Motorisering Elise of Exige

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 09 apr 2012, 12:15

Ben nieuw op dit forum, zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=25741.

Na 2 jaar hard sparen heb ik eindelijk budget bij elkaar voor een Lotus, een Elise of misschien een Exige. Het hele concept van aluminium lichtgewicht bouw samen met de plaatsing van de motor en de achterwielaandrijving maakt dit tot een van de best plaatsbare/wendbare auto's in de markt. En het ziet er te gek uit natuurlijk!

Het budget wat ik nu heb is toereikend voor een Elise S2 111R of een vroege S2 Exige. In de basis vrijwel gelijke auto's met gelijke motoren, alleen de Exige heeft wat stuggere dempers en wat meer spoilers, plus de (uitneembare) hardtop. Ik heb ook nog zitten denken aan de 111S, vooral omdat deze Rover-motor een stuk lichter is maar eigenlijk vind ik qua engineering de Japanse motoren beter gebouwd met een hogere kwaliteit van componenten machining/balancering.

Over 3 weken ga ik kijken in de UK voor een RHD exemplaar, met de gedachte om deze evt later om te bouwen naar LHD.

Deze Exige heb ik al een tijdje op het oog:
http://www.pistonheads.com/sales/3795522.htm

Maar de laatste dagen heb ik ook al zitten kijken naar het toevoegen van een turbo op de Toyota VVTi-motor (zoals Radium Engineering, maar dan natuurlijk wel met een zelfgebouwde turbo) of het plaatsen van een Honda motor (K20a of B18) evt met een turbo. Als ik hiervoor zou gaan, dan zou ik een wat goedkopere auto als basis moeten gebruiken om budget over te houden voor de ombouw. Wat zijn jullie meningen hierover: zouden jullie voor de 'koop wat klaar is, eet wat gaar is' -optie gaan, of zouden jullie voor een motor-aanpassing traject gaan?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door smiley » 09 apr 2012, 12:47

Ik zou in eerste instantie de auto standaard laten, en goed leren kennen.
Met driver training kun je er vaak veel meer uithalen dan pk's erbij.
Een latere ombouw is dan ook dankbaarder, omdat je een beter vergelijk hebt.

Is het een funauto voor erbij?
Wil je het circuit opzoeken, of alleen om te toeren enzo?

edit; lees nu je voorsteltopic pas.
Gezien je handigheid kun je de boel altijd nog in de wintermaanden ombouwen naar wens.
De hollandse ronin :wave:


Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Emiel » 09 apr 2012, 13:20

Je bent net te laat, er is net een Exige S1 verkocht met audi blok met 400pk.

Maar ik zou persoonlijk een 2004 Exige S2 halen uit de UK en tzt er een SC op gooien. Dikke pret verzekerd.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Hans R » 09 apr 2012, 14:38

Nu heeft Pure Lotus niet een hele goede reputatie.. ik zal eerder op Seloc kijken of van een particulier (liefhebber) een Lotus kopen.

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 09 apr 2012, 15:01

Leuk om meteen reacties te krijgen van de mannen waar ik de laatste tijd zoveel posts van gelezen heb! :)

Mijn bedoeling is om de Lotus als zomerauto te gebruiken. In de winter kan ik dan mijn dieseltje (Peugeut 306) of mijn Amazone rijden. En inderdaad: een cursusje rijvaardigheid kan ik zeker nog wel gebruiken, zeker met een Elise of Exige lijkt het me vrij tricky om de eerste paar maanden niet onbedoeld dwars te gaan :df:

Een Nederlandse Ronin haha, dan leg je de lat meteen lekker hoog. Ik heb ergens gelezen dat die kerel meer dan 100.000usd in zijn Exige gestopt heeft. Zou ik nou in de offshore of olie&gas-industrie werken, dan ging dat wel lukken qua budgetten. Maar voorlopig ben ik vooral heel blij dat ik onbeperkt toegang heb tot turbo's en een werkplaats. En heel veel handige en behulpzame collega's natuurlijk.

