 2006 model, das ook wat waard en geel vind je wel mooi dus een goede kandidaat dan lijkt me :D

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 18 mei 2012, 21:09

Niet liever zoiets dan ?

http://www.pistonheads.com/sales/3885942.htm

http://www.pistonheads.com/sales/3857512.htm


Heb je tenminste ruimte onder de motorkap :P

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 20:04

Honda Elise? vertel vertel...
Afgelopen week bij MaddogHJ langs geweest; dankbaar gebruik makend van zijn aanbod om een stuk met zijn Elise K20 te gaan sturen :wave: .

We boften met een fraai avondzonnetje en een aantal fijne weggetjes in de grensstreek onder Breda. De eerste paar km gingen erg rustig, vroeg schakelen met een soepel draaiend motortje. Na een paar km merkte ik op dat je de compressor bijna niet hoorde; in sommige Coopertjes waar ik mee gereden heb hoor je namelijk wel zo'n zeurgeluid van de compressor. De woorden waren nog niet half m'n mond uit toen er een arm uit de hemel leek neer te dalen die ons tegen de wetten van newton in eindeloos hard deed versnellen. BAM! Wat een geweld als die compressor er in komt zeg! En het ding boost pas 0.5bar.... Indrukwekkend vooral hoe breed het vermogensgebied is: vrijwel vanaf 2000rpm helemaal door tot 8000rpm blijft het hard gaan. In elke versnelling!
Ik was niet zo'n fan van compressors (hoe kan het ook anders wanneer je je brood verdient met het bouwen van turbo's :tong: ) maar bij zo'n elise met een k20 is de instant-koppel karakteristiek wel erg lekker!

Hier nog een fotootje:
Afbeelding

MaddogHJ: held!! :)

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 20:20

De zoektocht naar een Elise is vandaag weer een stapje verder. Gisteravond heb ik de Schotse verkoper van deze gele Elise gebeld:
http://www.pistonheads.com/sales/3897679.htm

De verkoper had een goed verhaal, precies de auto die ik zou willen, alleen zou er komende week een duitser komen kijken die ook geïnteresseerd is. Wat doe je dan? Juist! Dan boek je dezelfde avond nog vliegtickets en sta je de volgende ochtend op de stoep van die gekke Schot! Stond ie even raar te kijken! :)

De timing was wel wat krap: tussen aankomst en vertrek op Edinburgh had ik 2.5u de tijd om bij de auto te komen, een testritje te maken en weer terug naar t vliegveld te gaan. Met wat geluk en vooral to-the-point blijven ben ik een heel eind gekomen. In principe is het een geschikte Elise voor een goede prijs, alleen er waren nog een paar kleine dingetjes. Zo was de radiator nog zo'n geval met kunststof kappen, waren de achterbanden aan vervanging toe en lag er een schot in de uitlaat (stage 2) lichtjes te rammelen. Verder wel een hele fraaie Elise met lekkere plofjes tijdens het terugschakelen.

Ik had voorgesteld om er op zijn kosten nog een beurtje tegenaan te gooien, maar dat heeft hij (nog) niet geaccepteerd. De komende dagen houd ik denk ik even radiostilte in de hoop een tegenbod van hem te krijgen. Als techneut ben ik natuurlijk ook een waardeloze handelaar, zeker als er het om zulk speelgoed gaat.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 20:22

en wat is een verhaal zonder plaatje? :coffee:

Hierbij dus :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 19 mei 2012, 20:46

wel een mooie stance zo, ist niet te laag voor NL of vertekend het wat :)

eneuh, ow die Honda Elise Madness :df:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 19 mei 2012, 21:00

ALs de Honda Elise zo beviel, waarom dan de Toyota ? :)



Rene : Iedere lage auto is te laag in NL.. prutsland.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 21:22

ALs de Honda Elise zo beviel, waarom dan de Toyota ? :)
Terechte vraag, klopt :df:

Mocht er een Honda Elise te koop komen staan die me echt bevalt, dan ga ik het serieus overwegen, maar tot op heden heb ik er nog geen gezien die me echt aanspreekt. Plus dat ik nu toch meer het idee heb dat het verstandiger is om een standaard Elise te kopen omdat ik in mijn directe omgeving geen sleutelruimte heb en ik er wel een tijdje dagelijks mee wil gaan rijden.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 21:25

en eerlijk is eerlijk: voor het budget wat ik nu heb (liefst onder de 25kEU op NL kenteken), koop je net geen mooie Honda Elise, daarvoor kom ik net wat te kort

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Jussi » 19 mei 2012, 21:40

Wat biedt zo'n Honda motor eigenlijk meer dan een Toyota? Uit het hoofd denk ik aan een hogere RPM en misschien meer output? Minder geschikt voor turbo/sc?