Ik wist niet dat Pure Lotus een slechte reputatie had; goed om te weten! Mocht die Exige die ik linkte over 3 weken nog te koop staan, dan ga ik in ieder geval even kijken. Mochten jullie nog wat interessants tegenkomen buiten de gebruikelijke sites om: vooral laten weten!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door allen » 09 apr 2012, 15:32


Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Hans R » 09 apr 2012, 15:53

Ik ook :wink:

Afbeelding

Edit zie nu pas de 2e link van Allen :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door smiley » 09 apr 2012, 15:59


TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 09 apr 2012, 22:24

Haha dank voor de creatieve inzendingen!

Een 7-achtig apparaat of een Atom is me net even te onhandig, vooral ivm stalling (heb helaas geen garage, zal op straat moeten slapen). Liever ga ik me laven aan de schier oneindige luxe die een Elise/Exige brengt :)

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 15 apr 2012, 01:13

http://www.pistonheads.com/sales/3823746.htm

Dit kan wel eens een interessante Elise voor me zijn, aangezien hier al een Honda K20a blok in zit op basis van de LinkUp kit, en de km-stand acceptabel laag is.

Zou ik problemen met de import naar NL krijgen vanwege het gewijzigde motorblok? Het is nog steeds een viercilinder, maar het vermogen is gestegen van 135pk naar 200+pk. Zou ik dat bijvoorbeeld bij de rdw nog apart op papier moeten laten zetten?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door smiley » 15 apr 2012, 02:33

Mooie basis. De 135 was al 80 kilo lichter dan de gewone toendertijd.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Hans R » 15 apr 2012, 06:53

Grappig iedereen wil meer vermogen, maar zo'n Honda blok is best emotieloos als je een Elise S1 sport 160 neemt, dat is pas leuk rijden! Iedereen die ik ken die van een S1 naar een S2 zijn overgestapt zijn weer terug vanwege de emotie wat een S1 bied.
700kilo met 160pk dat gaat best rap + de snelheidsbeleving is vele malen hoger..

Bij mij hebben ze niet naar het motorblok gekeken als de Elise nog MOT heeft neem die mee naar de RDW werkt een stuk makkelijk (samen met de CoC natuurlijk)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Emiel » 15 apr 2012, 07:10

De Honda motor MOET op kenteken staan in de UK ( V5 ) anders kom je bij de RDW in de problemen ( althans de kans is heel groot )

Heb dat met mijn Duratec Elise gelukkig op tijd kunnen voorkomen en het werd inderdaad grondig gechecked. Bloknr moest overeenkomen met wat er op V5 stond.

Als dat nog niet is, dan is dat via de DVLA te regelen in de UK maar kost 2 a 4 weken.

De eigenaar van de auto zit op het seloc forum, altijd handig om de post historie daar eens na te lezen.



Verder hier een "i'm with stupid" smiley, want std. Honda blok in en Elise is vrij saai. Snel ja, karakter nee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door GTRene » 15 apr 2012, 08:58

TurboRob schreef:http://www.pistonheads.com/sales/3823746.htm

Dit kan wel eens een interessante Elise voor me zijn, aangezien hier al een Honda K20a blok in zit op basis van de LinkUp kit, en de km-stand acceptabel laag is.

Zou ik problemen met de import naar NL krijgen vanwege het gewijzigde motorblok? Het is nog steeds een viercilinder, maar het vermogen is gestegen van 135pk naar 200+pk. Zou ik dat bijvoorbeeld bij de rdw nog apart op papier moeten laten zetten?
Das wel een mooie basis, doch je kan ook een 111R met Yota en daar lekker aan gaan frutselen, je hebt dan al een mooie basis, zeker na de update vanaf 2006.
Dus dan kun je voor die prijs all in incl zelf de turbo of leuke Rotrex supercharger erop schroeven een snellere meer "originele" lotus bouwen :df:
Voor mij ook nog steeds leuk, ik vind de naam Exige en model het mooiste, doch zou zelf toch de Elise nemen maar dan wat Exige looks meegeven incl hardtop ofcorse.
Je hebt dan nog mooi zicht naar achter, iets bruikbaarder zeg maar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door GTRene » 15 apr 2012, 09:00

in dit draadje staan wel wat leuke voorbeelden in oa iemand die er een V10 in lepelt :kikker:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ige+tuning