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 21:52

De Honda motor -de K20- heeft meer inhoud (2.0 tov Toyota 1.8) en de cilinderkop flowt ook aanzienlijk beter waardoor het specifieke vermogen ook nog eens hoger is. Met goede spruitstukken kan een K20 230pk+ leveren, atmosferisch. En als je serieus gaat boosten, dan is de Toyota versnellingsbak ook niet sterk genoeg.

Maar in grote lijnen qua concept en rijbeleving zijn die 2 motoren in standaardversie volgens mij wel erg gelijkwaardig

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door GTRene » 19 mei 2012, 21:55

ik zou een 2006 yota elise verkiezen boven een zeg 2003 honda met hetzelfde vermogen....
heb ooit eens met beide voorbeelden gereden, helaas alweer wat jaartjes geleden :D

ben wel benieuwd trouwens hoe een 300sc powered yota rijd en een 300+ powered honda elise, met een goede honda set-up kun je wellicht iets meer, maar je kan ook hetzelfde doen met ene goede yota set-up dus bak aanpassen e.d..

een yota 192 powered elise ga je niet ombouwen tot honda power, dat gebeurt vaak alleen bij voorheen rover powered elise's en exiges en daar ligt ook je antwoordt

mooi een vanaf model 2006 yota elise incl hardtop en je hebt een leuke basis :df:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 19 mei 2012, 22:06

Elise S2 met short roof en toyota motor is een super auto. Niks mis mee. :)


Lekker rijden met ding , zijn ze voor gemaakt.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Rupie » 19 mei 2012, 22:22

TurboRob schreef:De zoektocht naar een Elise is vandaag weer een stapje verder. Gisteravond heb ik de Schotse verkoper van deze gele Elise gebeld:
http://www.pistonheads.com/sales/3897679.htm

Ik had voorgesteld om er op zijn kosten nog een beurtje tegenaan te gooien, maar dat heeft hij (nog) niet geaccepteerd. De komende dagen houd ik denk ik even radiostilte in de hoop een tegenbod van hem te krijgen. Als techneut ben ik natuurlijk ook een waardeloze handelaar, zeker als er het om zulk speelgoed gaat.
Je hebt denk ik iig indruk gemaakt met je binnenkomst :)

Vond je de stage 2 niet te luid?

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 19 mei 2012, 22:44

Stage 2 is inderdaad wel erg luid. Maar de plofjes bij het terugschakelen zijn dan wel weer heel tof.

Mocht ik zelf kiezen, dan zou ik idd ook iets anders doen. Heb vooral veel goede dingen over 2bular gehoord, maar een stage 2 is iig al wel beter dan het standaard uitlaatsysteem

Gebruikersavatar
MaddogHJ
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2010, 16:04

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door MaddogHJ » 20 mei 2012, 00:24

Hoi Rob,

Mooi verslag van de rit! :D

Voor jou nu spannende tijden! Ik zie veel overeenkomsten tussen jouw zoektocht en die van mij destijds. Ik had het geluk tegen een Honda SC aan te lopen waardoor ik toch stiekem mijn budget verruimde. (voor de zoveelste keer).

Je bent nu dichtbij het kopen van je droomauto. Hoewel het een erg mooie Elise R is, had ik het toch niet verwacht. Eigenlijk verwachtte is dat je een hele nette Elise ging kopen met een Rover blok: (zoiets als dit maar dan goedkoper: http://link.marktplaats.nl/556348285 ) Zodat je voldoende budget overhoudt om zaken eens flink (of stukje bij beetje) aan te pakken en naar jouw wens te zetten. (Klussen met budget schiet vaak wat sneller op) Het gebrek aan klusruimte is met jouw inventiviteit en babbel binnen een week opgelost, nietwaar? ;-)

Hoe dan ook, lijkt me leuk om binnen afzienbare tijd eens samen te sjezen. Neem wel de tijd om voor de auto te gaan die echt goed voelt!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door smiley » 20 mei 2012, 13:29

TurboRob schreef:Ik was niet zo'n fan van compressors (hoe kan het ook anders wanneer je je brood verdient met het bouwen van turbo's :tong: ) maar bij zo'n elise met een k20 is de instant-koppel karakteristiek wel erg lekker!
Als je het parasiterende effect inderdaad psychisch los kunt laten, is zo'n SC met een duw tot aan 8k toeren wel erg lekker.
Ik durf ook wel te zeggen dat turbo ombouwen in lichtgewicht auto's in NL op 1 hand te tellen zijn.
SC's daarentegen........

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 21 mei 2012, 09:59

Het gebrek aan klusruimte is met jouw inventiviteit en babbel binnen een week opgelost, nietwaar?
Haha bedankt :beer:

De verleiding is erg groot om een fraai project te gaan beginnen met een Elise, zeker nadat ik jouw Elise gereden heb, maar ik ken mezelf dan ook wel weer goed genoeg om te weten dat ik dan pas over een jaar kan gaan rijden, en eigenlijk wil ik gewoon deze zomer al gaan rijden en vooral genieten van de auto ipv blijven bouwen. In de tussentijd houd ik m'n ogen wel goed open voor Elises die al een K20 hebben, kant-en-klaar.

Als projectauto zit ik nu dan wel met de gedachte te spelen om een belastingvrije 205 diesel op te gaan bouwen als budget daily driver (natuurlijk met een grote turbo) waar ik in de winter mee kan rijden. Maar voorlopig even op een Elise focussen :)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 21 mei 2012, 13:41

Rob,

Persoonlijk zou ik een Honda in en S1 niet echt willen, maar er staat er 1 te koop sinds vandaag op Seloc, ruim onder je budget, dus nog geld "over" om evt. achterstallig onderhoud aan te pakken indien nodig.
Honda S1 Elise, 80k, Service History.

Recent suspension refresh.



Honda K20 installed by Phoenix motorsport (turn key) with linkup manifold.

Compomotive MO wheels and A048 tyres.

Nitron 1 Way dampers,

Nylatron bushes

Willans harnesses and harness holes momo wheel

EBC yellow stuff brakes all round

upgraded rear toe links

upgraded radiator

elise parts rear silencer with silenced decat pipe.



no haggling, no test pilots

Gebruikersavatar
MaddogHJ
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2010, 16:04

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door MaddogHJ » 21 mei 2012, 16:07

En die rode Honda Elise S2 op Seloc? Of heb je die al gezien/ buiten budget? Ziet er wel "af" uit, en door het bouwjaar bespaar je een beetje op de BPM...

Je kan mij natuurlijk ook een goed bod doen ;-) .
Ridiculous amount of money spent on my car, spec as follows:

2003 111S Lotus Elise Series 2 Honda V-Tec

-Link-up Honda K20A conversion performed by Hofmanns just 15k miles ago using a nearly new donor engine

-Professionally stripped, painted into a one-off colour (Coca-Cola Red) and rebuilt.

-Wheels professionally refurbished into Matt Black, as new, no marks.

-Unique remap for this exact vehicle (live mapped) giving maximum safe power and driveability – now running 227hp.

-2ubular exhaust and Sports CAT (quiet enough to get through the most strict track day noise test)

-Pro Alloy Motorsport Radiator replaced 2k miles ago

-Mocal Laminova oil cooler kit

-Full Nimbus Heat Shielding

-Baffled sump

-Nitron Dampers refreshed 2k miles ago to Hofmanns “Randy” Specification with new 750/550 Eibach springs (plus 300lb rear tender springs)

-Rear panel eliminator to aid cooling and extended motorsport rear diffuser

-Hofmann’s 4-point roll cage with Schroth driver/passenger harnesses

-Stiffer/adjustable front ARB

-Driveshafts overhauled with fresh Tripode boots and GKN grease 2k miles ago

-8x ball joints replaced 2k miles ago

-2x track rod ends replaced 2k miles ago

-All rear wishbone bushes replaced 2k miles ago

-Uniball toe links with joints replaced 2k miles ago

-4x new brake disks & Carbone Lorraine RC5/RC6 pads replaced 2k miles ago

-Braided brake hoses and Motul RBF600 fluid replaced 2k miles ago

-Oil and filter changed 2k miles ago

-Full geometry and corner weight setup by Chris Randall @ Hofmanns 2k miles ago

-Yokohama AD07 tyres loads of tread (2k miles covered)

-Fresh 12 Months MOT

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Emiel » 21 mei 2012, 17:49

Jammer van de rolkooi maar verder is dat denk ik een erg goede optie. Heeft duur onderhoud gehad!

Gebruikersavatar
Bosali
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 dec 2009, 20:58
Auto: Z4 S-Drive 23i E89
Locatie: Zuid Holland

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door Bosali » 23 mei 2012, 10:09


TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Zoektocht naar een Elise in de UK

Bericht door TurboRob » 23 mei 2012, 10:19

111R met SC
oei, dat lijkt me tricky, zo veel vermogen op die Toyota 6-bak. De heren bij Maidstone hadden me al een paar gesloopte Toyota bakken laten zien. Hadden ze liggen als promotiemateriaal voor hun eigen Honda conversie natuurlijk :headbang:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 246 gasten