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 21 apr 2012, 09:39

Volgende week is het eindelijk zover: dan zit ik een week lang in de UK om verschillende Lotussen te bekijken en hopelijk de beste mee naar huis te nemen. Daarnaast wil ik graag nog wat interessante plekken bezoeken.
Sowieso zit ik in het weekend bij de Hillclimb op Prescott :df: Daarnaast wil ik graag even bij Maidstone Sports Cars op de koffie om te babbelen over die Honda conversie, en afhankelijk van het aanbod volgende week bij Will Blackham, Paul Matty en Pure Lotus langs (die laatste heb ik trouwens nog even gegoogled, maar eigenlijk alleen maar goeie verhalen over gehoord).

Iemand nog tips voor mooie werkplaatsen, factory visits of techniek/voertuig musea? McLaren of Lotus factory visit de moeite waard?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door GTRene » 21 apr 2012, 10:25

tips? no idea, maareuh maak er ff een leuk verslagje van als je wil...eneuh graag met wat foto's en info :thumbup: ben benieuwd waar je mee thuis komt.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Rupie » 21 apr 2012, 10:41

Ja precies verslagje en pics en veel plezier toegewenst :peace:

TurboRob
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door TurboRob » 29 apr 2012, 23:50

Zit nu in engeland, op zoek naar een mooie Elise. Ik kan nu even geen foto's uploaden dus het uitgebreide verslag zal ik bij terugkomst doen, maar ik kan nu alvast jullie advies goed gebruiken...

Ben gisteren wezen testrijden met een zwarte 111s, erg fraai met lage km-stand en logische onderhoudshistorie. Tijdens het testrijden viel me wel op dat de versnellingspook een beetje dood aanvoelde; de pook centreerde niet goed naar het midden (de baan van versnelling 3+4), alsof de veer daar dood was. Ook had ik een beetje het gevoel alsof de synchronisatie van de versnellingen wat stroef ging, vooral bij het downshiften duurde het even voordat de pook in de versnelling viel.

Zijn dit typische dingetjes voor deze versnellingsbak of zou het schakelmechanisme of de synchroringen gaar zijn?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Hans R » 30 apr 2012, 07:08

Hmm.. ik ken het probleem niet, maar bij twijfel niet doen, next :wink:

Ik moet er wel bijzeggen dat geen enkele Lotus lekker soepel schakelt, het is maar net wat je gewend ben..

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Emiel » 30 apr 2012, 08:14

Geen enkele lotus schakelt echt lekker. Maar dit klinkt wel raar.

Is het een 111s K seriesmet vvc of een Toyota ?

K-series, als het schakel systeem smerig is / slecht afgesteld / kabels zijn stroef dan word schakelen een hele uitdaging. Nieuwe versnellingsbak olie, alle schakel delen schoonmaken en smeren, afstellen, evt. de rubberen bussen ervangen voor wat harders, 9 van de 10 keer kom je daar een heel eind mee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door GTRene » 30 apr 2012, 12:32

kan idd iets heel simpels zijn...
doch stel dat je toch meteen een motorconversie laat uitvoeren krijg je ook (dacht ik) een nwe/verse schakelbak en stangen/kabels e.d. toch?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door Hans R » 04 mei 2012, 22:00

Een Elise S1 190 met de 1.8VHPD slechts 46 gebouwd en 7 met kenteken.. hmmm
http://www.autotrader.nl/auto/lotus/ber ... acht=lotus

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door GTRene » 04 mei 2012, 22:28

had hem ook al gezien, best leuk ding natuurlijk, doch door ombouw naar LHD nooit meer af fabriek idee, magoed wel leuk LHD nu :lol:

zal best sjouwen denk en vrij puur, een S1 gestoken door een wesp zoiets :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Motorisering Elise of Exige

Bericht door smiley » 05 mei 2012, 00:46

Heerlijke machine.
Kon ik maar met moeite bijbenen tijdens een toerrit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten